Za przegląd samochodu zapłacimy dużo więcej? Branża motoryzacyjna wspiera protest diagnostów
Okresowe badanie techniczne to rutynowa czynność, jaką raz w roku wykonuje każdy właściciel pojazdu. Cena przeglądu samochodu osobowego wynosi obecnie łącznie 99 złotych. Stawka ta obowiązuje od 17 lat. To, jak przekonują właściciele stacji kontroli pojazdów, stawka nieadekwatna do obecnych realiów.
Przegląd techniczny samochodu to obowiązek, z którego raz do roku musi się wywiązać każdy właściciel auta. Kwota, jaką trzeba zostawić u diagnosty jest sztywno ustalona. W przypadku zwykłego samochodu osobowego (bez instalacji LPG) wynosi ona 98 złotych brutto + 1 złoty opłaty ewidencyjnej. To, jak przekonują właściciele stacji kontroli pojazdów, stawka nieadekwatna do obecnych realiów.
Właśnie z tego powodu 18 listopada odbył się protest pod Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Oprócz petycji w sprawie waloryzacji opłat za badanie techniczne na ręce przedstawicieli KPRM złożono 3384 deklaracji poparcia.
Odpowiednia diagnostyka pojazdów, opierająca się na nowoczesnym sprzęcie i dostępie do najnowszych rozwiązań jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa na drodze. W sytuacji, gdy prowadzenie stacji kontroli pojazdów praktycznie przestaje być rentowne, tego istotnego elementu motoryzacyjnego ekosystemu może zabraknąć. Jak przekonują autorzy petycji, ewentualna podwyżka ceny badania technicznego nie będzie dotkliwa dla polskich kierowców. Już teraz pensja minimalna pozwala na wykonanie 28 badań. Dla porównania, 17 lat temu za minimalną płacę mogliśmy opłacić zaledwie osiem kontroli stanu technicznego.
Branża motoryzacyjna wspiera protest diagnostów
Na problem nieadekwatnych opłat środowisko badań technicznych zwraca uwagę już od dłuższego czasu. Protest, którego organizatorem była Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów spotkał się z poparciem szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. Do protestu włączyli się między innymi przedstawiciele Polskiego Związku Motorowego, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Związku Dealerów Samochodów, Serwisu Motoryzacyjnego, Nowoczesnego Warsztatu i wiele innych.
Obecne stawki za badanie techniczne w Polsce są jednymi z najniższych w Europie. Po przeliczeniu na złotówki w Belgii to koszt ok. 270 złotych, w Hiszpanii od 160 do 190 złotych, a w Niemczech nawet 540 złotych. Uczestnicy protestu zwracają uwagę, że w ostatnich latach, w przeciwieństwie do opłat za badanie techniczne, znacząco wzrosły koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Chodzi tu nie tylko o większe koszty pracy, ale również postęp w branży motoryzacyjnej, który wymusza kolejne inwestycje w zdobycie aktualnej wiedzy i zakup najnowszego sprzęt. Bieżące roczniki samochodów są zdecydowanie bardziej zaawansowane niż te, wyprodukowane przed siedemnastoma laty, a dziejąca się na naszych oczach elektromobilna rewolucja tylko wzmocni ten trend.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: