Uważaj na zmęczenie za kierownicą
Aż 586 zeszłorocznych wypadków było spowodowanych zmęczeniem kierowcy bądź zaśnięciem za kierownicą. Zginęło 117 osób, a 877 zostało rannych. Aby zmniejszyć te tragiczne statystyki, trzeba nauczyć się odczytywać sygnały zmęczenia, wysyłane przez organizm.
Prawie 1/5 wypadków na drogach głównych jest związana z zaśnięciem za kierownicą. Wypadki, które związane były z zaśnięciem kierowcy, częściej niż inne kończą się tragicznie. Największe ryzyko zaśnięcia dotyczy mężczyzn przed 30 rokiem życia.
![]() |
fot. Renault
|
Zmęczenie prowadzi do zmniejszenia czujności i wydłużenia czasu reakcji. Kierowca nie jest w stanie właściwie analizować sytuacji na drodze i brać pod uwagę wszystkich bodźców dotyczących otoczenia drogi i sygnalizacji. Senność może być też przyczyną błędnego odczytywania sygnałów dawanych przez innych kierowców, a w konsekwencji powodować niewłaściwe reakcje. Przyczyną senności nie jest tylko niewyspanie, ale i długi czas spędzony za kierownicą, stres, a nawet pora dnia, w której prowadzimy samochód. Najczęściej wypadki, których przyczyną jest zmęczenie, zdarzają się wcześnie rano i po lunchu. Człowiek w niektórych godzinach jest bardziej śpiący niż zwykle, dlatego należy brać pod uwagę biologiczny rytm naszego organizmu i nie planować długich podróży między północą
a szóstą rano – czyli w godzinach, kiedy zwykle śpimy. Jeśli zaczynasz być śpiący, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, żeby odpocząć. Możesz również napić się mocnej kawy – zacznie ona działać po kilkunastu minutach od wypicia. Nie zaczynaj długiej podróży, jeśli jeszcze przed startem jesteś zmęczony i planuj podróż tak, by co dwie godziny móc pozwolić sobie na przerwę.
![]() |
fot. Renault
|
Zatrzymaj się i odpocznij, gdy: zaczynasz ziewać (co może być wczesną oznaką zmęczenia organizmu), nie pamiętasz, kiedy nagle zbliżyłeś się do samochodu jadącego z przodu, nie potrafisz dokładnie odtworzyć ostatnich kilku minut podróży – mijanych miejsc, znaków, nadmiernie mrużysz oczy, nie jesteś w stanie skoncentrować się na drodze czy bezwiednie wjeżdżasz na sąsiedni pas ruchu.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: