Viviane Senna „Ayrton chciał lepszej Brazylii”

1 maja 1994 świat stracił wspaniałego kierowcę a Viviane Senna Lalli da Silva ukochanego brata.

Viviane Senna

Viviane, Ayrton oraz Leonard byli bardzo zżytym rodzeństwem. Kiedy Ayrton został kierowcą wyścigowym często powtarzał swojej siostrze oraz bliskim, że chce coś zmienić, że chce dać coś od siebie Brazylii, kraju, w którym się urodził i z którego pochodzi.

Felieton Roksany Ćwik o Ayrtonie Sennie przeczytasz tu.

Życie Viviane było spokojne i szczęśliwe, aż do pamiętnego roku 1994. Kolejny cios otrzymała dwa lata później, kiedy dowiedziała się, że jej mąż – Flávio Lalla – zginął w wypadku motocyklowym. Jednak Brazylijka nie poddała się i dziś jest jedną z najbardziej wpływowych kobiet w swoim kraju. Kim jest kobieta, która straciła w ciągu dwóch lat dwoje najbliższych sobie ludzi?

Viviane Senna Lalli da Silva urodziła się 14 czerwca 1958 roku. Absolwentka psychologii na Pontifícia Universidade Católica (Papieskim Uniwersytecie Katolickim) w São Paulo. Dziś wpływowa bizneswoman oraz osoba, która ma ogromny wpływ na edukację i rozwój dzieci w swoim kraju. Po śmierci brata postanowiła założyć fundację jego imienia. Przyznała, że instytut jest hołdem i wyrazem szacunku dla człowieka, który poprzez nie tylko swoje sportowe osiągnięcia, ale również przez to co mówił i robił stał się niezapomnianą legendą w swoim kraju.

„W czasie kiedy Ayrton się ścigał nasz kraj nie był postrzegany jak teraz. Widziano nas przez pryzmat kradzieży, oszust. Nie było mowy o stabilizacji politycznej, ekonomicznej a nawet społecznej. Chciał by nasz kraj był otwarty dla wszystkich, nie tylko dla wybranych. Chciał dać ludziom coś innego, coś co zmieni ich życie. Teraz taki cel przyświeca instytutowi jego imienia. Celem jest praca z sektorem naukowym. Pracujemy obecnie z 2 milionami dzieci, 75 tysiącami nauczycieli w 100 miastach na terenie kraju” – powiedziała w wywiadzie dla AFP Viviane.

Jak przyznaje Senna, trzykrotny mistrz świata postawił sobie za cel ukazanie światu, że jego kraj nie jest wcale taki jak kreują go media.

„Kiedy mój brat stawał na podium czuł dumę, że jest Brazylijczykiem i podkreślał to w każdy możliwy sposób. Wygrywał bez oszust, dzięki swojej determinacji i uporowi, który podziwiał cały świat. Dostałam ostatnio list od dziecka mieszkającego na Łotwie. Przeczytałam w nim między innymi, że na szafie wisi plakat mojego brata a dziecko każdego dnia rano patrząc na nie powtarza, że będzie walczyć tak jak walczył mój brat i nigdy się podda”- dodała wzruszona.

Co by się stało gdyby Senna odszedł z F1?

Ayrton Senna z sistrą Viviane

„Na pewno zostałby w środowisku, ale nie byłby związany z F1 bezpośrednio. Nie lubił tego całego szumu w paddocku i tego jak bardzo polityczny jest to sport.”

Jak przyznała Viviane kolejnym szokiem było dla niej oświadczenie  syna, który z determinacją chciał iść w ślady swojego wuja.

„Kiedy pierwszy raz powiedział mi, że chce się ścigać byłam w szoku. Nigdy o tym nie wspominał, po wypadku zwłaszcza. Pomimo strachu rozumiem go tak, jak rodzice rozumieli mojego brata. Nie chcieli by się ścigał, ale to rozumieli.”

Kiedy Bruno Senna pierwszy raz założył kask przypominający barwy swojego wuja wielu ludzi widziało młodego Ayrtona. Wielu Brazylijczyków płakało na samą myśl, że kolejny z rodu Senny da im radośĆ i poczucie tego, że ich kraj coś znaczy i liczy się na arenie międzynarodowej. Niestety, młody Bruno nie przyćmił gwiazdy swojego idola i wuja. Siłę osoby Ayrtona Senny nie był wstanie i nie jest prawdopodobnie nikt przebić a próbowało już wielu.

Potęgę i magię trzykrotnego mistrza świata ukazuje film dokumentalny z 2010 pt. „Senna”. Końcowe sceny z pogrzebu ukazują wszystko. Słowa są zbędne. Tysiące ludzi na ulicach, balkonach, w miejscach trudno dostępnych. Tysiące kwiatów, honory oddawane przez wojsko lotnicze, żałoba przez wiele dni.

„Kiedy chowano Sennę płakał świat. Jednak najgłośniej płakała Brazylia, która straciła swojego obrońcę. Płakała i płacze do dziś.”

Najnowsze

Kto wygrał wejściówki na „Co nas kręci”?

Do 16-stej trwała rywalizacja o wejściówki na film "Co nas kręci" - niniejszym ogłaszamy wyniki.

Dziękujemy wszystkim za udział w konkursie, a zwycięzcami podwójnych wejściówek są:

Fera Gasaron
Kasia Miecznikowska
Sebastian Kucharski
Iga Żabka Shinoda
Piotr Fenix Klepsa
Hania Bruszewska
Rafał Wiszniewski
Kowalska Małgorzata
Sesarna
Joanka

Osoby, które są wymienione jako nick, są proszone o pilne przesłanie imienia i nazwiska na adres konkurs@motocaina.pl

Bilety będą do odebrania w kasie kina, po okazaniu dowodu osobistego.

Gratulacje!

Najnowsze

Limitowana kolekcja odzieży na 50-lecie Forda Mustanga

Ford Motor Company świętuje pięćdziesiątą rocznicę debiutu Forda Mustanga, podejmując pierwszą w historii firmy globalną współpracę z uznanymi projektantami w celu stworzenia jedynej w swoim rodzaju kolekcji odzieży.

Kreatorzy mody Anna Sui, Paula Cademartori, CO|TE, Rogan i Pamela Love uczczą historię słynnego auta typu „pony car”, prezentując limitowaną linię koszul z kolekcji Mustang Unleashed.

Poniżej w materiałach dodatkowych pobierz opis wszystkich projektaktów.

Urodzona w Detroit Anna Sui mówi, że na przestrzeni lat Ford Mustang przystosował się do zmian kulturowych, jednak pozostał wierny swoim wartościom, czyli wolności i pasji. „Moda wciąż się zmienia i zawsze reprezentuje to, co obecnie dzieje się na świecie,” przyznaje Anna.

„Jako projektantka nieustannie czerpię inspirację ze wszystkiego, co mnie otacza, aczkolwiek chcę zachować swoją estetykę i tożsamość. Ford Mustang jest pod tym względem taki sam, jak ja”.

Każdy z pięciorga projektantów z całego świata stworzy trzy unikatowe koszule inspirowane Fordem Mustangiem, co da w sumie piętnaście projektów. Kolekcję, która trafi na rynki całego świata jesienią tego roku wyprodukuje Loomstate, lider w zakresie tworzenia organicznej i zrównoważonej ekologicznie odzieży.

„Ford Mustang odzwierciedla pasję, moc, przygodę i wolność, a poprzez połączenie sił
z czołowymi projektantami, znanymi ze swoich ekspresyjnych osobowości i niezwykłych dzieł sztuki, scalamy świat motoryzacji ze światem mody”, powiedziała Susan Lampinen, główna projektantka Forda ds. kolorów i materiałów. „Kolekcja Mustang Unleashed odzwierciedlać będzie pasję i wolność z jakimi utożsamiany jest Ford Mustang, a także jego wpływ na kulturę masową na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat”.

Projektanci kolekcji Mustang Unleashed
fot. Ford

Pięcioro artystów wizjonerów
Projektanci kolekcji Mustang Unleashed wyznaczają nowe trendy, przez co potrafią doskonale uchwycić ducha Forda Mustanga. Każdy z nich budzi emocje, jest pełen ekspresji i prezentuje niczym nieograniczony styl tworzenia, dający poczucie wolności i indywidualności. Oto profil tych inteligentnych, utalentowanych i pewnych siebie projektantów:

  • Anna Sui: Urodzona w Detroit Anna Sui ma wiele wspólnego z Fordem Mustangiem. swojej pracy Anna z dużą łatwością łączy styl vintage z panującą obecnie obsesją do wykraczania poza ramy określone w danej epoce i tworzenia prawdziwie oryginalnych produktów.
  • Paula Cademartori: Projektantka o brazylijskich i włoskich korzeniach. W 2005 roku

przeprowadziła się do Włoch, gdzie rozwijała swoją pasję do mody i koncepcji kobiecego piękna. Cademartori została uznana przez Vogue Italia za bardzo obiecującą projektantkę. Rok 2010 był rokiem jej międzynarodowego debiutu z pierwszą kolekcją toreb stworzonych na sezon wiosna/lato 2011.

  • CO|TE: Włoska marka założona przez Tomaso Anfossi’ego i Francesco Ferrari, szybko zyskuje uznanie w świecie mody za swobodę, z jaką interpretuje ustalone wcześniej wzorce mody, przedstawiając je w nowoczesnym świetle.
  • Rogan: Marka stworzona przez Rogana Gregory’ego i Scotta Mackinlay-Hahna łączy minimalistyczne rozwiązania z tradycyjną jakością, czego wynikiem są projekty o mocno zaznaczonym graficznym wizerunku. Dzięki zakrojonym na szeroką skalę badaniom, Rogan tworzy innowacyjne produkty, scalające nowoczesne rozwiązania i asymetryczne konstrukcje.
  • Pamela Love: Urodzona w Nowym Jorku Pamela Love w 2006 roku zaczęła produkować biżuterię w swoim mieszkaniu na Brooklynie. Następnie projektantka stworzyła w pełni rozbudowany oddział produkcyjny i studio projektowe na Manhattanie. Unikatowa biżuteria Pameli jest produkowana lokalnie i powstaje z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.

Ku czci ikony
Wszyscy projektanci spotkali się w Empire State Building – gdzie na osiemdziesiątym szóstym piętrze prezentowany był Ford Mustang cabrio – aby zaprezentować kolekcję Mustang Unleashed oraz omówić inspiracje, jakie posłużyły im do stworzenia linii koszul. Prezentując nowego Forda Mustanga 2015 na tarasie widokowym jednego z najbardziej rozpoznawanych budynków miasta, Ford odtwarza to samo przedsięwzięcie, które zorganizowano w 1965 roku.

„Na każdym etapie procesu tworzenia – począwszy od szkicu, poprzez produkcję, aż po gotowy produkt – inspiruję się inteligentną zmysłowością, uporządkowaniem i współczesną wytwornością”, powiedziała Cademartori. „Szczególnie upodobałam sobie muskularny charakter Forda Mustanga, który współgra z eleganckimi, wyrafinowanymi liniami nadwozia”.

50 lat Forda Mustanga
Ford Mustang to najmłodszy członek ekskluzywnego klubu, który zrzesza pojazdy produkowane bez przerwy od 50 lat. Przez pięć dekad Ford Mustang zyskał popularność na całym świecie, stając się nieodłącznym elementem masowej kultury i sprzedając się w liczbie ponad 9,2 miliona egzemplarzy. Model ten ma również na swoim koncie ponad 3300 wystąpień w filmach
i programach telewizyjnych, w tym główną rolę w najnowszej produkcji „Need for Speed”.

Najnowsze

Ruszyły zdjęcia do filmu o Monice Jaworskiej

23 maja rozpoczęły się zdjęcia do filmu dokumentalnego o Monice Jaworskiej. Ekipa filmowa towarzyszyła  Katance podczas treningów i przygotowań do startów w kolejnych rundach CIV.

Monika Jaworska jest jedyną kobietą startującą w tym roku w CIV (Campionato Italiano Velocita), czyli Mistrzostwach Włoch, w klasie Supersport (pisałysmy o tym więcej tu). Z zespołem Terra e Moto wystartowała już w 4 rundach Mistrzostw, aktualnie wciąż przygotowuje się do kolejnych.

Aktywność Moniki nie kończy się po zdjęciu kasku, Katanka dużo czasu i energii poświęca na kondycyjne przygotowania do startów w zawodach.

Ruszyły zdjęcia do filmu o Monice Jaworskiej
fot. Patryk Olczyk

– Ważne jest, żeby być w dobrej kondycji fizycznej i wytrzymałościowej. W CIV wszystkie rundy są podwójne, to znaczy, że podczas weekendu są dwa wyścigi, więc jest to jakby podwójny wysiłek. Podczas jednego wyścigu przejeżdżamy ok. 74 kilometrów (liczba okrążeń zależy od długości toru) w ciągu około trzydziestu minut. Przez ten czas jedziemy w pełnym skupieniu, na maksiumum swoich możliwości i do tego klimat jest tam cieplejszy, a my ubrani w kombinezony, kaski itp. Dlatego staram się być w formie i regularnie gram w squasha, biegam i jeżdżę na rowerze. Najlepiej jest zacząć treningi już w zimie – opowiada Monika Jaworska.

Już na początku czerwca (7 i 8 czerwca) Monika Jaworska startuje w kolejnych (5. i 6.) rundach CIV na włoskim torze Imola.

Katanka jest bohaterką filmu dokumentalnego, do którego właśnie rozpoczęły się zdjęcia w Krakowie. Zachęcamy do zobaczenia fotosów z planu tutaj.

Po więcej informacji o Monice i filmie zapraszamy profil facebookowy: www.facebook.com/Katanka100 i www.facebook.com/filmkatanka

Produkcję filmu wspierają: Motocaina.pl, Polski Związek Motorowy i Pirelli.

Najnowsze

Czy film z wideorejestratora może być dowodem w sądzie?

Czy film z wideorejestratora może być dowowem w sądzie? Któż z nas jadąc polskimi drogami i nie tylko, nie łapał się niekiedy za głowę, widząc pędzącego tzw. „pirata drogowego”? Ileż to razy nie żałowaliśmy, że nie nagraliśmy jakiegoś szalonego kierowcy, nawet tylko po to, by pokazać znajomym, czy zamieścić wideo na YouTube?

Z całą pewnością nie były to precedensowe momenty naszego życia i dlatego nie warto ich bagatelizować. Umieszczenie wideorejestratora we własnym samochodzie może okazać się bowiem znakomitym pomysłem zapewniającym nam pewien komfort i bezpieczeństwo w przypadku rozmaitych stłuczek, czy wypadków. Dodatkowo zakup takiego „gadżetu” nie odstrasza już tak swoją ceną, jak to bywało w latach poprzednich. Tylko jak zamontowana w pojeździe kamera umożliwi nam zabezpieczenie swoich interesów podczas kolizji drogowej? Jak materiał z nagrania może zostać wykorzystany? Na co powinniśmy szczególnie uważać?

Czy film z wideorejestratora może być dowodem w sądzie?
fot. Motocaina.pl

Odpowiedź na te pytania daje nam art. 308 kodeksu postępowania cywilnego. Przepis mówi bowiem jasno „sąd może dopuścić dowód z filmu, telewizji, fotokopii, fotografii, planów, rysunków oraz płyt lub taśm dźwiękowych i innych przyrządów utrwalających albo przenoszących obrazy lub dźwięki”. Oznacza to, że nagranie z wideorejestratora zamontowanego wewnątrz naszego samochodu, na którym zostały utrwalone szczegóły wypadku, może posłużyć nam w sądzie jako dowód. Wiedzieć jednak należy, że co do zasady w stosunku do dowodów wizualnych, jak i audialnych zastosowanie mają przepisy o dowodzie z oględzin oraz o dowodzie z dokumentów. Nie jest dlatego możliwym, aby uznać za dowód w sprawie materiał z filmu, którego treść została poddana obróbce, modyfikacjom, czy wszelkiej innej technicznej ingerencji. Ocena tych dowodów należy każdorazowo do sędziego jednakże w każdym wypadku powinna ona uwzględniać relatywną prostotę dokonywania w nich manipulacji, które to z kolei w znacznym stopniu rzutują na przekaz nagrania. Poza tym walor dowodowy filmów z wideorejestratora uzależniony może być od stanu nośnika, treści zapisu, okoliczności i celów utrwalenia oraz osoby, która tego dokonała (por. wyrok SN z 10 stycznia 1975 r., II CR 752/74). Praktyka sądów od wielu lat pozostaje w kwestii tego typu dowodów niezmienna, dlatego też przekazując odpowiednim organom film z nagranej stłuczki należy mieć pewność, iż nagranie nie zostało „poprawione”, czy „ulepszone”.

Co grozi kierowcy, który spowoduje wypadek, a nie ma OC? Kliknij tu.

Co grozi kierowcy za brak prawa jazdy? Kliknij tu.

Odliczenie VAT od służbowego auta – prawnik radzi. Kliknij tu.

Faktem jest również, iż w dalszym ciągu część sądów, czy prokuratorów w sprawach karnych oddalają wnioski dowodowe z kamery samochodowej, jednakże próżno szukać niekiedy po temu podstaw merytorycznych. Art. 170 § 1 kodeksu postępowania karnego umożliwiający organom oddalenie wniosku, nie znajduje odzwierciedlenia w prozaicznych sytuacjach nagrywania stłuczki na ulicy za pomocą urządzeń nagrywających obraz.

Argumentem za posiadaniem kamer w autach jest również możliwość przedstawienia ich w postępowaniach ubezpieczeniowych, jako dowód podpierający nasze stanowisko. Gdyby zakład ubezpieczeń takiego dowodu jednak nie uznał i odszkodowania nie wypłacił, albo wypłacił tylko w części, musi poinformować nas na piśmie o okolicznościach które wpłynęły na podjęcie takiej decyzji oraz musi wskazać na przyczyny, dla których odmówił wiarygodności okolicznościom dowodowym przez nas podniesionym w zgłoszeniu wskazującym nasze roszczenie. Pismo zakładu ubezpieczeń powinno zawierać pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej (por. art. 14 ust.3 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

Wracając na chwilę jednak do tematu publikowania nagranych filmów w Internecie, chciałam uczulić na to, iż z uwagi na ochronę danych osobowych należy pamiętać, aby wideo nie dawało jakichkolwiek możliwości zindywidualizowania osoby będącej sprawcą. Nawet numery rejestracyjne pojazdu dokonującego wykroczenie, może spowodować, iż sprawca dowiedziawszy się o istnieniu naszego wideo w sieci może nas pozwać do sądu o naruszenie dóbr osobistych. Dlatego też posiadając taki kontrowersyjny materiał dużo lepiej jest przekazać go właściwym organom celem wszczęcia postępowań zmierzających do ukarania winowajców, aniżeli „wrzucać” go indywidualnie do sieci.

Autor: Katarzyna Czepiel, prawnik, Grupa Koksztys

Najnowsze