Edyta Klim

Vagabondesss – czerwonowłosa motocyklistka, która życie spędza w drodze

Safia Miletus to syryjsko-kanadyjska motocyklistka, która postanowiła zamienić swoje życie w jedną, wielką podróż.

Safia ma ok. 20 lat i ostatnie 3 lata spędziła w trybie koczowniczym. Na początku odbyła motocyklową włóczęgę po całych Stanach Zjednoczonych. Potem korzystała także z samochodu, pociągów i autobusów. Motocyklem wyruszyła znowu z Kanady w lipcu 2017 roku i planuje jechać dalej, jak tylko śnieg stopnieje:

– Nie jestem długoterminowym planistą i często zmieniam zdanie, ale celem mojego stylu życia jest posiadanie tego rodzaju wolności. Wolę skupić się na samym doświadczeniu podróży, niż na milach i kierunkach. Uważam się za powolnego podróżnika, zwłaszcza, że ​​muszę włożyć dużo dodatkowego wysiłku, aby wydać jak najmniej pieniędzy, a także znaleźć dorywcze prace – mówi Safia.

Dlatego motocyklistka stara się zmieścić w 5-dolarowym budżecie dziennym. Do kontaktu używa bezpłatnych aplikacji, śpi w namiocie lub szuka darmowych noclegów. Unika używek, zaopatruje się w tanich sklepach i kupuje używaną odzież:

– Moje obecne życie to alternatywny styl i kosztuje mnie wiele poświęceń. To nigdy nie jest łatwe, zdecydowanie nie zawsze zabawne, ale ja właśnie takie wybierałam życie. Moje priorytety to: przygoda i podróże – mówi motocyklistka.

Safia dorastała w rodzinie muzułmańskiej i dużą część dzieciństwa spędziła na Bliskim Wschodzie. Teraz nie nosi już hidżabu i bardzo ceni sobie własną wolność:

– Uwielbiam poczucie wolności, niezależności i samodzielności. Wyczerpująca mieszanka podniecenia, strachu, niepewności i bycia wciągniętym w sytuacje, w których mogę polegać tylko na sobie. Ciągła zmiana otoczenia jest bardzo stymulująca, daje mi perspektywę, a także pomaga mi odkryć moje własne JA. Uwielbiam się uczyć, doświadczać nowych rzeczy i każdego dnia żyć chwilą. Świadomość, że wszystko (i wszyscy) jest tymczasowe, sprawia, że ​​rozkoszuję się nią i niczego biorę ich za pewnik. Jestem również bardziej skłonna do korzystania z losowych okazji, ponieważ wiem, że to może być moja jedyna szansa.

– Ten styl życia może czasami być psychicznie, fizycznie i emocjonalnie obciążający, dlatego staram się spowolnić moją podróż i mieć okazjonalne okresy z pewną rutyną i strukturą! Podróżując po bardziej odległych rejonach, odkryłam, że połączenie natury i samotności jest bardzo uzależniające i faktycznie mam problemy z ponownym dostosowaniem się do miast – mówi Safia w jednym z wywiadów.

Czerwonowłosa motocyklistka podróżuje czerwonym Kawasaki Ninja 250, a w swoją pierwszą 6-miesięczną podróż wyruszyła z doświadczeniem w jeździe wynoszącym 1500 km. Jej motocykl nosi imię „Kardynał” po ptaszku jej babci, bo motocykl przecież podobnie uskrzydla. Mała Ninja poradziła sobie w każdych warunkach, a jest też mocno dociążona, bo pakowanie całego dobytku zwykle zajmuje Safii ok. 1,5 godziny:

– To nie jest podróż, to moje życie, więc noszę mój dom ze mną – podsumowuje motocyklistka.

Blog Safii: http://www.vagabondesss.com/

 

Najnowsze

Edyta Klim

Kobiecy (i tylko dla kobiet) transport Ojesy w Indonezji

Kobiece moto taksówki Ojesy powstały miejscu, gdzie prawo szariatu jest najważniejsze, a rola kobiet ściśle wyznaczona. Udało się jednak to wszystko pogodzić.

W Indonezji bardzo popularną formą transportu jest motocyklowa usługa transportowa Ojesy. Nazwa ta jest kombinacją słów „ojek” – motocyklowe taxi i syariah – szariat. Jest to firma, która zatrudnia wyłącznie kobiety i służy wyłącznie do przewozu kobiet. Ojesy działa obecnie w 20 miastach w Indonezji, prężnie się rozwija i w jej szeregach jest już 600 kobiet.

Religia odgrywa coraz większą rolę w Indonezji, a prawo szariatu zabrania wzajemnego dotykania się kobiet i mężczyzn, którzy nie są spokrewnieni. Dlatego nowa usługa motoryzacyjna, uznawana za akceptowalną przez islamskie prawo, zaczęła świetnie rozwijać się w tym kraju.

Pasażerki mogą liczyć na bezpieczniejszy transport, niż w komunikacji publicznej (gdzie często są molestowane) i dodatkowo tańszy od tradycyjnej taksówki.

Taka forma dorywczej pracy dla kobiet jest też mile widziana w islamskiej kulturze, ponieważ ma niewielki wpływ na codzienne obowiązki, które na kobietach spoczywają. Dla bezpieczeństwa jedyną formą wezwania motocyklowej taksówki jest droga elektroniczna i opłacona przelewem usługa. Kobiety mają zakaz oferowania swoich usług podczas jazdy po mieście, a o zatwierdzonych kursach dowiadują się z aplikacji telefonicznej.

Najnowsze

Autem na narty – o czym pamiętać?

Rozpoczął się okres ferii zimowych, a tym samym rodzinnych wyjazdów na narty. Warto zastanowić się nad sposobem przetransportowania nart, przygotować się do jazdy po stromym i zaśnieżonym terenie. Jeżeli wybieramy się za granicę, najlepiej sprawdzić obowiązujące przepisy dotyczące np. wymogu posiadania opon zimowych czy łańcuchów przeciwśniegowych.

Jak przewozić narty?
Transport nart bywa kłopotliwy ze względu na ich wymiary. Z całą pewnością niebezpieczne jest przewożenie ich we wnętrzu pojazdu luzem, poza tym w przypadku, gdy autem podróżuje cała rodzina, może się to okazać bardzo niewygodne lub zupełnie niemożliwe. Dlatego najlepiej zaopatrzyć się w bagażnik dachowy, tzw. skiboks. W plastikowych pojemnikach umieszczanych na dachu można przewieźć nie tylko narty, lecz także kijki, buty i stroje narciarskie. Przed zapakowaniem sprzętu warto jednak sprawdzić, jaka jest dozwolona masa załadunku wskazana przez producenta.

Zimowe opony to konieczność
Choć w Polsce nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, względy bezpieczeństwa przemawiają za tym, by z nich korzystać, a w sytuacji, gdy droga pokryta jest śniegiem czy lodem, rezygnacja z nich byłaby już bardzo nierozsądna – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. W przypadku wyjazdu za granicę należy pamiętać, że w wielu krajach prawo mówi o obowiązku jazdy na zimowych oponach w konkretnych okresach roku i za brak takiego wyposażenia można otrzymać mandat.

Łańcuchy przeciwśniegowe – dlaczego warto i jak ich używać?
Gdy wybieramy się w góry, rozsądnym rozwiązaniem jest zakup łańcuchów przeciwśniegowych. Zarówno w Polsce, jak i w innych europejskich państwach istnieją miejsca, gdzie korzystanie z takiego sprzętu jest obowiązkowe w przypadku ośnieżenia jezdni. W naszym kraju jest to konieczne na odcinkach drogi oznaczonych znakiem C-18. Poza tym zimą warunki jazdy w górach są nieprzewidywalne i dlatego lepiej być przygotowanym na to, że droga, którą się poruszamy, będzie przysypana śniegiem.

Jak używać łańcuchów? – Łańcuchy przeciwśniegowe zakłada się przynajmniej na dwa koła napędowe – nie zaszkodzi  wcześniej przećwiczyć tę czynność. W przypadku kół z napędem 4×4 najlepiej założyć je na wszystkie koła, a przynajmniej na dwa przednie. Rozmiar łańcuchów należy dostosować do wymiaru koła. Podczas zakupu warto też pamiętać, że najlepsze łańcuchy to te, których ogniwa mają ostre krawędzie, wrzynające się w śnieg lub lód – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jadąc w łańcuchach przeciwśniegowych nie wolno przekraczać zalecanej przez producenta maksymalnej prędkości jazdy (zwykle ok. 40–50 km/h) oraz dobrać taką prędkość, która pozwala panować nad pojazdem. Trzeba też unikać gwałtowanego przyspieszania i hamowania. Łańcuchy należy zdjąć, kiedy zjedziemy z powrotem na asfaltową nawierzchnię, ponieważ jazda po asfalcie z łańcuchami na kołach skutkuje niszczeniem nawierzchni, opon i samych łańcuchów.

