
Stworzyli nowe baterie – tańsze i 8 razy bardziej wydajne!
To już kolejna zapowiedź stworzenia nowego rodzaju akumulatorów, dzięki którym pojazdy elektryczne zaoferują ogromny zasięg i będą się błyskawicznie ładowały. Na ile taka perspektywa jest realna?
Tak po prawdzie, to technologia wcale nie jest nowa, ponieważ mowa tu o bateriach litowo-siarkowych. Ich przewaga nad obecnie wykorzystywanymi litowo-jonowymi jest znana od lat, ale pomimo oferowania znacznie większej gęstości (a co za tym idzie pojemności), sprawiają wiele problemów. Naukowcy wspominają tu między innymi o dendrycznym wzroście litu na katodzie (krystalizowanie się litu na elektrodzie ujemnej) oraz o wyciekaniu polisiarczków i ich redukcji do krótkołańcuchowych polisiarczków. Efektem jest bardzo krótka żywotność ogniw i brak możliwości szybkiego ich ładowania.
Tesla ponownie zrewolucjonizuje auta elektryczne? Wkrótce pokaże „superbaterie”
Rozwiązanie tych problemów ogłosiła firma Brighsun, której litowo-siarkowa bateria ma rozwiązać wszystkie niedogodności związane z pojazdami elektrycznymi. Według jej przedstawicieli, nowe akumulatory zapewniają od 5 do 8 razy większą gęstość, a co za tym idzie większy zasięg. Pomyślcie o samochodzie, który na jednym ładowaniu przejedzie 2000 km. Co więcej taka bateria ma żywotność większą, od samochodu – podczas testu, w którym ogniwa były na zmianę ładowane do pełna i zupełnie rozładowywane (w ciągu zaledwie 30 minut), po 1700 takich cyklach nadal zachowały 91 procent swojej pojemności! Z prostego rachunku daje nam to przebieg rzędu 3,4 mln km.
Elektryki są bardziej czyste od aut spalinowych? Ujawniamy prawdę
Nowe baterie stanowiłyby prawdziwy przełom nie tylko w motoryzacji. Wyobraźcie sobie, że po 10-minutowym ładowaniu swojego smartfona, możecie korzystać z niego przez tydzień. Tak wydajne akumulatory mogą odmienić nasze codzienne życie.
Jakby dobrych wiadomości było mało, surowce potrzebne do produkcji takich ogniw są dostępne w ogromnych ilościach (eksperci z Brightsun mówią o zapasach na setki lat), a do tego nie kosztują kroci. Baterie litowo-siarkowe będą więc zauważalnie tańsze od litowo-jonowych odpowiedników. A ponieważ mają oferować nawet ośmiokrotnie większą wydajność, powiedzmy że jedynie dwukrotnie zwiększymy zasięg naszego samochodu. O ile tańsza będzie jego produkcja, jeśli wystarczy nam czterokrotnie mniejsza bateria. O ile lżejszy, a więc bardziej energooszczędny będzie taki pojazd!
Nowy standard ładowania elektryków pozwoli na korzystanie z mocy ponad 500 kW!
Wszystko to brzmi aż nazbyt dobrze, ale może się urzeczywistnić szybciej, niż myślimy. Przedstawiciele Brightsun prowadzą właśnie negocjacje z potencjalnymi inwestorami na temat masowej produkcji ich baterii. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, ma się ona rozpocząć już z końcem bieżącego roku.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
65% Polaków decyduje się prowadzić po alkoholu, wierząc w mity o "trzeźwieniu". Tłusty obiad, godzina czekania - czy to wystarczy? -
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
-
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Poczekamy zobaczymy.
Anonymous - 5 marca 2021
Kiedyś też byłem zakochany w elektrykach ….. pytanie odnośnie tych aku: Z czego są zrobione i ile jest tego na Ziemi ( w sensie w ziemi). Czy cena nie będzie z kosmosu po 5 latach jak zacznie brakować surowca? Wodór Pany i Panewki – to jest paliwo… a właściwie ” akumulator” energetyczny dla samochodów…. wcześniej czy później 😉