Wyścig

Wiele osób twierdzi, że wyścigi torowe są nieciekawe, bo "przecież oni tylko jeżdżą w kółko". Aby oglądanie Grand Prix stało się interesującym zajęciem, potrzebne jest zrozumienie tego, co dzieje się na torze i zasad, według których zawody się odbywają.

GP Francji 2008, Magny Cours
Foto: A.Banaszkiewicz

Każdy wyścig rozpoczyna się tzw. procedurą startową 30 minut przed rozpoczęciem rywalizacji. Jest to czas, kiedy samochody mogą wyjechać na tor celem przejechania okrążenia zapoznawczego. Kierowca może pokonać tor kilkakrotnie, ale za każdym razem musi przejechać przez pit-lane, czyli ominąć obszar, gdzie znajdują się pola startowe.

Na 17 minut przed startem włączony zostaje sygnał ostrzegawczy, co oznacza, że pozostały dwie minuty do zamknięcia wyjazdu z pit lane. Jeśli kierowca na 15 minut przed okrążeniem rozgrzewkowym znajduje się w obrębie pit lane, będzie musiał rozpocząć wyścig ustawiając swój bolid przy wyjeździe z pit lane. W przypadku, kiedy więcej niż jeden samochód znajdzie się w takiej sytuacji, ich kolejność przy wyjeździe będzie odpowiadać kolejności miejsc uzyskanych w kwalifikacjach. Kolejność ta nie obowiązuje jeśli samochód, który startować ma z pit lane, nie znajduje się przy wyjeździe po zadziałaniu sygnału oznaczającego 5 minut do startu. Zajmuje on w takiej sytuacji miejsce do wyjazdu na końcu stawki. Oczywiście, samochody te wystartują do wyścigu dopiero, kiedy wszyscy ruszający z toru miną wyjazd z pit lane.

 

Sygnalizacja świetlna
rys.: FIA, autorka

Jednoczesne sygnały świetlne i dźwiękowe odmierzają czas dziesięciu, pięciu, trzech i jednej minuty oraz piętnastu sekund do rozpoczęcia okrążenia rozgrzewkowego.

Na 10 minut przed startem na torze może pozostawać tylko obsługa techniczna zespołów, oficjalni przedstawiciele obsługujący wyścig i kierowcy. Koła z wybranymi oponami muszą zostać zamontowane na 3 minuty przed rozpoczęciem wyścigu. Niedostosowanie się do tego przepisu powoduje nałożenie na zawodnika kary 10 sekund. Po tym czasie koła mogą być zmieniane tylko w pit lane, ewentualnie na torze w sytuacji zawieszenia wyścigu. Sygnały mówiące, że zespoły mają 1 minutę do rozpoczęcia wyścigu oznaczają czas czterdziestu pięciu sekund na włączenie silników.  Personel zespołów, zabierając cały sprzęt i aparaturę, ma następnie 15 sekund na opuszczenie toru, o czym informują ostatnie sygnały świetlny i dźwiękowy. Kierowca, mający problem z samochodem po tym czasie, musi podnieść rękę do góry, a sędziowie, kiedy inne samochody odjadą, spychają samochód do pit lane. Sędziowie z żółtymi flagami zajmują miejsce przy samochodzie, aby ostrzegać innych kierowców. Okrążenie formułujące rozpoczyna się kiedy na tablicy nad torem ukażą się zielone światła. Ponownie sędziowie mają obowiązek usunąć samochód, który nie mógł ruszyć, najkrótszą możliwą drogą do pit lane, kiedy tylko inne samochody opuszczą swoje pozycje. W czasie tego okrążenia nie wolno wyprzedzać, można tylko omijać samochody, które z jakiegoś powodu nie mogły wystartować.

Po okrążeniu formułującym samochody wracają na odpowiednie pola startowe. System świateł umieszczony nad torem w odstępach sekundowych (5-4-3-2-1) zapala kolejne światła. Następnie wszystkie one gasną i wyścig startuje. No chyba, że coś się zepsuje i automatyczny starter nie zadziała, tak jak zdarzyło się to na Nürnburgring w 1999…..

Długość wyścigu to zawsze najmniejsza ilość pełnych okrążeń przekraczająca 305 km. Wyjątek stanowi GP Monaco, gdzie kierowcy pokonują dystans 260,52 km. Maksymalny czas trwania GP to 2 godziny. Podczas wyścigu kierowcy muszą dotankowywać samochód i zmieniać opony przynajmniej jeden raz. Strategia ustalana jest przed wyścigiem i ulega zmianie tylko w przypadku nieprzewidzianych zajść, takich jak problemy techniczne, gwałtowna zmiana pogody czy pojawienie się samochodu bezpieczeństwa.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze