
Właściciel Ursusa zbankrutował. Czy to koniec kultowych traktorów?
Sąd ogłosił upadłość przedsiębiorstwa Pol-Mot Holding. Zbankrutowała firma, która przez lata wytyczała historię motoryzacji, między innymi sprowadzając do Polski popularnego „Malucha” i była największym akcjonariuszem Ursusa. Czy to koniec kultowych traktorów?
Zbankrutowała firma Pol-Mot Holding, taką informację podała gazeta „Puls Biznesu”. Warszawski sąd przychylił się do wniosku Getin Noble Banku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa. Firma Pol-Mot Holding była największym akcjonariuszem będącego w upadłości producenta ciągników Ursus.
Jak podaje gazeta, firmę pogrążyły finansowe kłopoty spółek córek, których kredyty (w wysokości ponad 110 milionów złotych) poręczał i zabezpieczał holding. Chodzi o Ursus i Pol-Mot Auto, dilera samochodów osobowych takich marek jak Škoda, Peugeot, Opel, Chevrolet czy Fiat.
Andrzej Zarajczyk, wieloletni prezes i większościowy akcjonariusz Pol-Mot Holdingu, cytowany przez „Puls Biznesu”, zapowiada, że nie zamierza tak pozostawić tej sytuacji:
Oczywiście złożymy zażalenie na decyzję o upadłości. To wszystko, co mogę powiedzieć w tej chwili. Na szersze komentarze przyjdzie czas za kilka tygodni.

Pol-Mot Holding i Ursus – legendy polskiej branży motoryzacyjnej
Historia Pol-Mot Holding sięga 1968 roku, kiedy firma została powołana do obsługi całości kontaktów zagranicznych polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Pol-Mot Holding sprzedawał pojazdy znanych marek w sieci salonów samochodowych w największych miastach w Polsce. To Pol-Mot był zaangażowany w uruchomienie w Polsce na początku lat 70. produkcji Fiata 126p. W latach 90. Pol-Mot został przekształcony w spółkę i sprywatyzowany, by następnie przyjąć postać holdingu zajmującego się sprzedażą i serwisowaniem wielu marek. W czerwcu 2011 roku przejął kultową markę Urus.
Ursus to producent ciągników i maszyn rolniczych, którego historia rozpoczęła się jeszcze w XIX wieku, chociaż pierwszy ciągnik tej marki powstał dopiero w 1922 roku. Obecnie siedziba spółki znajduje się w Warszawie, ale zakłady produkcyjne grupy zlokalizowane są w Lublinie i Dobrym Mieście k. Olsztyna.
Sytuacja finansowa firmy nie jest najlepsza. Olbrzymie długi Ursusa, którego zobowiązania w ostatnim dostępnym raporcie wynosiły ponad 395 milionów złotych, przy aktywach, których suma wynosiła niespełna 178 milionów złotych, skłoniły sąd do ogłoszenia upadłości firmy w lipcu 2021 roku.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: