Volkswagen Golf – światowa premiera nowego modelu

11 września 2012
30
100 kilogramów mniej niż poprzednik, więcej miejsca, większy bagażnik i coraz wyższy pułap komfortu i bezpieczeństwa. Tak producent zachwala nowy model Golfa.  
Loading module...

To już siódma generacja popularnego modelu Volkswagena. Do rozpoznawalnych cech produktu Golfa należą typowe słupki C, długa linia dachu i typowa linia okien oraz charakterystyczny przód i tył z poprzecznymi elementami. Proporcje Golfa w siódmej generacji się zmieniły, do czego przyczyniła się modułowa platforma podłogowa MQB. Przednie koła zostały przesunięte o 43 mm do przodu i dlatego przedni zwis jest krótszy, a maska silnika optycznie się wydłużyła. Te zmienione proporcje są podkreślone odpowiednim motywem stylistycznym. Pod klamkami drzwi widać bardzo ostro wyciętą linię. Linia ta jest wprawdzie przerwana nadkolami, ale poza tym otacza całe nadwozie – odnajdujemy ją w chromowanej listwie osłony chłodnicy i reflektorów, a z tyłu w białym poprzecznym pasku tylnych świateł. Ta nisko umieszczona linia przesuwa optyczny punkt ciężkości w dół i sprawia, że samochód zdaje się mocniej przylegać do drogi. Ponad 29 milionów klientów kupiło poprzednie modele Golfa, a pierwsza i czwarta generacja do dzisiaj decydują o jego wyglądzie, chociaż oficjalnie Volkswagen nigdy numeracji nie stosował.

fot. Volkswagen

Zaoszczędzenie 100 kilogramów masy to osiągnięcie, szczególnie w klasie samochodów kompaktowych. Karoseria musi być stabilna, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo. Jednocześnie struktura nie może wykazywać żadnej „nadwagi”, aby samochód był lekki i efektywny. Stabilność i lekkość – połączenie tych dwóch parametrów od dawna jest jednym z największych wyzwań konstruktorów samochodów. Lekka konstrukcja z wykorzystaniem ekstremalnie drogich materiałów, jak aluminium i magnez lub włókno karbonowe, nie jest brana pod uwagę, jeżeli samochód  ma być osiągalny finansowo dla milionów ludzi. Volkswagen postawił więc na synergię modułowej platformy podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB), stosowanie stali o wysokiej wytrzymałości i nowoczesnych metod produkcji, aby osiągnąć cel bez generowania dodatkowych kosztów.

Fakt, że nowy Golf opiera się na modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie, ma daleko idące skutki: prawie wszystkie elementy Golfa zostały zaprojektowane od nowa – od nadwozia przez wnętrze, silniki, wszystkie systemy Info- i Entertainment aż po liczne nowe systemy wspierające kierowcę.

fot. Volkswagen

Silniki benzynowe są wyłącznie silnikami TSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (czterocylindrowe, cztery zawory na cylinder). Silniki benzynowe oferowane w momencie debiutu nowego Golfa mają moc 63 kW/85 KM i 103 kW/140 KM. Podstawowy silnik oferuje średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,9 l/100 km (emisja CO2 113 g/km) – 0,6 litra mniej niż odpowiednia wersja poprzedniego Golfa.

W dziedzinie silników wysokoprężnych też wszystko jest nowe. Czterocylindrowe jednostki z czterema zaworami na cylinder i bezpośrednim wtryskiem będą miały początkowo moc 77 kW/105 KM i 110 kW/150 KM. Podstawowy model TDI o mocy 105 KM zużywa średnio tylko 3,8 l/100 km (99 g/km CO2). Także silnik TDI o mocy 150 KM jest wyjątkowo efektywny: zużywa średnio 4,1 l/100 km (106 g/km CO2).

Do nowych systemów wspierających kierowcę należą: hamulec wielokolizyjny, proaktywny system ochrony pasażerów, seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS (wprowadzona w Golfie GTI), automatyczna regulacja odległości ACC plus Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, system ułatwiający utrzymania pasa ruchu Lane Assist, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system rozpoznający znaki drogowe i najnowsza generacja asystenta parkowania Park Assist z funkcją OPS (Optical Parking System - wizualizacja 360 stopni), a także zautomatyzowane funkcje świateł Light Assist i Dynamic Light Assist. Do tego dochodzą dalsze nowe technologie, jak progresywny układ kierowniczy (zoptymalizowana dynamika i lepszy komfort), możliwość wyboru profilu jazdy z pięcioma programami (Eco, Sport, Normal, Individual i - w połączeniu z DCC - Comfort), elektroniczny hamulec postojowy, nowy ergonomiczny fotel sportowy (fotel ergoActive), zabezpieczenie przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym), przednia szyba z powłoką odbijającą promieniowanie podczerwone – nowość w tym segmencie samochodów, oraz nowa generacja systemów Infotainment i Entertainment.

fot. Volkswagen

Mierzący 4.255 mm nowy Golf jest o 56 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o 59 mm – do 2.637 mm. Ponieważ przednie koła są przesunięte do przodu o 43 mm, proporcje stały się bardziej sportowe, poprawiło się zachowanie w przypadku zderzenia i możliwe było opracowanie lepszej koncepcji przestrzennej. Równocześnie nadwozie jest o 28 mm niższe (1.425 mm), ale odległość między siedziskiem a podsufitką pozostała nadal odpowiednia. Mniejsza wysokość poprawiła aerodynamikę; powierzchnia czołowa Golfa jest o 0,03 m2 mniejsza, a współczynnik oporu powietrza (cw x A) zmniejszył się o 10 procent. Zwiększenie długości i szerokości, większy rozstaw osi oraz zmienione rozstawy kół wpłynęły na przestronność wnętrza, dłuższego o 14 mm (1.750 mm). Pasażerowie siedzący z tyłu mają o 15 mm większą przestrzeń na nogi.

Nowy Golf w momencie wprowadzania na rynek oferowany w trzech liniach wyposażenia – Trendline, Comfortline i Highline.

Loading module...

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!