Wydmy, niesamowite maszyny i Ken Block – zobacz wideo Doonies 2!

Wybierzcie największą miejscówkę z wydmami w USA, niesamowite maszyny konsumujące benzynę i ekipę najlepszych zawodników. Co uzyskacie? Doonies 2!

Zeszłoroczny filmik Doonies odniósł wielki sukces, dlatego ekipa Dirt Shark ponownie wkracza do akcji goszcząc niesamowite talenty motosportu, takie jak siedmiokrotny mistrz Supercrossu Jeremy McGrath czy gwiazda Rallycrossu i Gymkhany Ken Block. Co mają do dyspozycji? Spersonalizowane motocykle, buggie, trophy trucki i tysiące koni mechanicznych.

– Przyjeżdżasz tu i masz wszystkie wydmy Glamis dla siebie, prawdziwie księżycowy krajobraz – wyjaśnia twórca serii Doonies i weteran off-roadu, filmowiec Ash Hodges. – Nic na świecie nie wygląda tak jak wydmy piaskowe. Gdy wjeżdżasz na szczyt wydmy i patrzysz w dal, widząc tylko wydmy, to jedna z fajniejszych rzeczy, jakie możesz zobaczyć.

– Dla mnie Doonies 2 to film o najlepszych kolesiach, którzy jeżdżą na motocyklach dirtowych i najostrzejszych ziomkach w czterokołowych truckach, którzy pokazują, co można z nimi zrobić. Patrzę na to i myślę, że nie ma tu granic. Możesz przyjeżdżać tu przez dwa lata i znajdować nowe hopy każdego dnia – dodaje Hodges.

Jeśli chodzi o rekrutację talentów i maszyn potrzebnych do nakręcenia Doonies 2, Hodges nie musiał jednak szukać daleko. W tym roku są to skutery śnieżne, RaptorTRAXa Kena Blocka, motocykle Harley-Davidson. Są też samochody do jazdy po piachu, Trophy Trucki, wydmowe buggy, dirt bike’i i dużo więcej. Po prostu każdy rodzaj jedno- i dwuśladów.

Dla Kena Blocka, który miał okazję przyjechać na wydmy Glamis i spotkać się ze znajomymi, by pojeździć jedno- i dwuśladowcami to okazja, jakiej nie mógł przepuścić.

– Dokładnie 25 lat temu byłem na tych wydmach – mówi Block. – Nie jeździłem tak dużo podczas ostatnich dziesięciu lat, bo ścigałem się i robiłem różne rzeczy. Jaram się, że tu jestem i mogę jeździć z Jeremym i innymi dobrymi znajomymi.

Usiądźcie wygodnie i zobaczcie:

 

Najnowsze

Za autostradę zapłacisz zbliżeniowo

Od dzisiaj zamiast dotychczasowych abonamentów na przejazd A4 Katowice-Kraków sprzedawane są zbliżeniowe karty - KartA4, dedykowane przede wszystkim kierowcom regularnie podróżującym tym odcinkiem autostrady.

Ruch na autostradzie A4 Katowice-Kraków stale rośnie – już w tej chwili co minutę przez bramki przejeżdża kilkadziesiąt pojazdów. W odpowiedzi na ten stan rzeczy, zarządca autostrady od paru lat konsekwentnie realizuje kompleksowy projekt zwiększania przepustowości Placów Poboru Opłat. Uruchomienie płatności KartA4 było ostatnim etapem tego przedsięwzięcia.

– Na przestrzeni ostatnich lat podjęliśmy szereg działań z myślą o zwiększeniu komfortu podróżowania A4 Katowice-Kraków. Poszerzyliśmy oba Place Poboru Opłat o cztery dodatkowe pasy ruchu i stanowiska do obsługi pojazdów, pod dwa w kierunku Katowic i Krakowa. Wymieniliśmy urządzenia poboru opłat, co pozwoliło na wprowadzenie szybszych i wygodniejszych metod dokonywania płatności, przy użyciu kart bankowych, flotowych, paliwowych, aż wreszcie zbliżeniowej KartA4. Dodatkowo,    w każdym kierunku na skrajnym lewym pasie ruchu pojawiły się stanowiska samoobsługowe, na których można płacić samodzielnie wszystkimi kartami, również KartA4 – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

Od dziś można rejestrować się i kupować nowe karty w sklepie internetowym, bądź w Punktach Obsługi Klienta w Mysłowicach i w Balicach. Uprawnienia do przejazdów autostradą zapisywane będą na koncie klienta w postaci impulsów przypisanych do karty. Jeden impuls pozwoli na przejazd przez jeden Plac Poboru Opłat: w Mysłowicach lub w Balicach. Impulsy, sprzedawane w pakietach, można będzie w dowolnym momencie dokupić, czyli doładować daną kartę. Konto na stronie umożliwi każdemu użytkownikowi doładowanie karty, śledzenie dotychczasowych transakcji, liczby impulsów do wykorzystania, a nawet dat przejazdów przez konkretne bramki autostradowe. Kierowcy będą mogli również samodzielnie zablokować kartę w przypadku jej zagubienia lub kradzieży.