Co jeszcze sprawdzić?
W przypadku wyjazdu w Alpy lub inne góry położone poza granicami Polski warto upewnić się, jakie przepisy obowiązują w krajach, przez które będziemy przejeżdżać. Należy zwrócić uwagę szczególnie na ograniczenia prędkości (przykładowo na autostradach w wielu europejskich państwach wynosi ono 130 km/h, choć limit w Polsce to 140 km/h) oraz obowiązkowe wyposażenie. Teoretycznie kierowców aut zarejestrowanych w Polsce nawet za granicą nie dotyczy wymóg posiadania apteczki czy kamizelki odblaskowej, ale w praktyce dostosowanie się do przepisów panujących w danym państwie może zaoszczędzić trudnych dyskusji z miejscową policją.

Poza tym przed każdą dłuższą podróżą należy upewnić się, czy auto jest w pełni sprawne, m.in. skontrolować światła, akumulator, ciśnienie w oponach. Dzięki temu wyjazd powinien obyć się bez niespodziewanych kłopotów.

Najnowsze

Harley inspirowanymi filmami Mad Max

GOC Harley-Davidson Rzeszów prezentuje najnowszy motocykl będący oryginalną maszyną marki H-D przerobioną w wyjątkowy sposób.

Bazowym modelem motocykla zmodyfikowanego przez GOC Harley-Davidson Rzeszów jest Harley Davidson Fat Bob 114” 2018. Tematem przewodnim maszyny i inspiracją jego customizacji są pojazdy z filmu Mad Max, dlatego też w założeniu miał być to agresywny, bardzo szybki motocykl, który poradzi sobie w każdym terenie, zarówno na drodze jak i na bezdrożach. Połączenie nazwy modelu bazowego oraz tytułu filmu dało nazwę pojazdu – Fat Max.

W filmach z serii Mad Max pojazdy były budowane z części, które można było znaleźć w postapokaliptycznym świecie, czyli tak naprawdę ze złomu. Fat Max jest ucieleśnieniem brudu, chaosu i agresji charakterystycznych dla klimatu filmów Mad Max, jednocześnie zachowując niezawodną funkcjonalność motocykla marki Harley-Davidson. W konstrukcji objawia się to użyciem nowych części, które zostały dobrane lub zmodyfikowane w taki sposób, aby podkreślały agresywny charakter pojazdu i jednocześnie były w pełnie funkcjonalne.

Będący bazą modyfikacji model Fat Bob 114” 2018 już w swojej podstawowej wersji jest zadziornym i bardzo dynamicznym motocyklem, a customizacja na oparta na elementach zaczerpniętych z serii filmów Mad Max intensyfikuje zarówno jego wygląd, jak i funkcjonalność. Opierając się na głównych motywach filmów, czyli motywowanej chęcią zemsty wojną na śmierć i życie pomiędzy policjantem (Max „Mad” Rockatansky), a gangiem motocyklowym, konstruktorzy stworzyli nie tylko motocykl, który by powstał w świecie po apokalipsie, ale również pozwolił w nim przetrwać. W samotnej walce bohater ucieka lub goni, a jedynym jego druhem jest dysząca na ramieniu śmierć. Dlatego też tuning motocykla opiera się na elementach chroniących ciało motocyklisty, a także nadających jego maszynie potężną moc. Dodatkowym smaczkiem konstrukcji są cytaty z filmów Mad Max będące częścią malowania pojazdu.

Elementy modyfikacji nawiązujące do motywu tematycznego motocykla:

– przedni pług (osłona przednia ramy w dolnej części silnika) – nadaje ona motocyklowi agresywny wygląd, a jednocześnie spełnia funkcję ochronną przed kamieniami, które wylatując spod przedniego koła mogły by uszkodzić silnik

– osłony na manetki kierownicy – zapewniają jedną z podstawowych funkcji pojazdu (zamontowane są w nich kierunkowskazy), a jednocześnie chronią ręce kierowcy przed zimnem oraz obiektami, np. gałęziami

– przednia szyba (wzorowana na płycie pancernej) – wykonana z możliwością regulacji pozycji oraz wysokości, chroni przed obiektami oraz wiatrem

– kufer boczny wykonany z kanistra na paliwo

– wzmocnienie mocy motocykla poprzez użycie części tuningowych z serii Harley-Davidson  Screamin' Eagle® Performance Parts, takich jak: układ wydechowy, filtr powietrza oraz Super Tuner

– użycie części customowych z serii Harley-Davidson Brass Collection nadających motocyklowi surowy wygląd pojazdu wykonanego z mosiądzu

Dodatkowe elementy customowe: błotnik tylny, osłony wykonane z blachy miedziowanej na pokrywach bocznych, dekiel kapy sprzęgła, tylny chlapacz wraz z mocowaniem na rejestrację, pręty biegnące na zbiorniku paliwa, bagażnik na tylnym błotniku.

Wykonawca modyfikacji: Game Over Cycles
Skórzane siedzenie: KM leather design
Lakierowanie: Moto-Paint
Fat Max – mini film

Złodziej, policjant, kawa, pączek, kradzież, pościg, szybkie motocykle. W roli głównej Fat Max – customowy Harley-Davidson Fat Bob 2018 zainspirowany filmami Mad Max. W pozostałych rolach: policyjny H-D Road Kind – pierwszy w Europie Środkowowschodniej Harley zakupiony do służby w policji. Kto gonił, kto uciekał, kto wygrał? Zapraszamy do obejrzenia video:

Motocykl Fat Max bierze udział w Battle of the Kings 2018. Bitwa Królów to organizowane corocznie przez firmę Harley-Davidson międzynarodowe zawody pomiędzy dilerami tej marki na najlepiej zmodyfikowanego Harleya. Zawody odbywają się w kilku etapach ze zwieńczeniem w rundzie finałowej, w której wyłaniany jest ogólnoświatowy zwycięzca, czyli salon Harleya, który dokonał najlepszej customizacji przewidzianego w zasadach zawodów modelu motocykla marki H-D.

Podstawowe zasady Bitwy Królów 2018 to:

– modyfikowany motocykl musi być modelem z rodziny Street, Sportster lub najnowszej rodziny Softail 2018

– budżet przeznaczony na zakup akcesoriów oraz części wykorzystanych w modyfikacji nie może przekroczyć 6 000 euro

– co najmniej połowa customowych części musi być użyta z oficjalnego katalogu akcesoriów oraz części marki Harley-Davidson.

Harmonogram Bitwy Królów zobowiązuje uczestników do ukończenia prac nad motocyklami w styczniu 2018 roku. Od połowy stycznia do 15 lutego 2018r. trwa publiczne głosowanie. Trzy motocykle z Europy Środkowowschodniej, które otrzymają największą ilość głosów, dostaną się do finału, gdzie zwycięzcę z naszego regionu wyłoni grono profesjonalistów z siedzib Harleya w Oxfordzie oraz Milwaukee. Finał światowy odbędzie się w listopadzie przyszłego roku w Mediolanie.

Link do głosowania na motocykle z Europy Środkowowschodniej:

https://customkings.harley-davidson.com/pl_PL/#

Najnowsze

Album o historii Audi dostępny w Internecie

Audi Tradition opublikowało w internecie cyfrowy album zatytułowany „Audi Jubiläumstermine 2018.” Wydawnictwo to przybliża czytelnikowi szereg informacji dotyczących najważniejszych historycznych produktów, osiąganych rekordów, czy przełomowych modeli i konstrukcji Audi. Ściągnij wersję po angielsku lub niemiecku.

Przyszli i obecni klienci oraz wszyscy miłośnicy marki z Ingolstadt, mogą się z niego wiele dowiedzieć na temat historycznych pojazdów spod znaku czterech pierścieni, czy na temat przełomowych modeli, takich jak Audi V8.

Sześćdziesiąt lat temu, Auto Union GmbH (bo tak nazywał się wtedy koncern), rozpoczęło budowę zupełnie nowej fabryki samochodów w Ingolstadt. Powstał wtedy najnowocześniejszy na owe czasy zakład produkcji aut w Europie. Już rok później, z jego taśmy montażowej zjechało pierwsze DKW Junior.

Dziesięć lat później, w roku 1968, zespół konstruktorów z Ingolstadt przedstawił nowe Audi 100. Ten poprzednik Audi A6, przeniósł samochody produkowane przez Auto Union GmbH wprost do klasy wyższej. Audi 100 przetarło szlaki dla sukcesu współczesnego AUDI AG.

W roku 1988, czyli trzydzieści lat temu, cztery pierścienie wkroczyły do klasy pojazdów premium, pokazując Audi V8. Po dziesięciu latach, w sierpniu 1998, do salonów dealerskich Audi wjechał kolejny przełomowy model – Audi TT Coupé. Trzecia już generacja tego samochodu, cały czas fascynuje klientów.

Inne ważne rocznice, które Audi obchodzi w tym roku to: 150. rocznica urodzin Augusta Horcha; 80. rocznica stworzenia wyścigowego samochodu Auto Union Grand Prix typ D; 80. rocznica śmierci najsłynniejszego kierowcy czterech pierścieni Bernda Rosemeyera; 40. rocznica premiery modelu Audi 80 B2; 30. rocznica zbudowania Audi 200 TransAm; 25. rocznica stworzenia koncepcji Audi Space Frame (ASF); 25. rocznica uruchomienia fabryki Audi Hungaria Motor Kft.

Wydawnictwo w wersji niemieckiej pobrać można tutaj, natomiast w wersji angielskiej tutaj.

Najnowsze