
Zielona Karta przestaje obowiązywać w Rosji i Białorusi. Kierowcy będą musieli wykupić dodatkowe ubezpieczenie
Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wypowiedziało umowy dwustronne łączące je z odpowiednikami w Rosji i Białorusi. To oznacza, że kierowcy nie będą już mogli korzystać z certyfikatów potwierdzających ubezpieczenie OC. Jest to tzw. Zielona Karta.
Wypowiedzenie umowy weszło w życie 1 czerwca 2022 roku. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi umowami, zobowiązania dotyczące wzajemnego honorowania certyfikatów Zielonych Kart wystawionych zarówno przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), jak i Biura Białoruskie i Rosyjskie, wygasną 31 maja 2023 r. o godz. 23:59 czasu środkowoeuropejskiego.
Oznacza to, że po tym terminie jakiekolwiek certyfikaty Zielonych Kart, wystawione przez Członków Biura w jego imieniu, stracą swoją ważność wyłącznie w odniesieniu do terytorium Białorusi i Federacji Rosyjskiej. Pozostaną one jednak nadal ważne w pozostałych krajach Systemu Zielonej Karty, o ile symbol danego kraju nie został wykreślony
– mówi Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK.
W praktyce oznacza to, że Zielona Karta jest ważna w okresie, na który została wystawiona, ale nie dłużej niż do 31 maja 2023 roku. Kolejny warunek zakłada, że symbole BY i RUS nie zostały z niej wykreślone. Zatem kupowane przez najbliższy rok polisy będą obowiązywały do tego terminu również w Rosji i Białorusi.
Zobacz: Zielone Karty od 1 lipca zmieniają wygląd!
Od 1 czerwca 2023 r. kierowcy samochodów z polskimi tablicami rejestracyjnymi będą musieli wykupić lokalne ubezpieczenie graniczne, gdy postanowią przekroczyć granicę rosyjską lub białoruską.
Zielona Karta to popularna nazwa międzynarodowego certyfikatu ubezpieczeniowego, który jest wystawiany dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. To oznacza, że osoba jest objęta ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej zgodnie z prawem ubezpieczeniowym obowiązującym w kraju, gdzie przebywa posiadacz Zielonej Karty. Pod warunkiem, że kraj należy do systemu Zielonej Karty.
To oznacza, że podróżując po krajach, które uczestniczą w systemie nie potrzebujemy dodatkowego ubezpieczenia. Wystarczy ubezpieczenie OC z Zieloną Kartą. Powyższe wypowiedzenie umowy z krajem, który uczestniczył w systemie oznacza, że przekraczając granicę trzeba będzie wykupić dodatkowe ubezpieczenie – tzw. polisę zagraniczną. Kierowcy podróżujący po krajach należących do Unii Europejskiej nie muszą się starać o wydanie Zielonej Karty.
Najnowsze
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
Niektórzy nazwą go SUV-em w stylistyce coupe, inni fastbackiem, a jeszcze inni powiedzą, że kojarzy im się “z nie wiadomo czym”. Nie można odmówić mu natomiast jednego – Peugeot 408 to bezsprzecznie piękne auto, a wciąż nietypowa na rynku mieszanka kilku rodzajów nadwozia dodaje mu dużego uroku i wyróżnia na ulicach. Bo powiedzmy sobie szczerze – […] -
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
-
Car of the Year Polska 2026: rekordowa liczba chińskich aut w konkursie. Pełna lista nominowanych
Zostaw komentarz: