
UOKiK nałożył na Volkswagena karę 120 mln zł
Rekordowo wysoką karę za naruszenie praw konsumentów nałożył na Volkswagen Group Polska prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o aferę związaną z manipulowaniem wynikami emisji spalin.
Postępowanie UOKiK-u to efekt ujawnienia w 2015 roku, że Volkswagen stosował w swoich modelach z silnikami Diesla oprogramowanie, które zaniżało wyniki testów na szkodliwość spalin. Dzięki niemu system w samochodzie wykrywał, kiedy znajduje się na stanowisku testowym i pracował w trybie, który pozwalał na spełnienie norm dotyczących emisji tlenków azotu. Podczas normalnej eksploatacji emisja ta znacząco przekraczała wymagany poziom.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgromadził w tej sprawie 25 tomów akt i ponad 5 tys. kart z dowodami. Jak wyjaśnił prezes urzędu Marek Niechciał, Volkswagen, a także należące do niego marki Skoda i Audi, wprowadzały w błąd swoich klientów, sugerując, że ich samochody z silnikami Diesla są ekologiczne. Rzeczywiście oszczędna jednostka wysokoprężna emituje mniej dwutlenku węgla, niż silnik benzynowy, z czego wywodzono jej ekologiczność, ale przemilczano kwestię tlenków azotu, których faktyczna emisja była wyższa, niż wynikało to z homologacji pojazdów.
Urząd wskazał też, że podczas trwania postępowania Volkswagen Group Polska nie wystosowała żadnych propozycji ugodowych, a dilerzy nie uwzględniali reklamacji konsumentów. Brak natomiast odniesienia do faktu, że po ujawnieniu stosowania przez niemiecki koncern niedozwolonego oprogramowania, firma przyznała się do winy i zaoferowała każdemu swojemu klientowi przeprowadzenie bezpłatnych modyfikacji, dzięki którym jego auto będzie zgodne z deklarowanymi normami spalin.
Wysokość nałożonej przez urząd Marka Niechciała kary – to kwota wynosząca 120,6 mln zł, jest najwyższą w historii UOKiK-u nałożoną za naruszenie praw konsumentów. Prezes urzędu uzasadnił ją tym, że praktyka wprowadzania w błąd klientów trwała osiem lat. Decyzja ta nie jest jednak prawomocna i Volkswagen Group Polska przysługuje prawo odwołania się do sądu.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: