Skoda Scala – czeska rewolucja?

Zbudowana na nowej platformie, wyznaczająca nowe trendy w stylistyce nadwozia oraz projektu wnętrza – właśnie zaprezentowana Scala jest przedstawiana jako przełomowy model dla czeskiego producenta.

Nazwa Scala została zaczerpnięta z łaciny, gdzie oznacza schody lub drabinę. Wybór wydaje się być nieprzypadkowy, ponieważ model ten, według słów przedstawicieli Skody, ma pozwolić marce wejść na wyższy poziom. A do tego „schody” faktycznie dobrze się nadają.

Zostawiając już językowe konotacje, skupmy się na samym samochodzie. Jego pojawienie się zapowiadało koncepcyjne Vision RS, z którego produkcyjny model czerpie garściami. Wyrazista stylistyka z pewnością sprawi, że Scala będzie przyciągała wzrok jak żaden z wcześniejszych modeli Skody, ale prawdopodobnie nie na długo. Czesi już zapowiadają, że nowy język stylistyczny zobaczymy w kolejnych ich samochodach. Scala jest pierwszym modelem, który na tylnej klapie, zamiast logo producenta, ma duży napis SKODA, a także pierwszym wyposażonym w dynamiczne kierunkowskazy z tyłu. Światła w technologii LED z przodu i z tyłu oferowane będą seryjne.

Studyjne Vision RS miało również niemały wpływ na wnętrze Scali. Po raz pierwszy w modelu Skody zastosowano ekran systemu infotainment wystający z deski rozdzielczej (dostępne będą rozmiary 6,5, 8 oraz 9,2 cala), którą wykonano z miękkich tworzyw o fakturze przypominającej struktury krystaliczne. Elegancji wnętrzu dodają przypominające jasne drewno wstawki, oświetlenie nastrojowe oraz tapicerka z mikrofibry i kontrastującymi szwami. Nowoczesnym akcentem jest z pewnością opcjonalny ekran o przekątnej 10,25 cala, który może zastąpić analogowe wskaźniki.

Skoda Scala dostępna będzie z pięcioma jednostkami napędowymi. Bazowa to 1.0 TSI o mocy 95 KM, łączona z 5-biegową manualną przekładnią, a jej 115-konna odmiana występuje (tak jak pozostałe wersje) z 6-biegową skrzynią ręczną lub 7-biegową DSG. Najmocniejszy silnik to 1.5 TSI rozwijający 150 KM i mający funkcję odłączania dwóch cylindrów. Oferta wysokoprężna została ograniczona do jednostki 1.6 TDI o mocy 115 KM. Dla kierowców ceniących oszczędność przygotowano również wersję zasilaną gazem ziemnym – 1.0 G-TEC (90 KM).

Charakter samochodu – jego reakcję na gaz, pracę automatycznej skrzyni biegów czy też układu kierowniczego – będzie można dostosować wybierając jeden z trybów jazdy. Do wyboru jest Eco, Normal, Sport oraz Individual. Opcjonalnie zamówimy też zawieszenie obniżone o 15 mm i utwardzające się po wybraniu opcji Sport.

Standardowe wyposażenie Scali będzie obejmowało między innymi system wykrywający linie na drodze oraz asystenta wykrywające ryzyko kolizji (również z pieszym) i automatycznie uruchamiający hamulce w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy. Opcjonalnie dostaniemy adaptacyjny tempomat z radarem działający z prędkościami do 210 km/h, układ monitorujący martwe pole lusterek (do 20 m) oraz sytuację za samochodem (do 70 m), a także asystenta parkowania.

Skoda Scala nie ma jeszcze dokładnie wyznaczonej daty rynkowej premiery. Czesi zdradzili jedynie, że nastąpi ona w pierwszej połowie 2019 roku.

Najnowsze

Zmiana pasa i zaskakująca kolizja

Podczas zmieniania pasa ruchu zawsze musimy pamiętać, że w martwym polu lusterek może znajdować się inny pojazd. Inaczej nasz manewr może zakończyć się tak, jak na tym nagraniu.

Samochód z kamerą musiał znaleźć się w martwym polu kierowcy Renault Megane, który zmienił pas uderzając w niego. Następnie francuski hatchback był przez klika metrów pchany bokiem, zanim oba pojazdy się nie zatrzymały.

W komentarzach pod tym nagraniem można znaleźć opinie, że kierowca auta z kamerą mógł uniknąć kolizji i dziwne jest, że tego nie zrobił. Rzeczywiście pas po jego prawej stronie był pusty i w teorii mógł on na niego uciec. A jakie jest wasze zdanie? Zdarzeniu można było zapobiec?

Najnowsze

Volkswagen Beetle Final Edition – żegnaj Garbusie

Volkswagen of America uczcił ostatni rok produkcji Beetle i Beetle Cabrio specjalną edycją „Final Edition”. Dwa szczególnie wykończone modele mają swoją premierę podczas Los Angeles Auto Show 2018.

Volkswagen of America uczcił ostatni rok produkcji Beetle i Beetle Cabrio specjalną edycją „Final Edition”. Dwa szczególnie stylowo wykończone modele mają swoją premierę podczas Los Angeles Auto Show 2018.

Ameryka zawsze była jednym z rynków, na którym miał wielu fanów. Właśnie dlatego Volkswagen of America postanowił przygotować dwa wyjątkowo wykończone modele specjalne – Beetle Final Edition i Beetle Cabrio Final Edition.

Inspiracją do przygotowania wersji specjalnej Beetle była edycja „Última Edición” Volkswagena Beetle z 2003 roku. Podobnie jak wersja „Última Edición”, także „Final Edition” jest dostępna w kolorach beżowym (Safari Uni) i jasnym niebieskim (Stonewashed Blue).

Modele z serii „Final Edition” są również dostępne w kolorze Pure White, Deep Black Pearl Effect i Platinum Grey. Dach z tkaniny w Beetle Cabrio został wykonany w klasycznym brązowym kolorze. Wersję „Final Edition” można rozpoznać po napisie „Beetle” na pokrywie bagażnika.

Specjalna wersja Beetle jest napędzana silnikiem 2.0 TSI o mocy 176 KM, który współpracuje z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Ceny tej wersji zaczynają się od 23 045 dolarów.

Najnowsze

Seat Tarraco – znamy ceny hiszpańskiego SUV-a

Na polskim rynku debiutuje największy SUV w gamie modelowej Seata. Tarraco będzie dostępny z silnikami 1.5 TSI oraz 2.0 TDI, a także w wersjach Style i Xcellence. Jeszcze w tym roku pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach dealerskich.

Seat Tarraco jest SUV-em klasy średniej, który może przewieźć nawet siedem osób, a w wersji z dwoma rzędami siedzeń oferuje bagażnik mający 760 l pojemności. Zgodnie z zapewnieniami producenta jest on pierwszym modelem zapowiadającym nowy język stylistyczny marki.

Podstawowa wersja wyposażenia Style obejmuje na przykład 10-calowy wirtualny kokpit, system infotainment z 8-calowym ekranem dotykowym, pełne światła LED i automatyczną klimatyzację trzystrefową. W odmianie Xcellence znajdziemy ponadto pełen pakiet asystentów, elektrycznie i bezdotykowo otwierane i zamykane drzwi bagażnika, podgrzewane fotele (przód i tył), nawigację i czujniki parkowania z kamerą cofania.

Tarraco Style kupimy w wersjach 1.5 TSI 150 KM (121 800 zł), 2.0 TDI 150 KM (131 300 zł) oraz 2.0 TDI 150 KM DSG 4Drive (148 900 zł). W przypadku wyposażenie Xcellence ceny kształtują się następująco: 1.5 TSI 150 KM (140 000 zł), 2.0 TDI 150 KM (149 400 zł), 2.0 TDI 150 KM DSG 4Drive (167 000 zł) oraz 2.0 TDI 190 KM DSG 4Drive (174 200 zł).

Najnowsze

Czy zasilanie aut LPG nadal jest ekologiczne?

Każdy kierowca odczuwa stale rosnące na stacjach paliw ceny benzyny i oleju napędowego. Skutkuje to rosnącym zainteresowaniem pojazdami zasilanymi paliwami alternatywnymi. Aby ograniczyć koszty eksploatacji pojazdu mamy do wyboru kupno wciąż relatywnie drogiego auta zasilanego silnikiem elektrycznym, bądź dobrze znanym w Polsce i stosunkowo niedrogim montażem instalacji LPG w pojeździe. Tylko czy to rozwiązanie sprzyjające środowisku?

Poza ekonomią podróży niebagatelne znaczenie dla transportu ma również ekologia. Opinia specjalistów z Instytutu Inżynierii Laserowej w Bielsko – Białej oraz z Centrum Badań i Rozwoju firmy AC S.A. jest jednoznaczna: LPG jest ekologiczną alternatywą i sposobem na zmniejszenie emisji szkodliwych związków do atmosfery. Dlaczego? Dajmy głos ekspertom.

Silniki elektryczne przyjazne środowisku?
W obiegowej opinii auta zasilane silnikiem elektrycznym są przyjazne środowisku, gdyż nie emitują szkodliwych produktów spalania. Analizując ten typ zasilania trzeba jednak zwrócić uwagę na sposób magazynowania energii, jakim obecnie jest akumulator litowo – jonowy.

Do jego wytworzenia potrzeba metali ciężkich, takich jak kobalt, lit i nikiel. Złoża tych pierwiastków znajdują się w głównej mierze w krajach trzeciego świata – Boliwia, Demokratyczna Republika Konga i Zambia, gdzie europejskie normy wydobycia i troski o środowisko są tematem marginalnym. To właśnie produkcja ogniw i ich utylizacja pozostawia dużą rysę na wizerunku aut zasilanych energią elektryczną. Wciąż pozostają wątpliwości, czy brak emisji spalin w trakcje eksploatacji pojazdu jest w stanie przysłonić negatywne skutki produkcji i utylizacji ogniw oraz produkcji prądu potrzebnego do ich naładowania.

Wpływ paliw kopalnych
W związku z relatywnie wysoką ceną aut elektrycznych oraz w odniesieniu do wymogów UE związanych ze składem i poziomem emisji spalin, LPG jest świetną alternatywą dla innych paliw kopalnych. W dokumencie „Local Air Quality”, gdzie poddano głębszej analizie LPG, można stwierdzić, że gaz płynny posiada wyższą wartość energetyczną w stosunku do innych paliw o prostej strukturze molekularnej. To właśnie jego struktura molekularna sprawia, że możemy zaliczyć go do paliw o niższej emisyjności zanieczyszczeń niż pozostałe paliwa kopalne. Każdy składnik spalin emitowanych przez pojazd ma znaczny wpływ na środowisko, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę pojazdów poruszających się po drogach.

Dwutlenek węgla (CO2) jest produktem spalania węgla (C), który jest składnikiem paliwa węglowodorowego. Najwyższa zawartość dwutlenku węgla jest w spalinach powstałych ze spalania mieszanki stechiometrycznej (spalanie całkowite). Jeśli w procesie spalania występuje niewystarczająca ilość tlenu, dochodzi do wzrostu zawartości tlenku węgla (CO) w spalinach, który jest dużo bardziej niebezpieczny dla człowieka od CO2. Ważne jest, aby paliwa spalały się jak najpełniej, wówczas powstaje najwięcej dwutlenku węgla (CO2). Jedyną metodą ograniczenia jego emisji jest zmniejszenie zużycia paliwa, lub stosowanie paliw o małej zawartości węgla (C) np. propanu i butanu. To te gazy są właśnie składnikami LPG.

Tlenek węgla (CO) jest produktem niedokończonego procesu spalania węgla (C), składnika paliwa węglowodorowego. W komorze spalania nigdy nie ma warunków, aby całość węgla (C) spaliła się tak, by powstał tylko dwutlenek węgla (CO2), dlatego tlenek węgla (CO) zawsze jest w spalinach silnika. Budowa cząsteczek węglowodorów ciekłych, z których składa się benzyna jest znacznie bogatsza w węgiel niż LPG. Podobnie ma się sytuacja w przypadku oleju napędowego. Skutkuje to tym, że w produktach spalania benzyny i oleju napędowego jest znacznie większy procent cząstek tlenku węgla, niż w przypadku spalania LPG.

Węglowodory (HC) jest to grupa związków chemicznych. które składają się z węgla (C) i wodoru (H). Oznacza się je symbolem (HC). W spalinach jest ok, 180 różnych związków typu węglowodór. Mają one różne własności i są różnym stopniu toksyczne. Paliwa silnikowe składają się głównie z węglowodorów. Ich końcowymi produktami spalania są dwutlenek węgla (CO2) oraz para wodna (H2O), czyli substancję najmniej szkodliwe spośród wszystkich produktów spalania paliwa. Im bardziej wydajny proces spalania tym więcej węglowodorów zostaje rozłożonych na CO2 i H2O. Zawartość nierozłożonych węglowodorów jest wyraźnie niższa podczas spalania LPG. Gaz tworzy bowiem z powietrzem mieszaninę bardziej homogeniczną w porównaniu z benzyną, przez co jakość procesu spalania wyraźnie się poprawia. Należy również podkreślić, iż w przypadku zasilania paliwem LPG wskaźnik AFR (z ang. Air Fuel Ratio) będzie wyższy. Wynika to z większego zapotrzebowania na powietrze, w stosunku do paliwa dla uzyskania mieszaniny o składzie zbliżonym do stechiometrycznego.

Tlenkom azotu (NOx) przypisuje się ok. dziesięciokrotnie silniejsze, szkodliwe oddziaływanie na organizm człowieka niż tlenkom węgla (CO). Ponadto reagując z węglowodorami (HC) w atmosferze, już po opuszczeniu układu wylotowego, powodują powstanie kolejnych „odmian” trujących węglowodorów (zjawisko smogu). Przyczyniają się również do powstawania tzw. kwaśnych deszczy (opady kwasu azotowego) i obumierania roślinności. Obecność tlenków azotu w spalinach wynika z warunków panujących w komorze spalania oraz obecności tzw. azotu paliwowego w spalanym paliwie. Ropa naftowa zawiera azot paliwowy od 0,01 do 0,3% wag., wyjątkowo jego udział sięga 0,9%. Najważniejsze jego grupy to: pirydyny, indole, chinoliny, tetrahydrochinoliny, karbazole i pirole.

LPG ma głos
Gaz propan – butan jest wolny od azotu paliwowego, dlatego też obecność tych wybitnie szkodliwych związków w spalinach jest w przypadku spalania LPG znacznie niższa, niż w przypadku spalania benzyn lub oleju napędowego. Jako paliwo dla transportu jest źródłem czystszej energii, ponieważ emituje ok. 20% mniej związków węgla niż benzyna. Redukcja zanieczyszczeń w transporcie dzięki LPG może sięgać:

  • ok. 10-15% mniej CO2,
  • 20% mniej CO,
  • ok. 60% mniej węglowodorów.

LPG jest najpopularniejszym paliwem alternatywnym w Europie pod względem wykorzystania go w transporcie (2% transportu drogowego UE). Jego stosowanie zmniejsza koszty eksploatacji pojazdu, przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym. Paliwo te jest dużo bezpieczniejsze dla środowiska, niż inne paliwa kopalne. Może ono stanowić jedną z alternatyw dla pojazdów elektrycznych, które są stosunkowo drogie na obecną chwilę. Ponadto przy spalaniu LPG nie powstają związki siarki i ołowiu, a emisja związków azotu jest niższa niż w wypadku oleju napędowego czy benzyny, również pod względem wydzielania aerozoli powietrznych (PM).

Autorzy:
dr inż. Krzysztof Garbala, Centrum Badań i Rozwoju AC S.A., Instytut Inżynierii Laserowej w Bielsko – Białej
mgr inż. Piotr Cybulko, Instytut Inżynierii Laserowej w Bielsko – Białej

Najnowsze