Udowadniam, że jestem lepsza niż mężczyźni – wywiad z pilotką Kathariną Wüstenhagen

Kobieta w roli kierowcy lub pilota to wciąż rzadki widok w WRC. Często zdarza się, że jeśli już się pojawia, to jest to związane z rodzinnymi tradycjami. W przypadku Kathariny Wüstenhagen rajdy od zawsze były częścią jej życia. Oto wywiad z pilotką rajdową - świeżo upieczoną zawodniczką Red Bull Skoda Team.

Katharina Wüstenhagen
fot. materiały prasowe zawodniczki

Kobieta pilot w WRC, to nadal dość rzadkie zjawisko, skąd wzięła się u Ciebie miłość do motorsportu? 
– Odkąd sięgam pamięcią, w moim życiu nie przypominam sobie tygodnia bez sportów motorowych. Mój tata był kierowcą, mama natomiast pilotem. Tak więc, rajdy były ważną częścią podczas całego mojego dzieciństwa. Nikogo, więc nie zdziwił fakt, że ja również postanowiłam pójść w tym kierunku.

O rajdowych planach Kathy w sezonie 2011 i jej udziale w Red Bull Skoda Team przeczytasz tutaj.

Od czego się zaczęło? 
Kiedy moja mama rodziła w szpitalu, ojciec brał udział w rajdzie w Berlinie. Zakładam, że z powodu przejęcia tą całą sytuacją, nie mógł skupić swojej uwagi i rolował uszkadzając auto. Nie przeszkodziło mu to jednak, aby zaraz potem, przyjechać po mnie i mamę do szpitala. Takie było moje pierwsze doświadczenie ze sportem motorowym.

Kiedy zaczęłaś interesować sie rajdami?
Kiedy miałam 17 lat, jeden z kierowców, którego znałam, ponieważ przez 3 lata sędziowałam na lokalnych rajdach, zaproponował, żeby wystartowała z nim w rajdzie. Od tego czasu nie mogę przestać.

Jak wspominasz początki swojej kariery sportowej? 
– Początkowo startowałam w mniejszych rajdach, dopiero tak naprawdę w 2003 roku nastąpił przełom, kiedy pierwszy raz wystartowałam w rundzie Rajdowych Mistrzostw Niemiec. Startowałam wtedy Fordem Escort Cosworth. Rok później wygrałam swój pierwszy tytuł.

Katharina Wüstenhagen jest bardzo cenioną w branży pilotką rajdową.
fot. Red Bull

A potem pojawił się Hermann Gassner? 
Tak. To był nasz pierwszy start w WRC, w 2007 roku ADAC Rally of Germany, najpopularniejszy rajd w Niemczech. To rajd, w którym po prostu oboje musieliśmy wystartować.

Kolejny rok i znów sukces: zdobyty tytuł podczas Mistrzostw Wielkiej Brytanii. Skąd pomysł, żeby akurat tam wystartować? 
Celem Hermanna od zawsze było WRC, chciał rywalizować z najlepszymi kierowcami na świecie. Jednak oboje mieliśmy świadomość, że zanim do tego dojdzie potrzebujemy wiele praktyki. Dlatego staraliśmy się uczestniczyć w wielu imprezach WRC. W 2009 roku wzięliśmy udział w 5 rundach WRC, oraz Rally of Nations w Meksyku.

Co dla Ciebie teraz jest największym osiągnięciem? 
Moment, kiedy na stałe wpisaliśmy się do historii niemieckiego motorsportu, zdobywając jako najmłodsza załoga tytuł Rajdowych Mistrzostw Niemiec. Często wracam do zdjęć z tamtego niezapomnianego momentu. 

Ale pewnie bywały też gorsze chwile? 
Dla mnie najtrudniejszym momentem był Rajd Sardynii, którego nie udało nam się ukończyć. Byliśmy wtedy strasznie rozczarowani. Ale cóż, takie bywają rajdy.

Co prawda z roku na rok pojawia się coraz więcej kobiet w sporcie motorowym, natomiast nie da się ukryć, że nadal jest to męski świat. Jak sobie z tym radzisz? 
Przede wszystkim nie myślę o tym zbyt wiele. Po prostu robię swoje. Chociaż im staje się lepsza, tym coś się zmienia i jest mi trudniej przetrwać. Żeby być akceptowanym w tym sporcie trzeba stale udowadniać, że jest się lepszą od mężczyzn. A droga do bycia zaakceptowaną jest długa, ponieważ nawet, jeśli osiągasz dobre wyniki, musisz liczyć się z tym, że cały czas będziesz testowana. Trzeba też być przygotowanym, że często usłyszy się na swój temat wiele plotek. Np. jeśli z kimś się przyjaźnisz, bardzo szybko inni zrobią z tego romans. Przez lata nauczyłam się ignorować plotki, zaczepki oraz uwagi innych. Liczy się tylko opinia mojego kierowcy. Trzeba być silnym, mieć grubą skórę i robić swoją pracę jak najlepiej się potrafi. Myślę, że jest to jedyny sposób na przetrwanie.

Załogę Katharina Wüstenhagen / Hermann Gassner jr. prywanie nic nie łączy, ale świetnie dopełniają się na rajdowych oesach.
fot. Red Bull

Czego Ci życzyć?
Żebym została w tym „biznesie” tak długo, jak tylko będę mogła robić dobrą robotę. Moim największym celem jest zostać profesjonalnym pilotem, jak np. Ilka Minor, która jest moją idolką (o Ilce Minor pisałyśmy więcej tutaj – przyp. red.). Na koniec mam też przesłanie do wszystkich kobiet, które chcą realizować się w sporcie motorowym: Zapraszam do zabawy w rajdach! Ambitnie podążajcie do celu i wspieracie się wzajemnie.

Najnowsze

Katharina Wüstenhagen w Red Bull Skoda Team!

S-WRC to nowa kategoria Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) dla kierowców w samochodach klasy Super 2000. Nowo powstały zespół Red Bull Skoda Team, wystawia w tym sezonie do walki dwie załogi. W jednej z nich, na prawym fotelu zasiądzie kobieta!

Red Bull Skoda Team. Od lewej: Juho Hänninen / Mikko Markkula oraz Katharina Wüstenhagen / Hermann Gassner jr.
fot. Skoda

Debiut pierwszej z załóg, na czele której stanie Juho Hänninen – Mistrz IRC – zaplanowano na najbliższą Rundę w Meksyku (3-6 marca). Druga załoga, pilotowana przez wschodzącą gwiazdę rajdów, Kathy Wüstenhagen odbędzie swój pierwszy start podczas Rajdu Jordanii (14-16 kwietnia).

Nadchodząca runda Rajdowych Mistrzostw Świata zapowiada się niezwykle emocjonująco. Do gry o najlepsze pozycje po raz pierwszy stanie właśnie Hänninen, w duecie z Mikko Markkula. Załoga wystartuje Skodą Fabią S2000 (o naszej jeździe tym samochodem przeczytasz tutaj) i będzie musiała się zmierzyć z bardzo silną, międzynarodową konkurencją. Rajd w Meksyku uchodzi za trudny; poszczególne odcinki rozgrywane są na dużych wysokościach, oraz przy wysokich temperaturach. Jest prawdziwy sprawdzian umiejętności zawodników i wytrwałości auta. Trasa, jaką łącznie mają do pokonania zawodnicy wynosi 365 kilometrów i podzielona jest na 22 odcinki specjalne.

Kolejna po Meksyku runda, czyli Rajd Jordanii będzie natomiast sprawdzianem dla drugiej, młodszej załogi Red Bull Skoda Team. Podczas eliminacji S-WRC w Jordanii zadebiutują Hermann Gassner jr. i Kathy Wüstenhagen. Ten niemiecki duet startuje razem w rajdach od 2007 roku. Jednym z najlepszych jak do tej pory momentów w ich sportowej karierze było zdobycie tytułu Rajdowych Mistrzostw Niemiec. Od 2010 roku zespół jest związany z Red Bullem.

Zespół młodych Niemców stanowi zgraną parę na oesach, ale prywatnie nic ich nie łaczy.
fot. Skoda

Red Bull Skoda Team zapowiedział również, że w kolejnych eliminacjach obejmujących m.in. rajdy Sardynii, Grecji, Finlandii, Niemiec, Francji, czy Hiszpanii, zobaczymy już obydwie załogi. 

Kathy Wüstenhagen
Kobieta w roli kierowcy lub pilota to wciąż rzadki widok w WRC. Często zdarza się, że jeśli już się pojawia, to jest to związane z rodzinnymi tradycjami. W przypadku Kathy Wüstenhagen rajdy od zawsze były częścią jej życia. Chociaż ze wzgledów finansowych po upadku muru berlińskiego, rodzice Kathy musieli wycofać się z czynnego udziału w rajdach, nigdy nie zerwali kontaktu z tą dziedziną sportu. Kiedy Kathy skończyła 13 lat, zaczęła pracować w zespole odpowiedzialnym za organizację rajdów. Przez 3 kolejne lata była sędzią, a do jej obowiązków należał pomiar i kontrola czasu.  To pozwoliło jej poznać lokalne środowisko rajdowe. Kiedy miała 17 lat, jeden ze znajomych kierowców zaproponował jej, aby wzięła razem z nim udział w rajdzie. Od tego momentu, nie chciała już opuszczać prawego siedzenia. 

Rajdowa broń Kathy na sezon 2011 – Skoda Fabia S2000.
fot. Skoda

Początkowo Kathy startowała głównie w mniejszych rajdach, w niższych klasach. 2003 rok to jej debiut w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec. Rok później udało jej się zająć pierwsze miejsce w mistrzostwach regionalnych. Razem z Rudi Hachenberg’iem zdobyli też tytuł w klasyfikacji Juniorów ADAC Rally. 

W końcu dla Kathy przyszedł czas, kiedy stworzyła niezwykle udany duet z Hermannem Gassner’em, choć poniekąd było to dzieło przypadku. Ich pierwsze spotkanie nastąpiło z inicjatywy ojca Gassnera, który zaproponował Kathy, aby wspierała jego syna. Już podczas pierwszego wspólnego startu w Jänner Rally (Austria) w 2007 roku okazało się, że tworzą razem świetny team. 

W 2008 roku Hermann ciągle chciał doskonalić swoje umiejętności w prowadzeniu samochodu, stąd też podjęli decyzję o udziale w większej ilości zagranicznych rajdów. Ich wysiłek, oraz ciężka praca jaką włożyli w liczne starty, ukoronowana została podczas Rajdu Wielkiej Brytanii, gdzie udało im się zdobyć tytuł w klasie amatorów. 

Najważniejszy okazał się jednak rok 2009, kiedy to wygrali Rajdowe Mistrzosta Niemiec. O wielkiej randze tego wydarzenia świadczy fakt, że wygrywając zapisali się w historii niemieckiego motorsportu jako najmłodszy team, któremu kiedykolwiek udało się zdobyć mistrzostwo. 

W 2010 roku udało im się zdobyć pierwsze miejsce w grupie N, podczas Rajdu Katalonii, oraz 4 miejsce w PWRC podczas rajdu Niemiec. 

Wywiad z Kathy Wüstenhagen przeczytasz tutaj.

Najnowsze

Stig w kampanii RoadSafe for Parents

Internetowe forum RoadSafe zaprosiło gwiazdy brytyjskiego radia i telewizji do wzięcia udziału w kampanii mającej uświadomić rodziców co do niebezpieczeństw czyhających na nastoletnich kierowców. W projekt zaangażował się m.in. Ben Collins, czyli Stig z Top Gear oraz Fearne Cotton prezenterka brytyjskiej telewizji.

Po zatrważających statystykach z 2009 roku, forum Roadsafe stworzyło na bazie platformy a2om (wym. atom) interaktywny program Drive iQ, dzięki któremu i rodzice i młodzi kierowcy dowiadują się nieco więcej na temat niebezpieczeństw podczas jazdy jak i zapobieganiu takim sytuacjom. Wraz z programem dodano darmowy poradnik „Czy twoje dziecko uczy się prowadzić? Wszystko co chcesz i co powinieneś wiedzieć.” 

Złe nawyki rodziców kierowców, przechodzą na ich dzieci. Na zdjęciu – nieprawidłowa pozycja za kierownicą, często prezentowana przez starsze kobiety.
fot. Driving School

Do akcji przyłączył się między innymi Ben Collins, znany szerzej jako Stig (poprzedni) z programu motoryzacyjnego Top Gear.
– Nauka obsługi jakiegokolwiek samochodu wymaga mnóstwa czasu i praktyki. Kluczem do sukcesu jest pamiętanie o własnych ograniczeniach. Jazda zawsze niesie ze sobą element ryzyka nawet dla kierowców, którzy wiedzą co robią, jednak konsekwencje ignorancji mogą być o wiele gorsze. Dlatego popieram kampanię RoadSafe for Parents. 

Fearne Cotton, znana prezenterka brytyjskiej telewizji i radia także wspiera projekt.
– Nie ma nic lepszego od jazdy przy dźwiękach głośnej muzyki płynącej z głośników, jednak będąc świeżym kierowcą tego typu rozproszenie niesie ze sobą spore ryzyko. Każdego miesiąca na ulicach Wielkiej Brytanii ginie 200 osób, z czego ponad 30 procent to osoby młode. Nauka poprawnej jazdy jest wyjątkowo ważna, a kampania RoadSafe for parents chce wdrożyć to nauczanie do programu szkolnego. Lepsze planowanie i edukacja z pewnością uratują niejednemu życie. 

Oto kilka wskazówek, jakie daje kampania RoadSafe. 

  1. Bądź przykładem: Czy posiadasz złe przyzwyczajenia, zbyt blisko podjeżdżasz do innych aut czy też zapominasz o używaniu lusterek i kierunkowskazów?
  2. Przejdź szkolenie, by odświeżyć swoją wiedzę: To sprawi, że lepiej nauczysz swoje dziecko.
  3. Kup najbezpieczniejszy samochód: podczas kolizji może to zaoszczędzić wiele stresu i nieprzyjemności.
  4. Znajdź polecanego instruktora: dobry instruktor będzie stanowić inspirację dla twojego dziecka.
  5. Znajdź proste rozwiązania problemów: proponuj podwiezienie czy zapłacenie za taksówkę. Dzięki temu dziecko nie będzie musiało wracać do domu z kierowcą pijanym czy pod wpływem narkotyków.

Program RoadSafe z platformą Drive iQ będzie wdrażany za darmo w brytyjskich szkołach. Obecnie dysponuje nim ponad 3000 szkół na terenie Wielkiej Brytanii. Miejmy nadzieję, że tego typu kampania zawita kiedyś także do Polski.

Najnowsze

80 lat DKW F1 – pierwszego auta seryjnego z przednim napędem

Rewolucyjny DKW F1, auto produkowane na początku lat 30. XX wieku, obchodzi swoje 80. urodziny. Już podczas debiutu samochód wzbudził zainteresowanie płci pięknej.

Logo zdobiące samochód Horch 830 BK z 1933 roku – pierwsze niemieckie auto seryjne, napędzane silnikiem 8-cylindrowym w układzie widlastym (V8).
fot. Katarzyna Frendl

Nad koncernem Audi, podobnie jak i nad innymi ówczesnymi potentatami motoryzacyjnymi, pod koniec lat 20. XX wieku zawisło widmo kryzysu. Jörgen Skafte Rasmussen, będący jednym z głównych udziałowców Audi, stanął przed nie lada wyzwaniem, by sprostać wielkiej konkurencji ciągle rozwijających się producentów amerykańskich. Zamiast inicjatywy stworzenia sporych gabarytów modelu napędzanego 8-cylindrową jednostką, potrzebny był natychmiastowy projekt auta małego, miejskiego i dostępnego na każdą kieszeń. 

Audi Front UW 220 – rocznik 1933 – prototyp auta napędzanego, sześciocylindrową, dwulitrową jednostką o mocy 40 KM – już z logiem Audi.
fot. Katarzyna Frendl

Pierwsza wersja przełomowego DKW F1 powstała zaledwie w kilka miesięcy od pierwotnego pomysłu. Już pod koniec 1930 roku samochód rozpoczął pierwsze jazdy testowe. Podczas premiery na Berlińskim IAA Motor Show, w lutym 1931 roku, DKW F1 stał się absolutnym hitem. Auto miało niebywale lekką ramę, a co za tym idzie masę własną, a pod maskę trafił dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą, pochodzący de facto z motocykla. Najważniejszym jednak elementem DKW F1 stał się napęd na przednie koła, który po raz pierwszy zastosowano w produkcji seryjnej samochodów. 

DKW F1 pomógł ówczesnej spółce Auto Union przeżyć najgorszy kryzys ekonomiczny i wyjść z finansowego dołka po II Wojnie Światowej. Do 1942 roku wyprodukowano aż 270 tysięcy DKW F1 w różnych wersjach, a w latach 1949-1966, na bazie tego modelu z taśmy produkcyjnej zjechało prawie 900 tysięcy niemieckich aut. Samochód był produkowany po modyfikacjach do 1968 roku, a ostatnie egzemplarze na jego bazie stworzono na licencji Auto Union w fabrykach Argentyny i Brazylii.

O kierowcy wyścigowym, Bernd’zie Rosemeyer’ze, który zaczynał od wyścigów motocyklowych startując na NSU, potem DKW, by wreszcie zasiąść w Auto Union i rywalizować o mistrzostwo z takimi sławami jak Hans Stuck i Achille Varzi, przeczytasz tu.

Audi w pigułce
Cztery połączone koła w logo Audi, symbolizują fuzję czterech producentów – Audi, DKW, Horch i Wanderer – która miała miejsce w 1932 roku, w skutek czego powstało Auto Union. W 1969 roku firma wchłonęła kolejną uznaną markę samochodowo-motocyklową – NSU – by w 1985 roku powstało Audi AG. Aby poznać tradycję tego niemieckiego koncernu warto wybrać się do Audi Forum w Ingolstadt (otwarte codziennie od 9-18), lub do August Horch Museum w Zwickau (otwarte od wtorku do niedzieli w godz. 9.30-17). Dla osób posługujących sie językiem niemieckim polecamy również stronę www.audi.de/tradition

Rok 1931 – prezentacja DKW F1 na wystawie samochodowej w Berlinie. Auto wzbudziło zachwyt kobiet.
fot. Audi

Najnowsze

Ashley Hood mamą – przerwa w startach w drag racingu

Ponieważ sport motorowy z udziałem mocno zmodyfikowanych samochodów typu muscle car, ogromne prędkości, przeciążenia i macierzyństwo, raczej nie idą w parze, jedna z najbardziej znanych amerykańskich gwiazd drag racingu, tymczasowo opuści kokpit najszybszego na świecie Forda i skupi się na swojej rodzinie.

fot. materiały prasowe zawodniczki

Ashley Force Hood, 28 letnia córka byłego Mistrza NHRA Funny Car, Johna Force, potwierdziła podczas niedawnej konferencji prasowej, zmiany w John Force Racing oraz to, że ona i jej mąż Dan spodziewają się w sierpniu ich pierwszego dziecka .

W wyniku tego Ashley nie zasiądzie za kierowcą Forda Mustanga Castrol GTX, osiągającego 316,38 Mil na godzinę (508,73 km/h) i nie weźmie udziału w mistrzostwach w sezonie 2011, koncentrując się na rodzinie. Ale zawodniczka nie zamierza w pełni opuścić zespołu; ma zamiar skoncentorwać się na obowiązkach jako nowej przewodniczącej John Force Entertainment, pododdziału JFR, odpowiedzialnego za kontakty z telewizją, filmy promocyjne oraz książki.

Przy wielu okazjach, Ashley i jej mąż potwierdzali, że pragną założyć rodzinę, mimo to jej oświadczenie było mimo wszystko zaskoczeniem.

fot. materiały prasowe zawodniczki

Zawodniczka wycofuje się po sezonie 2010, w którym ukończyła rywalizację na drugim i trzecim miejscu w klasyfikacji punktowej oraz wygrała kolejny tytuł Funny carów w Mac Tools U.S. Nationals at Clermont – najbardziej prestiżowego, pojedynczego wyścigu NHRA.

– W ubiegłym roku, w listopadzie, Dan i ja zdecydowaliśmy, że założymy rodzinę – powiedziała Force Hood. – Wiedzieliśmy, że może się to zdarzyć w tak krótkim okresie, lecz gdyby do tego nie doszło, ścigałabym się w sezonie 2011 i spróbowała ponownie zajść w ciążę następnej zimy. Nie będę się w tym roku ścigać, ale wciąż będę reprezentować Castrola, Forda, Auto Club, Brand Source i Mac Tools, będę występować w mediach, reklamach i udzielać wywiadów, oraz zdecydowanie będę wspierać moich kolegów w zespole w walce o tytuły w roku 2011.

Współpraca z Brentem Traversem, byłym dyrektorem Drivign Force, ma zaowocować ukończeniem kilku projektów w czasie pierwszego roku prezydentury Ashley. Między innymi biografii jej ojca, organizacji „dni odwiedzin” dla dzieci, publikacji komiksów przedstawiających jej ojca jako super bohatera walczącego ze złem we wszechświecie, oraz emisji programu dokumentalnego oraz nowego sezonu telewizyjnego serialu, gdzie jej najmłodsza siostra – Courtney – rozwija się jako kierowca. Wszystko będzie produkowane w ich nowym audiowizualnym studiu.

Najnowsze