Sophie Opel budowała potęgę niemieckiej marki!

30 grudnia 2011
Women power - brzmi feministycznie, ale gdy spoglądamy w karty historii motoryzacji, poza niezaprzeczalnym wkładem idei mężczyzn, wciąż napotykamy coraz to nowe przykłady kobiecych inicjatyw. Dziś opowiemy o damie - ówczesnej business woman, dzięki której Opel mógł rozwinąć działalność.
Sophie Marie Opel
fot. z archiwum Opla

Sophie Marie z domu Sheller, córka oberżysty (właściciela lokalu gastronomicznego), była jedną z dziesiątki rodzeństwa, ale to właśnie jej ojciec wróżył sukces życiowy. Tak też się w istocie stało, bo odegrała znaczącą rolę w powodzeniu marki Opel. W listopadzie 1868 roku wyszła za mąż za młodego producenta maszyn do szycia - Adama Opla. Zanim jednak do tego doszło, Sophie otrzymała od ojca niebagatelny prezent - wielką wygraną na loterii: 100 tysięcy talerów*. Jej ogromny posag umożliwił Adamowi zakup silnika parowego i innych potrzebnych części do prowadzenia firmy, dzięki czemu rozwijająca się do tej pory w niezbyt szybkim tempie manufaktura, mogła kontynuować swoją działalność.

Posag posagiem, a zarządzanie?
Sophie szybko stała się "duszą" przedsiębiorstwa - jej zdolności językowe (władała kilkoma) doceniano podczas zagranicznych podróży biznesowych, gdy towarzyszyła mężowi nie tylko jako żona, ale również partnerka w interesach. To ona trzymała w ryzach pełną rachunkowość marki Opel, księgowała, rekrutowała, wypłacała pensje pracownikom. Na jej cześć, w 1870 roku, Adam Opel nazwał nową maszynę do szycia jej imieniem - Sophia.

 

Bertha Benz - żona Karla Benza - zapisała się w historii jako pierwsza osoba, której 123 lata temu udało się samodzielnie pokonać trójkołowym automobilem dystans ponad stu kilometrów. Dzięki jej doświadczeniom mąż mógł wprowadzić odpowiednie modyfikacje do swojego Patent-Motorwagen Nummer 1 i rozpocząć produkcję ulepszonych pojazdów samochowych - więcej czytaj tutaj.

Małżeństwo Opel miało piątkę synów (Carla, Wilhelma, Heinricha, Fridricha oraz Ludwiga), z którymi Sophie prowadziła firmę po śmierci męża (w 1895 roku, zmarł w wieku 58 lat). Niestety Adam nie dożył nawet produkcji pierwszego samochodu, który został zaprojektowany pod marką Opel - ten powstał 4 lata po jego pochówku (1899 roku) właśnie z inicjatywy Sophie - była zwolenniczką idei, że trzeba iść z duchem czasu. Dzięki jej pomysłowi właściwie możemy dziś jeździć samochodami Opla.

Opel a rowery, bobsleje, chipsy i lodówki!
Sophie rewelacyjnie radziła sobie z rozwojem firmy. Wspólnie z dziećmi postanowiła produkować rowery (od 1886 roku), na których jazda była od lat rodzinną pasją. Już po jej śmierci (zmarła w 1913 roku), w połowie lat 20-stych, Opel był największym na świecie producentem rowerów!

Z ciekawostek warto dodać, że na przełomie lat 70. i 80. Opel zaprojektował wyglądający bardzo futurystycznie bobslej (na zlecenie Niemieckiego Stowarzyszenia Bobslejowego), wyposażony w aerodynamiczną poduszkę powietrzną, stworzoną na bazie technologii pochodzących z motoryzacji.

Opel produkował także: maszyny do kapslowania i korkowania butelek do win (1880-1896), pompy strażackie i pługi (1911/12), silniki do samolotów (1911-1916), traktory (1928 rok, z 4-cylindrową jednostką, bazujący na samochodzie Opel 4 hp), podnośniki widłowe o pojemności silnika 1,5 litra (w latach 1936-1940 i potem 1946-1959) a także... lodówki - pod nazwą Frigidaire.

Kolejną zadziwiającą konotacją z marką i nazwiskiem Opel jest fakt, że nazwa Chio-Chips (niemiecki producent słonych przekąsek) wywodzi się od pierwszych liter 3 generacji potomków rodziny - Carlo, Heinz'a oraz ich matki Irmgard (wnuczki Adama Opla) oraz nazwiska von Opel. Szlachecki tytuł von należał się jedynie kilku członkom rodziny.


* niemiecka waluta regionalna, pochodząca z miejscowości Braunschweig - do tej pory używana przez krytyków globalizacji, z inicjatywy mieszkańców, co ma wzmocnić lokalną gospodarkę i ograniczyć odpływ pieniędzy za granice kraju, zabezpieczyć przez ewentualnym krachem waluty euro.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!