W zdrowym ciele zdrowy… kierowca
Dobre samopoczucie kierowcy to nie tylko kwestia komfortu, ale również element wpływający na jego zachowanie na drodze, a tym samym – na innych uczestników ruchu. Dlatego tak istotna jest prawidłowa pozycja za kierownicą i stała kontrola stanu zdrowia.
Każdy kierowca powinien pamiętać o rutynowej kontroli wzroku, nawet jeśli w chwili otrzymania prawa jazdy nie stwierdzono u niego żadnej wady. Powinno się to robić raz na cztery lata, po przekroczeniu czterdziestego roku życia – nawet częściej.
Nie lekceważmy wpływu silnych emocji i zmęczenia na sposób prowadzenia samochodu. Długa noc, niedostateczna ilość snu, domowa kłótnia czy nawet lekki kac – wszystko to może okazać się groźne.
Prawidłowa pozycja za kierownicą to podstawa |
![]() |
fot. Renault |
Im lepsza ogólna kondycja kierowcy, tym łatwiej jest mu zachować koncentrację i opierać się zmęczeniu podczas wielogodzinnej jazdy. Szczególnie istotna jest umiejętność utrzymania dobrej postawy ciała, co zmniejsza dyskomfort wynikający z długiego przebywania w jednej pozycji. Zanim wyruszymy, ustawmy dobrze fotel: nie może znajdować się zbyt blisko kierownicy, minimalna odległość od kierownicy do klatki piersiowej to 25 cm. Fotel nie powinien być też zbytnio oddalony od pedałów, aby nie obciążać górnej partii pleców i szyi. Dodatkową ochroną dla kręgosłupa jest dopasowanie wysokości zagłówka.
Nawet jeśli jesteśmy w dobrej formie i ból pleców nam nie dokucza, dobrze jest robić przerwy w jeździe – ok. 15 minut postoju raz na dwie godziny jazdy. W tym czasie trzeba wysiąść z pojazdu, rozprostować nogi, wykonać kilka ćwiczeń oddechowych.
Jak prawidłowo siedzieć za kierownicą:
- Jak największa powierzchnia ud powinna być wsparta na siedzeniu.
- Należy sprawdzić właściwą odległość od kierownicy, opierając plecy o fotel, jednocześnie dotykając nadgarstkiem górnej części kierownicy.
- Koło kierownicy należy trzymać lewą ręką na godzinie 9.00, a prawą na godzinie 15.00.
- Nie należy siedzieć zbyt daleko od pedałów, ponieważ może to powodować dodatkowe nadwyrężenie górnej partii pleców oraz szyi.
- Plecy trzeba trzymać prosto, aby zminimalizować wystąpienie bólu pleców i nóg.
Źródło: Renault
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
Zostaw komentarz: