Test Opel Ampera – samochód z napędem elektrycznym

Opel Ampera to auto ekologiczne, z nowoczesnym napędem elektrycznym. Jak się nim jeździ i co oferuje kierowcy?

Prawdopodobnie każdy z nas zauważył rosnące ceny paliwa i usłyszał o wyczerpywaniu się zapasów ropy naftowej. Opel swoje działania w kierunku ekologii rozpoczął już w 1966 roku – wtedy zaprezentowano pierwszego Electrovana. Od tamtej epoki upłynęło mnóstwo paliwa, a dziś koncern może się pochwalić samochodem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu, którego użytkowanie pozwala cieszyć się nie tylko dużym zasięgiem kilometrażowym, ale także komfortem podróżowania.

Opel Ampera jest zasilany wyłącznie energią elektryczną – pierwsze 40 – 80 km (średnio przyjmuje się wartość 60 kilometrów) – co jest uzależnione od ukształtowania terenu, stylu jazdy i temperatury otoczenia – pokonuje przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 16 kWh. Przy takim zasilaniu ten samochód w ogóle nie emituje spalin, czyli wartość emisji równa się zero. Dalszą trasę, jeśli nie możliwe jest ładowanie, Ampera pokonuje na generatorze pokładowym.

Udowodniono, w niezależnych badaniach, że około 80% europejskich kierowców przejeżdża dziennie mniej niż 60 km. Ampera stanowi odpowiedź na ich potrzeby, bo można w tej sposób podróżować bez użycia nawet kropli paliwa.

Kobiety cenią ekologie i dobrze sie czują w Opel Ampera.
fot. Motocaina.pl

Aby naładować akumulator, wystarczy podłączyć go do standardowego gniazda sieciowego (może być to w domu, garażu, czy nawet w pracy) na około 4 godziny – pozwala to na przejechanie kolejnych 40 – 80 km przy zerowej emisji spalin. Jeżeli okaże się, że konieczne jest pokonanie większego dystansu – bo np. chcemy wyjechać na wypad za miasto – generator pokładowy zasilany benzyną pozwoli zwiększyć zasięg samochodu do 500 kolejnych kilometrów. Innymi słowy – widzimy na monitorze, że wyczerpał nam się akumulator, więc włączamy tzw. „Range Extender”, który umożliwi uruchomić zasilany benzyną generator -ten wytwarza energię elektryczną na dystansach przekraczających możliwości akumulatora. Jeśli wsłuchać się uważnie, można rozpoznać moment włączenia generatora, ale z pewnością nie czuć żadnej różnicy – nie pociąga to za sobą utraty elastyczności, czy momentu obrotowego, ponieważ to silnik elektryczny nadal przekazuje napęd na koła. Nadmiar wytworzonej energii elektrycznej jest cały czas magazynowany w akumulatorze.

Opel Ampera – wystarczy podłączyć
Głównym źródłem energii elektrycznej Ampery jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 16 kWh w kształcie T, który składa się z ponad 200 litowo-jonowych ogniw zlokalizowanych mniej więcej na środku nadwozia, co dobrze wpływa na rozkład mas i utrzymanie środka ciężkości odpowiednio nisko. To przekłada się z kolei na zachowanie odpowiedniej sterowności. Poza tym akumulator nie zajmuje – tak potrzebnej przecież w samochodzie rodzinnym – przestrzeni bagażowej.

Te baterie są podobne – choć oczywiście dużo bardziej wydajne – do tych w telefonach komórkowych, aparatach cyfrowych, czy laptopach – jednak w przeciwieństwie do tych urządzeń Ampera nie wyczerpuje swojej baterii kompletnie do zera i ma w dodatku specjalne kontrolery ogniw, które zapobiegają się przegrzaniu baterii.

Opel Ampera – wnętrze.
fot. Motocaina.pl

Aby naładować w pełni akumulator, wystarczy za pomocą zwykłego kabla, który znajdziemy pod pokrywą podłogi bagażnika, podłączyć Amperę do gniazda elektrycznego (standardowego 230 Volt, obciążenie 16 amperów) i po około 3, do 4 godzach jesteśmy znów gotowi do w pełni ekologicznej jazdy na dystansie średnio 60 kilometrów, niezależnie od ilości benzyny w baku i bez emisji spalin.

Opel Ampera – dla całej rodziny?
Elektryczny Opel – w przeciwieństwie do kilku dostępnych na rynku aut tego typu, które nie dość, że są brzydkie, to w dodatku małe – to przestronny hatchback, czyli nadwozie do wygodnego poruszania się w mieście, czy parkowania.

– Ma pięcioro drzwi, czyli dostęp zarówno na fotele, jak i do przestrzeni bagażowej jest bardzo komfrotowy
– Ma cztery fotele – zatem możemy zabrać dzieci, rodzinę, znajomych na nasze wypady i będą podróżować oni komfortowo
– Ma 300 l przestrzeni bagażowej – czyli pomieścimy swobodnie bagaże na wypady za miasto lub jakieś akcesoria do uprawiania sportów
– Ma wygodną, automatyczną skrzynię biegów, dobrą na przemieszczanie się w korkach, lub w jeździe „od świateł do świateł”
– Ma napęd na koła przednie, więc w zimę nie powinno być problemów z wychodzeniem z poślizgowych opresji.

Opel Ampera
fot. Motocaina.pl

Amperę wyposażono też w hamulce rekuperacyjne umożliwiające przekształcenie energii powstałej podczas hamowania na energię elektryczną, która następnie gromadzona jest w akumulatorze – tam też kumuluje się niewykorzystana energia wytworzona przez generator.

Opel Ampera – o sportowych możliwościach?
Nikt nie chce się specjalnie poświęcać, aby być ekologicznym – np. zrezygnować z radości z jazdy, jeździć brzydkim, małym, czy niewygodnym autem. Dlatego też powstała Ampera, która oferuje całkiem dobre parametry – przede wszystkim jednostka ma wysoki moment obrotowy 370 Nm już od pierwszych metrów po ruszeniu pojazdu. A moc? 150 KM i przyspieszenie do setki w jedynie 9 sekund; Ampera swobodnie rozpędzi się do 161 km/h, choć i tak w Polsce możemy jeździć wg przepisów jedynie 140 km/h na nielicznych autostradach.

Ponieważ Ampera wykorzystuje energię elektryczną do napędzenia pojazdu w każdym momencie jazdy, przekłada się to na praktycznie bezgłośną pracę samochodu. Wpływa na to także idealne wygłuszenie komory silnika oraz samego wnętrza i zastosowanie specjalnie tłumiących dźwięki materiałów – auto porusza się przy prędkościach miejskich praktycznie bezszelestnie.

Wewnątrz Ampery znajduje się przydany kontroler „Drive Mode”, który umieszczony jest na konsoli centralnej i umożliwia wybór 1 z 4 trybów jazdy, dzięki czemu możemy zadbać zarówno o ekonomię jazdy, ale też o przyjemność wynikającą z prowadzenia samochodu.

Normal to tryb domyślny przewidziany do częstego stosowania. Kiedy poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej poziomu ładowania, Ampera przechodzi w tryb rozszerzonego zasięgu „Range Extender”, w którym silnik spalinowy uruchomiony jest automatycznie, by podtrzymać ładowanie, a tym samym wydłużyć zasięg podróży.

Opel Ampera – bagażnik.
fot. Motocaina.pl

Sport idealnie nada się wtedy, gdy chcemy pojechać energiczniej – tryb automatycznie zmienia konfigurację pedału przyspieszenia, by zapewnić szybszą reakcję, choć nie dodaje nagle większej mocy.

Górski tryb umożliwia płynną jazdę na wzniesieniach i jednocześnie pozwala na rozszerzenie zasięgu zanim akumulator osiągnie najniższy poziom naładowania.

Miejski jest idealny w centrach miast, gdzie wiadomo, ze zanieczyszczenie spalinami jest duże. Elektronika dostosowuje tryb zarządzania akumulatorem do potrzeb codziennych dojazdów do pracy, czyli wyłącza opcje rozszerzonego zasięgu i porusza się wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Elektryczny Opel Ampera vs. hybrydy
Warto sobie uzmysłowić, że napęd Opla Amery bazuje w całości na energii elektrycznej, co wyraźnie odróżnia pojazd od typowych samochodów hybrydowych, gdzie w zdecydowanej większości trasy jedziemy zamiast na motorze elektrycznym to na spalinowym (słaba pod względem mocy jednostka elektryczna jedynie wspomaga spalinową, co w sposób oczywisty przekłada się na zużycia paliwa, a poza tym jazda na silniku elektrycznym w zwykłej hybrydzie jest niebywale powolna i w dodatku zasięg jest bardzo niewielki).

Różnicą między Amperą, a hybrydami jest taka, że Ampera nie potrzebuje silnika konwencjonalnego do napędu auta. Rolą silnika spalinowego w Amperze jest zasilanie benzyną generatora pokładowego, który podtrzymuje baterie na  minimalnym naładowaniu. Generator wspomaga pracę silnika elektrycznego jedynie wówczas, gdy zachodzi taka potrzeba.

Rzecz jasna Ampera różni się od samochodów o tradycyjnym napędzie hybrydowym lub nawet napędzie hybrydowym z możliwością podłączenia do gniazda wtykowego tym, że koła Ampery napędza wyłącznie silnik elektryczny.

Najprzyjemniejsze jest to, że użytkowanie Ampery nie wiąże się z rozwojem jakiejś specjalnej infrastruktury (np. budowania specjalnych stacji tankowania, jak w przypadku zasilania aut wodorem). Tutaj akumulator można naładować chociażby w domu. Choć jednocześnie trzeba pamiętać, że tylko duża liczba pojazdów o napędzie elektrycznym może wpłynąć znacząco na stan naszego otoczenia.

W porównaniu do samochodów napędzanych silnikami spalinowymi jeżdżąc Amperą można sporo zaoszczędzić, bo spalanie benzyny wspomagającego generator silnika konwencjonalnego wynosi średnio jedynie 1,6 l./100 km, a przecież energia elektryczna kosztuje kilka złotówek, więc podłączenie do prądu, w celu naładowania akumulatora generuje znikome koszta.

No i najważniejsze – emisja dwutlenku węgla w Amperze wynosi jedynie 40 g/km, podczas gdy większość nowych aut zdecydowanie przekracza 140 g/km!

Opel Ampera
fot. Motocaina.pl

Samochód z wnętrzem na miarę XXI w
Wewnątrz Opla Ampery, można znaleźć np. zintegrowany z panelem centralnym drążek zmiany biegów, przez co dźwignia nie zajmuje cennej przestrzeni. Audiofilom spodoba się jakość nagłośnienia, bo w Amperze znajduje się audio marki Bose. Do dyspozycji kierującego są dwa, wyraźne wyświetlacze, a zarządzanie wszelkimi multimediami  odbywa się za pomocą ekranu dotykowego. W ekonomicznej jeździe pomaga kierowcy miernik ekologiczny, który wyświetla się na desce rozdzielczej. Optymalnie jest utrzymywać „zieloną kulę” na środku miarki. Ta zielona kula przesuwa się na skutek zbyt gwałtownych przyspieszeń i hamowań – czyli czynników, które wpływają na zwiększenie zużycia energii czy paliwa.

Potęga aerodynamiki
Nie tylko nowoczesna technologia napędu, ale także aerodynamika odgrywa tutaj ważną rolę w zwiększeniu zasięgu kilometrażowego Ampery. Inżynierowie pracowali wspólnie z projektantami nadwozia aby zmniejszyć opory powietrza na karoserii i w efekcie zmniejszyć współczynnik oporu. Wystarczy zwrócić uwagę na aerodynamiczne lusterka zewnętrzne, spojlery, poliwęglanową powłokę przedniego grilla, czy też 17-calowe obręcze specjalnie, aerodynamicznie wyprofilowane, aby zmniejszyć opory – wszystko po to, aby zoptymalizować przepływ powietrza nad przednią częścią samochodu i wokół najbardziej wystających elementów, czyli właśnie lusterek bocznych. Pionowe otwory po bokach zderzaka tylnego nadają samochodowi sportowy wygląd i poprawiają właściwości aerodynamiczne poprzez rozdzielenie strumienia powietrza.

Wygląd Ampery jest bardzo nowoczesny, dynamiczny i nawiązuje do modeli pokazowych Opla Flextreme i sportowego GTC Concept.

Katie Malua ambasadorką Opla Ampera
W listopadzie ubiegłego roku sam prezydent USA – Barack Obama, będąc na dwudniowym szczycie NATO w Lizbonie, znalazł czas, żeby zapoznać się z elektrycznym Oplem Amperą i był zachwycony. Równie dyplomatyczne stanowisko –  ambasadorki samochodu Opel Ampera została jednak piosenkarka Katie Melua – jedna z największych światowych gwiazd muzyki, znana również ze swojego zaangażowania w ochronę środowiska i działalności charytatywnej. Ampera będzie towarzyszyła Katie Melua w trakcie jej europejskiej trasy koncertowej, gdzie planuje się aż 50 koncertów w największych miastach Europy!

Sprzedaż Opla Ampery rusza w czwartym kwartale 2011 r. Można podzielić cenę samochodu elektrycznego na dwie części: cenę podstawową samochodu oraz ratę leasingową za akumulator. Czyni to cenę samochodu bardziej atrakcyjną, ponieważ nie uwzględnia ona raty leasingowej za akumulator. Comiesięczne raty leasingowe spłacane są przez kilka lat, a całkowita cena takiego samochodu jest zbliżona do ceny samochodu podanej z uwzględnieniem ceny akumulatora.

Opel Ampera
fot. Motocaina.pl

Opel Ampera dane techniczne

Generator 54 kW

Silnik elektryczny 111 kW = 150 KM, 370 NM

Silnik spalinowy 1.4 l. poj. – 84 KM

Ope Ampera cena – 42 900 euro

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze