Daria Mikólska

Zapłacimy więcej za przegląd. Inaczej zbankrutują

Od 18 lat stawki za badanie techniczne pojazdu są niezmienione – stawka ustalona przez rząd to 98 złotych. Klienci się z tego cieszą, ale stacje kontroli pojazdów alarmują, że bez podwyżek będą musiały ogłosić bankructwo.

Sytuacja jest coraz poważniejsza. Dlatego porozumienie organizacji branży motoryzacyjnej zorganizowało konferencję dotyczącą waloryzacji opłat za badania techniczne. Przedstawiciele alarmują, że brak podwyżek może grozić bankructwem wielu stacji kontroli pojazdów.

Stawka za badanie techniczne pojazdu wynosi 98 złotych – od 18 lat nie była zwaloryzowana. Tymczasem wszystkie koszty działalności w ostatnich latach znacząco wzrosły. Przedsiębiorcy prezentują drastyczne podwyżki opłat za energię czy gaz ziemny. Ponadto przez prawie dwie dekady mocno wzrosła płaca minimalna i średnie zarobki.

Dlatego aktualne stawki za wykonanie badania technicznego mocno odstają od realiów. Wiele stacji kontroli pojazdów funkcjonuje na granicy opłacalności, ale coraz częściej słyszy się również o zamykaniu SKP. Szczególnie w małych miejscowościach, gdzie rejestruje się mniej samochodów, a głównymi klientami są rolnicy. To wszystko przekłada się na jakość usług, a następnie na bezpieczeństwo na drogach.

Apel przedsiębiorców o podwyższenie stawki

Przedsiębiorcy zaapelowali do ministra infrastruktury o podwyższenie opłaty za badanie techniczne do kwoty 184,50 zł. W zeszłym roku odbył się w tej sprawie protest przedsiębiorców przeciwko dalszemu utrzymywani stawek opłat. Organizatorem wydarzenia była Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP).

Rząd w tej kwestii jest nieustępliwy, a kolejne apele pozostają bez odpowiedzi. W odpowiedzi na interpelację poselską, w przesłanej odpowiedzi Rafał Weber zajmujący funkcję sekretarza stanu w resorcie infrastruktury poinformował, że przedsiębiorcy prowadzący SKP są przedstawicielami branży, która nie została objęta ograniczeniami pandemicznymi i mogli zyskiwać stały dochód ze swojej działalności.

Do czasu wdrożenia unijnej dyrektywy dotyczącej badań technicznych, ministerstwo nie będzie podejmować prac legislacyjnych, które miałyby dodatkowo wspierać przedsiębiorców prowadzących SKP.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze