Znak A-1 i A-2. Wielu kierowców popełnia poważny błąd!
Znak A-1 i A-2 to doskonale, wydawałoby się znane znaki kierowcom. Jednak bardzo wielu kierowców zapomina o tym, że ten znak nie tylko ostrzega, ale i zakazuje!
Spis treści
- Znak A-1 i A-2 – nie tylko ostrzega o niebezpiecznych zakrętach
- Znak A-1 i A-2 – również zakaz wyprzedzania
- Znak A-1 i A-2 – widzisz oznakowanie uzupełniające? Zwolnij
- Znak A-1 i A-2 – jaka kara za wyprzedzanie po minięciu tych znaków?
- Znak A-1 i A-2 – pamiętaj o recydywie
Czy na pewno dobrze znasz znak A-1? Znaki z serii A to znaki ostrzegawcze, doskonale rozpoznawalne dzięki swojej charakterystycznej, trójkątnej formie (z małymi wyjątkami). Znaki A-1 „Niebezpieczny zakręt w prawo” oraz A-2 „Niebezpieczny zakręt w lewo” teoretycznie nie budzą wątpliwości, mimo to wielu kierowców mijając ten znak popełnia poważne wykroczenie narażając się na wysokie mandaty.
Znak A-1 i A-2 – nie tylko ostrzega o niebezpiecznych zakrętach
Podstawową definicję obu interesujących nas tu znaków powinien znać każdy kierowca. Zadaniem tego znaku jest ostrzeganie kierowców, którzy go mijają, że zbliżają się właśnie do niebezpiecznego zakrętu w prawo (A-1) lub w lewo (A-2). Znaki te stosuje się najczęściej poza terenem zabudowanym, przed gorzej widocznymi i ciaśniejszymi zakrętami. Najczęściej w odległości 100 – 300 metrów od samego zakrętu. Znak ten ustawiany jest również przed zakrętami, na których wcześniej dochodziło do kolizji i wypadków. Kierowca po minięciu tego znaku musi pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności, ale nie tylko.
Znak A-1 i A-2 – również zakaz wyprzedzania
Wielu kierowców zapomina o tym, że po minięciu znaku A-1 lub A-2 obowiązuje również dodatkowo zakaz wyprzedzania pojazdów silnikowych. Nie musi on być dodatkowo sygnalizowany dodatkowym znakiem (np. B-25 „Zakaz wyprzedzania”), gdyż zakaz ten wynika bezpośrednio z samej obecności znaku A-1 lub A-2. Warto jednak pamiętać, że wyprzedzenie rowerzysty na zakręcie sygnalizowanym jednym z opisywanych znaków jest dopuszczalne, ale kierujący pojazdem silnikowym nie może podczas takiego manewru przekroczyć namalowanej na jezdni linii ciągłej oddzielającej pasy ruchu w przeciwległych kierunkach, jednocześnie wciąż musi dochować odpowiedniej odległości, która w przypadku wyprzedzania rowerzysty wynosi nie mniej niż 1,5 metra od wyprzedzanego rowerzysty.
Znak A-1 i A-2 – widzisz oznakowanie uzupełniające? Zwolnij
Znak A-1 i A-2 często jest ustawiany razem z tablicami prowadzącymi U-3 (charakterystyczne „jodełki”), które dodatkowo informują kierowców o przygotowaniu się do zmiany kierunku jazdy wynikającej z obecności ostrego zakrętu. Niekiedy znaki A-1 i A-2 występują na jednym słupku wspólnie ze znakiem B-33 „Ograniczenie prędkości”. W tym ostatnim przypadku zwolnienie do prędkości wskazanej na znaku jest obowiązkiem, niemniej zawsze warto mieć na uwadze zmniejszenie prędkości przed ostrym zakrętem.
Znak A-1 i A-2 – jaka kara za wyprzedzanie po minięciu tych znaków?
Wykroczenie polegające na rozpoczęciu lub kontynuowaniu wyprzedzania pojazdów silnikowych po minięciu opisywanych tu znaków kosztuje słono. Kierowca, który zostanie przyłapany przez policję na tym naruszeniu przepisów będzie musiał zapłacić 1000 zł mandatu, otrzyma również 8 punktów karnych.
Znak A-1 i A-2 – pamiętaj o recydywie
W myśl najnowszych przepisów obowiązujących w Polsce od 17 września 2022 roku, kierowca, który w ciągu dwóch lat od uiszczenia mandatu za wyprzedzanie za znakiem A-1 lub A-2 popełni to samo wykroczenie jeszcze raz, będzie odpowiadać za naruszenie przepisów w warunkach recydywy, to z kolei oznacza, że mandat wówczas wyniesie aż 2000 zł, a do konta kierowcy zostanie dopisanych kolejnych 8 punktów karnych.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: