Zmęczony kierowca równie niebezpieczny jak pijany?

Kiedy znajomy lub bliska osoba sięga po kluczyki do samochodu po suto zakrapianej alkoholem imprezie na pewno wiele osób zareaguje i będzie starało się przekonać ją do oddania kluczyków. Ale co w sytuacji, kiedy przyjaciel upiera się, że będzie prowadził samochodu, a jest po prostu zmęczony po ciężkim dniu?

Zmęczenie jest jedną z głównych przyczyn nawet 20% wypadków drogowych, a według ekspertów funkcjonowanie bez snu przez dłużej niż 18 godzin może mieć porównywalny wpływ na nasze umiejętności, jak podczas prowadzenia samochodu po przekroczeniu dopuszczalnego w wielu krajach limitu alkoholu.

Ford zlecił więc stworzenie zestawu ‘Sleep Suit’, który pozwala użytkownikom na doświadczenie negatywnego efektu, jaki na ludzkie ciało może mieć zmęczenie. Wypadki drogowe są główną przyczyną zgonów wśród młodych ludzi. Dlatego też firma Ford zamierza wprowadzić szkolenie z wykorzystaniem kombinezonu do programu Driving Skills for Life (DSFL), dostępnego za darmo dla kierowców w wieku od 17 do 24 lat.

„Jeśli prowadzisz samochód, kiedy jesteś zmęczony, zaczynasz się zachowywać jak zombie i stajesz się zagrożeniem nie tylko dla siebie samego, ale dla wszystkich innych uczestników ruchu drogowego.” – powiedział Dr Gundolf Meyer‑Hentschel, prezes Meyer‑Hentschel Institute, który opracował kombinezon ‘Sleep Suit’. „Młode osoby bardzo często w celowy sposób pozbawiają się snu, zmuszając swój organizm do pozostania w stanie aktywności, aby móc pogodzić wymagania pracowitego życia towarzyskiego i zawodowego z nauką do egzaminów.

Kombinezon składa się ze specjalnych okularów, które symulują ekstremalne wyczerpanie, w tym stan mikrosnu, czyli niekontrolowanej reakcji na zmęczenie. Mikrosen może spowodować, że osoba za kierownicą prowadzi samochód „na ślepo” przez 10 sekund lub dłużej, czasami z wciąż otwartymi oczami, w którym to czasie możliwe jest przejechanie nawet kilkuset metrów. Osoba taka może nie być nawet świadoma, że coś takiego miało miejsce.

Po podłączeniu do aplikacji na smartfony okulary można ustawić w taki sposób, aby symulowały wyłączenie mózgu. W ten sposób kierowca nie widzi nic przed sobą najpierw przez pół sekundy, a potem przez coraz dłuższe okresy – aż do 10 sekund. Kombinezon składa się także ze specjalnej czapki, kamizelki oraz opasek na ręce i kostki, a całość waży ponad 18 kilogramów. Po założeniu zestawu uczestnik badania na własnej skórze przekonuje się, w jakim stopniu zmęczenie wpływa na jego umiejętności prowadzenia samochodu. W USA większość wypadków drogowych pod wpływem zmęczenia spowodowanych jest przez osoby poniżej 25. roku życia.

„Byliśmy zdeterminowani, aby zwiększyć świadomość problemu jazdy w stanie skrajnego zmęczenia, a kombinezon ‘Sleep Suit’ jest idealnym narzędziem do pokazania tego.” – powiedział Jim Graham, kierownik odpowiedzialny za program Ford Driving Skills for Life. „Często jesteśmy świadkami sytuacji, kiedy jakiś znajomy lub członek rodziny dobrowolnie zgłasza się, aby po długiej nocy odwieźć wszystkich uczestników imprezy do domów. Wielu osobom takie rozwiązanie pasuje. Ale fakt, że taka osoba nie piła alkoholu, nie oznacza, że będzie bezpiecznie prowadzić samochód, ponieważ może być po prostu wyczerpana.

Co w takim razie należy zrobić, jeśli uważasz, że możesz być zbyt zmęczony, aby jechać samochodem? Dr Gundolf Meyer-Hentschel twierdzi, że w takiej sytuacji należy:

  • Zatrzymać samochód w momencie, kiedy tylko jest to bezpieczne,
  • Zdrzemnąć się na 20 minut a następnie wypić napój z kofeiną,
  • Po takiej przerwie będziesz gotów do dalszej podróży (W przeciwnym razie prawdopodobnie należałoby poszukać innego sposobu na dostanie się do celu).

Źródło:
National Sleep Foundation,
https://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/fatique/fatigue_and_road_crashes/fatigue_and_crash_risk_en
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Being_young_in_Europe_today_-_health#Causes_of_death

Najnowsze

Goodc

Motocyklistek jest coraz więcej!

Według badania Motorcycle Industry Council, już 19 % właścicieli motocykli w USA to kobiety i z roku na rok motocyklistek wciąż przybywa.

Co piąty właściciel motocykla w USA to kobieta i jest to spory wzrost, ponieważ 10 lat temu jedna kobieta przypadała na 10 właścicieli motocykli. Dane te sugerują, że już niedługo kobiety będą stanowić ¼ społeczności motocyklowej w tym państwie. Zmienił się też przekrój wiekowy kobiet, które najczęściej motocykle wybierają. Wcześniej w rankingu dominowały motocyklistki w wieku dojrzałym, teraz więcej jest młodych kobiet, które prowadzą motocykle (26%).

Badanie przeprowadzone w 2018 roku wykazało także, że kobiety wydają średnio 574 USD rocznie na swoje motocykle, a w tym: opony, rutynowe naprawy, konserwację, części zamienne i akcesoria oraz sprzęt modyfikujący. Mężczyźni wydają mniej, bo 497 USD.

Odnotowano znaczny wzrost sprzedaży motocykli na rynku wtórnym bezpośrednio kobietom oraz wiele nowych inicjatyw w tworzeniu odzieży i akcesoriów dedykowanych dla motocyklistek.

Motocykle zyskały też większą popularność i uznanie w kulturze amerykańskiej w ostatnich dziesięcioleciach, co znalazło odzwierciedlenie w ankiecie. Okazało się, że 66 procent właścicieli motocykli twierdzi, że ich rodzina i przyjaciele mają pozytywne nastawienie do motocykli i skuterów.

Źródło: https://www.mic.org

Najnowsze

Goodc

Doświetlenie kurtek „The HLS Technology” od Held’a

Szybko zapada zmierzch, motocyklistów na drogach coraz mniej, więc warto zadbać o to, by być widocznym na drodze. Na szczęście myślą też o tym producenci odzieży.

Opatentowany Held Light System (HLS) od firmy Held to zestaw ledowych przewodów z własnym zasilaniem, które można włożyć w specjalne tunele w kurtce, czy kamizelce tego producenta. Wszystko po to, by motocyklista był zauważony, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, przez innych użytkowników dróg.

Taśmy marki Osram emitują białe światło z przodu i czerwone z tyłu kurtki/kamizelki, po 2 przewody z każdej strony. System zapewnia 7 godzin pracy z akumulatorem 4000 mAh. Jego montaż jest bardzo prosty, wystarczy przeciągnąć przewody przez specjalnie przygotowane tunele z materiału i połączyć je z baterią poprzez wejście USB.

Na początek producent stworzył możliwość dopięcia systemu do kurtek z oznaczeniem „LED Ready”, czyli: Atacama Top i Yoshima oraz kamizelki Flashlight LED. Cena zestawu doświetlającego z baterią to 79,95 euro, jednak w sprzedaży pojawi się dopiero od kolejnego sezonu.

Najnowsze

Nieuważna zmiana pasa i obrót o 180 stopni

To nagranie udowadnia, że brak uważnej obserwacji sytuacji w lusterkach może doprowadzić do bardzo groźnego zdarzenia.

Auto z kamerą jechało prawym pasem, a na lewym znajdowała się Toyota Celica. W pewnym momencie kierujący japońskim coupe włącza kierunkowskaz i wjeżdża na prawy pas, zderzając się z drugim samochodem.

Wiele wskazuje na to, że auto z kamerą znalazło się w martwym polu lusterka Toyoty. Brak dostatecznie uważnej obserwacji sprawił, że Celica obróciła się i zatrzymała na ogrodzeniu, a samochód z kamerą omal nie wjechał na tory tramwajowe.

https://www.youtube.com/watch?v=-iYqjKXLbUY

Najnowsze

Kobiety i klasyczna motoryzacja – wyjątkowa inicjatywa

W centrum historycznej motoryzacji, Bicester Heritage, odbyła się impreza Kobiety w Motoryzacji, podczas której miłośniczki klasycznych samochodów mogły zapoznać się z przedwojennymi autami sportowymi.

Na zakończenie tegorocznego sezonu w Bicester Heritage, odbyła się ostatnia w tym roku impreza z cyklu Kobiety w Motoryzacji. Tym razem współorganizatorem był klub Vintage Sports Car. Podczas tego wydarzenia miłośniczki samochodów mogły poczuć radość obcowania z prawdziwymi klasykami.

Założeniem tej inicjatywy jest właśnie zwiększenie zainteresowania historyczną motoryzacją wśród kobiet. Bicester Heritage stara się zachęcać i wspierać panie w angażowaniu się w samochodowe wydarzenia. Do brania udziału w rajdach, przejazdach czasowych, testach aut, uczestniczenia w pokazach, a nawet do zaglądania pod maskę. Był też organizatorem kilku wydarzeń z cyklu Kobiety w Motoryzacji.

W ostatnim z nich wzięło udział dziesięć pań, które miały okazję nie tylko poprowadzić prawdziwe klasyki, ale także wziąć udział w zawodach na czas. Żadna uczestniczek nie jeździła wcześniej tak wiekowymi pojazdami – dostępnych było pięć automobili z lat 1910-1937.

Najnowsze