Zimowe bezpieczeństwo najmłodszych
Każdego roku w okresie zimowym dochodzi do dużej liczby wypadków z udziałem dzieci. Ekspert programu edukacyjnego Renault „Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich” radzi, jak uniknąć niepożądanych sytuacji.
Statystyki policyjne informują, że w styczniu i lutym 2012 roku w Polsce miało miejsce
385 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat, w których śmierć poniosło 7 osób, a 439 zostało rannych. Niestety duża liczba nieszczęśliwych zdarzeń spowodowana jest przez dzieci, ponieważ najmłodsi nie są w stanie zdiagnozować niebezpieczeństwa i często bawią się w pobliżu ulicy, nie pozostawiając kierowcy czasu na uniknięcie wypadku. Aby zapobiec tym tragicznym wydarzeniom, konieczna jest właściwa edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
– Rolą opiekuna jest uświadomienie niebezpieczeństwa dziecku, ważne, aby nigdy nie bawiło się w pobliżu jezdni, lecz wyłącznie w miejscach od niej oddalonych i wyznaczonych, tj. stoki narciarskie, parki czy lodowiska. Pamiętajmy także, że dzieci naśladują zachowania dorosłych, dlatego zawsze musimy im dawać dobry przykład – mówi Maria Dąbrowska–Loranc z Instytutu Transportu Samochodowego, ekspertka programu Renault „Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich”.
![]() |
fot. Renault
|
Kulig za jadącym samochodem lub innym mechanicznym pojazdem – taka forma zabawy jest wyjątkowo niebezpieczna, ponieważ sankami może zarzucić, co spowoduje, że dziecko wpadnie pod koła pojazdu lub uderzy o latarnię, drzewo czy inną przeszkodę.
Zjeżdżanie na sankach w pobliżu ulicy – dzieci poprzez nieuwagę mogą znaleźć się na zaśnieżonej lub oblodzonej ulicy, a w takich warunkach pojazdy mogą łatwo wpaść w poślizg i nie zdążyć zahamować. Jazdę na sankach należy zacząć od wybory odpowiedniego miejsca, które jest do tego wyznaczone, z dala od ulic. Dodatkowo trzeba pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa, tj. zachowaniu odległości pomiędzy sankami, aby nie doszło do kolizji.
![]() |
fot. Renault
|
Przed każdym wyjazdem w dłuższą podróż samochodem należy sprawdzić stan techniczny pojazdu i dostosować go do panujących warunków. Podczas podróży po zaśnieżonych górskich drogach zimowe opony mogą okazać się niewystarczalne, w takiej sytuacji lepiej dodatkowo zaopatrzyć się w przeciwpoślizgowe łańcuchy na koła. Jeżeli podróżuje z nami dziecko poniżej 12. roku życia, a jego wzrost nie przekroczył 150 cm, należy pamiętać o odpowiednim zamocowaniu fotelika, który musi być dostosowany do wieku i wagi. W 96% przypadków używanie fotelików i pasów bezpieczeństwa zapobiega wyrzuceniu dziecka do przodu w razie wypadku i zmniejsza niebezpieczeństwo urazu o 30%. Dodatkowo należy pamiętać, że niezależnie od dystansu do pokonania, każdy pasażer powinien mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. Zimą warunki na drodze potrafią zmieniać się bardzo szybko, dlatego też kierowcy powinni pamiętać o odpowiednim, zimowym wyposażeniu swojego samochodu.
![]() |
fot. Renault
|
Wszystkie dzieci, które spędzają ferie zimowe w mieście i podczas złej pogody pozostają w domu mogą skorzystać z bezpłatnego programu multimedialnego Renault „Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich”. Platforma jest bogata w quizy, animacje i gry, dzięki którym najmłodsi mogą uczyć się poprzez zabawę. Program został również wyposażony w specjalny moduł dla rodziców i nauczycieli. Wystarczy wejść na stronę www.bezpieczenstwo.renault.pl
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
Zostaw komentarz: