Transportery Piranha część 3

Kontynujemy - tym razem Piranha III - wóz, który jest najbardziej rozpowszechniony ze wszystkich Piranii. Dodajmy, że to na tym podwoziu Amerykanie budują swoje Strykery.

Fot. Producent

Lata 1995-96 to intensywny rozwój nowego transportera opancerzonego, w którym zamierzano w bardzo widoczny sposób zwiększyć, w stosunku do wcześniejszych modeli: mobilność, ładowność oraz ochronę balistyczną. Piranha III obejmuje rodzinę pojazdów napędzanych w konfiguracjach napędowych: 6×6, 8×8 oraz 10×10. Aktualnie pojazd Piranha III 8×8 jest sztandarowym produktem firmy, dlatego przyjrzymy mu się szerzej.

Wodoszczelny kadłub jest konstrukcją spawaną z pancernych blach stalowych. Drzwi i pokrywy luków wyposażone są w gumowe uszczelnienia. Kadłub jest szczelny przed skażeniami od broni masowego rażenia i zapewnia wysoki stopień ochrony balistycznej od pocisków broni strzeleckiej i odłamków granatów. Załogę pojazdu stanowią: dowódca wozu, kierowca, działonowy (w wieży, w zależności od konfiguracji może być tam miejsce jeszcze dla dowódcy) oraz desant w postaci 8 żołnierzy.

Piranha III napędzana jest silnikiem Cumminsa o mocy 350 KM lub Caterpillar o mocy 400 KM. Są to 6-cylindrowe jednostki napędowe, szeregowy silnik jest chłodzony wodą. Każdy cylinder jest wyposażony w jeden zawór ssący i dwa zawory wydechowe w głowicy cylindra. Turbosprężarka dostarcza wstępnie sprężone, powietrze poprzez wodną chłodnicę doładowanego powietrza do zaworów ssących w każdym cylindrze.Jest już standardem w rodzinie Piranha automatyczna skrzynia biegów (tym razem produkcji ZF), która składa się z dwóch głównych komponentów, przekładni hydrokinetycznej i przekładni mechanicznej. Przekładnia hydrokinetyczna służy z jednej strony jako wzmacniacz zmieniającego się momentu obrotowego a z drugiej, jako sprzęgło hydrodynamiczne. Ma zainstalowaną również blokadę sprzęgła. Zapobiega to poślizgowi przy wysokich obrotach jak również poprawia skuteczność hamowania silnikiem przy zjeździe z góry. Biegi (6 lub 7 do przodu, położenie neutralne, 1 wsteczny) mogą być wstępnie wybierane (preselekcja) przez kierowcę aby dostosować się do bieżących warunków drogowych. Biegi przełączają się w górę lub w dół automatycznie w zakresie wybranym wstępnie.

W celu zwiększenia rozpiętości przełożeń występuje 2-biegowa skrzynia rozdzielcza (tylko w wozach ze skrzynią biegów o 6 przełożeniach). Biegi na skrzyni rozdzielczej można przełączać tylko na postoju pojazdu i kiedy pedał hamulca jest wciśnięty. Do skrzyni biegów wbudowano dodatkowy, uruchamiany mechanicznie hamulec postojowy. Ma on duże znaczenie ponieważ w warunkach górskich standardowe hamulce na kołach, są niewystarczające i może dojść do stoczenia się pojazdu. Również od skrzyni rozdzielczej napędzana jest pompa awaryjnego układu wspomagania skrętu. Jeśli silnik pod czas jazdy przestanie pracować, wspomaganie układu kierowania przestaje działać, w takim przypadku pompa awaryjnego układu wspomagania kierowania napędzana od ruchu pojazdu dostarcza olej pod odpowiednim ciśnieniem do układu kierowania. Pojazd ma zainstalowane cztery mechanizmy różnicowe. Wszystkie mechanizmy są wyposażone w blokady z ograniczonym poślizgiem (limited slip). Mechanizmy różnicowe na drugiej i na trzeciej osi są stale napędzane. Mechanizmy różnicowe pierwszej i czwartej osi wyposażone są w cylinder przełączający. Ich napęd może być włączony przez kierowcę w zależności od rodzaju nawierzchni.

Fot. Producent

Pirania III 8×8 jest wyposażona w 8 zespołów niezależnego zawieszenia kół. Może to być zawieszenie klasyczne na wahaczach i sprężynach lub hydropneumatyczne. W zawieszeniu hydropneumatycznym rolę stabilizacyjną pełnią wałki skrętne, prowadzącą wahacze poprzeczne (oś 1 i 2) i wahacze wleczone (oś 3 i 4). Dla zawieszenia hydropneumatycznego zastosowano system kompensacji cieczy, pozwalający utrzymywać zadany poziom prześwitu lub regulować wysokość pojazdu zakresie od -130 do +100 mm. Sterowanie systemem jest elektryczne. Przełączniki sterujące umieszczone są obok siebie po stronie kierownicy. Możliwe jest niezależne podnoszenie i opuszczanie przodu i tyłu pojazdu. Do podniesienia zawieszenia z położenia wyjściowego do następnego wyższego

potrzebny jest czas 5 – 10 sekund.

Zespół napędu koła jezdnego został skonstruowany jak jednobiegowa przekładnia planetarna.

Opony Piranii III 8×8 wyposażone są we wkładki do jazdy bez powietrza. Opony są wielokierunkowe i nieistotny jest kierunek bieżnika przy ich zakładaniu. I

Centralny system pompowania opon umożliwia operatorowi zwiększanie lub zmniejszanie ciśnienia opon pojazdu z kabiny, tak w ruchu jak i na postoju. Przez naciśnięcie przycisku, operator może wybrać jedno z czterech wcześniej określonych ustawień, które odpowiadają czterem różnym warunkom drogowym. System poprzez programowalny i kasowalny procesor, wykonuje automatycznie instrukcje operatora, monitoruje cykl regulacji ciśnienia, wyrównuje ubytki ciśnienia i włącza migające światło ostrzegawcze, kiedy zostanie wykryte przebicie opony. Za pomocą tego systemu dostępne są cztery rodzaje ustawienia:

– Szosowe 5,0 bar

– Terenowe 2,5 bar

– Piasek 1,8 bar

– Awaryjne 1,2 bar

System hamulcowy składa się jest typu pneumatycznego, wyposażony w ABS.

Cztery pompy hydrauliczne uruchamiają cztery oddzielne obwody hydrauliczne, które operują ośmioma hamulcami kół. System ABS steruje ciśnieniem w czterech obwodach pneumatycznych. Ze względu na to, że głównym przeznaczeniem pojazdu jest trudny teren oraz pokonywania przeszkód wodnych zdecydowano się na hamulce bębnowe co zwiększa ich trwałość, ponieważ w stosunku do tarczowych można je uszczelnić. Na zespole sterowania ABS można wybrać dwa rodzaje pracy:

  • rodzaj szosowy -zapobiega blokadzie koła we wszystkich sytuacjach;
  • rodzaj terenowy; zapobiega blokadzie koła przy prędkości powyżej 40 km/h.

W zakresie między 40 km/h a 15 km/h możliwa jest krótka blokada koła. Poniżej 15 km/h możliwa jest całkowita blokada koła.

Układ hamulcowy rozszerzono o funkcję sterowania promieniem skrętu (TCC – turning circle control), polegające na przyhamowywaniu kół wewnętrznych przy skręcaniu. Pomaga to zmniejszyć promień skrętu o kilkanaście procent.

Fot. Producent

Jednym z typowych elementów stosowanych przez konstruktorów MOWAG jest przecinacz drutów przeciwpancernych pocisków kierowanych, montowany tuż przed przedziałem kierowcy, w praktyce chroni on także kierowcę przed gałęziami w czasie jazdy terenowej.

Kolejny znak rozpoznawczy Piranha III to tylna platforma otwierana i zamykana hydraulicznie przez kierowcę. Pozwala to na szybkie i wygodne desantowanie się żołnierzy z pojazdu oraz wbieganie do środka. Niezależność warunków pracy załogi od warunków klimatycznych została rozwiązana przez zastosowanie podgrzewacza spalinowego oraz klimatyzacji. Masa bojowa nie przekracza 16500 kg ze względu na wymogi stawiane przez wiele z krajów (przede wszystkim USA) transportu lotniczego samolotem C-130.

Piranha III obecnie jest wykorzystywana w następujących krajach: Szwajcaria (56), Kanada (651), Dania (113), Irlandia (80), Nowa Zelandia (105), Szwecja (13 10×10), USA (2131), Botswana (45?), Belgia (242), Brazylia (23), Hiszpania (21).

Pojazd

PIRANHA III 6×6

Załoga

Max. 14

Konfiguracja

6×6

Masa bojowa [kg]

12500

Moc jednostkowa [KM/t]

28

Wymiary [mm]

6250x2660x1985

Prześwit [mm]

595

Rozstaw kół [mm]

2268

Rozstaw osi [mm]

1220 – 2160

Pr. maksymalna [km/h]

100

Zasięg [km]

600

Wzniesienie [%]

60

Pochylenie [%]

30

Rów [m]

2,0

Mur [m]

0.6

Promień skrętu [m]

7,5

Silnik

350 KM

Skrzynia biegów

automatyczna z przekładnią hydrokinetyczną

Układ kierowniczy

wspomagany – kierowane dwie przednie osie

Zawieszenie

niezależne, wahacze, sprężyny i amortyzatory

 

Pojazd

PIRANHA III 8×8

Załoga

Max. 16

Konfiguracja

8×8

Masa bojowa [kg]

18500

Moc jednostkowa [kW/t]

21,6

Wymiary [mm]

7200x2660x1985

Prześwit [mm]

595

Rozstaw kół [mm]

2268

Rozstaw osi [mm]

1220 – 1400 – 1220

Pr. maksymalna [km/h]

100

Zasięg [km]

500

Wzniesienie [%]

60

Pochylenie [%]

30

Rów [m]

2,0

Przeszkoda pionowa [m]

0.6

Promień skrętu [m]

9

Silnik

400 KM

Skrzynia biegów

automatyczna z przekładnią hydrokinetyczną

Układ kierowniczy

wspomagany – kierowane dwie przednie osie

Zawieszenie

niezależne, wahacze, sprężyny i amortyzatory lub hydropneumatyczne – półaktywne

 

Pojazd

Piranha III 10×10

Załoga

Max. 18

Konfiguracja

10×10

Masa bojowa [kg]

20000

Moc jednostkowa [kW/t]

22,5

Wymiary [mm]

7450x2660x1985

Prześwit [mm]

595

Rozstaw kół [mm]

2268

Rozstaw osi [mm]

1220 – 1400 – 1220 – 1220

Pr. maksymalna [km/h]

100

Zasięg [km]

500

Wzniesienie [%]

60

Pochylenie [%]

30

Rów [m]

2,0

Przeszkoda pionowa [m]

0.6

Promień skrętu [m]

9,5

Silnik

450 KM

Skrzynia biegów

automatyczna z przekładnią hydrokinetyczną

Układ kierowniczy

wspomagany – kierowane dwie przednie osie

Zawieszenie

niezależne, wahacze, sprężyny i amortyzatory

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze