Pierwsza jazda Volkswagen Sharan: rodzinnie w siną dal

Sharan solidnym liftingiem świętuje swoje 20 urodziny - teraz jeszcze bardziej przygotowany na przyjęcie na pokład najmniejszych pasażerów.

Debiutujący we wrześniu na polskich drogach nowy Sharan zyskał nowy look zgodny z nowym designem Volkswagena. O tym, że jest to samochód rodzinny, przekonuje nie tylko liczba miejsc – 5, 6 lub 7. Auto ma wygodne, przesuwne boczne drzwi po obydwu stronach nadwozia, a także świetnie zaaranżowane wnętrze, z możliwością szerokiej konfiguracji przedziału pasażerskiego.

Niezależne fotele, umieszczone w drugim i trzecim rzędzie, dzięki mechanizmowi EasyFold można bardzo łatwo złożyć i umieścić w podłodze, aby w pełni wykorzystać pojemność wnętrza. Ponadto, fotele znajdujące się w drugim rzędzie można przesuwać, a kąt pochylenia ich oparć regulować w zakresie 20 stopni. Takie elementy wyposażenia, jak dwa fotele przystosowane do przewozu dzieci, nawet 9 poduszek powietrznych oraz 33 schowki i półki, a także przedział bagażowy o ogromnej pojemności 2430 litrów potwierdzają, że to auto przewiezie rodzinny ładunek o wielkości Chin.

Myśląc o rodzinie w samochodzie, natychmiast mówimy: „bezpieczeństwo”. Także i do tego aspektu podróżowania niemiecka marka podchodzi z dużą odpowiedzialnością. W wyposażeniu seryjnym znajduje się system automatycznie wyhamujący samochód po kolizji. W opcji jest system Front Assist monitorujący otoczenie auta i ostrzegający kierowcę, gdy odstęp od poprzedzającego pojazdu okaże się zbyt mały, a jeśli trzeba – inicjujący automatyczne hamowanie. Funkcja City, będąca elementem tego systemu, jest aktywna przy prędkościach do 30 km/h i w momencie wykrycia zagrożenia wypadkiem automatycznie inicjuje pełne hamowanie samochodu. Po raz pierwszy w Sharanie zastosowano automatyczną regulację odstępu od poprzedzającego auta – ACC. Elektryczny hamulec postojowy został wzbogacony o funkcję Auto Hold, która zapobiega stoczeniu się samochodu podczas postoju lub w chwili ruszania. Nowością są również (w opcji) asystent parkowania trzeciej generacji oraz czujnik Blind Spot (podczas zmiany pasa ruchu ostrzega o obecności innego pojazdu w tzw. martwym polu widzenia lusterek bocznych) z funkcją ostrzegania kierowcy przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku, gdy na wstecznym biegu opuszcza on miejsce parkingowe.

Zdaje się, że rozważając zakup, żartobliwie mówiąc „baby busa”, dopiero na trzecim miejscu jest przyjemność prowadzenia. Rczeczywiście  stoi ona dalej niż funkcjonalność i bezpieczeństwo. Już samo zajęcie miejsca za lekko zmodyfikowaną zmienioną kierownicą jest proste, bo bez względu na wzrost będziemy siedzieć wygodnie i możemy zapewnić sobie dobrą widoczność.

Nowego Sharana możemy wybrać z jednym spośród dwóch silników benzynowych (TSI) oraz trzech dwulitrowych diesli (TDI). Każdy ma po cztery cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie. Wszystkie jednostki są wydajniejsze, mocniejsze, mogą współpracować ze skrzynią DSG i spełniają normę Euro 6. Ponadto, na pokładzie każdego Sharana znajduje się montowany seryjnie system Start-Stop,  a wszystkie auta są oferowane z układem odzyskiwania energii przy hamowania.

Co mamy do wyboru? To gama mocy od 115 do 220 KM. Benzynowe jednostki TSI o pojemności 1,4 l i 2,0 l osiągają odpowiednio moc 150 KM oraz 220 KM. Słabszy silnik współpracuje z przekładnią mechaniczną i średnio zużywa wg producenta 6,4 l/100 km. Diesel 2,0 TDI uzyskuje moc 115 KM, 150 KM lub 184 KM. W Sharanie z silnikiem o mocy 220 KM przekładnia DSG należy do wyposażenia seryjnego. Z kolei 150-konny TDI może być montowany ze stałym napędem na cztery koła 4MOTION.

I na koniec jeszcze multumedialne dodatki. Tu oferta jest całkowicie zmodyfikowana. Sharan zapewnia teraz pełną łączność z Internetem, dysponuje technologiami MirrorLink i CarPlay (Apple), a także technologią Android Auto (Google), kryjącymi się pod interfejsami smartfonów i smartwach’y. W ramach usług online Volkswagena można korzystać z aktualnych informacji o korkach na drodze, wolnych miejscach na okolicznych parkingach, czy z danych na temat najkorzystniejszych cen paliwa na pobliskich stacjach. Dzięki nowym aplikacjom użytkownicy mogą bezprzewodowo skorzystać na tablecie z nawigacji czy Media Playera.

Intuicyjną obsługę zapewniają ekrany dotykowe wchodzące system Composition Colour z 5-calowym ekranem (seryjny) oraz systemy z 6,5-calowymi wyświetlaczami – Composition Media i Discover Media (z nawigacją). Dzięki nim van Volkswagena jest w pełni kompatybilny z urządzeniami zewnętrznymi, ponieważ można go wyposażyć w funkcje systemu Car Net: AppConnect i Guide & Inform. W ramach usług online Volkswagena skupionych w Guide & Inform można korzystać z aktualnych informacji o korkach na drodze, wolnych miejscach na okolicznych parkingach, czy z danych na temat najkorzystniejszych cen paliwa na pobliskich stacjach. System Discover Media można ponadto połączyć z Media Control; dzięki nowym aplikacjom użytkownicy mogą bezprzewodowo skorzystać na tablecie z nawigacji czy odtwarzacza muzyki.

Podsumowując, wrażenia z jazdy trzecią generacją  Sharana – odnowioną, bardziej wyrazistą, ergonomiczną i dynamiczną, trzeba przyznać, że jest to dobry wybór zwłaszcza dla tzw. rodzin  „plus trzy”. Nic dziwnego zatem, że model ten należy do najpopularniejszych vanów. Przez 20 lat, na całym świecie przekonało się do niego 800 tys. kierowców.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze