Test BMW M760Li xDrive - nie zostawia pola dla wyobraźni

30 lipca 2020
22
Smukła, dość spokojna linia nadwozia i charakterystyczny w nowej gamie masywny grill. Trochę satynowych metali, trochę przetłoczeń, mnóstwo skóry we wnętrzu i v’oila – tak wygląda flagowa limuzyna BMW na miarę 2020 roku. Co potrafi Seria 7 napędzana klasyką gatunku, czyli potężnym turbodoładowanym V12? Sprawdzamy to, testując model M760Li xDrive.
Loading module...

Stylistyka Serii 7 nie jest ordynarna i krzykliwa. Wręcz przeciwnie, właściciel tego samochodu nikomu nie musi nic udowadniać, zatem nie czuje też potrzeby przesadnego ściągania spojrzeń. Linia BMW M760Li, pomimo że to odmiana najbardziej usportowiona, wciąż pozostaje dość subtelna. W każdym razie na tyle, na ile subtelne może być auto o wartości około miliona złotych. Na test trafił egzemplarz pokryty ciemnym lakierem o nazwie "Granat cesarski z brylantowym połyskiem". Wiadomo już o co chodzi, prawda?

Z tym kolorem ciekawie komponowało się niebieskie wykończenie w przednich reflektorach laserowych. Ta technologia jeszcze nie jest tak powszechna jak światła LED, ale zapewnia świetną widoczność na drodze. Lasery oferują zasięg nawet do 600 metrów. Ich światło jest bardzo intensywne, ale barwą zbliżone do światła dziennego, dzięki czemu nie razi tak kierowców jadących z naprzeciwka. W pakiecie ze światłami laserowymi są także m.in. diodowe światła pozycyjne, dzienne, kierunkowskazy oraz asystent świateł drogowych.

Jeśli chodzi o tył, mnie M760Li nie porwało. Projekt jest dość surowy i ma wiele ostrych linii, które w moim odczuciu są zbyt agresywne jak na poziom tego samochodu. Mam takie przeświadczenie, że luksusowe limuzyny powinny mieć więcej eleganckich, smukłych przejść. Tymczasem w Serii 7 mocno ścięty bagażnik i proste listwy ledowe przecinające całą klapę kłócą się z zaokrąglonymi wylotami sportowego układu wydechowego, dodatkowo otoczonego jaśniejszą listwą. Zabrakło mi tu odrobiny łagodności.

Wszystko, czego możesz chcieć

Wnętrze można skonfigurować w dowolny, wybitnie luksusowy sposób. Do wyboru jest kilka kolorów i rodzaju skór, a także rodzaj drewna wykorzystany do wykończenia kokpitu. W ofercie znalazł się kasztan słojowany, topola, eukaliptus oraz jesion. Jeśli jesteś kierowcą, docenisz możliwość władania nad absolutnie każdym parametrem auta – od trybów jazdy i ustawień napędu, po sterowanie tylnymi roletami, masażerem w fotelu oraz "nastrojem" panującym w kabinie. Możesz też wybrać zapach, jaki będzie aplikowany podczas jazdy.

Z pozycji pasażera będziesz mógł z kolei zachwycać się detalami jak chociażby oświetlenie ambientowe, które można konfigurować pod względem jasności, aktywowanych elementów i listw oraz koloru. Do wyboru jest 6 podstawowych barw, a w dodatku każdą można połączyć z bielą, więc paleta się poszerza. Ciekawostką jest dzielony dach panoramiczny z szyberdachem w przedniej części. Wewnętrzną część szkła pokryto łącznie 15 tys. elementów świetlnych, dopasowanych odcieniem do ustawień oświetlenia ambientowego. Po zmroku daje to efekt nieba pełnego małych roziskrzonych gwiazd. Osobiście jestem wielką fanką takich nastrojowych rozwiązań, od razu przypomina mi się studniówka.

Życie wygrał ten, kto siedzi z tyłu

Dwa obszerne fotele połączone w kanapę zapewniają regulację pochylenia oparcia, wysunięcia i wysokości siedziska. Poza tym, podobnie jak przednie, mają możliwość wentylacji i ogrzewania oraz masażu pleców z pamięcią ustawień. Testowany egzemplarz wyposażony został w pakiet Executive Lounge, dostępny w cenie topowej Toyoty Aygo. Obejmuje on, poza wspomnianymi udogodnieniami, rozkładane stoliki obszyte skórą, 7-calowy tablet BMW Touch Command zintegrowany z uchwytem z funkcją ładowania w konsoli środkowej oraz system rozrywki obejmujący kolejne dwa 10-calowe tablety przymocowane do przednich foteli. Z ich poziomu można m.in. przeglądać mapy, łączyć się z Internetem, a dzięki obsłudze Blue-ray i wyjściom USB oraz HDMI, podłączyć nawet konsolę do gier. W tym wszystkim zabrakło tylko porządnie wyposażonego barku, choć istnieje możliwość dokupienia lodówki o pojemności 15 litrów, ukrytej za podłokietnikiem z tyłu (7209 zł).

W kwestii komfortu, warto wspomnieć także o przyjemnym zestawie audio Bowers & Wilkins z szesnastoma głośnikami oraz świetnym wygłuszeniu auta, a także przyciemnianych szybach z tyłu z możliwością podniesienia dodatkowych rolet przyciemniających. Zamontowano je na dachu panoramicznym, w szybach bocznych i tylnej, a sterować nimi mogą pasażerowie tylnego rzędu oraz kierowca.

Swoją drogą, to do tej pory jedyny samochód, w którym dość często bardziej miałam ochotę być leżącym wygodnie, popijającym szampana na tylnej kanapie pasażerem, a nie kierowcą.

Ma czym oddychać

M760Li xDrive napędzany jest największym silnikiem w obecnej gamie BMW. Wymierający, dwunastocylindrowy silnik widlasty Twin Power Turbo o pojemności 6,6 litra generuje tu 585 KM mocy przy 5250 obr./min i aż 850 Nm momentu obrotowego, dostępnego w szerokim zakresie 1600-4500 obr./min. Wcześniej układ dostarczał ponad 600 KM, ale ograniczenie mocy to przykry skutek dopasowania się do norm emisji spalin. Co ważne, dla postronnych obserwatorów jasne będzie, jakie serce bije w tej limuzynie. Dbają o to liczne emblematy "V12" rozlokowane na różnych elementach auta. Opcjonalny pakiet M Driver pozwala rozpędzić samochód do niesamowitych 305 km/h, przy czym pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku po upływie zaledwie 3,8 sekundy. Dla porównania, Mercedes-AMG S63 z nieco mocniejszym napędem rozpędza się o 0,3 sekundy szybciej.

Niech Was nie zmyli potężny silnik – to nadal limuzyna, choć z wielkimi możliwościami. Rozpędzanie się w tym aucie jest szybkie, ale jednocześnie dostojne. To po części zasługa sporej masy samochodu, który z kierowcą waży ponad 2300 kilogramów. Za zmianę biegów odpowiada tu 8-stopniowa skrzynia automatyczna z możliwością obsługi manetkami przy kierownicy. Nawet bez ingerencji kierowcy radzi sobie świetnie, szybko i trafnie operując przełożeniami. Ten samochód rozpędza się jak silny, bardzo elegancki bawół – taki pięknie przystrzyżony, wykąpany i wystylizowany. Wiem, że takie raczej nie istnieją, więc pewnie bardziej dyplomatycznie byłoby porównać limuzynę BMW do luksusowego jachtu… Niech zatem będzie jacht, ale taki duży i "sportowy".
Tak wielki silnik oznacza również wysokie spalanie. V12 w M760Li pożera średnio 25-30 litrów benzyny na 100 kilometrów. Zejście poniżej 20 litrów wymaga dużej dawki powściągliwości za kierownicą, a umówmy się - w aucie generującym taką moc to nie zawsze przychodzi łatwo. Nie będziecie zmuszeni jednak podjeżdżać na stację co dwa dni, bo zbiornik paliwa mieści tu aż 78 litrów.

Prowadzenie takiego samochodu jest dużą przyjemnością, choć wbrew pozorom niewiele tu kusi kierowcę do tzw. "pałowania". Tym autem chce się jechać spokojnie i długo. Nawet z parametrami pracy zawieszenia ustawionymi na sport, amortyzatory absorbują znaczną część nierówności na drodze. Prowadzenie jest precyzyjne, a sam pojazd - pomimo ponad 5 metrów długości i prawie 2-óch szerokości, jest dość łatwy do wyczucia. Kiedy jednak przestawicie się na tryb komfortowy, adaptacyjne zawieszenie zacznie wybierać wszelkie nierówności, tory, dziury itp. z taką lekkością, że poczujecie się jak na pokładzie statku. W sumie, teraz to porównanie do jachtu wydaje się jeszcze bardziej trafione!

Napęd na cztery koła xDrive rozkłada moment obrotowy na obie osie, ale podczas jazdy sportowej pozwala na odciążenie przodu, dzięki czemu da się w tym aucie zarzucić czasem tylną częścią. Sęk w tym, że w Serii 7 niezbyt chce się to robić. Tę limuzynę prowadzi się tak dobrze i komfortowo, że nawet kierowca z największymi sportowymi aspiracjami może zechcieć dla odmiany przyjemnie się rozleniwić.

Wszelkie informacje dostępne są na dwóch wyświetlaczach, wchodzących w skład BMW Live Cockpit Professional. Obejmuje on 12,3-calowy ekran z zestawem wskaźników za kierownicą oraz dotykowy monitor pokładowy o przekątnej 10,25". Obsługa tego drugiego możliwa jest także z poziomu kierownicy lub za pomocą dedykowanych przycisków i pokrętła na panelu centralnym. Możliwe jest także sterowanie za pomocą gestów, choć to w praktyce raz się udaje, a raz nie... Częściej nie.

Nie jesteś sam

Osoba kierująca topową Serią 7 ma do dyspozycji szereg technologii wspomagających jazdę. Od pakietu asystentów parkowania, wspomaganych czujnikami i kamerą cofania oraz kamerą 360 stopni, po półautonomiczny system parkowania samochodu równolegle lub prostopadłe, wymagający minimalnej ingerencji kierowcy. BMW wyposażone jest także w inteligentny system utrzymywania auta w pasie ruchu oraz adaptacyjny tempomat, zdolny niemal całkowicie zdjąć z kierowcy odpowiedzialność za ruszanie i zatrzymywanie się w korkach.
W nocy o bezpieczeństwo na drodze zadba opcjonalny system BMW Night Vision, z wyprzedzeniem dostrzegający pieszych lub zwierzęta w zasięgu 300 metrów, które ze względu na ciemność lub utrudnione warunki pozostają poza zasięgiem widzenia kierowcy. Dodatkowo, system w oparciu o kamerę termowizyjną oraz analizę prędkości jazdy i skrętu kół oblicza zagrożenie związane z tymi obiektami. W razie potrzeby auto ustawia w gotowości hamulce, ostrzegając kierowcę o niebezpieczeństwie za pomocą sygnałów świetlnych i dźwiękowych.

W kwestii praktycznej, BMW M760Li to także 515-litrowy bagażnik z systemem załadunkowym umożliwiającym wygodny transport nart czy deski snowboardowej oraz system domykania drzwi i dostępu do podstawowych informacji technicznych z poziomu kluczyka elektronicznego lub dedykowanej aplikacji w smartfonie.

Ile to kosztuje?

Cena M760Li jest równie wielka jak omawiane auto. Za topową odmianę modelu trzeba zapłacić minimum 807 600 zł, a decydując się na różne akcesoria nietrudno wywindować koszt zakupu do okolic miliona złotych. Czy lepiej mieć spore mieszkanie (lub nawet dwa mniejsze), czy BMW 760 Li? Strzelam w ciemno, że potencjalny właściciel tego auta nie musi nawet wybierać.

TO NAM SIĘ PODOBA:

  • Wyposażenie niepozostawiające manewru dla wyobraźni
  • Wysoki komfort podczas jazdy i łatwość prowadzenia
  • Duży potencjał silnika V12
  • Elementy nastrojowe w kabinie
  • Bardzo wysoki poziom wykończenia wnętrza

TO NAM SIĘ NIE PODOBA:

  • Ogromne zużycie paliwa

Dane techniczne BMW M760Li xDrive:

Silnik: V12 Twin Power Turbo
Moc: 585 KM przy 5250-5750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 850 Nm przy 1600-4500 obr./min
Skrzynia biegów: sportowa automatyczna 8-biegowa
Prędkość maksymalna: 305 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3.8 s
Długość/szerokość/wysokość: 5260/1902/1479 mm
Masa własna 2295 kg
Pojemność zbiornika paliwa 78 litrów

 

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!