Witamy w Królestwie „Dwóch mórz”

Królestwo Bahrajnu oferuje spotkanie z delfinami, nurkowanie w poszukiwaniu pereł, starożytną historię i Formułę 1.

 

Bahrain International Circuit
P.O. Box 26381, Manama
Sakhir
KIngdom of Bahrain

 

 

 

Bahrain International Circuit
rys. autorka

 

Piątek, 24 kwietnia 2009
Trening 1 09:00 – 10:30
Trening 2 13:00 – 14:00

Sobota, 25 kwietnia 2009
Trening 10:00 – 11:00
Kwalifikacje 13:00

Niedziela, 26 kwietnia 2009
Wyścig 14:00

Długość toru: 5,412 km
Liczba okrążeń: 57
Dystans wyścigu: 308,238 km
Liczba zakrętów: 15 – 9 prawych i 6 lewych
Najdłuższa prosta: 1090 m
Pierwsze Grand Prix: 2004
Pełne otwarcie przepustnicy: 63%
Największa prędkość: 309 km/h
Średnia prędkość: 205 km/h
Ilość zmian biegów/okrążenie: 58

Garść informacji o Bahrajnie
Arabska nazwa Bahrajn oznacza „Dwa morza” i odnosi się do dwóch faktów: po pierwsze wyspa posiada dwa rodzaje wody – słodką z bijących źródeł i słoną z otaczających mórz, a po drugie otoczona jest od północy i południa wodami Zatoki Perskiej oddzielającymi Królestwo od wybrzeża arabskiego
i Iranu. Woda wokół wybrzeży złożonego z 40 wysp archipelagu jest tak płytka, że mieszkańcy są w stanie powiększać swój kawałek lądu wydzierając je morzu i tworząc na wybrzeżu imponującą nowoczesną architekturę. Pozyskiwanie lądu w tym rejonie stało się już zresztą modą. To samo dzieje się

Kierowca Force India Adrian Sutil z nowym kolegą
fot. Force India

w Dubaju i Abu Dhabi. Źródła słodkiej wody bijące nieopodal wybrzeży już dawno temu umożliwiały budowę fortun na hodowli przepięknych pereł. Od lat trzydziestych to niewielkie państwo wydobywa ropę sukcesywnie inwestując wszystkie pozyskane środki w rozwój swojego kraju i ma ambicje być biznesowym centrum regionu. Jak sami mieszkańcy twierdzą ten kompaktowy kraj ma wszystko. Kosmopolityczny charakter Bahrajnu i najniższy koszt utrzymania wśród krajów nad Zatoką Perską zachęca do inwestycji i odwiedzania Królestwa. Do tego turyści mają do wyboru starożytną historię, miejsca wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, przepiękne plaże, hodowle pereł i spotkania z delfinami i manatami. Na dodatek mogą też od 2004 roku spędzić tam weekend z Formułą 1.

Bahrain International Circuit
Kiedy rząd Królestwa Bahrajnu podpisał decyzję o budowie Bahrain International Circuit widzał ten obiekt jako katalizator rozwoju ekonomicznego i bazę innowacyjnych inwestycji. Koszt budowy ośrodka wyznaczającego nowe standardy dla sportów motorowych wyniósł 150 milionów dolarów amerykańskich, ale zwrot inwestycji jest dzisiaj wielokrotnością tej sumy. Obiekt zaprojektowany przez nadwornego architekta Formuły 1 Hermanna Tilke składa się w zasadzie z sześciu torów. Jednocześnie może więc odbywać się na nim więcej niż jedna impreza. Są to zresztą nie tylko imprezy sportowe. Na terenie znajduje się szereg budynków przeznaczonych dla gości. Nad torem góruje Sakhir Tower, z której widok obejmuje cały tor. Z trybun zawody może podziwiać 45 000 widzów, a Media Center wyposażony
w 260 ekranów telewizyjnych mieści 500 dziennikarzy. Obok znajduje się centrum dla 120 fotografów.
Bahrain International Circuit został dedykowany inicjatywie FIA pod nazwą „Pomyśl zanim pojedziesz” promującej bezpieczne zachowanie wśród kierowców. Królewstwo Bahrajnu samo wprowadziło program  podniesienia bezpieczeństwa propagujący walkę z nadmierną prędkością, stosowanie pasów bezpieczeństwa i dbałość o bezpieczeństwo dzieci.

Na torze
Niewątpliwie wielki wpływ na warunki na torze ma pustynne otoczenie Sakhir. Może nie należy spodziewać się deszczu jak w Malezji czy Chinach, ale aura jest tutaj dość zmienna. Wiatr często, jak to
miało miejsce w lutym w trakcie testów, nanosi piasek na ponad pięciokilometrowy tor. Bolidy muszą być wyposażone w odpowiednie filtry, aby zapobiegać blokowaniu wlotów powietrza chłodzącego i

Felipe Massa przeczekuje burzę piaskową na torze Sakhir w trakcie sesji testowej
fot. Ferrari

jednocześnie nie narażać wydajności pakietów aerodynamicznych. Poziom przyczepności jest oczywiście kolejnym problemem, jeżeli samochody muszą ślizgać się po naniesionym na tor piasku. Tor składa się z piętnastu wolnych i wymagających średniej prędkości zakrętów łączących trzy proste. Najszybsza z nich pozwala rozpędzać się bolidom do 320 km/h przed zakrętem numer 1. Sakhir, mimo że nie należy do najszybszych torów w kalendarzu, jest zdecydowanie bardzo wymagający dla hamulców. Obciążenie między innymi na dohamowaniu do zakrętu 5, przejeżdżanym na pierwszym biegu, wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na ich zużycie.  Dodatkowo, chłodzenie hamulców jest mocno utrudnione w warunkach, kiedy temperatura toru osiąga 50 stopni Celsjusza. Upał i nanoszony na tor piasek, powoduje, że dobranie opon o odpowiedniej ścieralności
i przyczepności także nie jest łatwe. Prawie 70% dystansu samochody przejeżdżają tutaj wykorzystując pełne otwarcie przepustnicy, do tego utrudnione jest zdecydowanie chłodzenie. Kluczowym czynnikiem w trakcie GP Bahrajnu może okazać się więc niezawodność silników.

Jak zwykle wyścigowi Formuły 1 towarzyszyć będą inne zawody. W trakcie weekendu w Bahrajnie odbędą się Porsche Mobil 1 Supercup, GP2 Asia Series, Speedcar Series oraz Mistrzostwa Chevrolet Supercars ME. 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze