Ten samochód 50 lat temu zachwycił cały świat. „Nowoczesny, ale nie modny” stał się idealnym autem rodzinnym

Inicjator serii modelowej B, pionier innowacyjnej techniki i trendsetter. Ale też pierwszy samochód spod znaku czterech pierścieni sprzedany w ilości ponad miliona egzemplarzy: Audi 80.u technicznego Audi mówi: To najlepszy przykład „Vorsprung durch Technik – przewagi dzięki technice”.

Spis treści:

Pierwsze Audi 80, z wewnętrznym symbolem modelowym „B1”, które na rynku pojawiło się w roku 1972, to był prawdziwy strzał w dziesiątkę. W założeniu miał to być „nowoczesny, ale nie modny”, niezawodny samochód rodzinny. W tej kwestii ówczesny szef działu rozwoju technicznego Audi Ludwig Kraus oraz Volkswagen AG, nowa spółka-matka, doszli do porozumienia jeszcze pod koniec lat 60. I tu, podobnie jak w przypadku konstrukcji samochodów wyścigowych, Ludwig Kraus zleca swoim pracownikom sprawdzenie każdej części pod kątem możliwości zmniejszenia masy bez uszczerbku dla trwałej jakości, solidności i wytrzymałości.

Audi 80
Audi 80, fot. materiały prasowe / Audi

Wyjątkowo lekkie Audi 80, które weszło do produkcji dokładnie 50 lat temu, zachwyca klientów sportowymi właściwościami jezdnymi i niskim zużyciem paliwa, co sprawia, że na początku kryzysu naftowego w 1973 roku jest to właściwy samochód we właściwym czasie. Jeszcze w tym samym roku Audi 80 zdobywa tytuł „Car of the Year – Samochodu Roku”.

Audi 80
Audi 80, fot. materiały prasowe / Audi

Audi 80 – założyciel nowego segmentu pojazdów

Audi 80 świętowało swoją światową premierę w roku, w którym w Monachium odbywały się Letnie Igrzyska Olimpijskie. W lipcu 1972 roku marka z Ingolstadt zaprezentowała samochód mediom, a we wrześniu – już po Olimpiadzie – dealerom. Model B1 tworzy nowy segment rynku: „kompaktowy sedan”, w skrócie seria B. Ten nowo opracowany samochód średniej wielkości uzupełnił ówczesną gamę modelową marki Audi. Technika zastosowana w tym modelu wprowadza wiele nowych rozwiązań, które wkrótce potem można było znaleźć w wielu innych modelach Grupy Volkswagen.

Audi 80 – lekka konstrukcja i inne innowacje techniczne

Dwudrzwiowy model w wersji bazowej waży zaledwie 835 kilogramów. Rygorystycznie przestrzegana zasada lekkiej konstrukcji to jeden z wymogów postawionych przez szefa działu rozwoju technicznego Ludwiga Krausa. Rozstaw osi wynoszący 2,47 metra i długość 4,18 metra sprawiają, że Audi 80 to doskonale wyważona kompaktowa limuzyna. Inżynier zajmujący się konstrukcją zawieszenia Detlef Banholzer, po raz pierwszy w europejskim, produkowanym seryjnie samochodzie zastosował ujemny promień skrętu kierownicy – rozwiązanie, które znacznie poprawia stabilność podczas hamowania. Dzięki ukośnemu układowi hydraulicznego układu hamulcowego, Audi stawia bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego na pierwszym miejscu. Tylne zawieszenie to skrętna oś z amortyzatorami sprężynowymi. Przednie koła to konstrukcja McPhersona z wahaczami. Silnik Audi 80 umieszczony jest wzdłużnie przed napędzaną osią przednią, a czterobiegowa skrzynia biegów, za nią. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne były cztery silniki o pojemności skokowej od 1,3 do 1,6 litra i mocy od 55 KM do 100 KM. Cechą charakterystyczną tego czterocylindrowego silnika o prostej konstrukcji jest sterowanie zaworami za pomocą wałka rozrządu z paskiem zębatym i bezobsługowymi popychaczami hydraulicznymi. Szef działu rozwoju technicznego Ludwig Kraus projektując czterocylindrowy silnik OHC, wpadł na pomysł stworzenia serii modułowej. Opracowany przez inżyniera Franza Hauka i jego zespół silnik nosi wewnętrzną nazwę EA 827 i stał się najczęściej produkowanym silnikiem w Grupie VW.

Projektant Hartmut Warkuss współtwórca designu pierwszego Audi 80, stworzył zupełnie nowy, odpowiadający duchowi lat ’70 styl i wygląd samochodu. W 1976 roku Warkuss awansował na szefa działu stylistyki Audi, zostawiając trwały ślad w projektowaniu kilku generacji Audi serii B, C i D. Do przełomu lat 1994/95, z taśm produkcyjnych zjechały cztery generacje Audi 80 – od B1 do B4. Wtedy właśnie ten zasłużony model zostaje zastąpiony przez Audi A4, znane wewnętrznie jako B5. Wraz z nim, Audi wprowadza nową nomenklaturę dla swoich samochodów. Audi A4 doczekało się już piątej generacji; model B9 jest dostępny jako limuzyna i Avant, jako wersje S i RS oraz jako Audi A5 w wariantach coupé, sportback i kabriolet.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze