
Czy na pasie kierunkowym trzeba włączać kierunkowskaz? Przepisy mówią jasno
Każdy chyba kierujący wie, że ciąży na nim nakaz informowania innych o swoich zamiarach. Niektórzy zastanawiają się jednak, czy trzeba włączać kierunkowskaz na pasie, z którego można wykonać tylko jeden manewr. Odpowiedź na to jest jednoznaczna.
Spis treści
- Czy na pasie do skrętu trzeba włączać kierunkowskaz?
- Kiedy należy używać kierunkowskazów? Przepisy
- Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
Czy na pasie do skrętu trzeba włączać kierunkowskaz?
Zdania na ten temat są podzielone. Jedni kierowcy nawet czekając minutę czy dwie na zielone światło na pasie służącym wyłącznie do skrętu, mają włączony kierunkowskaz. Sygnalizowanie manewru traktują bardzo poważnie.
Inni kierowcy wskazują wprost – skoro stoją na pasie służącym wyłącznie do skrętu na przykład w lewo, to czy trzeba jaśniejszego sygnału co do ich zamiarów? Logika podpowiada, że sprawa jest oczywista, ale to nie znaczy, że tak samo sprawę definiują przepisy.
To koniec obecnych praw jazdy – nie będzie już bezterminowych. Znamy daty wymiany
Kiedy należy używać kierunkowskazów? Przepisy
Rozwiązywania podobnych dylematów najlepiej szukać w przepisach o ruchu drogowym, a te wskazują jednoznacznie:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Nie ma tu zatem żadnego pola do rozważań czy dodatkowych interpretacji. Kierowca ma obowiązek sygnalizować zamiar wykonania manewru, a robi to za pomocą kierunkowskazu. Wyjątków nie przewidziano.
Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
Z tego też powodu, że nie ma wyjątków, nie mamy co liczyć na pobłażliwość policjantów. Tłumaczenia w stylu „no przecież było oczywiste, gdzie będę jechał” też raczej nie pomogą.
Mandat za brak właściwego sygnalizowania manewru, to 200 zł i 2 punkty karne.
Najnowsze
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
Niektórzy nazwą go SUV-em w stylistyce coupe, inni fastbackiem, a jeszcze inni powiedzą, że kojarzy im się “z nie wiadomo czym”. Nie można odmówić mu natomiast jednego – Peugeot 408 to bezsprzecznie piękne auto, a wciąż nietypowa na rynku mieszanka kilku rodzajów nadwozia dodaje mu dużego uroku i wyróżnia na ulicach. Bo powiedzmy sobie szczerze – […] -
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
-
Car of the Year Polska 2026: rekordowa liczba chińskich aut w konkursie. Pełna lista nominowanych
Zostaw komentarz: