Veronika Cichá podsumowuje debiut w EHCC Limanowa

"W Limanowej miałam okazję wystartować po raz pierwszy, dzięki szóstej rundzie Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich" opisuje swoje wrażenia z debiutu Veronika Cichá.

Trasa Przełęczy pod Ostrą zrobiła na mnie duże wrażenie, jest piękna i bardzo szybka, a asfalt śliski i wymagający. Pierwszy podjazd treningowy trochę przespałam, bo do tej pory nigdy nie miałam okazji startować tak wcześnie i ciężko było złapać odpowiednią koncentracje. Czas nie był zły, ale wiedziałam, że jestem w stanie jeszcze przyśpieszyć.

Na początku drugiej sesji treningowej, gdy byłam gotowa do startu zaczęły się bardzo mocne opady deszczu. Po trasie spływały duże ilości wody, a miałam założone slicki, więc zdecydowałam się wrócić do serwisu. Drugi podjazd treningowy odbył się wspólnie z podjazdem wyścigowym Mistrzostw Polski i Słowacji. Deszcz ponownie zaczął padać i miałam szansę zmierzyć się z trasą w Limanowej w bardzo zmiennych i wymagających warunkach.  Gdy wystartowałam to trasa zaczęła już przesychać, ale w kilku miejscach nadal było bardzo mokro. Niestety z powodu wypadku Igora Drotara podjazd został wstrzymany i zawrócono nas na start. Na drugiej próbie było już dużo bardziej sucho, więc osiągnęłam jeszcze lepszy czas.

Veronika Cichá – debiut w EHCC Limanowa
fot. Grzegorz Żuchowicz

W niedzielę organizator przygotował dla nas jeden podjazd treningowy i dwa wyścigowe. Było trochę zimniej, ale deszcz już nie padał i trasa była sucha. Zakończyłam pierwszy przejazd z czasem 2:32, ale nie byłam zadowolona ze swojej jazdy. Drugi wyścig rozpoczęłam już dużo lepiej. Analizowałam onboardy z innymi zawodnikami i jestem pewna, że czas 02:30 był w moim zasięgu.  Niestety tuż przed metą samochód uległ awarii i tylko siłą rozpędu udało się dotoczyć do mety. Cieszę się, że  jestem na mecie rundy w Limanowej, i że zdobyłam cenne punkty, ale na pewno nie mogę być zadowolona z osiągniętych czasów. Gdyby nie pech to na pewno udałoby się osiągnąć lepszy wynik i wyższe miejsce.

Veronika Cichá – debiut w EHCC Limanowa
fot. Grzegorz Żuchowicz

Czas spędzony w Polsce był wyjątkowy. Piękna trasa i doskonali zawodnicy, a do tego wszystkiego niesamowici kibice, którym bardzo dziękuje, że tak pozytywnie nas przywitali. Bardzo miło będę wspominać swój debiut w Polsce i chętnie jeszcze tutaj wrócę.

Veronika Cichá – debiut w EHCC Limanowa
fot. Grzegorz Żuchowicz

Najnowsze

Kredyt na samochód – Polacy ruszają na zakupy

Co szósty Polak (17%) planujący wziąć pożyczkę w tym roku, zamierza ją przeznaczyć na zakup samochodu - wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska na zlecenie P.R.E.S.C.O. GROUP w ramach programu edukacyjnego „Wydatki Kontrolowane”.

W sumie dług na ten cel planuje zaciągnąć blisko 164 tys. Polaków. Pożyczonymi pieniędzmi 60% osób zamierza sfinansować całość kosztów zakupu auta, a 40% osób większość wydatków. Niespełna dwie trzecie (60%) osób planujących zadłużyć się na samochód chce zaciągnąć kredyt lub pożyczkę do kwoty 10 tys. zł, a zaledwie co piąty (20%) – powyżej 10 tys. zł.

Niemal co trzeci niepłacący w terminie zadłużenia na zakup samochodu (29%) zalega z tego tytułu powyżej 10 tys. zł. W większości zaległe kwoty są jednak znacznie niższe. Do 1 tys. zł zalega 28% posiadających przeterminowane zadłużenie na samochód, a do 5 tys. zł – ponad połowa (57%).

Innymi celami, poza wydatkami na zakup samochodu, jakie Polacy zamierzają jeszcze w tym roku sfinansować z długu, są wydatki mieszkaniowe (50%), wydatki na dzieci (13%) i podróże (7%). Co dziesiąty Polak planujący w tym roku zaciągnięcie kredytu lub pożyczki chce przeznaczyć pozyskane w ten sposób pieniądze na jedzenie (10%).

Jaką pożyczkę/kredyt planuje Pan(i) zaciągnąć na zakup samochodu w tym roku?
fot. P.R.E.S.C.O. GROUP

Źródło: P.R.E.S.C.O. GROUP

Najnowsze

Jazda motocyklem przy posiadaniu prawka na kat. B

Na posiedzeniu w dniu 26 czerwca Senat przyjął ustawę o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Teraz czeka ona na akceptację Prezydenta i wprowadzenie w życie. Oznacza to w praktyce możliwość prowadzenia małych motocykli na kat. B za 2-3 miesiące - przy braku weta Prezydenta.

Dokładna treść fragmentu ustawy brzmi:

Pkt 4) kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.

Przed głosowaniem posłowie przedstawili do rozpatrzenia dwa, różne punkty widzenia na pozwolenie jazdy jednośladem posiadaczom prawa jazdy kat. B, także na jednośladzie ze skrzynią manualną.

Poseł Maciej Banaszak
Za chwilę będzie­my głosować, wydawałoby się, nad dosyć banalną poprawką Senatu, zgodnie z którą należy wykreślić wyrazy „z automatyczną skrzynią biegów”. Co tak naprawdę ta poprawka oznacza? Ano oznacza to, że osoby, które mają kategorię B uprawniającą do poru­szania się samochodami, od tego momentu będą mia­ły możliwość poruszania się motocyklami. Jestem doświadczonym motocyklistą, wiem też, że na sali jest koleżanka motocyklistka, jak i wielu innych ko­legów motocyklistów, i wszyscy wiemy, że nie da się, drodzy państwo, bez przygotowania wsiąść i jechać motocyklem, szczególnie z manualną skrzynią bie­gów. Przyjmując tę poprawkę, drodzy państwo, bę­dziecie tak naprawdę odpowiedzialni za ewentualne śmiertelne wypadki na drogach spowodowane przez osoby, które wsiądą na motocykl bez przygotowania.

Jazda dużymi motocyklami, np. Suzuki Hayabusą, będzie nadal dostepna jedynie dla posiadaczy prawa jazdy kat. A
fot. Paweł Kucharski

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz
Senat podzielił opi­nię pana senatora Jackowskiego, który stwierdził, że rozwiązanie, w którym preferujemy tylko i wyłącznie automatyczną skrzynię biegów, może być rozwiąza­niem nawet lobbingowym, ponieważ będziemy prefe­rować określone firmy, które produkują akurat takie motory. Zaproponował rozwiązanie, zgodnie z któ­rym można poruszać się, mając kategorię B, wszyst­kimi motorami o pojemności do 125 cm3, obojętnie, czy mają manualną skrzynię biegów, czy jest to tra­dycyjna skrzynia biegów.

Na koniec marszałek zadał pytanie: „Kto z pań i panów posłów jest za odrzuceniem 2. poprawki Senatu?” Głosowało 426 posłów. Za głosowało 40 posłów, przeciwnego zdania było 372 posłów, 14 posłów wstrzymało się od głosu. Sejm wobec nieuzyskania bez­względnej większości głosów poprawkę Senatu przyjął. Jeżeli Prezydent podpisze ustawę, to zostanie ona ogłoszona w Dzienniku Ustaw i po 30 dniach od tego momentu, wejdzie w życie.

Najnowsze

Przewodnik „Najpiękniejsze podróże motocyklowe – Pireneje”

"Najpiękniejsze podróże motocyklowe - Pireneje" to propozycja dla motocyklistów, którzy szukają nowych wyzwań i celu na wspaniałą, pełną niezapomnianych wrażeń podróż. Przewodnik został wydany po patronatem medialnym Motocaina.pl.

Autor książki, Markus Golletz, jest uznanym niemieckim dziennikarzem i zapalonym podróżnikiem. Jego motocyklowy przewodnik po Pirenejach zawiera wprowadzenie z charakterystyką regionu oraz opis trzech tras dojazdowych, prowadzących przez Francję do podnóża gór. Główna część książki składa się z rozdziałów, które charakteryzują dziewięć tras po Pirenejach Wschodnich, Środkowych i Zachodnich.

Przeczytaj także o przewodniku dla motocyklistów
„Najpiękniejsze podróże motocyklowe – Chorwacja”
tutaj

Wśród zebranych w książce tras podróży znajdziemy:

  • szlak katarskich zamków i przełęczy Route des Cols,
  • drogę wzdłuż wybrzeża do przylądka Cap de Creus,
  • trasy przez tereny dzikiej Aragonii
  • i wielokulturowe obszary Baskonii, Andory i Nawarry,
  • wycieczki wokół narodowych parków przyrody,
  • słynnych skalnych karów,
  • świętej góry Pic du Canigou
  • oraz gór Sierra del Cadí.
Przewodnik „Najpiękniejsze podróże motocyklowe – Pireneje” Markus Golletz
fot. Far Away

Autor szczegółowo opisuje swoją podróż po każdym regionie, skupiając się zwłaszcza na ciekawych szlakach i urokliwych trasach bocznych. Każdy z rozdziałów zawiera część informacyjną, w której znajdują się dane dotyczące obszaru, warunków do jazdy motocyklem, atrakcji turystycznych, kuchni, noclegów i kempingów, map i literatury. A ponieważ autor jest miłośnikiem jazdy offroad, zamieścił on w swojej książce dodatkowe opisy tras enduro o różnym stopniu trudności. Przewodnik ilustrują malownicze zdjęcia z motocyklowych podróży.

Chcesz wygrać tę książkę? Czytaj nas w lipcu!

Wszystkie z przedstawionych wycieczek są zachętą do odbycia wyjątkowej, przepięknej wyprawy motocyklowej. Pireneje są niesamowitym regionem, który zachwyca krajobrazem i zadziwia mieszanką kultur, języków i zwyczajów.

Dla czytelników na stronie Wydawnictwa FAR AWAY dostępne są trasy GPS (dla każdej podróży).

Najpiękniejsze podróże motocyklowe – Pireneje. Przewodnik

Autor: Markus Golletz
ISBN: 978-83-937171-2-5
Druk: oprawa miękka, pełny kolor
144 stron
Format: 165 x 235

CENA: w sprzedaży od 07.2014 – 39,80 zł

Najnowsze

Rajd Polski 2014 – dzień czwarty (niedziela) podsumowanie

Aktualni mistrzowie świata Sebastien Ogier i Julien Ingrassia po raz pierwszy w karierze sięgnęli po zwycięstwo w Rajdzie Polski. W drodze do piątego triumfu w sezonie 2014 francuski duet wygrał dziesięć odcinków specjalnych, meldując się na mecie w Mikołajkach z ponad minutową przewagą nad inną załogą Volkswagena Polo R WRC Andreas Mikkelsen/Ola Floene.

Dla Sebastiena Ogiera to już 21 zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata. 30-letni Francuz wyprzedził pod tym względem swojego rodaka Didiera Auriola (20 wygranych) i awansował na siódme miejsce w historii Rajdowych Mistrzostw Świata. Więcej zwycięstw od Ogiera nadal mają: Sebastien Loeb (78), Marcus Gronholm (30), Carlos Sainz (26), Colin McRae (25), Tommi Makinen (24) i Juha Kankkunen (23).

Rajd Polski 2014:
– podsumowanie dnia pierwszego (czwartek) – tutaj
– podsumowanie dnia drugiego (piątek) – tutaj
– podsumowanie dnia trzeciego (sobota) – tutaj

Zawodniczki w Rajdzie Polski 2014tutaj

Przez cały rajd trwała zacięta walka o najniższy stopień podium, w którą włączonych było aż czterech kierowców: Thierry Neuville, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala i Juho Hanninen. Ostatecznie trzecie miejsce zdobył Neuville, dla którego – po tegorocznym Rajdzie Meksyku – było to drugie podium zdobyte za kierownicą Hyundaia i20 WRC.

W kategorii WRC 2 od początku sobotniego etapu prowadzenie pewnie kontrolował estoński kierowca Ott Tanak (Ford Fiesta R5), który ostatecznie wyprzedził fińskiego kierowcę Jariego Ketomę. Trzecia lokata należała do mieszkańca Arabii Saudyjskiej Yazeeda Al Rajhi (Ford Fiesta S2000).

LOTOS 71. Rajdu Polski niestety nie był szczęśliwy dla polskich załóg startujących samochodami WRC. Michał Sołowow z Maciejem Baranem i Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją na skutek dachowań odpadli z zawodów odpowiednio w piątek i w sobotę. Również na drugim etapie z powodu urwania prawego tylnego koła, pełnego dystansu nie zaliczyli Robert Kubica i Maciej Szczepaniak. Załoga RK M-Sport wróciła jednak do walki w niedzielę w ramach systemu Rally2 ostatecznie kończąc 7. tegoroczną rundę Rajdowych Mistrzostw Świata na 20. miejscu. W tej sytuacji najlepszą z polskich załóg była para Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5), która zakończyła zawody na 18. w klasyfikacji generalnej.

Rajd Polski 2014 – OS Baranowo – Robert Kubica cieszy kibiców swoim przejazdem.
fot. Motocaina.pl

Do niedzielnego etapu LOTOS 71. Rajdu Polski składającego się z czterech odcinków specjalnych o łącznej długości niespełna 50 km przystąpiło 56 załóg. Wśród nich byli Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC), którzy pojawili się na niedzielnych oesach w ramach systemu Rally2. Przed wyjazdem na pierwszą pętlę w samochodzie Polaków mechanicy wymieniali alternator, przez co wyjechali oni z parku serwisowego o 40 minut za późno inkasując karę 2 min 20 s. Ostatni etap rozpoczął drugi przejazd 14-kilometrowego odcinka Miłki, który zawodnicy również pokonywali w czwartki wieczór. Tym razem na trasie próby padał deszcz co spowodowało, że nawierzchnia była dość przyczepna. W tych warunkach najszybszy był Jari-Matti Latvala, dzięki czemu fiński kierowca awansował na 5. miejsce spychając na 6. pozycję swojego rodaka Juho Hanninena, który przez cały sobotni etap zmagał się z awarią układu kierowniczego w swoim samochodzie. Latvala wygrał również drugi przejazd Kruklanek. Mimo przebitej prawej, przedniej opony, drugi czas zanotował Thierry Neuville umacniając się na trzeciej pozycji. Na czwartym i jednocześnie ostatnim przejeździe superoesu Mikołajki Arena piąte oesowe zwycięstwo zanotował Latvala, zaś ostatni w programie oes Baranowo stanowiący jednocześnie dodatkowo punktowany Power Stage padł łupem Sebastiena Ogiera, który z Mikołajek wywozi komplet 28 punktów.

Komentarze po LOTOS 71. Rajdzie Polski:

SEBASTIEN OGIER (1. MIEJSCE) Jestem niesamowicie szczęśliwy. To moje 21. zwycięstwo w mistrzostwach świata. Czuję się wspaniale. Weekend był perfekcyjny. Odcinki były świetne, cały czas jechaliśmy z dużymi prędkościami. Najważniejsze, że zrobiłem duży krok naprzód w walce o mistrzostwo świata. W tym sezonie konkurencja jest niesamowita. Każdy wywiera na mnie presję. –

ANDREAS MIKKELSEN (2. MIEJSCE): – To był wspaniały weekend. Uwielbiam Rajd Polski. Trasy na Mazurach były wspaniałe. W sobotę miałem problem z hamulcami i popełniłem jeden błąd, który wyeliminował mnie z walki z Sebem Ogierem. –

THIERRY NEUVILLE (3. MIEJSCE): Trzecie miejsce to wspaniały wynik. To najlepszy wynik w historii Hyunadia. Weekend był bardzo dobry. Wykonaliśmy dobrą pracę. Muszę podziękować całemu zespołowi. Mam nadzieję, że podobnie będzie w kolejnych rajdach. –

MIKKO HIRVONEN (4. MIEJSCE): – Najważniejsze, że udało mi się odeprzeć ataki Latvali, który bardzo mocno mnie naciskał. Po wszystkich problemach, 4. miejsce jest bardzo dobre. Ostatni odcinek starałem się przejechać jak najszybciej i udało się. To nie był łatwy weekend. Największym problemem był niewłaściwy opis trasy, który cały czas musiałem poprawiać. –

ROBERT KUBICA (20 MIEJSCE): – Wczoraj mieliśmy pecha i uszkodziliśmy zawieszenie. Cały rajd był jednak bardzo dobry. Chciałbym bardzo podziękować kibicom za wspaniały doping. Dodatkowo gratuluję organizatorom za organizację świetnego rajdu, który był dużo lepszy niż przed rokiem. Wszyscy wyciągnęli odpowiednie wnioski z zeszłorocznej edycji imprezy i teraz wszystko zostało naprawione.

LOTOS 71. Rajd Polski – (wyniki nieoficjalne)

1. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA)   Volkswagen Polo R WRC   2:34:02.0

2. Andreas Mikkelsen (NOR)/Ole Floene (NOR)    Volkswagen Polo R WRC   2:35:09.7

3. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL)      Hyundai i20 WRC               2:36: 15.5

4. Mikko Hirvonen (FIN)/Jarmo Lehtinen (FIN)       Ford Fiesta RS WRC          2:36:34.4

5. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN)       Volkswagen Polo R WRC    2:36:35.1

6. Juha Hänninen (FIN)/Tomi Tuominen (FIN)       Hyundai i20 WRC                2:36:51.9

7. Kris Meeke (GBR)/Paul Nagle (IRL)                  Citroën DS3 WRC                2:38:29.9

8. Hayden Paddon (NZL)/John Kennard (NZL)     Hyundai i20 WRC                 2:38:34.1

9. Henning Solberg (NOR)/Ilka Minor (AUT)         Ford Fiesta R5 WRC            2:39:01.0

10. Martin Prokop (CZE)/Jan Tomanek (CZE)      Ford Fiesta R5 WRC             2:40:13.3

11. Ott Tanak (EST)/Raigo Molder (EST)              Ford Fiesta R5                      2:42:12.3

12. Jari Ketomaa (FIN)/Kaj Lindström (FIN)         Ford Fiesta R5                       2:43:50.5

Zwycięzcy odcinków specjalnych:

OS 1: Sebastien Ogier

OS 2: Juho Hanninen

OS 3: Sebastien Ogier

OS 4: Andreas Mikklesen

OS 5: Mads Ostberg

OS 6: Sebastien Ogier

OS 7: odwołany

OS 8: odwołany

OS 9: Andreas Mikkelsen

OS 10: Sebastien Ogier

OS 11: Andreas Mikkelsen

OS 12: Mads Ostberg

OS 13: Sebastien Ogier

OS 14: Sebastien Ogier

OS 15: Sebastien Ogier

OS 16: Sebastien Ogier

OS 17: Thierry Neuville

OS 18: Jari-Matti Latvala

OS 19: Jari-Matti Latvala

OS 20: Sebastien Ogier

OS 21: Jari-Matti Latvala

OS 22: Jari-Matti Latvala

OS 23: Jari-Matti Latvala

OS 24: Sebastian Ogier

Liderzy LOTOS 71. Rajdu Polski

OS 1: Sebastien Ogier

OS 2: Andreas Mikkelsen

OS 3: Sebastien Ogier

OS 4-5: Andreas Mikkelsen

OS 6-8: Sebastien Ogier

OS 9: Andreas Mikkelsen

OS 10-24: Sebastien Ogier

Najnowsze