Top Gear vs. duńskie Zenvo ST1. Film

Jest afera, a biorą w niej udział: jeden płonący samochód Zenvo ST1, Jeremy Clarkson i duński producent supersportowych aut...

Trzeci odcinek 21. serii programu Top Gear zapewne zapadnie w pamięć na długo, zarówno jego widzom, jak i twórcom. I to nie tylko z powodu tematu przewodniego, którym była podróż po Ukrainie (dosłownie chwilę przed tragicznymi wydarzeniami, jakie mają miejsce w tym kraju), ale również z powodu pewnego testu na torze, a konkretniej sprawdzianu duńskiego auta – Zenvo ST1.

Jeremy Clarkson z Top Gear ocenia duńskie Zenvo ST1.
fot. Top Gear

Ponad 20 serii programu Top Gear zdążyło nas już przyzwyczaić do tego, że jego twórcy nie żałują pieniędzy na realizację najbardziej  nawet szalonych pomysłów (rozmach, rozmach i jeszcze raz rozmach!), a  jego prezenterzy bywają kontrowersyjni w swych poglądach. Nie inaczej jest w serii numer 21. Kolejny odcinek, kolejna kontrowersja.

W odcinku trzecim bieżącego sezonu tematem głównym była podróż po Ukrainie trzech prowadzących program, demonstrujących swoje uwielbienie dla mniej sportowych niż zwykle w ich programie, aut, takich jak Ford Fiesta, czy Volkswagen Up!

Ale to nie wszystko. W ramach godzinnego show mogliśmy zobaczyć również występ gościa na torze w samochodzie określanym jak reasonably priced car (jak to zwykle bywa w ramach programu) i test auta, którym w tym odcinku było pochodzące z Danii Zenvo ST1.

Zenvo ST1
fot. Top Gear

Duński producent jest wściekły na to, co zobaczył i usłyszał na temat swojego najnowszego modelu Zenovo ST1 i jest oburzony faktem „pewnych przekłamań”, które jego zdaniem miały miejsce w najnowszym odcinku TG.

Sytuacja: Jeremy Clarkson, Zenvo ST1 i tor wyścigowy. To nie pierwsze spotkanie z duńskim produktem motoryzacyjnym w tym programie (już kiedyś Stig miał z nim do czynienia). Ponad 1000 KM, rzucający się w oczy pomarańczowy lakier auta i…wszystko idzie nie tak. W programie widzimy dwukrotną awarię samochodu. Hamulce i sprzęgło zawodzą. Jesteśmy nawet świadkami pożaru maszyny. Kiepska reklama dla producenta, prawda?

Płonące Zenvo ST1
fot. Top Gear

Co na to Zenvo? Po pierwsze, według producenta, cena auta podana przez Clarksona jest nieprawdziwa. Jeremy myli się według nich aż o 140 000 funtów. Po drugie okrążenie, po którym uznano, że szybciej od Zenvo jeździ nawet Ford Focus ST, jest  wykonane na mokrym  torze i stąd ma się wziąć przerażająco słaby czas tego modelu: 1 minuta i 29 sekund.

Zenvo wystosowało dość długą odpowiedź dotyczącą ostatniego odcinka TG, na stronie Pro Street, gdzie tłumaczy między innymi kwestię pożaru w aucie. Producenci argumentują także swoje racje tym, że pogoda jaka została wybrana na test auta była wysoce kontrowersyjna (niskie temperatury i mocne opady deszczu). Warunki pogodowe miały znacznie pogorszyć  m.in. przyczepność opon.

Poniżej znajdziecie filmik, w którym Clarkson testuje pomarańczowego bohatera naszego artykułu.

Na stronie Pro Street możecie znaleźć odpowiedź Zenvo.

Po czyjej stronie się opowiecie? To zależy tylko od was. Ja mogę dodać tyle, że Zenvo mogłoby nauczyć się na pewnych błędach z przeszłości, że nie warto zadzierać z gośćmi z Top Gear.

Zenvo ST1
fot. Zenvo

Najnowsze

Nowy Seat Leon Cupra – w Polsce w połowie roku

Do salonów Seata w połowie tego roku trafi najmocniejszy i najszybszy seryjny samochód marki - Seat Leon Cupra.

Nowy Seat Leon Cupra będzie dostępny w Polsce od czerwca tego roku. Po raz pierwszy będzie występował zarówno w wersji 5- i 3-drzwiowej. Samochód ma masę własną wynoszącą nie więcej niż 1300 kilogramów i jest jednym z najlżejszych samochodów kompaktowych. Pod maską drzemie silnik 2-litrowy TSI z podwójnym wtryskiem i zmiennymi fazami rozrządu. Oferuje dwa warianty mocy – 260 KM lub 280 KM. W wersji SC najmocniejsza Cupra 280 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s z przekładnią DSG lub w 5,8 s ze skrzynią manualną. 265-konna wersja tego auta rozpędza się do „setki” w 5,8 s z przekładnią DSG lub w 5,9 s ze skrzynią manualną. Prędkość maksymalna w obydwu przypadkach wynosi 250 km/h, a maksymalny moment obrotowy 350 Nm dostępny jest w zakresie od 1750 do 5600 obr./min.

Seat Leon Cupra 2014
fot. Seat

W najnowszym modelu pojawiło się adaptacyjne zawieszenie DCC, które dostosowuje charakterystykę podwozia do warunków na drodze, a przednia blokada dyferencjału w skrajnych przypadkach może wysyłać do 100% mocy na jedno koło.

Oprócz tego, można zmieniać styl jazdy wybierając pomiędzy trybami Comfort, Sport i Cupra. Ten ostatni ma zaostrza zachowanie samochodu (m.in. reakcję przepustnicy czy pracę skrzyni DSG) i cieszyć się wyczynową jazdą.

Seat Leon Cupra 2014
fot. Seat

Za zatrzymanie auta odpowiada specjalny, dedykowany dla modelu Seat Leon Cupra układ hamulcowy. Można go rozpoznać m.in. po czerwonych zaciskach. Poza tym, w aucie znajdują się przednie i tylne światła LED, aktywny tempomat ACC z Front Assist i funkcją awaryjnego hamowania, hamulec pokolizyjny oraz system ESP, którego można całkowicie wyłączyć.

Seat Leon Cupra 2014
fot. Seat

Najnowsze

Nowa Yamaha YZF-R125 – dane techniczne, opis, cena

Yamaha wprowadza na rynek zmodernizowany YZF-R125, który powstał na fundamencie obecnego modelu i ma oferować charakter jazdy jeszcze bliższy serii R Supersport.

Yamaha YZF-R125 2014
fot. Yamaha

Yamaha YZF-R125 2014 wnosi wyścigową technologię do klasy motocykli przeznaczonych dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A1. Co zmieniono w modelu na sezon 2014?

Stylizowany na maszyny serii R motocykl Yamaha YZF-R125 napędzany jest jednocylindrowym silnikiem SOHC, chłodzonym cieczą, 4-suwowym, 4-zaworowym. Jednostka napędowa zyskała system wtrysku paliwa.

Zobacz wszystkie nowości na sezon 2014 motocykli Yamahakliknij tu.

Motocykl wyposażony jest w lekką ramę Deltabox. Rama jest połączona z odlewanym aluminiowym wahaczem, który ma zapewniać motocyklowi R125 optymalne właściwości jezdne.

W układzie hamulcowym przedni zacisk jest teraz montowany radialnie i ma pływającą tarczę przedniego hamulca. Maszynę osadzono na lekkich, pięcioszprychowych obręczachw w kształcie litery „Y”. Duże tarcze hamulcowe – 292 mm z przodu i 230 mm z tyłu – mają gwarantować skuteczne hamowanie.

Yamaha YZF-R125 2014
fot. Yamaha

Na 2014 roku nowa Yamaha YZF-R125 została wyposażona w nową przednią owiewkę, z wlotem powietrza między reflektorami, inspirowaną kształtem Yamahy YZF-R6 z mistrzostw świata Supersport.

Zmodyfikowano też przednie zawieszenie: tak jak R1 i R6, motocykl ma przedni widelec typu upside down. Pojawił sie też nowy kształt elementu łączącego zawieszenie z wahaczem i nowy  błotnik. Inna jest też konstrukcja tłumika i wygląd końcówki wydechu. Przeprojektowano uchwyt na tablicę rejestracyjną.

Yamaha  będzie produkować samochody? Czytaj o tym tu.

Z kutego aluminium wykonano dźwignię tylnego hamulca, dźwignię zmiany biegów i wsporniki podnóżków pasażera. W światło tylne wbudowano światło dodatkowe, tzw. guide light.

Yamaha YZF-R125 2014
fot. Yamaha

Yamaha YZF-R125 – zmiany na rok 2014:

·         Nowa konstrukcja owiewki inspirowana R6

·         Wlot powietrza umiejscowiony między reflektorami

·         Przedni widelec typu upside down o podwyższonej sztywności i z nową półką

·         Wielofunkcyjne, w pełni cyfrowe oprzyrządowanie LCD

·         Na nowo opracowany system wtrysku paliwa

·         Przedni zacisk montowany radialnie oraz pływająca tarcza

·         Lekkie, obręcze o cienkich szprychach w kształcie litery „Y”

·         Nowa konstrukcja tylnego zawieszenia typu „link”

·         Nowa konstrukcja przedniego błotnika o stylizowanym na karbonowe wykończeniu

·         Ulepszony tłumik i kształt jego końcówki

·         Dźwignie hamulca tylnego i zmiany biegów z kutego aluminium

·         Podnóżki pasażera z odlewanego ciśnieniowo aluminium

·         Krótszy i bardziej kompaktowy uchwyt na tablicę rejestracyjną

·         Nowe światło tylne ze światłem „guide light”

Dostępne kolory:

·         Mat Grey

·         Anodized Red

·         Race Blu (część naszej gamy Race Blu)

Dane techniczne Yamaha YZF-R125

Silnik

Typ silnika

Jednocylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy

Pojemność

124.7 cm3

Średnica x skok tłoka

52,0 mm x 58,6 mm

Stopień sprężania

11,2 : 1

Moc maksymalna

11,0 kW (15,0KM) @ 9,000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

12,24 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 obr./min

Układ smarowania

Mokra miska olejowa

Gaźnik

Układ elektronicznego wtrysku paliwa

Typ sprzęgła

Mokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową

Układ zapłonu

TCI (cyfrowy)

Układ rozrusznika

Elektryczny

Skrzynia biegów

Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa

Napęd końcowy

Łańcuch

Podwozie

Rama

Stalowa, Deltabox

Układ przedniego zawieszenia

Widelec teleskopowy

Skok przedniego zawieszenia

130 mm

Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy

24.2º

Wyprzedzenie

86.1 mm

Układ tylnego zawieszenia

Pojedynczy amortyzator z wahaczem, z regulacją pozycji

Skok tylnego zawieszenia

125 mm

Hamulec przedni

Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 292 mm

Hamulec tylny

Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm

Opona przednia

100/80-17 M/C

Opona tylna

130/70-17 M/C

Wymiary

Długość całkowita

2,015 mm

Szerokość całkowita

660 mm

Wysokość całkowita

970 mm

Wysokość siodełka

818 mm

Rozstaw kół

1,355 mm

Minimalny prześwit

155 mm

Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)

138 kg

Pojemność zbiornika paliwa

13.8 litrów

Pojemność zbiornika oleju

1,15 litrów

Cena Yamaha YZF-R125 17 900 złotych

Najnowsze

Tadek Błażusiak po raz piąty Mistrzem Świata!

Tadek Błażusiak wywalczył piąty z rzędu tytuł Mistrza Świata SuperEnduro! W zamykającej sezon eliminacji w Tours we Francji, motocyklista ORLEN Team, był niepokonany! W sumie na sześć zaplanowanych na sezon rund Błażusiak wygrał cztery razy, a dwukrotnie był drugi!

Sobotni wieczór Błażusiak rozpoczął od dobrego startu w SuperPole, za który zgarnął dwa punkty. Później zwyciężył w pięknym stylu w pierwszym wyścigu wieczoru, czym zapewnił sobie wystarczającą liczbę punktów by sięgnąć po swoją kolejną mistrzowską koronę! Pomimo tego Tadek w kolejnych wyścigach udowodnił, że w SuperEnduro nie ma sobie równych. W drugim wyścigu finałowym odnotował drugi czas, a w kolejnym ponownie triumfował. Świetne wyniki zapewniły Polakowi zwycięstwo w ostatniej eliminacji sezonu przed Jonnym Walkerem i Mathiasem Bellino.

Pięć ostatnich sezonów minęło pod znakiem dominacji utalentowanego Polaka, nie tylko w Mistrzostwach Świata SuperEnduro, ale również amerykańskiej serii EnduroCross, gdzie zawodnik ORLEN Team także wywalczył pięć tytułów.

Podczas rozegranej we Francji rundy świetnie zaprezentował się też Paweł Szymkowski z Akademii ORLEN Team, który wygrał w drugim (z dwóch) finale wieczoru klasy Junior. W klasyfikacji dnia znakomicie rokujący młody Polak wywalczył trzecie miejsce. Sezon zakończył na piątym miejscu uzyskując zaledwie jeden punkt mniej niż poprzedzający go rywal i plasując się 4 punkty poza podium.

Tadek Błażusiak po raz piąty Mistrzem Świata!
fot. Orlen

Klasyfikacja końcowa Prestige Class FIM SuperEnduro World Championship

1.Taddy Blazusiak (KTM) 338 pkt

2. David Knight (Sherco) 274 pkt.

3. Jonny Walker (KTM) 259 pkt.

4. Alfredo Gomez (Husqvarna) 224 pkt.

5. Joakim Ljunggren (Husqvarna) 189 pkt.

Klasyfikacja końcowa Junior FIM SuperEnduro World Championship

1. Giacomo Redondi (KTM) 150 pkt.

2. Andreas Linusson (KTM) 113 pkt.

3. Magnus Thor (KTM) 104 pkt.

4. Jamie McCanney (Husqvarna) 101 pkt.

5. Paweł Szymkowski (KTM) 100 pkt.

Najnowsze

Ceny Aston Martin V8 Vantage – nowe modele w Genewie

Tegoroczne stoisko Aston Martin w Genewie zostanie zdominowane przez specjalne odmiany modeli V8 Vantage i DB9. Znamy też ceny modelu Aston Martin V8 Vantage.

Pierwsza nowość prezentowana w Genewie to model Aston Martin V8 Vantage N430. Samochód został wyposażony w 4,7-litrowy silnik V8, generujący 436 KM przy 7 300 obr./min. Dzięki dodatkowemu zastrzykowi mocy, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 305 km/h. Napęd trafia do tylnych kół za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej zestopniowanej. Opcjonalnie producent oferuje zautomatyzowaną skrzynię manualną SportShift II o siedmiu przełożeniach.

Aston Martin V8 Vantage
fot. Aston Martin

Wzmocniony Vantage odróżnia się od swoich braci specjalnym pakietem nadwozia, inspirowanym konceptem CC100 Speedster. We wnętrzu wykończonym skórą może się też znaleźć opcjonalny system nagłośnieniowy Bang & Olufsen BeoSound o mocy 1000 watów.

Natomiast specjalny Aston Martin DB9 w wersji Carbon Black i Carbon White to nic innego, jak kolejna odmiana kolorystyczna (w tym przypadku czarna lub biała) z dodatkami z włókna węglowego, którą producent wycenił drożej, niż model seryjny. Ile wynosi dopłata? O to trzeba zapytać osobiście, dzwoniąc do jednego ze 147 punktów dilerskich brytyjskiej marki.

Sprzedaż Aston Martin V8 Vantage rusza we wrześniu tego roku.

Ceny Aston Martin Vantage – w euro

Vantage N430 Coupe, Manual

141,158

Vantage N430 Coupe, Sportshift II

147,760

Vantage N430 Roadster, Manual

155,553

Vantage N430 Roadster, Sportshift II

162,155

Źródło: Aston Martin, Mototarget

Najnowsze