Technologie produkcji opon motocyklowych

Technologie produkcji opon motocyklowych

09 czerwca 2015
Wyścig w branży oponiarskiej trwa. Tym razem przyjrzymy się technologiom stosowanym w oponach motocyklowych wiodących marek: Continental, Dunlop, Bridgestone, Metzeler, Michelin, Pirelli. Jakie opony motocyklowe wybrać?

Continental
Jedną ze specyficznych technologii stosowanych przez niemiecki koncern jest MultiGrip. Specyfika tej mieszanki polega na tym, że jest ona jednolita (konkurencja raczej stawia na rozmieszczenie różnych mieszanek w danych strefach opony, np. technologia Bi-Compound firmy Michelin i JLT Dunlopa, o czym poniżej), a poszczególne części opony różnią się jedynie twardością - mieszanka jest twardsza w centralnej części, natomiast bardziej miękka na barkach. Taki efekt udało się uzyskać dzięki kontroli temperatury utwardzania w czasie procesu produkcji. Zastosowanie MultiGrip skutkuje zwiększoną przyczepnością, trwałością oraz odpornością na ścieranie się. Ta technologia została wykorzystana w oponach ContiSportAttack 2, ContiRoadAttack 2, ContiTrailAttack 2. Rewolucyjną techniką zastosowaną przez Continental jest też TractionSkin. Dzięki mikrochropowatości powierzchni bieżnika droga hamowania ulega skróceniu.

Dunlop
Marka Dunlop stawia m.in na technologie JLB i JLT. W JLB (ang. Jointless Belt Construction) zastosowano bezkońcówkową konstrukcję opasania opony, co zapewnia lepsze prowadzenie, szczególnie przy dużych prędkościach, redukcję odkształceń i zminimalizowanie ryzyka nadmiernego nagrzewania się opony. Technologia JLT (ang. Jointless Tread) polega na precyzyjnym rozmieszczeniu na oponie licznych mieszanek, dzięki czemu polepsza się kilka parametrów: trwałość, odporność na ścieranie, przyczepność i stabilność prowadzenia przy dużych prędkościach.

Bridgestone
Również koncern Bridgestone ulepsza mieszanki swoich opon. Stworzył technologie 3LC i 5LC, czyli 3- i 5-warstwowe gumowe mieszanki. Pierwsza jest stosowana w oponach przednich. Miękka i lepka mieszanka na barkach opony gwarantuje maksymalną przyczepność na zakrętach, nawet przy maksymalnym wychyleniu. Natomiast twarda mieszanka w środkowej części bieżnika zapewnia stabilność podczas ostrego hamowania, liniowe prowadzenie i duży przebieg. To samo osiągnięto w technologii 5LC, stosowanej w oponach tylnych. Jednak 5LC umożliwia też odważne pokonywanie zakrętów w głębokim złożeniu. Innowacyjną technologią stworzona przez Bridgestone jest HTSPC (ang. high tensile super penetrated cord). 5 pojedynczych, stalowych włókien o wysokiej rozciągliwości i przenikalności w kordzie MSB zapewnia równomierne i stałe naprężenie, dzięki czemu opona ma odpowiednią sztywność i elastyczność a drgania zostają zostaja wytłumione. Opony wykorzystujące technologię HTSPC cechują się większą przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni, lepszym prowadzeniem, mniejszym zużyciem bieżnika i wydłużeniem przebiegu.

Metzeler
Flagową technologią stosowaną przez firmę Metzeler jest Interact. Dzięki zastosowaniu opasania o różnej sztywności w poszczególnych strefach opony zwiększyła się precyzja prowadzenia, opona 'dostosowuje się' do stylu jazdy kierowcy. Natomiast technologia Metzeler Advanced Winding zapewnia tłumienie drgań, pożądaną sztywność podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz precyzję prowadzenia w znacznym wychyleniu.

Michelin
Flagowy model opon wyścigowych koncernu to Michelin Power One, w którym zastosowano kilka innowacyjnych technologii. Najciekawszą z nich jest AST (ang. Asymmetric Technology), w której stosuje się różne mieszanki na prawą i lewą stronę opony w zależności od kierunku toru (jazda zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnie do nich). Kierowcy dobierają oponę według tego, czy na trasie jest więcej zakrętów w lewo, czy w prawo, dzięki czemu mają gwarancję równomiernego zużywania się bieżnika. Technologia AST jest stosowana tylko w oponach 16,5-calowych. Interesująca jest również technologia NST (ang. Near Slick Technology), która sprawia, że opona Michelin Power One jest niemal oponą typu slick. Maksymalny obszar kontaktu opony z podłożem zapewnia bardzo dobrą przyczepność i umożliwia pokonywanie zakrętów pod kątem ok. 60°. Natomiast SRT (ang. Silica Rain Technology) poprawia przyczepność w niskich temperaturach i na mokrym podłożu przy jednoczesnym zachowaniu trwałości bieżnika.

Pirelli
Koncern reklamuje jedną ze swoich najnowszych opon, Pirelli Diablo Rosso Corsa, jako "najbardziej wszechstronną ultasportową oponę do jazdy po drogach publicznych i na torach wyścigowych". Firma skoncentrowała się przede wszystkim na optymalnym rozłożeniu sił w strefie styku opony z nawierzchnią. Dzięki technologii ICS (ang. Ideal Contour Shaping), opona jest stabilna w nachyleniu i gwarantuje pewne wychodzenie z zakrętów. Pirelli proponuje personalizację opony - w specjalnie zaprojektowanym miejscu na ścianie bocznej można nakleić własną etykietę.

Co wybrać?
Liczba technologii tworzonych przez producentów opon może przyprawiać o zawrót głowy. Jednak kierowcy zapewne zastanawiają się: która z nich jest najlepsza? Którą oponę kupić? Bez wątpienia opony należy dobierać do konkretnej maszyny i do warunków atmosferycznych. Trzeba też sobie zadać pytanie, jaki styl jazdy preferujemy i który parametr opony jest dla nas najważniejszy. Motocykliści są coraz bardziej wymagający i świadomi, więc producenci nie mogą sobie pozwalać na wypuszczanie na rynek bubli. W sytuacjach, w których nawet drobny poślizg może spowodować niebezpieczny wypadek, nie ma miejsca na kompromisy. Rozwiązania konstrukcyjne stosowane przez wiodących producentów opon motocyklowych muszą dawać pewność prowadzenia w każdych warunkach. Kierowcy mogą więc być spokojni o swoje bezpieczeństwo.

Źródło: Oponeo.pl

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!