Karolina Chojnacka

Test Toyota Yaris Hybrid – miejski zwierzak

Drapieżnie wyglądający przód sprawia, że Toyota Yaris Hybrid wydaje się groźnym samochodem. Jest to jednak bardzo mylne wrażenie. Gdy wsiądziemy do środka, odpalimy silnik i ruszymy w drogę, okazuje się bardzo przyjaznym autkiem, które w mieście czuje się jak ryba w wodzie.

Toyota Yaris Hybrid posiada wszystkie, pożądane cechy samochodu miejskiego, dzięki którym możemy szybko i sprawnie poruszać się po mieście (ale oczywiście na trasie, nie ustępuje w niczym innym samochodom). Dobrze trzyma się drogi, jest bardzo skrętna i zwinna, koła natychmiast reagują na ruchy kierownicy, dzięki czemu łatwo i przyjemnie manewruje się na zatłoczonych parkingach. W skrócie – właściwości jezdne hybrydowej Toyoty Yaris są typowe dla auta miejskiego.

Toyota Yaris Hybrid

Przyjazna dla środowiska

Mocną stroną Toyoty Yaris Hybrid jest, jak sama nazwa wskazuje, hybrydowy napęd. Technologia hybrydowa to realny wkład w walkę ze smogiem oraz zmianami klimatu, a kto z nas nie chciałby jeździć ze świadomością, że trochę mniej „truje” naturę?

Pełen napęd hybrydowy Toyoty składa się z trzech połączonych ze sobą urządzeń: silnika benzynowego, silnika elektrycznego i akumulatora hybrydowego. Kluczem tej współpracy jest zoptymalizowany przepływ energii między nimi. Silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania, natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością przekazuje jej nadwyżki do akumulatora hybrydowego, by powtórnie ją wykorzystać, np. podczas jazdy w korku. W ten sposób w ogóle nie trzeba ładować akumulatora hybrydowego, a zużycie paliwa jest ograniczone do minimum.

W czasie jazdy może pracować tylko silnik elektryczny, tylko benzynowy lub oba jednocześnie. Wszystkie części układu hybrydowego wzajemnie się uzupełniają. System sam dobiera odpowiednie źródła napędu, dzięki czemu może optymalnie wykorzystać każde z nich.

Toyota Yaris Hybrid

Ukryty pod maską Toyoty Yaris Hybrid silnik 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT to bez wątpienia dobrze przemyślane rozwiązanie. Toyota zapewnia, że to „świetne rozwiązanie do miasta zapewniające ekonomiczną i płynną jazdę z zużyciem paliwa na poziomie 3,8l/100 km”.

Gdy jeździłam po mieście zużycie paliwa było na poziomie 4,3-4,4 l/100 km, gdy zabrałam auto na trasę wzrosło do 4,8 l/100 km. 

Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris Hybrid oferuje trzy tryby jazdy – PWR, Eco i normalny, będący połączeniem tych dwóch pierwszych.

W trybie PWR auto jest bardzo zrywne, wręcz rwie się do jazdy i bardzo szybko po starcie spod świateł mamy na liczniku więcej niż pozwalają na to przepisy. W trybie Eco jest trochę bardziej ospałe, spokojne, wolniej się rozpędzające. W trybie Eco drapieżnie wyglądająca Toyota jest ugrzecznionym miejskim zwierzakiem.

Toyota Yaris Hybrid

Przeczytaj też: Toyota Yaris kontra czołg

Samochód przyjemny dla oka

Z zewnątrz i wewnątrz Toyota Yaris Hybrid zwraca uwagę swoją stylistyką. Uwagę zwraca przede wszystkim wyrazisty, zdecydowany kształt kompaktowej sylwetki auta. Drapieżny wygląd przodu i bardzo zgrabny tył, sprawiają, że z pewnością nie zgubimy auta na parkingu, a i przyciągniemy wzrok innych w trakcie jazdy. Odważne linie i stylowe dodatki zachwycają ergonomicznym designem A wewnątrz jest jeszcze lepiej. I co ważne, wnętrze jest nie tylko ładnie wizualne, ale co ważniejsze, bardzo komfortowe.

Toyota Yaris Hybrid

Na pierwszy rzut oka, uwagę przykuwa duży, bardzo fajny i przyjemny w obsłudze ekran centralny. Siadamy i nie chcemy wstać, bo fotele są bardzo wygodne, a ich pikowany wzór w połączeniu z czerwonymi przeszyciami i innymi czerwonymi elementami w kabinie nadaje Toyocie Yaris sportowego charakteru. Kładziemy ręce na kierownicy i nie chcemy ich od niej oderwać – nie dość, że jest bardzo przyjemna w dotyku, to jeszcze chodzi w taki sposób, że znacząco zwiększa przyjemność z jazdy. I tylko drążek zmiany biegów mógłby chodzić trochę lżej, bo za każdym razem, gdy z niego korzystałam miałam wrażenie, że stawia trochę większy opór niż powinien. Należy jednak wspomnieć, że automatyczna skrzynia biegów zapewnia wspaniałą płynność jazdy i bardzo dobrą dynamikę.

Toyota Yaris Hybrid

Technologia dba o bezpieczeństwo

Nowa Toyota Yaris oferuje w standardzie pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Zaawansowane technologie aktywnego bezpieczeństwa pozwalają czuć się pewnie w trakcie jazdy zarówno w mieście, jak i na autostradzie, niezależnie od warunków drogowych. Chociaż (przecież nie może być tak kolorowo) system informujący o ograniczeniach prędkości, potrzebował trochę czasu, żeby te ograniczenia rozpoznać. Według mnie za dużo tego czasu potrzebował, jeździłam już autami, które ograniczenia prędkości rozpoznawały natychmiast po wjeździe w daną uliczkę. I czasami system się mylił. Gdy jechałam trasą, potrafił „łapać” ograniczenia ze zjazdów i „krzyczeć” na mnie, że nie jadę 50 km/h.

Podsumowując, Toyota Yaris Hybrid to miejskie auto napędzane spalinowo-elektrycznym duetem, które jest bardzo dobrym rozwiązaniem na przemieszczanie się po zatłoczonym mieście. Jazda nim jest praktyczna, komfortowa i przede wszystkim sprawia naprawdę sporą frajdę. I, co może jeszcze ważniejsze, nie jest droga. Obecnie, przy wyprzedaży rocznika, ceny hybrydowej Toyoty Yaris zaczynają się od 72 800 złotych za najbardziej podstawową wersję Active, a kończą się na 85 600 złotych za bogatą wersję wyposażenia Premiere Edition.

NA TAK:

– atrakcyjny wygląd

– przyjemny w prowadzeniu

– wydajny hybrydowy napęd

– cena

NA NIE:

–   stawiający za mocny opór drążek zmiany biegów

– lekko spóźniony  system informujący o ograniczeniach prędkości

Dane techniczne Toyota Yaris Hybrid: 

Silnik 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT
Maksymalna moc silnika spalinowego 92 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy silnika spalinowego 120 Nm przy 3600 obr./min
Łączna moc układu hybrydowego 116 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 sekundy
Maksymalna prędkość  175 km/h

 

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze