Toyota Land Cruiser – off-roadowa legenda

Land Cruiser, najdłużej produkowany samochód w dorobku Toyoty, niedawno świętował sprzedaż 10 milionów egzemplarzy. Jego początki sięgają 1951 roku, kiedy Toyota opracowała dla japońskiej policji lekki samochód terenowy o nazwie BJ.

Land Cruiser jest znany na świecie jako auto, które nie zawiedzie w krytycznej sytuacji. W każdych, nawet najtrudniejszych warunkach terenowa Toyota udowadnia swoją niezrównaną trwałość i niezawodność oraz możliwości terenowe. Od wielu lat Land Cruiser dominuje w klasie aut produkcyjnych T2 w Rajdzie Dakar. Do mety najtrudniejszego rajdu świata docierają niemal wyłącznie terenówki Toyoty i z łatwością zajmują miejsca na podium. 

Popularność Land Cruisera w Japonii i rosnące zainteresowanie tym modelem za granicą skłoniło Toyotę do opracowania nowej generacji. Land Cruiser 20 zadebiutował w listopadzie 1955 roku z nadwoziem przeprojektowanym pod kątem cywilnych klientów. Na początek opracowano dwa podwozia – z rozstawem osi 2 285 mm i 2 430 mm, a w 1959 roku dołączyło do nich podwozie z odstępem między osiami 2 650 mm. Do 6-cylindrowego silnika B dołączył Typ F o pojemności 2,9 litra. Gama nadwozi obejmowała m.in. soft-top, pickup, 2- i 4-drzwiowy van, a także wóz strażacki. Wraz z drugą generacją spore partie Land Cruisera zaczęły trafiać na zagraniczne rynki, m.in. do Ameryki Północnej. 

Słynna Czterdziestka Trzecia generacja Land Cruisera, model 40, weszła na rynek w sierpniu 1960 i pozostała na nim do 1984 roku. Samochód zyskał uznanie jako wyjątkowo trwała terenówka i rozsławił markę Land Cruiser na całym świecie. 

W 1984 roku Czterdziestka odeszła na zasłużoną emeryturę, a zastąpił ją nowy wół roboczy – model 70. W tym czasie samochody 4×4 zyskiwały popularność zarówno jako samochody osobowe, jak i do zastosowań profesjonalnych. Toyota nie tylko unowocześniła wygląd Land Cruisera, ale też skokowo poprawiła komfort jazdy, łatwość prowadzenia oraz właściwości jezdne. 

Linia Station Wagon Siedem lat po premierze Land Cruisera 40 Toyota wprowadziła na rynek nowy model oparty na J40, który łączył możliwości terenowe z przestronnym, wygodnym nadwoziem. Samochody z tej linii charakteryzują się długim, zamkniętym nadwoziem kombi (Station Wagon) oraz wysokim poziomem komfortu i standardem wyposażenia oczekiwanym przez prywatnych użytkowników. 

Land Cruiser serii 50 Land Cruiser FJ55 kombi zadebiutował w sierpniu 1967 roku. Miał nowo zaprojektowane nadwozie oparte na platformie z rozstawem osi 2 700 mm i poza Japonią był sprzedawany jako auto osobowe. Drzwi bagażnika stanowiła albo klapa uchylana do dołu, albo skrzydła otwierane na boki. Podstawowym silnikiem był 3,9-litrowy benzynowy Typ F o 6 cylindrach.

Aby spełnić wymogi dotyczące emisji, w 1975 roku w Japonii pojawił się 6-cylindrowy, 4,2-litrowy silnik 2F o mocy 135 KM. Następcy FJ55 to po kolei Land Cruiser 60 – pierwsze luksusowe i terenowe kombi, Land Cruiser 80, ze stałym napędem na 4 koła oraz Land Cruiser 100 – terenowy krążownik klasy premium. 

Linia Light Duty Land Cruisery z linii Light Duty to stosunkowo lekkie auta terenowe do codziennego i rekreacyjnego użytku, które – podobnie jak Station Wagon – powstały z myślą o osobach prywatnych. Jednak w przeciwieństwie do wielkich i ciężkich samochodów linii Station Wagon, terenówki o wdzięcznej nazwie Prado, która miłośnikom sztuki kojarzy się z muzeum w Madrycie, to bogactwo wariantów, w tym różnych typów nadwozia i rozstawów osi.

W 1990 roku nazwa Prado została przypisana do linii Light Duty, a wraz z nią dołączyła 5- drzwiowa wersja z długim rozstawem osi i trzema rzędami siedzeń. 3-drzwiowa odmiana otrzymała dwa rzędy siedzeń dla 5 osób. Nowością był także dołączany napęd 4×4. 

Kolejne generacje linii Light Duty to Land Cruiser Prado 90 z 1996 roku i Land Cruiser Prado 120 z 2002 roku. We wrześniu 2009 roku zadebiutował oferowany do tej pory model 150, wyposażony w nowe systemy Crawl Control, ułatwiający jazdę w bardzo wymagającym terenie przy niewielkiej prędkości, oraz Multi-terrain Select, który automatycznie dostosowuje charakterystykę napędu do poszczególnych typów nawierzchni. 
Land Cruiser dla Europejczyków Aktualna wersja Land Cruisera 150 zadebiutowała we wrześniu 2017 roku na targach we Frankfurcie. Samochód jest oferowany w Europie, Japonii, Azji i Australii, a na naszym rynku napędza go 2,8-litrowy turbodiesel z serii Global Diesel o mocy 177 KM. 

Precyzyjne dostosowanie oferty do poszczególnych rynków oraz niepodważalne pierwszeństwo terenowej Toyoty pod względem niezawodności i trwałości, sprawiają, że Land Cruiser jest dostępny w około 170 krajach i regionach, a jego roczna globalna sprzedaż sięga 400 000 samochodów. Na tym samochodzie polegają sportowcy startujący w rajdach  terenowych, kopalnie, służby mundurowe i ratownicze, farmerzy oraz organizacje udzielające pomocy humanitarnej.

 

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Cruiser to prawdziwy majstersztyk

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

dobre zestawienie 🙂

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Najlepsza i najtrwalsza terenówka. Toyota wie jak robić porządne auta i tym modelem to udowodniła.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze