Słownik motocyklowy Motocainy: Amortyzator skrętu
Prezentujemy wam słownik motocyklowy Motocainy. Codziennie przedstawimy nowe hasło, które pozwoli rozszerzyć wiedzę – nie tylko nowicjuszkom.
Amortyzator skrętu
Urządzenie montowane przede wszystkim w motocyklach sportowych o lekkiej ramie i ostrej geometrii podwozia. Zapobiega drganiu kierownicy, potocznie nazywanemu Shimmy, które może doprowadzić do zerwania przyczepności przedniej opony. Urządzenie po zainstalowaniu i prawidłowym zestrojeniu (amortyzatory posiadają regulację siły działania) tylko nieznacznie ogranicza swobodę ruchów kierownicy.
Amortyzator skrętu |
![]() |
fot. Ohlins |
Na rynku dostępne są dwa rodzaje amortyzatorów: olejowe i gazowo olejowe. Tłumienie drgań jest liniowe lub progresywne. Różnią się one działaniem przy nagłych ruchach kierownicą. Liniowy działa od początku narastania takiego ruchu. Progresywny zwiększa siłę swojego działania wraz ze wzrostem drgań.
Istnieją także elektroniczne amortyzatory skrętu jak HESD Hondy. Wszystko odbywa się tu za pomocą elektroniki. System gromadzi dane na temat przyspieszania oraz zwalniania i dostosowuje intensywność działania amortyzatora do aktualnej prędkości, czyli w mieście przy niskich prędkościach działanie jest minimalne, zwiększa się dopiero przy większych prędkościach.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: