Agata Rzędowska

Škoda pokazała nowe logo i kolejny model elektryczny – Škoda Vision 7S

Skoda aspiruje do segmentu premium. Zapowiada trzy nowe elektryczne modele i odświeża logo.

Spis treści

Czeski producent zaprezentował kilka dni temu odważny projekt kolejnego elektryka oraz nowe logo Škoda. Należąca do grupy Volkswagen marka zapowiada kolejne nowe modele aut – w pełni elektryczne. Na początek Skoda Vision 7S – to siedmiomiejscowy, elektryczny SUV-a. Wraz z nim pojawia się nowy język projektowania, który będzie cechował kolejne modele.

Škoda Vision 7S – wygląd

Choć model Vision 7S to studium koncepcyjne oparte na platformie MEB grupy Volkswagen, to zapowiada nowy język projektowania, który będzie wykorzystywać Skoda w kolejnych modelach. Będzie on stopniowo wprowadzany od 2023 r. Pełno w nim wyrazistych linii, które zostały mocno zaakcentowane w koncepcie z przodu – to tzw. Tech-Deck Face. To także pierwsza Škoda z matowym kolorem nadwozia. Wyróżniają się na nim potężne zderzaki, wykonane z opon pochodzących z recyklingu. Ten sam materiał jest również stosowany do okładzin nadkoli.

Skoda Vision 7S

Z przodu zintegrowanych jest siedem pionowych wlotów powietrza, przez które kierowane jest ono do hamulców i układów chłodzenia. Przeprojektowany napis Škoda zastępuje tu logo marki i jest uzupełniony pasem oświetlenia ambiente. Zmodyfikowano też atrapę chłodnicy, której w aucie elektrycznym przecież nie ma – żebra atrapy zostały zastąpione ciemnym szkłem, które skrywa w sobie czujniki systemów asystujących. Tech-Deck Face jest znacznie bardziej płaski i szerszy niż w poprzednich modelach.

Wąskie przednie reflektory rozmieszczono w dwóch rzędach, jeden nad drugim. Umieszczony nad nimi ostro zarysowany pas świateł do jazdy dziennej rozciąga się na boki i rozszerzając wiązkę świetlną. Reflektory swoim ustawieniem tworzą kształt litery T – podobnie jak tylne światła LED. Ten akcent stylistyczny powtarza się na lusterkach zewnętrznych, a także na klamkach drzwi. W tylnym zderzaku znajdziemy dziewięć pionowych wylotów powietrza.

Škoda Vision 7S – wnętrze: dwa ustawienia

Ten koncepcyjny, elektryczny SUV ma oferować dużo miejsca dla siedmiu pasażerów. Wnętrze zostało wykonane z połączenia ekologicznych materiałów z interaktywnymi powierzchniami. Podłoga i bagażnik, wykonane są w całości z forniru pochodzącego z recyklingu opon.

Koncept nie ma słupka B, co z pewnością ułatwia wsiadanie do pojazdu. Tylne drzwi otwierają się zatem w kierunku bagażnika.

Dzięki obrotowemu centralnemu ekranowi dotykowemu i przesuwanym elementom, w środku można ustawić dwie różne konfiguracje: do jazdy i relaksu. Podczas jazdy wszystkie elementy sterujące znajdują się w tradycyjnej pozycji – centralny 14,6-calowy ekran dotykowy jest ustawiony pionowo.

Podczas ładowania lub postoju można przejść w tryb relaks jednym naciśnięciem przycisku na konsoli środkowej. Wnętrze wówczas się zmienia – kierownica i zestaw wskaźników odsuwają się do tyłu od kierowcy i pasażerów, tworząc dodatkową przestrzeń. Fotele w pierwszym rzędzie obracają się do wewnątrz i pochylają, umożliwiając także oglądanie ekranu pasażerom z tyłu. Fotele w drugim rzędzie również się rozkładają. Wszyscy pasażerowie mogą cieszyć się wygodniejszą pozycją siedzącą i lepszym widokiem na ekran, który obraca się do pozycji poziomej, aby optymalnie wyświetlać treści rozrywkowe.

W trybie jazdy kierowca korzysta z systemu AR head-up, wyświetlającego najważniejsze dane z jazdy, oraz 8,8-calowego cyfrowego wyświetlacza wskaźników, który dostarcza dodatkowych informacji. Kierownica została całkowicie przeprojektowana, a jej konstrukcja spłaszczona u góry i u dołu, ma zapewniać kierowcy dobry widok na wyświetlacz. W jej centralnej części widnieje napis Škoda. Z kierownicą zintegrowane są haptyczne elementy sterujące, podkreślone przez pomarańczowe akcenty. W trybie relaks kierowca może sterować bardziej funkcjami za pomocą zintegrowanego panelu dotykowego na dolnym ramieniu kierownicy.

Ciekawie też zlokalizowany jest fotelik dziecięcy – na tunelu środkowym.

Skoda Vision 7S

Škoda Vision 7S – zasięg i pojemność akumulatora

Marka uchyla rąbka tajemnicy co do specyfikacji technicznej auta. Deklarowany zasięg to ok. 600 km. Uzyskano go dzięki zastosowaniu akumulatora trakcyjnego o pojemności 89 kWh. Auto można ładować z mocą 200 kW.

Klaus Zellmer, dyrektor generalny Škoda Auto, zapowiedział podczas prezentacji Vision 7S trzy nowe elektryczne modele marki – mają trafić na rynek do 2026 roku.

Zellmer przyznał, że Škoda przyspiesza elektryfikację i celuje w segment premium. 

To postawi nas w jeszcze silniejszej pozycji w obecnej dekadzie transformacji. Co więcej, w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestujemy łącznie 5,6 mld euro w e-mobilność i kolejne 700 mln euro w cyfryzację. Zapewnimy w ten sposób rentowność firmy i miejsca pracy w przyszłości – wyjaśnił dyrektor generalny.

Plany na małą Škodę – następca Citigo będzie elektryczny?

Poza modelem Vision 7S możemy się spodziewać elektrycznego auta miejskiego oraz kompaktowego SUV-a.

Škoda ma już w ofercie model Enyaq iV, czekamy na wprowadzenie na rynek wersji Coupé. Zapowiedź miejskiego modelu pozwoli wypełnić lukę, która powstała po zakończeniu produkcji elektrycznego Citigo. Przypomnę, że auto powstało na bazie modelu spalinowego. Trzeba przyznać, że była to bardzo udana konwersja, ale w standardzie budżetowym. 

Nowe logo Škoda

Wraz z modelem koncepcyjnym zaprezentowano odświeżone logo marki. Skrzydlata strzała znika z samochodów, pozostanie jedynie w komunikacji koncernu. Na pojazdach pojawi się jedynie odświeżony napis Škoda ze zunifikowaną pierwszą literą. Chodzi o ułatwienie zapisywania nazwy Skoda za granicą. Pełna identyfikacja wizualna i nowe logo pojawią się na samochodach w 2024 r. Napis będzie prezentowany częściej niż logo firmy w komunikacji marketingowej.

Symbol „skrzydlatej strzały” również został zdefiniowany na nowo, choć nie tak bardzo jak znak słowny. Jego uproszczona konstrukcja jest widoczna na pierwszy rzut oka. Nowe logo Skoda będzie teraz przedstawiane bez plastikowej grafiki 3D. W ten sposób marka reaguje na zmianę w kierunku jeszcze bardziej zdigitalizowanej komunikacji. Prostszy, dwuwymiarowy znak graficzny może być lepiej integrowany z różnymi formatami.

nowe logo Skoda

Nowe modele Skody na kolejne lata: Superb, Kodiaq, Octavia

W fazie przejścia w erę e-mobilności czeska marka nie rezygnuje ze sprzedaży swoich flagowych modeli z napędem spalinowym. W drugiej połowie 2023 r. zaprezentowane zostaną nowe generacje modeli Superb oraz Kodiaq. Co więcej, w 2024 r. pojawi się odświeżona Škoda Octavia. Dzięki nowej strategii Škoda chce oferować najszersze portfolio w historii marki – od miejskiego modelu Fabia, po 7-miejscowego elektrycznego SUV-a Vision 7S.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze