Szpilki od Lamborghini?

No tego jeszcze nie było! Projekt szpilek z elementami Lamborghini urodził się w głowie znanego ilustratora. Co prawda wzór nie wszedł niestety do sprzedaży to kewlarowe szpilki i agresywne czuby stylizowane na drapieżny nos Gallardo Superleggera chciałaby mieć na pewno każda mianaczka włoskiego designu.

Uważa się, że wszystkie marki włoskie są trendy. Także te motoryzacyjne. Płeć piękna zwykle zwraca uwagę na odpowiednie logo na przedmiocie, a jeśli ten ostatni jest dodatkowo ekstrawagancki, to już na pewno przyciągnie kobiecy wzrok.

Co zatem sądzić o wizji szpilek, która zrodziła się w głowie znanego ilustratora i designera Tima Cooper’a? Ten zdolny grafik podjął się zaprojektowania wysokich obcasów możliwych do sygnowania marką Lamborghini, która miała być potencjalnie sprzedawana przez Tonino Lamborgini (perfumy, galanteria skórzana, zegarki, okulary).

Ciekawe, ile by kosztowały…
fot. Tonino Lambothini
… ale na pewno nie tak drogo jak Lamborghini Gallardo Spider – 530 KM i silnik V10 umożliwia w tym cacku sprint do setki w 3,8 sekundy. Jednak w szpilkach prowadził by się zapewne marnie…
fot. Lamborghini

 

 

 

 

 

Buty te już same w sobie wyglądają jak dzieło sztuki użytkowej. Obcas pokryty jest materiałem przypominającym kewlar (super lekki materiał stosowany w ultrasportowych autach i motocyklach), pięta wygląda jak tył samochodu z czerwonymi lampami stopu, a przód wystylizowano na przepiękny, agresywny dziób Lamborghini Gallardo Superleggera z groźnie „zmrużonymi” refelktorami, orlim nosem (za który służy logo z wściekłym bykiem) i wlotami powietrza. Delikatny czarny pas z napisem Superleggera z boku butów może podkreślać przynależność do elitarnego grona… w szafie.

Hasło reklamowe pomysłodawcy brzmi: naprawdę gorące buty (seriously hot heels), a na plakacie reklamowym znad wnętrza butów unosi się dym nasuwający skojarzenie ze spaloną gumą…

Pomysł tego typu nie jest pierwszy. Jakiś czas temu – co prawda bardziej przyziemnie – Opel zaprezentował w holenderskim sklepie Shoebaloo z ekskluzywnymi markami obuwia, niebieski model wysokich obcasów zaprojektowany przez Luca Stappers’a. Wzór ten jednak przypominał auto jedynie w czubkach, na których znalazły się reflektory, atrapa chłodnicy, światła przeciwmgłowe oraz logo marki i nazwa modelu Agila.

Niemiecka wersja szpilek – stylizaowana na Opla Agilę
fot. Opel
Panie w sklepie Shoebaloo były wyraźnie zainteresowane kupnem takich butów
fot. Shoebaloo

 

 

 

 

 

 

Nam zdecydowanie bardziej przypadła do gustu włoska moda…

Najnowsze

Punkty, których nie wymienisz na nagrody

Czas wakacyjnych wyjazdów w pełni. Wiele z nas wyrusza samochodami w podróże po kraju. Zarówno w długich trasach wakacyjnych, jak i w codziennych dojazdach do pracy, każdej z nas może zdarzyć się nagięcie przepisów ruchu drogowego. I co wtedy?

fot. Motocaina

Piękna pogoda, dobry nastrój, walizki spakowane i samochód gotowy do drogi. Cel – wakacje. Słońce świeci, droga pusta, a upragniony urlop oddalony zaledwie o kilka godzin jazdy. W tak sprzyjających okolicznościach niejednokrotnie zdarza nam się „uelastycznić” rozumienie przepisów drogowych, szczególnie w zakresie dozwolonej prędkości. Może jednak się okazać, że okoliczności nie będą nam aż tak przychylne i za niezastosowanie się do kodeksu otrzymamy mandat i punkty karne. Przed sezonem urlopowym warto przypomnieć sobie czym grozi zapominanie o przepisach.

Od końca listopada 2008 roku obowiązuje nowy taryfikator mandatów drogowych. Jego wprowadzenie poprzedzone było gorącą dyskusją, która zaowocowała również pogłoskami o możliwym zniesieniu punktów karnych. Była to jednak płonna nadzieja, a nowy taryfikator okazał się bardziej surowy, od poprzednio obowiązujących przepisów. Wprawdzie wysokość mandatów za przekroczenie prędkości nie uległa zmianie, jednak już wyprzedzanie niezgodne z przepisami zagrożone jest mandatem w wysokości 250 zł. Mandaty za stworzenie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym za spowodowanie kolizji drogowej, powiększane będą o karę w wysokości 200 zł.

W miejskim gąszczu
Nowy taryfikator dużo surowiej traktuje także typowo „miejskie” wykroczenia. Zaostrzeniu uległy m.in. kary za parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych – ze 100 zł do 500 zł, czy za jazdę na czerwonym świetle – od 300 do 500 zł. Niezastosowanie się do obowiązku całorocznej jazdy z włączonymi światłami może nas kosztować 100 zł, podobnie jak brak zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego nas auta w tunelu.

Na etapie projektu jest także nowelizacja ustawy, która pozwalałaby na objęcie takim samym nadzorem policji i straży miejskiej dróg publicznych i dróg wewnętrznych. Wprowadzenie takiego przepisu pozwalałaby na przykład na przyznawanie mandatów za nieprzepisowe parkowanie na uliczkach osiedlowych.

Ekspresowe zdjęcie
Nadmierna prędkość, połączona z niefrasobliwością kierowców, jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce. Najskuteczniejszymi do tej pory instrumentami walki ze zbyt szybką jazdą są stacjonarne i przenośne fotoradary – w miejscach gdzie je zamontowano radykalnie zmniejszyła się liczba wypadków. Problem jednak wciąż stanowi zbyt duża biurokratyzacja procedur, związanych z egzekwowaniem naruszeń.

fot. Motocaina

Rozwiązaniem pozwalającym na szybką i skuteczną walkę z miłośnikami prędkości może okazać się Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które ma zostać otwarte przy Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. Zdjęcia zrobione przez fotoradary mają trafiać automatycznie do Centrum, które będzie się dalej zajmować ustalaniem danych sprawcy. Jeżeli identyfikacja kierowcy prowadzącego pojazd okaże się niemożliwa, karą będzie obciążony właściciel pojazdu, ale nie będą mu naliczane punkty karne.

Na naszą motywację do płacenia mandatów z pewnością wpłynie także nowy przepis, mówiący o tym, że jeżeli suma nie zapłaconych mandatów przekroczy 2,5 tysiąca zł, albo do Centrum wpłynie osiem naszych fotografii, każdy następny mandat będzie miał podwójną wartość. Jeżeli kierowca dobrowolnie podda się karze, a mandat zapłaci w ciągu 14 dni, otrzyma 20% bonifikaty i nie będą mu naliczone punkty karne. Kierowcy notorycznie nie płacący mandatów będą musieli liczyć się z możliwością utraty prawa jazdy, od jednego miesiąca za 1000 zł zaległości, do nawet roku za więcej niż 4000 zł zaległości.  

Na maj 2010 roku przygotowywana jest kolejna nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z założeniami projektu, zwiększeniu miałyby ulec kary za przekroczenie prędkości, pominięte w ostatniej nowelizacji. Obecny taryfikator przewiduje następujące kary za przekroczenie dopuszczalnej prędkości:

– do 10 km/h do 50 zł i 1 punktów karnych
– od 11 – 20 km/h – 50-100 zł i 2 punktów karnych
– od 21 – 30 km/h – 100-200 zł i 4 punktów karnych
– od 31 – 40 km/h – 200-300 zł i 6 punktów karnych
– od 41 – 50 km/h 300-400 zł i 8 punktów karnych
– ponad 51 km/h 400-500 zł i 10 punktów karnych

Źródło: Lease Plan

Najnowsze

Kobiecy samochód roku

Associated Magazine - wydawca takich pism jak Cosmopolitan i Marie Claire w swoim dodatku "Women on Wheels" ogłosiło finalistów konkursu na Kobiecy Samochód Roku. Zobacz, jakie samochody doceniają panie z drugiego końca świata.

fot. Motocaina

Jak się okazuje, nie po raz pierwszy zresztą, kobiety na całym świecie naprawdę interesują się samochodami. Południowoafrykański magazyn „WOW” przybliża tematykę motoryzacyjną kobietom, pomaga im wybrać odpowiednie do potrzeb i upodobań cztery kółka albo znaleźć sposób na zaprzyjaźnienie się z własnym pojazdem.

W RPA odbywa się właśnie kolejny, już trzeci konkurs, który ma wyłonić Kobiecy Samochód Roku. Nagrody zostaną przyznane w ośmiu kategoriach. W każdej grupie znalazło się dziesięć aut, na które będzie głosować czteroosobowe jury dziennikarek motoryzacyjnych i czytelniczki magazynów. 

Zwycięzcy zostaną ogłoszeni we wrześniu tego roku. Ciekawe, które z tych aut znalazłyby uznanie w oczach Polek?

Finaliści w poszczególnych kategoriach to:


1. „Dobra cena za 4 kółka”

  • Ford Ikon
  • Chevrolet Spark
  • Hyundai i10
  • Renault Sandero
  • Daihatsu Charade
  • Ford Ka
  • Kia Picanto
  • Volkswagen Citi Golf
  • Fiat Palio
  • Toyota Yaris


2. „Użytkowe”

  • Ford Fiesta
  • Renault Clio
  • Honda Jazz
  • Volkswagen Golf
  • Opel Corsa
  • Toyota Corolla
  • Mazda2
  • Suzuki Swift
  • Peugeot 207
  • Hyundai Getz

 

 
3. „Top”

  • Mercedes-Benz C-Class
  • Jaguar XF
  • BMW Z4
  • Porsche Boxter/Cayman
  • Audi A4
  • Lexus IS250
  • Honda Accord
  • Mini Convertible
  • Alfa GT
  • Audi A3

 


4. „Maszyna Marzeń”

  • Mercedes-Benz S-Class
  • BMW 7 Series
  • Nissan GT-R
  • Barnard 101
  • Audi R8
  • Maserati Granturismo S
  • Porsche 911 GT3
  • Bugatti Veyron Grant Sport
  • Bentley Continental Flying Spur Speed
  • Jaguar XK

 

 
5. „4 x 4”

  • Suzuki Jimny
  • Land Rover Freelander
  • Land Rover Discovery
  • Toyota Fortuner
  • Mitsubishi Pajero
  • Nissan Patrol
  • Fiat Panda
  • Hummer
  • Land Rover Range Rover
  • Toyota Prado

 

 
6. „Dla Tłumu”

  • Hyundai H-1
  • Honda FR-V
  • Nissan Grand Livina
  • Chrysler Grand Voyager
  • Citroën C4 Picasso
  • Fiat Multipla
  • Kia Sedona
  • Renault Koleos
  • Mecedes-Benz Vito
  • Volkswagen T5 Caravelle

 

 
7. „Kombi”

  • Volvo V50
  • SAAB 9-3 Sportcombi
  • Subaru Forester
  • Audi A4 Avant
  • Volvo XC70
  • Subaru Legacy Wagon
  • Peugeot 308 SW
  • BMW 3 Series Touring
  • Honda Accord Tourer
  • Mercedes C-Class Estate

 


8. „Do wszystkiego” (MPVs and SUVs)

  • Mazda5
  • Honda CR-V
  • Suzuki SX4
  • BMW X5
  • Volkswagen Tiguan
  • Nissan Qashqai
  • Volvo XC60
  • Chevrolet Captiva
  • Daihatsu Terios
  • Lexus RX450h

 

Najnowsze

Opony motocyklowe – wybór, eksploatacja, oznaczenia

Zamieszczamy poradnik eksploatacji opon motocyklowych. Jak wybrać opony motocyklowe, jaka jest ich żywotność, czy można je naprawiać i jak odczytywać oznaczenia na ogumieniu - oto nasze kompendium wiedzy.

fot. Dunlop

Wiadomo, że szczególnie w przypadku jednośladów, opona musi spełniać znacznie większe wymagania niż opona samochodowa. Łączna powierzchnia styku motocykla z podłożem jest wielkości pocztówki. Od jej stanu zależy życie motocyklisty.

Skąd wiadomo, że trzeba wymienić oponę?
Większość opon ma wskaźniki zużycia w postaci gumowego paska wtopionego w bieżnik – TWI (Tread Wear Indicator). Kiedy wskaźnik zużyje się na tyle, że pasek jest widoczny przez całą szerokość opony (równy z poziomem bieżnika), zdecydowanie należy ją wymienić.

Jak długo wytrzymują nowe opony?
Producenci nie oferują żadnej pisemnej gwarancji na przebieg jakichkolwiek opon dostarczanych z oryginalnym wyposażeniem np. motocykla. Ze względu różnorodność stylów jazdy, rodzajów konstrukcji ogumienia, składników bieżnika, przeznaczenia pojazdów, warunków atmosferycznych czy przyzwyczajeń kierowców, dokładne określenie spodziewanego przebiegu opon jest bardzo trudne. Czynnikiem który również wpływa wydatnie na liczbę kilometrów przejechanych na danej oponie, jest utrzymanie właściwego ciśnienia.

Jak wiek opony wpływa na jej parametry techniczne?
Roczna opona czy nawet dwuletnia nie musi być oponą gorszą. Wszystko zależy od sposobu i warunków jej przechowywania. Ogumienie wystawione na działanie czynników atmosferycznych, zmiany temperatury czy promieniowanie słoneczne, szybko traci swoje właściwości. Niebezpieczny dla opon jest też każdy kontakt ze smarem, rozpuszczalnikami organicznymi i paliwem. Teoretycznie nowa opona, przechowywana w odpowiednich warunkach, powinna utrzymać swoje parametry nawet do 5-ciu lat. Przyjęło się wymieniać w jednośladach opony co 2-3 lata, więc nie powinno się kupować opon starszych niż dwuletnie. Wiek opony odczytamy z wskaźnika DOT (Departament of Transport), o czym poniżej.

Czy naprawiać uszkodzoną oponę?
Opony należy naprawiać wyłącznie w serwisach opon. Nie wolno naprawiać opon, w których przebicie bieżnika jest większe niż 6 mm, ani opon z uszkodzeniami boku czy tych, w których bieżnik zużył się do głębokości mniejszej niż 1,6 mm. Należy pamiętać, że wielu uszkodzeń nie widać gołym okiem np. karkasu, drutówki czy struktury gumy, a zawsze to istotnie wpływa na jakość pracy ogumienia. Wielu producentów opon motocyklowych nie przewiduje też możliwości naprawy opon bezdętkowych, chociaż w określonych sytuacjach można ją usprawnić by mogła być bezpiecznie użytkowana. Większość produktów i preparatów naprawczych ma służyć przede wszystkim temu by po ich zastosowaniu móc dojechać do domu czy miejsca gdzie spokojnie dokona się wymiany opony. Nie mogą być stosowane jako docelowe środki naprawcze.

Czy można zakładać niewymiarowe opony?
Nie powinno się zakładać ogumienia o różnych wymiarach. Zaburza to profil opon, co znacznie pogarsza właściwości jezdne motocykla. Jak wiadomo, motocykl porusza się w pochyleniach. By odbywało się to sprawnie i bezpiecznie, niezbędny jest odpowiedni profil opony. Zakładanie zbyt szerokich, za dużych opon, kierując się chęcią poprawy wyglądu swojego motocykla, wpływa niestety bardzo negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Troszkę praktyki: jak odczytać dane z opony np. 120/90-17 64S
gdzie:

  • 120 – szerokość opony (od boku do boku) w mm
  • 90 – profil opony (procent wysokości z szerokości: 90% ze 120mm)
  • 17 – średnica osadzenia w calach
  • 64 – indeks nośności w kg – tutaj 280kg (pełną tabelę indeksów nośności znajdziecie w tabeli poniżej )
  • S – indeks prędkości – tutaj 180 km/h (tabelę indeksów prędkości znajdziecie poniżej w tabeli)

Na boku opony znajdują się również oznaczenia: Radial lub Diagonal oznaczające konstrukcję opony. A także informacje dotyczące dopuszczalnego, zalecanego przez producenta ciśnienia, , nazwy kraju pochodzenia, znaku homologacji oraz dodatkowych informacji handlowych. Istotnym oznaczeniem jest numer DOT (Department of Transport) mówiący o miejscu produkcji opony oraz daty jej produkcji. Ostanie 3 lub 4 cyfry oznaczają tydzień i rok produkcji danej opony. Przy numerze: DOT np. FU TA H76 X 3503 wiemy, że opona została wyprodukowana w 35 tygodniu 2003 roku.

 

fot. Pirelli

1 Nazwa marki i zarejestrowane logo
2 Wyraża maksymalne obciążenie opony w funtach przy określonym ciśnieniu (PSI)
3 Nazwa linii produktu
4 Strzałki określają kierunek obrotu opony w zależności od miejsca montażu (przód – tył)
5 Szerokość (mm)
6 Stosunek wysokości opony do szerokości. Stosunek ten nie jest oznaczony w przypadku, gdy szerokość wyrażona jest w calach (np. 3.50 – 18)
7 Kod konstrukcji opony („-„: Bias, „R”: Radialna, „B”: Bias belted)
8 Średnica obręczy wyrażona w calach
9 Współczynnik obciążenia, określa maksymalne obciążenie opony
10 Symbol prędkości, określa maksymalną prędkość podczas jazdy
11 Opona bezdętkowa (TL).
Opony dętkowe oznaczone są Tube Type (TT).
Skonsultuj się z nami w sprawie stosowania dętek w oponach bezdętkowych.
12 Nr homologacji według ECE R 75
13 Rodzaj bieżnika
14 Skrót od wyrażenia 'Department of Transportation' 'Ministerstwo Transportu'
Oznacza, iż opona jest zgodna z przepisami wydanymi przez Ministerstwo Transportu USA i Kanady
15 Data produkcji

Indeksy nośności opon (Li – ang. load index) określa maksymalne obciążenie, z jakim opona może być eksploatowana w jeździe z maksymalną prędkością dopuszczaną przez producenta opon. Obie wartości podawane są na oponie.

index
nośności
60-87
nośność
250-545
kg
index
nośności
88-115
nośność
560-1215
kg
index
nośności
116-143
nośność
1250-2725
kg
index
nośności
144-170
nośność
2800-6000
kg
60 250 88 560 116 1250 144 2800
61 257 89 580 117 1285 145 2900
62 265 90 600 118 1320 146 3000
63 272 91 615 119 1360 147 3075
64 280 92 630 120 1400 148 3159
65 290 93 650 121 1450 149 3250
66 300 94 670 122 1500 150 3350
67 307 95 690 123 1550 151 3450
68 315 96 710 124 1600 152 3550
69 325 97 730 125 1650 153 3650
70 335 98 750 126 1700 154 3750
71 345 99 775 127 1750 155 3875
72 355 100 800 128 1800 156 4000
73 365 101 825 129 1850 157 4125
74 375 102 850 130 1900 158 4250
75 385 103 875 131 1950 159 4375
76 400 104 900 132 2000 160 4500
77 412 105 925 133 2060 161 4625
78 425 106 950 134 2120 162 4750
79 437 107 975 135 2180 163 4875
80 450 108 1000 136 2240 164 5000
81 462 109 1030 137 2300 165 5150
82 475 110 1060 138 2360 166 5300
83 487 111 1090 139 2430 167 5450
84 500 112 1120 140 2500 168 5600
85 515 113 1150 141 2575 169 5800
86 530 114 1180 142 2650 170 6000
87 545 115 1215 143 2725

 

Źródło: Pirelli, Goodyear

Najnowsze

Porsche wynalazcą hybrydy szeregowej

Hybryda szeregowa wywodzi się z poczatku XX wieku, a za jej pomysłodawcę uważa się Ferdynanda Porsche. Za najprostsze szeregowe hybrydy można uznać lokomotywy elektryczne czy też pojazd wyposażony w silnik elektryczny doładowywany agregatem spalinowym. Jednak i dziś ten rodzaj zasilania hybrydowego znajduje szerokie zastosowanie.

Przykład rozwiązania układu napędowego w francuskim wozie bojowym, który ma wejść do produkcji od 2020 roku
Rys. Motocaina

Przykładem współczesnych zastosowań hybrydy szeregowej  będzie autobus miejski Mercedes Citaro czy wojskowe pojazdy AHED będące elementem amerykańskiego programu Future Combat System.

Prekursorem tego kierunku był Ferdynand Porsche, który już w 1900 roku skonstruował Lohner-Porsche Mixte: czterocylindrowy silnik o mocy 15 KM był połączony bezpośrednio z 80-woltowym dynamo. Wygenerowany prąd przepływał do silników elektrycznych przyłączonych do piast przednich kół lub był kierowany do baterii buforowej. Samochód ten jest uznawany za pierwsze seryjne auto hybrydowe na świecie.

Hybrydą szeregową nazywamy układ, w którym silnik spalinowy nie jest połączony mechanicznie z kołami auta i służy tylko do napędu generatora prądu elektrycznego, a do poruszania auta wykorzystuje się silnik (silniki) elektryczny. Przy takiej konfiguracji jednostka spalinowa może przez cały czas pracować w optymalnym zakresie obrotów (silniki elektryczne nie wymagają stosowania skomplikowanych skrzyń biegów).

Przeczytaj też o hybrydzie równoległej. Kliknij tu.

Najnowsze