Układ kierowniczy

Elementy łączące kierownicę z mechanizmem zwrotniczym tworzą mechanizm kierowniczy, są to: kierownica, wał (kolumna) kierowniczy, przekładnia kierownicza, drążek podłużny.

Mechanizm zwrotniczy to układ drążków poprzecznych i podłużnych – przykład z samochodu terenowego.
Fot. Motocaina

Głównym elementem tego mechanizmu jest przekładnia kierownicza (więcej o niej tu), której zadaniem jest zamiana ruchu obrotowego kierownicy na ruch drążków mechanizmu zwrotniczego. Mechanizm zwrotniczy to układ drążków podłużnych i poprzecznych  połączonych ze zwrotnicami kół. Poprzez odpowiednią kinematykę ruchu zapewniają one możliwość zmiany kierunku oraz jazdy prostoliniowej. Odbywa się to poprzez odpowiednie ustawienie kół kierowanych, które muszą być tak ustawione, aby ich toczenie odbywało się przy możliwie niewielkim poślizgu bocznym. W tym celu mechanizm zwrotniczy, poprzez odpowiedni dobór geometrii kół, wymusza ustawianie się kół stycznie do pokonywanego łuku drogi.

Tradycyjny ujkład kierowniczy, z jakim spotykamy się w wiekszości samochodów składa się z: kolumny kierowniczej, przekładni kierowniczej (potocznie zwanej maglownicą), drążków kierowniczych i ich końcówek oraz zwrotnic kół. Z całego układu warto zwrócić uwagę na końcówki drążków kierowniczych, które są najczęściej zużywającym się elementem całego układu.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze