Rocznica historycznej wyprawy Berthy Benz

Bertha Benz zapisała się w historii jako pierwsza osoba, której 125 lat temu udało się samodzielnie pokonać trójkołowym automobilem dystans ponad stu kilometrów. Z okazji tej rocznicy, w muzeum Mercedesa między 2 a 4 sierpnia odbędzie się ekspozycja "Bertha Benz Days". 

Bertha Benz (1849-1944), żona Karla Benza, 5 sierpnia 1888 roku wraz z dwoma synami: 14-letnim Richardem oraz 15-letnim Eugenem, kierując automobilem Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 skonstruowanym przez męża, wybrała się bez jego wiedzy w podróż z Mannheim przez Weinheim, Heidelberg, Wiesloch i Durlach, aż do rodzinnego Pforzheim. Tym samym zapisała się w historii jako pierwsza osoba, której udało się samodzielnie pokonać ponad stukilometrowy dystans (106 km) bez obecności mechanika.

Bertha Benz
fot. Daimler

Z Mannheim wyjechali o świcie. Podczas podróży Bertha własnoręcznie oczyściła zatkany gaźnik broszką z kapelusza i owinęła nieizolowany przewód własną podwiązką. Parokrotnie na znacznych nachyleniach jej synowie musieli wysiąść z pojazdu i pchać go pod górkę, ponieważ moc automobilu okazała się niewystarczająca na pokonanie stromych wzniesień. Troskę wzbudzała także dostępność tzw. „ligroiny” (nafty), ponieważ 4,5-litrowy zapas paliwa w gaźniku (pojazd nie był jeszcze wyposażony w bak) szybko się zużywał. Naftę kupowało się wtedy w aptekach; jedna z nich w mieście Wiesloch wybawiła podróżnych z kłopotu. Zakład istnieje do dziś i z dumą informuje odwiedzających, że tu właśnie mieściła się pierwsza na świecie „stacja benzynowa”.

Późnym wieczorem odważna, lecz mocno zakurzona ekipa dotarła do Pforzheim, gdzie mieszkała matka Berthy. O sukcesie pionierka poinformowała męża pełnym radości telegramem; chciała swoim dokonaniem pokazać Karlowi, że jednym z warunków finansowego powodzenia przedsięwzięcia produkcji automobili jest pokazanie jego praktycznego zastosowania szerokiej publiczności. Do macierzystego Mannheim wróciła następnego dnia.
Po wyprawie, dzięki sugestiom żony, Karl Benz mógł wprowadzić poprawki do nowych modeli swoich automobili; zbudowano ich w sumie 25 egzemplarzy. Auta napędzały 2 l. jednocylindrowe silniki czterosuwowe o mocy 2 KM (przy 250 obr./min), co pozwalało osiągać prędkość maksymalną 18 km/h. Pojazdy wyposażone były w dwuprzełożeniową skrzynię biegów. Nadwozie osadzono na trzech drewnianych kołach. Potem eksperymentalnie wypuszczono rownież wersję czterokołową (prawdopodobnie tylko jeden egzemplarz).

fot. Daimler

Patent-Motorwagen Type III zapisał się w historii jako pierwszy „seryjnie produkowany pojazd”. Sprzedaż nie była początkowo łatwa, ludzie reagowali nieufnie – do momentu, gdy paryżanin Emile Roger wziął na siebie zadanie promocji i popularyzacji marki w rodzinnej Francji. To za jego pośrednictwem do Londynu trafił jedyny model pojazdu, który przetrwał do dzisiaj. Na co dzień prezentowany w londyńskim Muzeum Nauki, obecnie gościnnie uświetnia ekspozycję w muzeum Karla Benza w Ladenburgu. Istnieją przesłanki wskazujące na fakt, że to właśnie tym konkretnym samochodem Bertha odbyła swoją historyczną przejażdżkę.

Program oferowany przez Mercedes-Benz Museum w pierwszy weekend sierpnia został opracowany z myślą o upamiętnieniu rocznicy wyprawy Berthy. Przez trzy dni będzie dostępna możliwość zwiedzania w kostiumach z epoki, a trasy wycieczki zostaną podporządkowane sylwetce legendarnej pionierki. Można będzie przejechać się repliką trójkołowca i wziąć udział w historycznej pogadance z udziałem Jutty Benz, prawnuczki Berthy. Między 9 a 11 sierpnia  natomiast entuzjaści klasycznych samochodów zasiądą za kierownicą, by symbolicznie odtworzyć trasę pokonaną przez Berthę między Mannheim a Pforzheim.

Najnowsze


Najnowsze

Sobotnie przedpołudnie w Montmeló

Trzeci trening przed GP Hiszpanii pokazał, że mimo fatalnych startów na początku sezonu rywale powinni liczyć się ze starym, dobrym Ferrari.

Wczoraj podczas konferencji prasowej szef zespołu BrawnGP narzekał na problemy z ustawieniem samochodu Jensona Buttona. Fantastycznie spisujący się przecież dotychczas bolid konstrukcji Adriana Newey’a wyposażony został w nowy pakiet aerodynamiczny. Chciałoby się powiedzieć – lepsze może być wrogiem dobrego! Już wkrótce dowiemy się, czy wypowiedzi członków zespołu Rossa Brawna to wyraz prawdziwych obaw czy czysta kokieteria.

Dwa najlepsze czasy w sesji treningowej uzyskali Felipe Massa i Kimi Raikkonen. Trzeci wynik należał do Jensona Buttona i był prawie o pół sekundy gorszy. Sobotni poranek na Circuit de Catalunya pokazał wyraźnie jak bardzo różne czasy można osiągać na miękkich i twardych oponach. Robert Kubica jadąc na miękkiej mieszance poprawił swój rezultat o ponad 1,2 sekundy. Niestety, przedwcześnie pracę musiał zakończyć Nick Heidfeld, który nie opanował swojego bolidu na jednym z zakrętów i uszkodził przednie zawieszenie. 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
 okrążeń

1

3

Felipe Massa

Ferrari

1:20.553

18

2

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:20.635

0.082

22

3

22

Jenson Button

Brawn GP

1:21.050

0.497

19

4

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:21.163

0.610

17

5

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:21.239

0.686

21

6

9

Jarno Trulli

Toyota

1:21.256

0.703

23

7

1

Lewis Hamilton

McLaren

1:21.346

0.793

16

8

10

Timo Glock

Toyota

1:21.377

0.824

26

9

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:21.424

0.871

19

10

7

Fernando Alonso

Renault

1:21.499

0.946

17

11

2

Heikki Kovalainen

McLaren

1:21.519

0.966

15

12

16

Nico Rosberg

Williams

1:21.594

1.041

20

13

14

Mark Webber

Red Bull

1:21.629

1.076

19

14

11

Sébastien Bourdais

Toro Rosso

1:21.649

1.096

19

15

8

Nelson Piquet

Renault

1:21.685

1.132

18

16

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:21.689

1.136

18

17

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:21.909

1.356

19

18

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:22.043

1.490

19

19

20

Adrian Sutil

Force India

1:22.232

1.679

19

20

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:23.457

2.904

8

 

Najnowsze

Bawarski kabriolet i akrobacje motocyklowe Chrisa Pfeiffera

BMW Z4 Roadster wylądowało wczoraj wieczorem na dachu nowo otwartego salonu dealera BMW Auto Fus w Warszawie, podczas gdy na parkingu można było podziwiać show motocyklowe Chrisa Pfeiffera.

Nowe Z4 wylądowało na dachu salonu
fot. Motocaina

Premiera nowego modelu BMW Z4 Roadster zbiegła się z otwarciem nowego salonu warszawskiego dealera BMW Auto Fus. Honorowym gościem wieczoru był nowy prezes BMW Polska Andreas Biehler.

Zebranych gości na dachu budynku – który jest lądowiskiem dla helikopterów – powitał Hubert Urbański. Podnoszone przez dźwig BMW Z4 zgrabnie wylądowało pomiędzy uczestnikami pokazu.

Podczas oficjalnej części imprezy odbył się pokaz kreacji inspirowanych BMW Z4 autorstwa Dawida Wolińskiego, a już po zmroku wystąpił Chrisa Pfeiffera, którego niewiarygodne popisy na motocyklu BMW po raz kolejny wzbudziły zachwyt widzów (Chris występował już podczas Pit Lane Park na warszawskim lotnisku Bemowo). 

Auto prezentuje się fenomenalnie
fot. Motocaina

BMW Z4 to  roadster bawarskiej marki z twardym dachem, którego dwuelementowa aluminiowa konstrukcja otwiera się i zamyka w niecałe 20 sekund. Dostępne na rynku wersje silnikowe auta to trzy sześciocylindrowe jednostki benzynowe o mocy 204 KM w BMW Z4 sDrive23i, 258 KM w BMW Z4 sDrive30i i 306 KM w BMW Z4 sDrive35i. Modele wyposażone są w elementy technologii EfficientDynamics, która zapewnia oszczędne zużycie paliwa i zmniejszona emisje spalin. Ceny od: 165 400 tys. zł.

W ramach projektu BMW Art Car, nowe BMW Z4 posłużyło południowoafrykańskiemu artyście Robinowi Rhode jako 306-konny pędzel do namalowania niecodziennego obrazu, powstałego z kolorowych śladów pozostawianych przez auto na płótnie. Charakterystyczne, barwne mazy opon z obrazu stały się motywem przewodnim prezentacji BMW Z4 na całym świecie. 

Popisy Chrisa Pfeiffer’a
fot. Motocaina

Obszerny wywiad z Chrisem Pfeiffer’em – udzielony tylko dla Motocaina.pl !

Najnowsze

Piątkowe treningi w Katalonii

Przed wyścigiem o GP Hiszpanii większość zespołów wprowadza poważne zmiany w swoich samochodach. Nowe pakiety aerodynamiczne i nadzieję na lepsze wyniki ma zapewne Ferrari, BMW Sauber i McLAren Mercedes

Jenson Button w kokpicie bolidu BrawnGP 001
fot. BrawnGP

Po dzisiejszym porannym treningu poprawiły się nam nieco humory. Robert Kubica uzyskał trzeci, a Nick Heidfeld czwarty czas sesji. Nowy pakiet aerodynamiczny jaki zaprezentował szwajcarsko-niemiecki zespół na torze Circuit de Catalunya wymagał zebrania dodatkowych danych. Jak zwykle w piątek zespół pracował nad oceną zachowania się dwóch rodzajów opon dostarczanych przez Bridgestone.

Tylko kierowcy Ferrari i McLaren Mercedes używają KERS w trakcie weekendu w Hiszpanii. Nie wydaje się, żeby jego zastosowanie szczególnie pomogło liderom zeszłorocznej klasyfikacji. Może system udowodni nam jednak swoje zalety tuż po starcie wyścigu, szczególnie, że hiszpański tor ma przecież bardzo długą prostą startową, na której bolidy z większym przyspieszeniem będą miały okazję zyskać nieco przewagi.

Nie zawiódł natomiast kierowca Brawn GP Jenson Button. Jako jedyny uzyskał czas okrążenia poniżej 1 minuty i 22 sekund.

 

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

22

Jenson Button

Brawn GP

1:21,799

21

2

9

Jarno Trulli

Toyota

1:22,154

0,355

30

3

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:22,221

0,422

24

4

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:22,658

0,859

14

5

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:22,659

0,860

24

6

16

Nico Rosberg

Williams

1:22,667

0,868

26

7

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:22,753

0,954

24

8

10

Timo Glock

Toyota

1:22,828

1,029

29

9

3

Felipe Massa

Ferrari

1:22,855

1,056

15

10

23

Rubens Barrichello

BrawnGP 

1:22,859

1,060

24

11

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:22,873

1,074

20

12

14

Mark Webber

Red Bull

1:22,934

1,135

25

13

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:22,959

1,160

24

14

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:23,077

1,278

21

15

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:23,088

1,289

30

16

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:23,089

1,290

25

17

7

Fernando Alonso

Renault

1:23,157

1,358

18

18

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:23,185

1,386

31

19

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:23,522

1,723

17

20

20

Adrian Sutil

Force India

1:23,536

1,737

19

 

Nico Rosberg przed piątkowym treningiem
fot. Williams

W drugiej sesji treningowej prawie wszyscy kierowcy pracowali na torze od samego początku. Jedynie Adrian Sutil z zespołu Force India na skutek problemów technicznych ze zbiornikiem paliwa nie mógł sprawdzić ustawień swojego samochodu. Bardzo dobrą postawę zaprezentowali kierowcy Williamsa. Po raz kolejny Nico Rosberg  okazał się najszybszy. Drugi czas należał do Kazuki Nakajimy. Były to zresztą najlepsze wyniki  obydwu piątkowych treningów.

 

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

16

Nico Rosberg

Williams

1:21,588

43

2

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:21,740

0,152

40

3

7

Fernando Alonso

Renault

1:21,781

0,193

36

4

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:21,843

0,255

39

5

14

Mark Webber

Red Bull

1:22,027

0,439

37

6

22

Jenson Button

BrawnGP

1:22,052

0,464

35

7

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:22,753

0,494

45

8

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:22,082

1,761

26

9

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:22,349

0,983

17

10

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:22,571

1,011

40

11

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:22,599

1,027

30

12

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:22,615

1,082

32

13

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:22,670

1,221

31

14

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:22,809

1,288

29

15

3

Felipe Massa

Ferrari

1:22,878

1,290

35

16

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:22,948

1,360

40

17

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:23,173

1,585

39

18

10

Timo Glock

Toyota

1:23,360

1,772

46

19

9

Jarno Trulli

Toyota

1:23,623

2,035

47

20

20

Adrian Sutil

Force India

 –

Po treningu sędziowie zadecydowali o nałożeniu kary na kierowcę Red Bull Marka Webbera, którego bolid poruszał się z prędkością ponad 90 km/h przy ograniczeniu do 60 km/h w pitlane. Australijczyk otrzymał „mandat” wysokości 6 400 Euro.

Najnowsze