Nowością są cztery rodzaje kart: dla pojazdów kat. 1 (samochody osobowe), osobno dla pojazdów kat. 2 i osobno dla pojazdów kat. 3 oraz dla pojazdów kat. 4. Dotychczas dla pojazdów kat. 2 i 3 sprzedawano jeden rodzaj abonamentów.

Przewidziano 5% rabatu przy zakupie kart z impulsami dla pojazdów kategorii 1. Kupując kartę lub doładowując ją, kierowca otrzyma jedną fakturę VAT, rozliczając się, nie będzie musiał każdorazowo księgować paragonu za pojedynczy przejazd.  

Najnowsze

Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?

Gdy tylko temperatura spada poniżej zera, parkujący „pod chmurką” kierowcy dzielą się na dwie grupy. Jedna rozgrzewa samochód na postoju, odśnieżając czy skrobiąc w tym czasie szyby, druga stara się jak najszybciej ruszyć. Kto ma rację?

By odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zastanowić się, co jest lepsze dla silnika. Do 75% jego zużycia powstaje w czasie pierwszych 20 minut pracy. Gdy mróz jest silny, może się nawet okazać, że podczas tak krótkiej jazdy jednostka napędowa nie zdąży się rozgrzać do optymalnej temperatury. Mimo to zdecydowanie odradzamy nagrzewanie samochodu na postoju. Dlaczego? Bo to w czasie jazdy, pod obciążeniem, płyn chłodniczy i olej dużo szybciej osiągną właściwą temperaturę. Podczas silnych mrozów warto jedynie odczekać kilka czy kilkanaście sekund po uruchomieniu silnika, by olej miał szansę dotrzeć do wszystkich wymagających smarowania elementów i ruszyć w drogę. Oczywiście należy wówczas unikać wysokich obrotów.

„Kiedy jest zimno zwiększa się lepkość oleju, więc dociera on do tzw. węzłów tarcia w ograniczonym zakresie. Dodatkowo, jeśli silnik pracuje na niskich obrotach, następuje wypieranie filmu olejowego ze współpracujących elementów i może dochodzić do kontaktu metal-metal, co powoduje przyspieszone zużycie” – mówi Paweł Mastalerek, ekspert techniczny Castrol. Może się też zdarzyć, że niespalone paliwo spłynie po ściankach cylindrów rozrzedzając olej, co pogarsza jego właściwości.

Najlepiej w zimowych warunkach poradzą sobie środki smarne o niskiej lepkości zimowej, których temperatura płynięcia jest niska. Z kolei kierowcy, którzy często uruchamiają samochód na zimno i jeżdżą na krótkich trasach, mogą sięgnąć po olej chroniący przed zużyciem w fazie nagrzewania. Jego inteligentne molekuły przywierają do takich elementów jak np. wałek rozrządu i nie spływają do miski olejowej. Warto tez zwrócić uwagę na niską temperaturę płynięcia – dla niektórych olejów wynosi ona -42°C.

Jeśli te argumenty nie są w stanie przekonać zwolenników rozgrzewania auta na postoju, może przemówi do nich… perspektywa otrzymania mandatu. Prawo o ruchu drogowym zakazuje postoju z włączonym dłużej niż minutę silnikiem. Za nieprzestrzeganie tego zakazu grozi mandat w wysokości od 100 do nawet 300 zł.

Najnowsze

Trzylitrowy silnik twin-turbo – najnowocześniejsza jednostka V6 dla Infiniti

Nowy, kompaktowej budowy i bardzo lekki silnik 3.0 V6 twin-turbo to najnowocześniejszy silnik V6, jaki kiedykolwiek znalazł się w ofercie Infiniti. Producent zachwala, że "cechuje się znakomitymi reakcjami na gaz, świetną wydajnością paliwową i doskonałymi parametrami."

Ponieważ nowe, lepsze silniki leżą w polu naszych zainteresowań, a nie mamy możliwości obecnie „przetestowania” parametrów tego silnika, podajemy dane producenta na temat tej jednostki. Poniższy tekst to materiały prasowe Infiniti.

Trzylitrowa jednostka napędowa V6 twin-turbo jest zupełnie nową konstrukcją z nowej, ekskluzywnej rodziny napędów VR, wywodzącej się z długoletniej tradycji marki Infiniti wytwarzania jednostek V6. Nowy napęd skonstruowano z myślą o zwiększeniu radości z jazdy kierowcy − oddaniu mu do dyspozycji wyższej mocy i momentu obrotowego oraz zapewnieniu większej wydajności niż oferował jakikolwiek porównywalny poprzednik.

Obniżona masa silnika i zredukowany rozmiar to w znacznej mierze efekt zastosowania lżejszego i bardziej zwartego bloku cylindrów. Dało to wyższą wydajność mechaniczną, zaś cały szereg nowych rozwiązań i innowacji zapewniły silnikowi o wiele lepsze parametry.

Począwszy od 2016 r., w ten nowy silnik 3.0 V6 twin-turbo wyposażane będą wybrane modele Infiniti. Jednostka napędowa dostępna będzie w dwóch wariantach mocy – 304 i 405 KM. Obie wersje opierają się na tych samych rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologiach, obie zapewniają również te same niezrównane emocje związane z natychmiastową dostępnością ogromnej mocy.

Najnowocześniejszy silnik V6, jaki kiedykolwiek oferowało Infiniti
Silniki 3.0 V6 twin-turbo z zupełnie nowej rodziny VR to ekscytujące połączenie znakomitych reakcji na gaz, wydajności paliwowej i osiągów. Silniki rodziny VR będą stosowane w nowych modelach Infiniti konstruowanych z myślą o wszystkich rynkach świata, zgodnie z planem intensyfikacji globalnej obecności marki Infiniti.

Nowy silnik 3.0 V6 twin-turbo powstał dzięki ogromnemu doświadczeniu marki Infiniti w konstruowaniu sześciocylindrowych jednostek napędowych – w tym także w układzie V. Poprzedzająca rodzinę VR seria silników VQ była montowana w modelach Infiniti od roku 1994 i należy do najbardziej utytułowanych na świecie. Od 1995 do 2008 – a więc przez długich 14 lat! – silniki rodziny VQ co roku lądowały na liście „Ward’s 10 Best Engines”, co jest osiągnięciem niezrównanym.

Nowe technologie dla najwyższej mocy i najlepszej wydajności
Zupełnie nowa jednostka napędowa 3.0 V6 twin-turbo została zaprojektowana z optymalnymi dla silnika tej wielkości parametrami mocy i momentu obrotowego, w połączeniu z wydajnością paliwową. Potężniejszy wariant tego silnika rozwija 298 kW (405 KM) mocy przy 6400 obr./min. oraz 475 Nm w zakresie 1600-5200 obr./min. Słabszy – odpowiednio 224 kW (304 KM) przy 6400 obr./min i 400 Nm w zakresie 1600-5200 obr./min.

Wariant trzystukonny jest wyposażony w pojedynczą pompę wody, natomiast czterystukonny w dwie, co sprzyja optymalizacji bilansu termicznego przy pracy pod większym obciążeniem. Ponadto zastosowanie w czterystukonnej wersji optycznego czujnika prędkości turbosprężarki pozwala na większą prędkość wirowania turbiny, co wpływa na podniesienie mocy o 30%.

{{ download(118) }}

Znakomite parametry silnika uzyskano przy jednoczesnej poprawie jego wydajności paliwowej nawet o 6,7%, co w przypadku wersji 405 KM oznacza najlepszy wskaźnik mocy do wydajności w klasie. Było to możliwe dzięki całemu szeregowi nowo opracowanych rozwiązań, jak choćby Advanced Timing Control, który zapewnia lepsze reakcje na gaz.

Do układu sterowania rozrządem dodano nowy elektryczny aktuator, który zwiększa szybkość reakcji przepustnicy, a tym samym i silnika na dyspozycje kierowcy. Ma to pozytywny wpływ nie tylko na osiągi, ale także na wydajność, jako że dzięki precyzyjniejszej kontroli procesu spalania silnik w efektywniejszy sposób wykorzystuje paliwo.

Nowy system twin-turbo, który pozwala na tyleż natychmiastowe, co płynne reakcje na przyspieszanie, znacząco wpłynął na poprawę charakterystyki rozwijania mocy oraz przyczynił się do wydajnego wykorzystywania paliwa. Zoptymalizowana geometria łopatek turbiny przyczyniła się do osiągania wyższej mocy, zaś wyższa prędkość obrotowa turbiny oznacza szybsze reakcje ze strony systemu twin-turbo.

W nowym silniku V6 zastosowanie znalazł też nowy czujnik prędkości obrotowej turbiny, dzięki czemu system turbodoładowania może pracować z prędkością nawet 220 000 obr./min przy jednolitym obciążeniu, a przy chwilowym jego zwiększeniu aż do 240 000, czyli z wyższą niż w jakiejkolwiek jednostce V6 do tej pory. Dzięki zdolności do pracy z większymi prędkościami obrotowymi, podwójna turbosprężarka zapewnia doładowanie pozwalające na uzyskanie wyższej mocy i wyższego momentu obrotowego. Czujnik prędkości obrotowej turbiny w wariancie czterystukonnym pozwala na podniesienie mocy aż o 30%.

Konstruktorzy opracowali studzoną wodą chłodnicę pośrednią (intercooler), co jeszcze bardziej poprawia osiągi i podnosi wydajność. System ten bardzo szybko schładza powietrze wpadające do systemu twin-turbo, co zmniejsza opóźnienie reakcji systemu doładowania, zapewniając niemal natychmiastowe przyspieszenie. Z pozoru drugorzędnym, ale bardzo istotnym elementem jest zmniejszenie systemu chłodzenia – powietrze doprowadzane do systemu doładowania pokonuje krótszą drogę, co także przyczynia się do przyspieszenia reakcji na gaz.

Nowy elektroniczny aktuator zaworu upustowego zapewnia precyzyjniejszą kontrolę przepływu gazów wydechowych od turbosprężarki, a tym samym poprawia ogólną wydajność silnika.

Niższa masa, wyższa wydajność mechaniczna, lepsze reakcje na gaz
Nowy silnik 3.0 V6 twin-turbo waży 194,8 kg, o 14,1 kg mniej od silnika, który zastępuje. Nowy zespół turbodoładowania z całym systemem chłodzenia to kolejne 25,8 kg. Łącznie więc cała jednostka napędowa waży 220,6 kg.

Pod względem objętości nowy zespół napędowy jest o 19% mniejszy od poprzedniego silnika V6 montowanego w samochodach Infiniti, co jest wynikiem stosowania najnowszych rozwiązań i technologii, do czego marka zdążyła nas przyzwyczaić. Już poprzedni silnik był powszechnie chwalony i wyróżniany za wyjątkową lekkość konstrukcji aluminiowej oraz niskie mechaniczne opory wewnętrzne, dzięki czemu pracował miękko, był trwały i cechował się szybkimi reakcjami na gaz. Nowy silnik 3.0 V6 twin-turbo podąża tą samą ścieżką, co poprzednik, ale jest jeszcze bardziej zwarty, jeszcze lżejszy i charakteryzuje się jeszcze lepszymi parametrami oraz osiągami.

Wśród rozwiązań, które wpłynęły na redukcję masy najważniejszymi są zastosowanie nanoszonego natryskowo płaszcza ślizgowego ścian cylindrów oraz zintegrowanego kolektora wydechowego dla głowic. Rozwiązania te nie tylko obniżają masę silnika, lecz sprzyjają także efektywności chłodzenia, jako że ciepło w wydajniejszy sposób może się rozpraszać przez ścianki aluminiowe. Proces ten jest usprawniany jeszcze bardziej dzięki konstrukcji samych cylindrów. Wszystko to skutkuje optymalizacją bilansu termicznego silnika.

Niższa masa elementów składowych silnika przyczynia się do poprawy wydajności mechanicznej, oznacza bowiem mniejszy bezwład lżejszych aluminiowych części, a tym samym szybsze reakcje na gaz i lepsze parametry. Konstruktorzy wykorzystali także cały szereg innowacyjnych technologii, dzięki którym nowy V6 cieszy kierowcę bardziej spontanicznymi reakcjami. Wyjątkowe miejsce ma wśród nich nowy układ zasilania z systemem bezpośredniego wtrysku benzyny DIG. Wysokociśnieniowy system DIG pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie wtryskiwaniem paliwa do komór spalania, dostarczając ściśle wyliczoną, optymalną dla danego położenia pedału gazu i prędkości obrotowej jednostki napędowej porcję benzyny, by silnik pracował płynnie i żwawo przyspieszał. System ten sprawia, że nowy V6 jest najczystszym i najwydajniejszym paliwowo silnikiem tego typu, jaki kiedykolwiek montowano w autach Infiniti, gdyż przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa o 6,7%.

Za wydajniejszą pracą silnika, a więc obniżeniem zużycia paliwa w każdych warunkach stoi także zaawansowany system kontroli faz rozrządu odpowiadający za jeszcze bardziej precyzyjną regulację tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania.

Mechaniczną wydajność silnika jeszcze bardziej poprawił nowy proces natryskowego nanoszenia płaszcza ścianek cylindrów. Nowa technologia natryskiwania powłoki ślizgowej pozwala tłokom na swobodniejsze przemieszczanie się w cylindrach dzięki redukcji tarcia mechanicznego nawet o 40% w porównaniu z poprzednim silnikiem V6. Kluczowym elementem procesu jest wytworzenie łuku plazmowego, który utwardza naniesiony natryskowo płaszcz. Obniżenie tarcia między tłokami a ściankami cylindrów przynosi oczywiście wzrost osiągów.

Zastosowanie procesu natryskiwania płaszcza ślizgowego pozwoliło na obniżenie masy silnika 3.0 V6 twin-turbo o kolejne 1,7 kg w porównaniu z poprzednikiem, zaś utwardzenie płaszcza podniosło wytrzymałość stopów lekkich.

Jednym z najważniejszych rozwiązań zastosowanych w silniku 3.0 V6 twin-turbo jest nowy zintegrowany kolektor wydechowy wbudowany w głowice cylindrów. Dzięki temu możliwe było zabudowanie katalizatora spalin bliżej kanałów wydechowych, a więc skrócenie dróg przelotu spalin, co sprawia, że katalizator nagrzewa się dwukrotnie szybciej niż w poprzednim silniku V6 i oczyszcza gazy spalinowe natychmiast, już nawet od rozruchu na zimno. Przesunięcie katalizatora spalin bliżej ujść wydechowych cylindrów wpłynęło także na obniżenie masy i większą niż kiedykolwiek zwartość konstrukcji silnika. W skali całej jednostki oszczędność masy wyniosła 5,3 kg.

Nowy aluminiowy blok silnika skonstruowano jako „równoboczny”, a więc skok tłoka i średnica cylindra są identyczne (86,0 x 86,0 mm). W efekcie trzylitrowa jednostka V6 twin-turbo cechuje się zarówno niskim tarciem mechanicznym, jak i wysokoobrotową charakterystyką oraz błyskawicznymi reakcjami na gaz. Moc i moment obrotowy są dostępne w szerokim zakresie prędkości obrotowych, a najwyższe wartości zapewniają w średnim zakresie obrotów, w którym silniki są zwykle najczęściej użytkowane. W rezultacie pierwsza jednostka z rodziny VR znakomicie łączy w sobie świetne reakcje na gaz, osiągi oraz wydajność.

Nowy silnik V6 będzie produkowany w fabryce jednostek napędowych w Iwaki, (prefektura Fukushima), w Japonii od 2016 roku.

Źródło: Infiniti

Najnowsze

Gosia Rdest gra razem z WOŚPem!

W tym roku najszybsza Polka w wyścigach samochodowych - Gosia Rdest - przekazuje "rzecz od serca" na aukcję charytatywną.

Fani motosportu mają o co walczyć. Wspierając Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, wylicytować można wyjazd na weekend wyścigowy serii Audi Sport TT Cup, będącej supportem najbardziej prestiżowej serii wyścigów samochodów turystycznych – DTM (Deutsche Tourenwagen Masters). Zwycięzca będzie mógł wybrać jedną z sześciu rund pucharu Audi Sport TT Cup, które w sezonie 2016 rozgrywają się na torach wyścigowych w Niemczech, Holandii i na Węgrzech. 

Innymi sportowcami, którzy przekazali rzeczy od serca na aukcję są Robert Lewandowski, Rafał Sonik, Kuba Przygoński, a także Piłkarska Reprezentacja Polski.

Zapraszamy do licytacji na:
http://aukcje.wosp.org.pl/wyjazd-na-weekend-wyscigowy-od-gosi-rdest-i2558635?utm_source=rzeczyodserca&utm_medium=film&utm_campaign=rzeczyodserca

Zobacz film promujący aukcję: http://rzeczyodserca.pl/zobacz/aukcja/848/gosia_rdest#.Vngf98A03YY.facebook

Najnowsze