Startuje pierwszy w historii konkurs Car of the year Polska - Kasia Frendl z Motocaina.pl w jury

08 października 2019
Już od 2020 roku jeden z samochodów, który pojawi się na naszym rynku, otrzyma niepowtarzalny tytuł Car of the Year Polska. Organizatorem konkursu jest specjalnie powołana do tego celu Fundacja Car of the Year Polska założona przez doświadczonych dziennikarzy. Idea konkursu spotkała się z aprobatą i poparciem takich instytucji jak PZPM, AKDP, ITS, PIMOT i Automobilklub Polski. W składzie jury znalazła się Katarzyna Frendl.

Od wielu lat międzynarodowe jury składające się z 58 dziennikarzy motoryzacyjnych reprezentujących 27 krajów wybiera finałową siódemkę spośród około kilkudziesięciu modeli zgłoszonych do plebiscytu „Car of the Year”. Od niedawna zwycięski model jest ogłaszany podczas salonu samochodowego w Genewie, gdy przedstawiciel jury wyręcza symboliczną nagrodę dla najlepszego samochodu spośród samochodów debiutujących na rynku w bieżącym roku kalendarzowym - przyznawaną na rok następny - reprezentantowi wygranego koncernu samochodowego. Samochody, które dostają się do konkursu muszą być dostępne w danym roku na co najmniej pięciu rynkach, a ich szacowana sprzedaż roczna przekroczy 5 tys. egzemplarzy. W tym gronie nie mogą się znaleźć supersamochody. Każdy juror dysponuje pulą 25 punktów, która jest rozdzielana pomiędzy 10 modeli. Jeden samochód może otrzymać maksymalnie 10 punktów. Na tej podstawie powstaje ranking, z którego wyłania się siedem samochodów, wnikliwie sprawdzanych przez dziennikarzy.

Teraz podobny konkurs będzie odbywać się również w Polsce pod nazwą "Car of the Year Polska". Jury konkursu stanowią dziennikarze motoryzacyjni z różnych mediów i redakcji, zawodowo zajmujący się testowaniem i oceną samochodów. Dzięki uczestnictwu reprezentantów wielu redakcji, konkurs jest ponadredakcyjny i transparentny, a tytuł Car of the Year Polska ma szansę stać się prestiżowym wyróżnieniem na polskim rynku motoryzacyjnym.

Logo konkursu Car of the Year Polska zaprojektował Dominik Głąb, projektant Studio Kaniewski Design, wykładowca na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, natomiast statuetka powstaje w firmie GTTech, według projektu Łukasza Stankiewicza i Jacka Łukasiewicza.

Jurorzy Car of the Year Polska 2020

W skład jury wchodzi 20 polskich dziennikarzy:

Adam Kornacki - TVN Turbo
Artur Balwisz - Business Journal
Artur Włodarski - Gazeta Wyborcza
Bogdan Możdżyński - Forbes
Grzegorz Traczewski - Auto Plus Radio i TV
Jacek Bieniaszkiewicz - Polskie Radio Lublin
Jarosław Maznas - TVN Turbo
Juliusz Szalek - freelancer
Katarzyna Frendl - Motocaina.pl
Marek Perczak - Express Ilustrowany
Marek Wieruszewski - YouTube Marek Drives
Mikołaj Adamczuk - AutoBlog
Rafał Mądry - Super Express
Sławomir Paruszewski - Radio TOK FM
Tomasz Szmandra - Menadżer Floty
Władysław Wilkiel - Euroflota
Wojciech Majewski - TV Kraków
Wojciech Sierpowski - AutoRok
Wojciech Sroczyński - Fakt
Zachar Zawadzki - AutoCentrum

Juror gościnny 2020: Romuald Chałas, Prezes Automobilklubu Polski.

Opis wszystkich sylwetek jurorów znajduje się tu.

Założenia konkursu Car of the year Polska
Celem konkursu Car of the Year Polska jest uhonorowanie najlepszego nowego samochodu przez szerokie grono redakcji. Zwycięzca konkursu może być tylko jeden, a udział w konkursie jest bezpłatny. Warunkiem udziału danego modelu w konkursie jest rozpoczęcie jego sprzedaży bądź oficjalnej przedsprzedaży w wyznaczonym terminie, czyli - w przypadku tegorocznego konkursu - brane są pod uwagę samochody, które weszły na rynek po 1 września 2018 roku. W kolejnej edycji konkursu mogą wziąć udział samochody, które weszły na rynek polski do 1 listopada poprzedniego roku. Za moment wprowadzenia samochodu na rynek uznaje się publikację cennika (wraz z opcjami), który umożliwia zamówienie danego modelu w polskim salonie.

Lista samochodów biorących udział w Car of the year Polska 2020 (stan na 8.10.2019)
Alpine A110
Audi A1 Sportback
Audi e-tron
Audi Q3
Audi Q8
BMW 1
BMW 3
BMW 7
BMW Z4
Citroen Berlingo/Peugeot Rifter/Opel Combo
Citroen C5 Aircross
Cupra Ateca
DS3 Crossback
Fiat 500 X fl
Ford Ecosport
Ford Focus
Honda CR-V
Hyundai Elantra
Hyundai Kona EV
Hyundai Santa Fe
Jaguar I-Pace
Jeep Cherokee fl
Jeep Wrangler
Kia Proceed
Kia XCeed
Land/Range Rover Evoque
Lexus UX
Mazda CX-30
Mazda3
Mercedes-Benz B-klasa
Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz GLE
Mitsubishi ASX
Opel Corsa
Peugeot 208
Peugeot 508
Porsche 911
Porsche Cayenne Coupe
Renault Clio
Renault Kadjar
Seat Tarraco
Skoda Kamiq
Skoda Scala
Ssangyong Korando
Suzuki Jimny
Toyota Camry
Toyota Corolla
Toyota RAV4
VW Golf
VW T-Cross
Volvo S60

Harmonogram głosowań i ogłoszenie wyników
4 listopada odbędzie się pierwsze głosowanie, w którym każdy juror nominuje pięć modeli, a dzień później opublikowanie zostanie lista finałowej piątki (pięciu modeli, które uzyskały największą liczbę nominacji).

Na 3 grudnia zaplanowane są jazdy testowe finałową piątką modeli i ostateczne głosowanie. Każdy juror ma do dyspozycji 20 punktów. Maksymalna liczba punktów przyznana pierwszemu miejscu to 10 punktów. Na pierwszym miejscu można wskazać tylko jeden samochód. Punkty muszą zostać przyznane minimum trzem samochodom, w przypadku remisu decyduje liczba pierwszych miejsc. Tego samego dnia wyniki zostaną ogłoszone i - po raz pierwszy - wyręczona zostanie statuetka Car of the year Polska.

Jurorzy podczas oceny auta kierują się specyfikacją modelu podstawowego bądź wersji do niego zbliżonej. Przy ocenie samochodów pod uwagę brane są następujące kryteria: poziom zaawansowania technologicznego, funkcjonalność, ergonomia, właściwości jezdne, cena do wartości samochodu, design, teoretyczny poziom bezpieczeństwa, jakość wykonania, innowacje za które chcemy i jesteśmy w stanie zapłacić.

Więcej na stronach:

www.caroftheyear.pl
https://www.facebook.com/CaroftheYearPolska/
https://www.instagram.com/caroftheyearpolska/
https://twitter.com/CaroftheYearPL

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!