Zapłacimy więcej za przegląd. Inaczej zbankrutują
Od 18 lat stawki za badanie techniczne pojazdu są niezmienione – stawka ustalona przez rząd to 98 złotych. Klienci się z tego cieszą, ale stacje kontroli pojazdów alarmują, że bez podwyżek będą musiały ogłosić bankructwo.
Sytuacja jest coraz poważniejsza. Dlatego porozumienie organizacji branży motoryzacyjnej zorganizowało konferencję dotyczącą waloryzacji opłat za badania techniczne. Przedstawiciele alarmują, że brak podwyżek może grozić bankructwem wielu stacji kontroli pojazdów.
Stawka za badanie techniczne pojazdu wynosi 98 złotych – od 18 lat nie była zwaloryzowana. Tymczasem wszystkie koszty działalności w ostatnich latach znacząco wzrosły. Przedsiębiorcy prezentują drastyczne podwyżki opłat za energię czy gaz ziemny. Ponadto przez prawie dwie dekady mocno wzrosła płaca minimalna i średnie zarobki.
Dlatego aktualne stawki za wykonanie badania technicznego mocno odstają od realiów. Wiele stacji kontroli pojazdów funkcjonuje na granicy opłacalności, ale coraz częściej słyszy się również o zamykaniu SKP. Szczególnie w małych miejscowościach, gdzie rejestruje się mniej samochodów, a głównymi klientami są rolnicy. To wszystko przekłada się na jakość usług, a następnie na bezpieczeństwo na drogach.
Apel przedsiębiorców o podwyższenie stawki
Przedsiębiorcy zaapelowali do ministra infrastruktury o podwyższenie opłaty za badanie techniczne do kwoty 184,50 zł. W zeszłym roku odbył się w tej sprawie protest przedsiębiorców przeciwko dalszemu utrzymywani stawek opłat. Organizatorem wydarzenia była Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP).
Rząd w tej kwestii jest nieustępliwy, a kolejne apele pozostają bez odpowiedzi. W odpowiedzi na interpelację poselską, w przesłanej odpowiedzi Rafał Weber zajmujący funkcję sekretarza stanu w resorcie infrastruktury poinformował, że przedsiębiorcy prowadzący SKP są przedstawicielami branży, która nie została objęta ograniczeniami pandemicznymi i mogli zyskiwać stały dochód ze swojej działalności.
Do czasu wdrożenia unijnej dyrektywy dotyczącej badań technicznych, ministerstwo nie będzie podejmować prac legislacyjnych, które miałyby dodatkowo wspierać przedsiębiorców prowadzących SKP.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: