Układ kierowniczy
Elementy łączące kierownicę z mechanizmem zwrotniczym tworzą mechanizm kierowniczy, są to: kierownica, wał (kolumna) kierowniczy, przekładnia kierownicza, drążek podłużny.
| Mechanizm zwrotniczy to układ drążków poprzecznych i podłużnych – przykład z samochodu terenowego. |
![]() |
|
Fot. Motocaina
|
Głównym elementem tego mechanizmu jest przekładnia kierownicza (więcej o niej tu), której zadaniem jest zamiana ruchu obrotowego kierownicy na ruch drążków mechanizmu zwrotniczego. Mechanizm zwrotniczy to układ drążków podłużnych i poprzecznych połączonych ze zwrotnicami kół. Poprzez odpowiednią kinematykę ruchu zapewniają one możliwość zmiany kierunku oraz jazdy prostoliniowej. Odbywa się to poprzez odpowiednie ustawienie kół kierowanych, które muszą być tak ustawione, aby ich toczenie odbywało się przy możliwie niewielkim poślizgu bocznym. W tym celu mechanizm zwrotniczy, poprzez odpowiedni dobór geometrii kół, wymusza ustawianie się kół stycznie do pokonywanego łuku drogi.
Tradycyjny ujkład kierowniczy, z jakim spotykamy się w wiekszości samochodów składa się z: kolumny kierowniczej, przekładni kierowniczej (potocznie zwanej maglownicą), drążków kierowniczych i ich końcówek oraz zwrotnic kół. Z całego układu warto zwrócić uwagę na końcówki drążków kierowniczych, które są najczęściej zużywającym się elementem całego układu.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?

Zostaw komentarz: