
Wciśnij mocno hamulec na postoju. Może okazać się, że odkryjesz ukrytą funkcję swojego samochodu
Nowoczesne auta mają coraz więcej udogodnień, poprawiających komfort i bezpieczeństwo kierowcy. Niektórym osobom coraz trudniej się w tym połapać, szczególnie kiedy jakieś funkcje są ukryte lub ich działanie jest nienarzucające się, tak jak auto hold.
Auto hold – jak to działa?
Coraz więcej samochodów wyposażanych jest w elektryczny hamulec ręczny, co nadal nie wszystkim się podoba. Tradycjonaliści wskazują na brak możliwości dozowania siły hamowania, czasem nieintuicyjne działanie (hamulec zwalnia się ciągnąc przełącznik w górę czy w dół?) oraz potencjalnie wysokie koszty napraw. W praktyce to rozwiązanie ma jednak sporo zalet, a najważniejszą jest taka, że nasze auto przypadkowo nie stoczy się z parkingu, ponieważ hamulec zaciąga się automatycznie po zgaszeniu silnika. Pozwala on też na zaprojektowanie bardziej praktycznej konsoli środkowej, bo nie marnujemy miejsca na tradycyjną dźwignię.
Często można też spotkać elektryczny hamulec ręczny, łączony z funkcją auto hold. Sprawia ona, że po zatrzymaniu, na przykład na czerwonym świetle, samochód nie zacznie się toczyć. Hamulce pozostają aktywne, do momentu, kiedy będziemy chcieli wznowić jazdę, wrzucając bieg i dodając gazu.
Rozwiązanie to jest bardzo przydatne, kiedy chcemy ruszyć pod górę ze skrzynią manualną. Z kolei właściciele samochodów ze skrzyniami automatycznymi, nie muszą dzięki niemu trzymać nogi na hamulcu, stojąc na światłach.
Funkcja auto hold – jak ją aktywować?
To jak aktywuje się auto hold, może zależeć od danego producenta. Zwykle obecność systemu łatwo rozpoznać, po stosownym przycisku, umiejscowionym pod przełącznikiem elektrycznego hamulca ręcznego. Jeśli auto hold nie jest aktywny (na przykład nie świeci się dioda na przycisku), możemy go zwykle po prostu wcisnąć w czasie jazdy lub na postoju, mając nogę na hamulcu. Jeśli nie reaguje to prawdopodobnie zapomnieliście… zapiąć pas bezpieczeństwa.
Znak STOP i ustąp pierwszeństwa – który jest ważniejszy? Który kierowca pojedzie jako pierwszy?
Samo włącznie się auto holda po zatrzymaniu, może różnić się zależnie od producenta. W przypadku niektórych marek wystarczy po prostu się zatrzymać i po sekundzie widzimy na tablicy przyrządów napis „auto hold”, a w innych po zatrzymaniu trzeba nieznacznie zwiększyć na moment nacisk na pedał hamulca.
Są też marki, w których nigdzie nie znajdziemy informacji o auto holdzie, ani aktywującego go przycisku. Ale wystarczy, że po zatrzymaniu, mocniej dociśniemy pedał hamulca i już się aktywuje. Tak jest na przykład w modelach Mercedesa, które w żaden inny sposób nie komunikują, że są wyposażone w taką funkcję. Trzeba po prostu mocno wcisnąć hamulec i zobaczyć, czy na zegarach pojawi się napis „hold”
Czy mogę mieć elektryczny hamulec ręczny bez auto holda?
To bardzo możliwe. Wielu producentów, szczególnie w starszych modelach, oferowało już elektryczny hamulec ręczny, a funkcja auto hold nie była jeszcze znana. Nadal też nie wszyscy ją oferują.
Zdarzają się też przypadki samochodów, w których auto hold wymagał dopłaty. Możecie więc trafić na model, który taką funkcję posiadał, ale w danym egzemplarzu zamiast niej, znajdziecie zaślepkę koło hamulca ręcznego.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: