Złe ciśnienie opon przyczyną co 6. wypadku

08 sierpnia 2011
Sezon wakacyjny w pełni, a statystyki są porażające. Badania wykazują, że nieprawidłowe ciśnienie w oponach jest przyczyną co szóstego wypadku w miesiącach wakacyjnych. Jeśli wynika to z lekceważenia nic z tym nie zrobimy, jeśli z nie wiedzy przeczytajcie ten artykuł uważnie.

 

Sprawdzając stan ciśnienia w oponach nie stracimy dużo czasu, znacznie więcej możemy zyskać mając pewność, że stan opony i ciśnienia jest prawidłowy.
fot. Goodyear

Problem nie dotyczy tylko polskich kierowców. Jak pokazują badania w całej Europie większość urlopowiczów wyruszających w trasę samochodem, zaczyna podróż bez wcześniejszego sprawdzenia stanu opon. To zaniedbanie wynikające albo z lekceważenia albo z braku świdomości skutkuje co szóstym wypadkiem na drodze. Zapytaliśmy specjalistę szefa działu badań opon Goodyear w Ośrodku Badań, Rozwoju i testów w Luksemburgu Emmanuela Robinet co sądzi na ten temat.

 


- Kierowcy często zapominają, że tylko odpowiednio napompowane opony właściwie spełniają swoje zadanie, zapewniając należyte prowadzenie pojazdu. Nasze kompleksowe testy opon wykazały, że zarówno niedostateczne, jak i nadmierne ciśnienie w oponach, może istotnie oddziaływać na ogólne właściwości jezdne samochodu i drogę hamowania. Wpływa to nie tylko na bezpieczeństwo samochodu, lecz także na żywotność opon i zużycie paliwa.

No dobrze, ale zakładając sytuacje, że mąż jedzie na stację sprawdzić opony podczas gdy żona przygotowuje bagaże przed zapakowaniem ich do auta i wyruszeniem w podróż, czy takie zachowanie jest poprawne?

- Kierowcy często popełniają klasyczne błędy: nie sprawdzają ciśnienia w oponach przed wyjazdem lub sprawdzają je, gdy opona jest rozgrzana, co skutkuje błędnym odczytem, ewentualnie pompują powietrze do określonego poziomu nie biorąc pod uwagę masy samochodu. Tymczasem jest duża różnica między pustym, a w pełni obciążonym pojazdem.

Właściwe ciśnienie w oponach jest niezbędne, by móc optymalnie prowadzić samochód, szczególnie na zakrętach. Wiele problemów ma swoje źródło w stopniowej, nieodczuwalnej utracie ciśnienia. O czym w takim razie należy pamiętać?

- Gdy opona jest niedostatecznie napompowana, masa samochodu spoczywa na zewnętrznych krawędziach bieżnika, zwiększając nacisk na ściany boczne opony, zamiast rozkładać się równomiernie na całej szerokości. Podczas jazdy ściany boczne nagrzewają się bardziej niż powinny, co ma wpływ na prowadzenie auta i bezpieczeństwo. Niedostateczne ciśnienie to mniej równomierne rozłożenie nacisku na nawierzchnię. To także mniejsza powierzchnia styku bieżnika z drogą, co skutkuje zmniejszeniem przyczepności i może rzutować na prowadzenie auta, szczególnie przy dużym obciążeniu. Droga hamowania wydłuża się, a na zakrętach samochód zachowuje się mniej stabilnie, co może prowadzić do pogorszenia kontroli nad pojazdem.

Ciśnienie w oponie może zmniejszyć się samoistnie o 0,2 atmosfery przez okres trzech miesięcy, wyłącznie na skutek ciągłego procesu dyfuzji. Jak w takim razie odpowiednio sprawdzić ciśnienie opony, czy kopniak wystarczy?


- Zbyt wielu kierowców popełnia błąd sądząc, że kopnięcie w oponę lub kontrola wizualna pozwolą stwierdzić, czy ciśnienie powietrza jest prawidłowe. Oglądając oponę nie wykryjemy ubytku ciśnienia o 0,2 atmosfery. Badania przeprowadzone w Unii Europejskiej wykazały, że ponad 64% wszystkich samochodów jeździ na niedostatecznie napompowanych oponach. Większość kierowców po prostu nie sprawdza ciśnienia w oponach tak często jak potrzeba, co może mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu.

Oprócz sprawdzenia ciśnienia, kierowcy przed wyjazdem powinni upewnić się, że opona jest w dobrym stanie. Na co zwrócić uwagę?

- Przed wyjazdem sprawdź stan bieżnika. Czy jego głębokość jest wystarczająca? To szczególnie ważne dla prowadzenia się pojazdu na mokrej drodze. Czy bieżnik jest zużyty równomiernie? Należy również sprawdzić, czy nie są uszkodzone ściany boczne.


Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach?
- Kierowcy powinni dbać o opony tak samo jak o wszelkie inne elementy samochodu związane z bezpieczeństwem. Należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach - co najmniej raz w  miesiącu, lecz szczególnie przed wyjazdem w dłuższą trasę, kiedy panują wysokie, letnie temperatury, i gdy samochód jest w pełni obciążony.

Prawidłowy stan ciśnienia w oponach ma także wpływ na nasz domowy budżet.
fot. Goodyear
Wyjeżdżając na wakację trzeba pamiętać jeszcze o kilku innych czynnikach. Jeśli naszym samochodem podróżuje cała rodzina, a także mnóstwo bagaży nie należy zapominać, że znaczie zwiększa to obciążenie pojazdu i opon. Podobnie jest w sytuacji kiedy nasze auto ciągnie przyczepę. Dla własnego bezpieczeństwa poświęćmy chwilę i sprawdźmy w instrukcji obsługi auta jakie ciśnienie według producenta powinniśmy utrzymać.

Poza tym chociaż w póki co w przypadku tegorocznego lata brzmi to obco, ale nie zapominajmy, że gorące, letnie powietrze zwiększa ciśnienie powietrza w oponach. Aby prawidłowo określić jego wartość, ciśnienie należy sprawdzać gdy opony są zimne.Jeżeli samochód nie jest wyposażony w nowoczesne opony umożliwiające jazdę po utracie ciśnienia (RunOnFlat), należy sprawdzić również powietrze w kole zapasowym.

Na sam koniec pamięjmy również, że odpowiednie ciśnienie w oponach to nie tylko czynnik wpływający na nasze bezpieczeństwo, ale również na portfel. Niedostatecznie lub nadmiernie napompowane opony nierównomiernie wykorzystują powierzchnię bieżnika. Zbyt małe ciśnienie powoduje przyspieszone zużycie krawędzi bieżnika, natomiast nadmierne zwiększa zużycie środkowej części bieżnika. Ma to negatywny wpływ na żywotność opony: bieżnik zużywa się szybciej i nierówno. Niedostatecznie napompowane opony wymagają więcej energii by się obracać, co zwiększa zużycie paliwa.

 

 

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!