Stworzyli nowe baterie - tańsze i 8 razy bardziej wydajne!

Stworzyli nowe baterie - tańsze i 8 razy bardziej wydajne!

04 maja 2020
2
To już kolejna zapowiedź stworzenia nowego rodzaju akumulatorów, dzięki którym pojazdy elektryczne zaoferują ogromny zasięg i będą się błyskawicznie ładowały. Na ile taka perspektywa jest realna?

Tak po prawdzie, to technologia wcale nie jest nowa, ponieważ mowa tu o bateriach litowo-siarkowych. Ich przewaga nad obecnie wykorzystywanymi litowo-jonowymi jest znana od lat, ale pomimo oferowania znacznie większej gęstości (a co za tym idzie pojemności), sprawiają wiele problemów. Naukowcy wspominają tu między innymi o dendrycznym wzroście litu na katodzie (krystalizowanie się litu na elektrodzie ujemnej) oraz o wyciekaniu polisiarczków i ich redukcji do krótkołańcuchowych polisiarczków. Efektem jest bardzo krótka żywotność ogniw i brak możliwości szybkiego ich ładowania.

Tesla ponownie zrewolucjonizuje auta elektryczne? Wkrótce pokaże „superbaterie”

Rozwiązanie tych problemów ogłosiła firma Brighsun, której litowo-siarkowa bateria ma rozwiązać wszystkie niedogodności związane z pojazdami elektrycznymi. Według jej przedstawicieli, nowe akumulatory zapewniają od 5 do 8 razy większą gęstość, a co za tym idzie większy zasięg. Pomyślcie o samochodzie, który na jednym ładowaniu przejedzie 2000 km. Co więcej taka bateria ma żywotność większą, od samochodu - podczas testu, w którym ogniwa były na zmianę ładowane do pełna i zupełnie rozładowywane (w ciągu zaledwie 30 minut), po 1700 takich cyklach nadal zachowały 91 procent swojej pojemności! Z prostego rachunku daje nam to przebieg rzędu 3,4 mln km.

Elektryki są bardziej czyste od aut spalinowych? Ujawniamy prawdę

Nowe baterie stanowiłyby prawdziwy przełom nie tylko w motoryzacji. Wyobraźcie sobie, że po 10-minutowym ładowaniu swojego smartfona, możecie korzystać z niego przez tydzień. Tak wydajne akumulatory mogą odmienić nasze codzienne życie.

Jakby dobrych wiadomości było mało, surowce potrzebne do produkcji takich ogniw są dostępne w ogromnych ilościach (eksperci z Brightsun mówią o zapasach na setki lat), a do tego nie kosztują kroci. Baterie litowo-siarkowe będą więc zauważalnie tańsze od litowo-jonowych odpowiedników. A ponieważ mają oferować nawet ośmiokrotnie większą wydajność, powiedzmy że jedynie dwukrotnie zwiększymy zasięg naszego samochodu. O ile tańsza będzie jego produkcja, jeśli wystarczy nam czterokrotnie mniejsza bateria. O ile lżejszy, a więc bardziej energooszczędny będzie taki pojazd!

Nowy standard ładowania elektryków pozwoli na korzystanie z mocy ponad 500 kW!

Wszystko to brzmi aż nazbyt dobrze, ale może się urzeczywistnić szybciej, niż myślimy. Przedstawiciele Brightsun prowadzą właśnie negocjacje z potencjalnymi inwestorami na temat masowej produkcji ich baterii. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, ma się ona rozpocząć już z końcem bieżącego roku.

Komentarze

Bulldog wścieknięty
07 maja 2020 11:58
Kiedyś też byłem zakochany w elektrykach ..... pytanie odnośnie tych aku: Z czego są zrobione i ile jest tego na Ziemi ( w sensie w ziemi). Czy cena nie będzie z kosmosu po 5 latach jak zacznie brakować surowca? Wodór Pany i Panewki - to jest paliwo... a właściwie " akumulator" energetyczny dla samochodów.... wcześniej czy później ;)
Nowak
10 maja 2020 10:10
Poczekamy zobaczymy.