
Za co zapłacisz srogi mandat zimą? O jakich przepisach drogowych nie wolno zapomnieć?
Zaczyna się pojawiać pierwszy śnieg, dlatego warto przypomnieć sobie niektóre przepisy przed przystąpieniem do jazdy zimą. Czego nam nie wolno? Za co zapłacimy mandat?
W naszym klimacie zimy stają się coraz łagodniejsze, przez co zapominamy o naszych obowiązkach zimowych tj. odśnieżanie samochodu przed jazdą, zakazie pozostawiania włączonego silnika podczas postoju. Jednak warto sobie o nich przypomnieć, ponieważ za złamanie tych przepisów kierowcy często grożą wysokie mandaty i dodatkowo punkty karne.
Przeczytaj także: Pomysły na świąteczne prezenty od Astona Martina
Odśnieżanie samochodu – ile zapłacisz, jeśli tego nie zrobisz?
Kierowcy często w pośpiechu zapominają o odśnieżeniu pojazdu przed ruszeniem, przez co mogą zostać zatrzymani przez policjantów za nieprzystosowany pojazd do ruchu. Należy pamiętać, że w takiej sytuacji kierowca sprawia niebezpieczeństwo na drodze, bo ma ograniczoną widoczność i może nie widzieć, co się dzieje na drodze. W dodatku zalegający śnieg i lód na samochodzie osobowym, bądź na ciężarówce, może spaść na samochód jadący z tyłu, powodując niespodziewanie ograniczenie widoczności lub nawet pęknięcie szyby. Może to być zgubne w skutkach i doprowadzić nawet do poważnego wypadku.
Przed jazdą należy obligatoryjnie odśnieżyć przednią szybę czołową i obydwie przednie szyby boczne, reflektory, lusterka i tablice rejestracyjne, ale także „czapę” śnieżną na dachu czy masce. Usuwanie śniegu z dachu jest szczególnie ważne, bo gdy podczas jazdy zsuwa się taki puch z samochodu, to za nim może utworzyć się śnieżna zadymka.
Jak jest więc kara za nieodśnieżenie auta? Za nieprzygotowany właściwie do jazdy samochód w zimie kierowca może zostać ukarany mandatem w wysokości od 20 złotych do nawet 500 złotych oraz 6 punktów karnych. Natomiast jeśli światła są zakryte to mandat wynosi 200 zł., a za niewidoczne tablice rejestracyjne 100 złotych, w obydwu przypadkach kierowca otrzymuje jeszcze 3 punkty karne.
Postój samochodu z włączonym silnikiem – ile wyniesie mandat? Ile można stać na włączonym silniku?
Zdarzają się przypadki, w których kierowca uruchamia samochód, aby silnik się rozgrzał, a w tym momencie odśnieża swoje auto. Takie zachowanie nie dość, że może szkodzić silnikowi, to w dodatku jest zabronione. Postój na włączonym silniku nie może stać dłużej niż 60 sekund, w przeciwnym wypadku policjanci mogą dać mandat w wysokości 100 złotych. Pozostawienie pojazdu z włączonym silnikiem też jest obarczona karą, bo nie można się od niego oddalać – grozi za to mandat w wysokości 50 zł.
Przeczytaj także: Nagrzewanie silnika zimą – lepiej czekać czy od razu ruszać?
Kulig za autem
Ciągnięcie sanek za pojazdem – czyli kulig za samochodem – jest niedozwolone na drogach publicznych, ale również na drogach niepublicznych. Znamy przypadki, kiedy niewprawni kierowcy kierowali autem, a za pojazdem jechały równie niedoświadone w kierowaniu sankami dzieci – zawsze kończyło się to źle. Dzieci nie mają poczucia zagrożenia i umiejętności przewidywania niebezpieczeństwa – polegając w tym wzgędzie na dorosłych, a kierujący nie ma możliwości dokładnego monitoringu tego, co się dzieje za samochodem. Dzieci znikają w lusterkach wstecznych, a kierowca też może zbytnio się rozpędzić. Wystarczy niewielki wybój i tragedia gotowa, zwłaszcza na drogach, gdzie po bokach są krzaki i drzewa.
W powyższych sytuacjach policjant może stwierdzić, że kierowca stwarza zagrożenie w ruchu drogowym i może wręczyć mandat w wysokości 500 złotych. Dlatego lepiej wybrać tradycyjny kulig za końmi.
Łańcuchy samochodowe – kiedy można, a kiedy nie wolno ich używać?
Łańcuchy do samochodów osobowych są potrzebne przy mocno zaśnieżonych drogach, ale jeśli kierowca wjedzie już na odśnieżony fragment drogi, oczyszczony z lodu i śniegu, a droga jest już czarna, w pełni asfaltowa, powinien niezwłocznie ściągnąć łańcuchy. W przeciwnym razie, po zatrzymaniu przez policję, grozi mu mandat w wysokości 100 złotych. Sytuacja wygląda tak samo przy korzystaniu z opon kolcowanych.
Przeczytaj także: Gdzie wymienić opony na zimę i jak uniknąć zniszczenia felg?
Najnowsze
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
65% Polaków decyduje się prowadzić po alkoholu, wierząc w mity o "trzeźwieniu". Tłusty obiad, godzina czekania - czy to wystarczy? -
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
-
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Zostaw komentarz: