Toyota Yaris Cross – nowy SUV zaprezentowany! Zobacz jak wygląda na zdjęciach

30 minut temu został zaprezentowany podczas premiery online całemu światu - nowy Yaris Cross. Jego debiut na europejskim rynku jest jednak przewidziany dopiero w 2021 roku.

Toyota zaprezentowała swojego najmniejszego SUVa z segmentu B. Ponieważ coraz częściej ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze auta jest jego niskoemisyjność, nowy Yaris Cross będzie hybrydą. Auto zostało zaprojektowane w Europie, we Francji, z myślą o rynkach Starego Kontynentu. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w 2021 roku.

Yaris Cross Hybrid ma duże kanciaste błotniki i spore koła – nawet 18-calowe. Z tyłu wygląda masywnie, zwłaszcza przez szerokie nadkola. Umiejscowione pionowo tylne reflektory i tylna szyba bardzo przypominają Yarisa, ale szersza, bardziej kwadratowa klapa bagażnika podpowiada, że w bagażniku znajdziemy więcej miejsca. Wiodącym kolorem nadwozia, promowanym podczas debiutu jest złoty „Brass Gold”.

Technologia hybrydowa w segmencie B nie jest nowością dla japońskiej marki, bo 8 lat temu Toyota wprowadziła przecież Yaris Hybrid. Odmiana Cross pojawi się na rynku z napędem hybrydowym 4. generacji. Została oparta na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture).

Napęd hybrydowy z silnikiem 1.5 to mniejsza wersja układów opartych na silnikach 2.0 i 2.5, które znalazły zastosowanie w nowych modelach Corolli, RAV4, Camry i Toyoty C-HR. Jest oparty na 1.5-litrowym, 3-cylindrowym silniku benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona, którego konstrukcja pozwoliła ograniczyć tarcie i mechaniczne straty energii oraz zoptymalizować szybkość spalania mieszanki. Według producenta silnik uzyskuje wysoki moment obrotowy już przy niewielkich prędkościach obrotowych oraz niskie zużycie paliwa. Toyota Yaris Cross Hybrid z tym silnikiem ma moc 116 KM. W wersji na przednią oś emituje poniżej 90 g/km CO2*, zaś model wyposażony w napęd 4×4 (AWD-i) generuje poniżej 100 g/km CO2*. 

Pomimo niewielkich rozmiarów kierowca Yaris Cross zajmie na siedzisku wysoka pozycję. Samochód ma – w stosunku do standardowego Yarisa – podwyższone zawieszenie, większe koła i opony.

Rozstaw osi jest taki sam jak w nowym Yarisie (2 560 mm), lecz nadwozie zostało poszerzone o 20 mm i wydłużone o 240 mm. Przedni zwis jest dłuższy o 60 mm, zaś tylny o 180 mm w porównaniu z hatchbackiem. Prześwit zwiększono o 30 mm, a wysokość auta wzrosła o 90 mm.

Wymiary zewnętrzne (mm)

Yaris Cross

Długość

4 180

Szerokość

1 765

Wysokość

1 560

Rozstaw osi

2 560

Auto zostało wyposażone w elektrycznie otwieraną tylną klapę i ruchomą, podwójną podłogę w bagażniku ze schowkiem na dnie. Ciekawostką jest pokrywa podłogi bagażnika, która składa się z dwóch części, dzięki czemu można uzyskać zarówno schowek, jak i więcej miejsca na pakunki. Do wyposażenia bagażnika należą także elastyczne linki do mocowania przedmiotów. Oparcia kanapy składają się w proporcjach 40:20:40.

Napęd na cztery koła to rozbudowany napęd hybrydowy z dodatkowym silnikiem elektrycznym przy tylnej osi. Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4×4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i ma – według producenta – zużywać mniej paliwa i emitować mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła. Układ 4×4 napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy auto napędzane jest na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach.

Auto jest wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz funkcje wspierania kierowcy, które pomagają zapobiegać kolizjom w wielu różnych sytuacjach na drodze poprzez wczesne ostrzeganie kierowcy oraz automatyczne ingerencje układu hamulcowego i kierowniczego w razie ryzyka wypadku.

Toyota planuje produkcję Yarisa Cross na poziomie ponad 150 000 egzemplarzy rocznie i spodziewa się, że nowy model zajmie przynajmniej 8% rynku subkompaktowych SUV-ów.

* Dane według Correlated NEDC. Wyniki uzyskane w cyklu WLTP wynoszą nawet poniżej 120 g/km dla wersji FWD i poniżej 135g/km dla wersji AWD-i. Samochód jest w trakcie homologacji, więc ostateczne wyniki emisji CO2 mogą się nieco różnić.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Musi mieć silnik 4 cylindrowy np. 1,6 benzyna

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Czy to auto jest tylko w złocie?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Niby premiera a tak naprawdę nic o nim nie wiadomo..

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Te auto może być hitem. Jak już wejdzie do sprzedaży to nieźle namiesza w swoim segmencie. Czekam na więcej szczegółów z niecierpliwością

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze