Ewa Kania

To będzie kręgosłup województwa. Co wiemy o budowie drogi S16?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o otrzymaniu ośmiu ofert na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka drogi S16 na Podlasiu. Jej powstanie będzie niezwykle ważne dla regionu.

Spis treści

Oferty na budowę drogi S16 na Podlasiu

Najniższa, złożona przez Konsorcjum Mirbud (lider) i Kobylarnia ma wartość 314,7 mln. zł.  Najwyższą, na kwotę 379,65 złożyła firma Unibep S.A. Natomiast budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 440,3 mln. zł.

Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawcy. Głównym kryterium oceny będzie cena (60 proc.). Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria dotyczące przedłużenia gwarancji jakości m.in. na ekrany akustyczne i obiekty mostowe (40 proc.).  

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy).  

Na wybór przebiegu drogi S16 jeszcze poczekamy

Droga ekspresowa S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem została wpisana Rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 maja 2016 r. do sieci dróg ekspresowych w Polsce. Obecnie trwają nad nią prace planistyczne związane z wyborem najkorzystniejszego wariantu. Tego typu prace dla odcinka Knyszyn – Krynice zakończyły się wcześniej, za sprawą wykorzystania decyzji środowiskowej wydanej w grudniu 2015 roku (ostatecznej od lutego 2016) na wówczas jeszcze przygotowywany fragment S19 Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz (obecnie węzeł Białystok Zachód).

S16 w województwie podlaskim – termin budowy

Otwarcie ofert to ważny etap postępowania, które dotyczy zaprojektowania i budowy 8,44 km odcinka od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic. Tam S16 będzie się łączyć z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód, gdzie połączy się z drogą ekspresową S8.  

Na wskaźniku widzisz 90 stopni. Jeśli myślisz, że możesz mocniej wcisnąć gaz, to grubo się mylisz

Podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie przyszłego roku. To pozwoliłoby uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2025-2028.

Odcinek Knyszyn – Krynice będzie budowany w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości co najmniej 5 metrów. Zaplanowano dziewięć obiektów inżynierskich, w tym: trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty.

Droga S16 nazywana jest „kręgosłupem województwa”

Obie drogi ekspresowe (S16 Ełk – Białystok oraz S19 Kuźnica – Białystok – Lublin), są realizowane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r (z perspektywą do 2033 r). Wraz z wprowadzoną 5 września br. do tego programu drogą ekspresową S8 Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki) oraz praktycznie finalizowaną, jeśli chodzi o budowę, drogą S61 Ostrów Mazowiecka – Budzisko, będą razem tworzyć, jak określa to GDDKiA, kręgosłup szybkiej i bezpiecznej komunikacji drogowej w województwie podlaskim. Ponadto wyprowadzą tranzyt poza granice miast i miejscowości łącząc region z resztą Polski i Europą.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze