Skoda kontra Ferrari i Porsche. Który model wygra?

Już na samą myśl o takim porównaniu wszystko brzmi bardzo niedorzecznie. Jednak gdy wgłębimy się w szczegóły to przekonamy się, że nowy Superb potrafi być szybszy niż supersamochody.

Brytyjczycy postanowili przeprowadzić nietypowy test porównawczy. Na specjalnie przygotowanym torze postawiono nową Skodę Superb w wersji kombi, która skrywa pod maską silnik 2.0 TSI o mocy 280 KM. Najmocniejsza jednostka w gamie potrafi przekazywać napęd na cztery koła poprzez skrzynię DSG. Przyspieszanie od 0 do 100 km/h zajmuje w tym aucie 5,8 sekundy. Prędkość maksymalna to 249 km/h. Całkiem niezłe osiągi, prawda?

Naprzeciw czeskiego kombi stanęła plejada supersamochodów sprzed kilku epok. Mamy tutaj takie perełki jak Honda NSX, Lotus Esprit, Ferrari 308 GTB czy Porsche 911 Carrera. Okazuje się, że Skoda wygrywa z tymi modelami nie tylko pod względem ilości miejsca dla pasażerów. Podczas sprintu na prostej drodze zostawiła w tyle samochody, które przez ostatnie dekady były i będą motoryzacyjnymi marzeniami wielu osób.

Tymczasem dużo szybsze i bardziej praktyczne auto jest dostępne w salonach. W Polsce Superb Combi z silnikiem 2.0 TSI 280 KM kosztuje od 137 tys. zł. Za któregokolwiek z prezentowanych klasyków na pewno trzeba będzie zapłacić dużo więcej.

Najnowsze

Szczyt NATO w Warszawie – gdzie utrudnienia?

W związku ze szczytem NATO, który potrwa w Warszawie od 6 do 9 lipca trzeba się liczyć z poważnymi utrudnieniami w ruchu, szczególnie w dzielnicach Środmieście, Praga-Połudnnie, Wola oraz Ochota. Wiele ulic zostanie wyłączonych z ruchu i zamkniętych dla samochodów i rowerów. Komunikacja miejska będzie poruszać się po trasach objazdowych.

Największe zmiany dotyczą organizacji ruchu. Najtrudniej dla kierowców będzie w okolicach Stadionu Narodowego oraz w ścisłym centrum miasta. Wyłączone z ruchu zostaną m.in. Aleje Jerozolimskie i most Józefa Poniatowskiego, rondo J. Waszyngtona, al. Zieleniecka, Wybrzeże Szczecińskie, J. Zamoyskiego, Wał Miedzeszyński, Królewska, Senatorska, Podwale, Miodowa, Emilii Plater, Poznańska. Zamknięta będzie nadwiślańska plaża na wschodnim brzegu rzeki pomiędzy mostem Józefa Poniatowskiego a Świętokrzyskim. 

Ograniczenia nie ominą także pieszych. Al. Zieleniecka, Wybrzeże Szczecińskie, most i al. Józefa Poniatowskiego zostaną całkowicie zamknięte.

Oto szczegółowy wykaz ulic, na których dotyczyć będą ograniczenia:

Praga-Południe

Od godz. 9.00 w dniu 7 lipca do godz. 20.00 w dniu 9 lipca.
Wyłączenie z ruchu kołowego (nie dotyczy pojazdów uprawnionych), dotyczy także komunikacji miejskiej:
•    ul. Jakubowska – na odcinku od ul. Wał Miedzeszyński do ul. Łotewskiej;
•    most Józefa Poniatowskiego – obustronnie na całej długości (przejezdny dla komunikacji miejskiej do 7 lipca, do godz. 20.00);
•    al. Józefa Poniatowskiego – obustronnie na całej długości (przejezdny dla komunikacji miejskiej do 7 lipca, do godz. 20.00);
•    estakady mostu Józefa Poniatowskiego – strona praska;
•    ul. Sokola – na odcinku od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Zamoście;
•    ul. Wał Miedzeszyński – na odcinku od ul. Zwycięzców do mostu Józefa Poniatowskiego;
•    al. J. Waszyngtona – na odcinku od ul. Saskiej do ronda J. Waszyngtona;
•    rondo J. Waszyngtona – na całej powierzchni;
•    ul. Wybrzeże Szczecińskie – na odcinku od mostu Józefa Poniatowskiego do mostu Świętokrzyskiego;
•    ul. J. Zamoyskiego – na odcinku od ul. Targowej do ul. Sokolej;
•    al. Zieleniecka – na całej długości – zgodnie z wygrodzeniem – także tramwaje;
•    plaża rzeki Wisły strona wschodnia na odcinku od zjazdu z mostu Józefa Poniatowskiego (zjazd z kierunku od Centrum) do mostu Świętokrzyskiego – dotyczy także przestrzeni pod mostami.

Od godz. 20.00 w dniu 7 lipca do godz. 20.00 w dniu 9 lipca.

Wyłączenie z ruchu pieszego:
•    most Józefa Poniatowskiego – obustronnie na całej długości;
•    al. Józefa Poniatowskiego – obustronnie na całej długości;
•    estakady mostu Józefa Poniatowskiego – strona praska;
•    ul. Sokola – obustronnie na całej długości – zgodnie z wygrodzeniem;
•    ul. Wybrzeże Szczecińskie – obustronnie na odcinku od południowej estakady mostu Józefa Poniatowskiego do mostu Świętokrzyskiego;
•    al. Zieleniecka – obustronnie na całej długości – zgodnie z wygrodzeniem;

Śródmieście

Od godz. 0.00 w dniu 8 lipca do godz. 24.00 w dniu 8 lipca.
Wyłączenie z ruchu kołowego (nie dotyczy pojazdów uprawnionych), dotyczy także komunikacji miejskiej:
•    ul. Bugaj – na całej długości;
•    „dziedziniec trójkątny” – cała powierzchnia;
•    ul. Kapitulna – na całej długości;
•    ul. Podwale – na odcinku od ul. Senatorskiej do ul. Kapitulnej;
•    ul. Senatorska – na odcinku od ul. Miodowej do ul. Podwale;
•    ul. Senatorska – na odcinku od ul. Miodowej do ul. Wierzbowej;
•    Plac Teatralny – cała powierzchnia parkingu przed Teatrem Wielkim;
•    pl. Zamkowy – cała powierzchnia;
•    parking pod al. Solidarności (mostem Śląsko-Dąbrowskim) pomiędzy ul. Grodzką a ul. Nowy Zjazd.
Wyłączenie z ruchu pieszego:
•    „dziedziniec trójkątny” – cała powierzchnia – tylko w obszarze wygrodzonym;
•    pl. Zamkowy – cała powierzchnia – tylko w obszarze wygrodzonym.

Od godz. 16.00 w dniu 8 lipca do godz. 24.00 w dniu 8 lipca.
Wyłączenie z ruchu kołowego (nie dotyczy pojazdów uprawnionych), dotyczy także komunikacji miejskiej:
•    ul. Grodzka – na całej długości;
•    ul. Nowy Zjazd – droga zjazdowa z mostu Śląsko-Dąbrowskiego na odcinku od mostu do ul. Wybrzeże Kościuszkowskie;
•    ul. Wybrzeże Gdańskie – prawy skrajny pas jezdni – po stronie zachodniej (przyległy do terenu Arkad Kubickiego) na odcinku od ul. Boleść do ul. Grodzkiej;
•    estakady zjazdowe/wjazdowe z/na Most Śląsko-Dąbrowski – tylko po śródmiejskiej części miasta.

Od godz. 17.00 w dniu 8 lipca do godz. 24.00 w dniu 8 lipca.

Wyłączenie z ruchu pieszego:
•    ul. Krakowskie Przedmieście na odcinku od ul. Karowej do końca budynku Pałacu Prezydenckiego (wraz z długością budynku Pałacu) – tylko strona wschodnia (wzdłuż budynków Hotelu Bristol i Pałacu Prezydenckiego).

Od godz. 0.00 w dniu 8 lipca br. do godz. 6.00 w dniu 9 lipca br.:
Wyłączenie z ruchu kołowego (nie dotyczy pojazdów uprawnionych), dotyczy także komunikacji miejskiej:
•    ul. Koziej – na całej długości
•    ul. Senatorskiej – na odcinku od ul. Miodowej do ul. Nowy Przejazd i ul. Moliera
Wyłączenie z ruchu pieszego ul. Senatorskiej:
•    po stronie Pałacu Prymasowskiego na odcinku, od granicy posiadłości numer 13/15 i 17/19, do przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Miodową.

Od godz. 00.00 w dniu 8 lipca do godz. 20.00 w dniu 9 lipca.
Wyłączenie z ruchu kołowego (nie dotyczy pojazdów uprawnionych), dotyczy także komunikacji miejskiej:
•    al. Jerozolimskie – na odcinku od ul. T. Chałubińskiego do mostu Józefa   Poniatowskiego;
•    ul. Krakowskie Przedmieście – na całej długości;
•    ul. Królewska – na odcinku od ul. Krakowskie Przedmieście do ul. Marszałkowskiej;
•    ul. Miodowa – na odcinku od ul. Krakowskie Przedmieście o ul. Senatorskiej;
•    ul. Mysia – obustronnie na całej długości;
•    ul. Nowy Świat – na całej długości;
•    ul. Emilii Plater – na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Nowogrodzkiej;
•    parking przy hotelu od strony ul. Nowogrodzkiej (wzdłuż ściany budynku hotelu, nad wjazdem na parking podziemny);
•    al. Józefa Poniatowskiego – na całej długości;
•    most Józefa Poniatowskiego – na całej długości;
•    ul. Poznańska – na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Nowogrodzkiej.

Od godz. 08.00 w dniu 8 lipca do godz. 20.00 w dniu 9 lipca.
Wyłączenie z ruchu drogi rowerowej:
•    droga rowerowa wzdłuż ulicy Belwederskiej – na odcinku od drogi wewnętrznej (wjazdowej/wyjazdowej do/z Hotelu Regent) do ul. Spacerowej;
•    droga rowerowa wzdłuż ul. Emilii Plater – na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ul. Złotej;
•    droga rowerowa wzdłuż ulicy Spacerowej – na odcinku od ul. Belwederskiej do drogi wewnętrznej (wjazdowej/wyjazdowej do/z Hotelu Regent).

Wola

Od godz. 8.00 w dniu 7 lipca do godz. 20.00 w dniu 9 lipca.
Wyłączenie z ruchu kołowego (nie dotyczy pojazdów uprawnionych), dotyczy także komunikacji miejskiej:
•    ul. Wronia – na odcinku od ul. Grzybowskiej do ul. Łuckiej.
Wyłączenie z ruchu pieszego:
•    ul. Wronia – na odcinku od ul. Grzybowskiej do alejki łącznikowej – strona wschodnia (przy hotelu) – ewentualnie zgodnie z wygrodzeniem.

Od godz. 08.00 w dniu 8 lipca do godz. 20.00 w dniu 9 lipca.
Wyłączenie z ruchu kołowego (nie dotyczy pojazdów uprawnionych), dotyczy także komunikacji miejskiej:
•    ul. Ciepła – na odcinku od alejki łącznikowej (położonej pomiędzy al. Jana Pawła II a ul. Ciepłą) do ul. Grzybowskiej

Zakaz zatrzymywania się
Kolejne utrudnienia to zakazy zatrzymywania się. Pierwsze znaki wraz z tabliczką informującą o możliwości wywiezienia pojazdu na koszt właściciela  obowiązywać będą od 6 lipca, godz. 22.00. Zakazy będą dotyczyły także wyznaczonych miejsc postojowych, zatok i chodników oraz na ulicach poprzecznych w odległości do 50 m od skrzyżowań ulic.

Znaki zakazu staną m.in. w następujących miejscach:

•    na Pradze-Południe w okolicy Stadionu Narodowego, m.in. na ul. Wał Miedzeszyński, Jakubowskiej, Sokolej, J. Zamoyskiego;

•    w Śródmieściu m.in. na pl. Teatralnym, w Alejach Jerozolimskich, na ul. Podwale, Boleść, Senatorskiej, Wierzbowej, R. Traugutta, Emilii Plater, M. Konopnickiej, B. Prusa, Śliskiej, Sosnowej, Nowogrodzkiej, Poznańskiej, Wspólnej, Hożej, T. Chałubińskiego, Kruczej, Królewskiej, Grzybowskiej;

•    na Ochocie zakaz będzie obowiązywał na ul. Tarczyńskiej, Dalekiej, A. Krzyckiego, Raszyńskiej, Żwirki i Wigury;

•    na Woli m.in. na ul. Wroniej, Łuckiej, Ciepłej, Grzybowskiej, al. Jana Pawła II.

Mieszkańcy tych obszarów będą mogli bezpłatnie parkować swoje pojazdy na innych miejscach niż przypisane do ich abonamentów Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego lub całodobowo na parkingach P+R.

Komunikacja miejska
Zmieni się także ruch komunikacji miejskiej. Pierwsze autobusy i tramwaje zmienią trasy w czwartek, 7 lipca od ok. godz. 9.00. Największe zmiany obowiązywać będą od piątku, 8 lipca od ok. godz. 00.00 do soboty 9 lipca do godz. 24.00.

 

Najnowsze

„Gelenda” na półkę lub biurko

Jeżeli nie masz w swoim garażu wystarczającej ilości miejsca na całą flotę Mercedesów G63 AMG w edycji Crazy Colors, to mamy dla Ciebie dużo tańsze rozwiązanie, które nie zajmuje wiele miejsca.

Jakiś czas temu Mercedes zaprezentował specjalną edycję modelu G63 AMG Crazy Colors dostępną w tęczowych kolorach. Teraz będzie można zaparkować je na biurku lub półce, dzięki dostępności w skali 1:18.

Zgodnie z nazwą modele G63 AMG Crazy Colors będą dostępne w pięciu wściekłych odcieniach: solarbeam, sunsetbeam, aliengreen, tomatored oraz galacticbeam. Elementy takie jak obudowy lusterek, zderzaki, dach i nadkola pomalowano czarnym lakierem, który kontrastuje z pozostałą częścią nadwozia. Firma GT Spirit, producent modeli, zadbała o wszystkie detale. Małe samochody wyglądają jak bardzo wierne kopie oryginałów. Każdy z nich składa się z ponad 100 elementów.

Chętni na Mercedesa G63 AMG w skali 1:18 będą musieli się pospieszyć ze składaniem zamówień, ponieważ powstaną zaledwie 463 egzemplarze. Będą one dostępne w sprzedaży u dealerów marki.

Najnowsze

McLaren P1 do jazdy na co dzień?

To dość zaskakujące, ale większość supersamochodów stworzonych do ekstremalnej jazdy i bicia rekordów większość życia spędza schowana gdzieś pod kocem na podziemnym parkingu. Pewien prawnik z Japonii postanowił korzystać z McLarena P1 w codziennych dojazdach do pracy.

Go Hiramitsu to japoński prawnik, który jakiś czas temu nabył zielonego McLarena P1. Nie jest to jego pierwszy samochód tej marki, ponieważ jest również właścicielem modelu 650S, którym w weekendy pojawia się na torze Fuji Speedway. Na co dzień przemieszcza się mocniejszym modelem P1.

Właściciel auta wyposażonego w hybrydowy układ napędowy twierdzi, że doskonale nadaje się ono do codziennej jazdy. Dzięki możliwości jazdy na napędzie elektrycznym nie zakłóca każdego poranka spokoju swoim sąsiadom. Dopiero po odjechaniu kilkaset metrów dalej może spokojnie wcisnąć mocniej gaz. 

McLaren P1 jest napędzany układem hybrydowym. Silnik spalinowy V8 o pojemności 3,8 litra połączono z jednostką elektryczną. Razem dostarczają 903 KM maksymalnej mocy oraz 973 Nm maksymalnego momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 2,8 sekundy. Prędkość maksymalna to 350 km/h.

To miła odmiana od większości właścicieli supersamochodów, którzy kupują je i trzymają pod kluczem żeby nabierały wartości. Na jego miejscu robiłybyśmy to samo.

Najnowsze

Katarzyna Frendl

Dziennikarskie testy samochodów – jak to wygląda?

Praca dziennikarza motoryzacyjnego wielu ludzi ciekawi. Pytają, jak to się dzieje, że mamy czasem możliwość jeździć wieloma samochodami, których debiuty były stosunkowo niedawno. Mamy też możliwość porównywania aut z danej klasy. Jedną z takich okazji są cztery duże testy porównawcze w roku, które organizuje pod Warszawą jeden z dwóch Polaków zasiadających w jury konkursu Car of the Year - Wojciech Sierpowski.

Wojciech Sierpowski – znany starszym fanom motoryzacji ze swoich publikacji na łamach „Motoru”, umożliwia dziennikarzom motoryzacyjnym cztery razy do roku porównanie aut tej samej klasy. W jednym miejscu pojawiają się przedstawiciele importerów aut ze swoimi najnowszymi modelami. Tym razem uczestniczyliśmy w tzw. Auto-teście, podczas którego do dyspozycji dziennikarzy zostały podstawione auta – najogólniej pisząc możemy je wrzucić do worka „samochody codzienne”. Znalazły się w nich takie modele jak:

Audi SQ5plus
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Shine
DS4 2.0 Blue HDI 180 EAT6 Sport
DS4 Crossback 1.6 THP 165 EAT6 SO Chic
Fiat 500
Fiat TIPO 1,3 Mjtd
Ford Edge
Ford Mondeo Hybrid
Ford Mondeo Vignale
Ford S-Max
Honda Civic Sport
Hyundai Elantra
Infiniti Q30
Jaguar XF
Kia Optima
Lexus IS 300h
Nissan Leaf
Opel Astra 1.4 Turbo 150 KM
Opel Insignia 1.6 D 136 KM
Peugeot 308 Allure 1.2 PureTech 130 Auto.
Peugeot 308 GTi 1.6THP 270
Renault Megane TCe 130
Renault Talisman Intens TCe 150 EDC
Seat Leon Style 1.4 150 KM
Skoda Rapid JOY Sedan Ambition 1,2 TSI – 90 KM
Suzuki Baleno
VW Golf R 2.0 TSI 300 KM 4Motion DSG6
VW Tiguan 2.0 TDI BMT 150KM, 4Motion, DSG7

Nam udało się porównać kilka z nich: DS4, Renault Megane, Peugeot 308 GTi, Jaguar XF, VW Tiguan, Fiat Tipo, Ford Mondeo Hybrid oraz uroczy Fiat 500. Ktoś powie: auta „od sasa do lasa”. I będzie mieć rację. Jednak warto przyjrzeć się każdemu modelowi z osobna, porównać z innym podobnym i odpowiedzieć sobie na pytanie: które z rozwiązań zastosowanych we wnętrzu jest bardziej intuicyjne, które fotele są najbardziej ergonomiczne, jakie silniki wykazują najlepszą kulturę pracy itp.

Nasze testy publikowane w sekcji samochody/testy są więc efektem długich godzin spędzonych za kółkiem przeróżnych aut po to, aby dostarczyć naszym czytelnikom możliwie najbardziej obiektywnych opinii, wiarygodnych danych, które mogą w przyszłości pomóc w podjęciu decyzji o zakupie konkretnego modelu. Zawsze staramy się znaleźć wady nawet w tych samochodach, w których wyjątkowo trudno jest się ich doszukać. Obecnie większość pojazdów jest przecież wyposażona w podstawowe systemy bezpieczeństwa, projektanci głowią się, aby wyglądały przepięknie, a inżynierowie pracują nad tym, aby silniki i zawieszenia nadal dostarczały kierowcom frajdy z jazdy przy jednoczesnym ograniczonym apetycie na paliwo. Te niuanse, często niezauważalne „na pierwszy rzut oka”, są solą w oku producentów lub odwrotnie chcą się danym rozwiązaniem – jeśli wyjątkowo udane – chwalić wszem i wobec.

Większość z aut, które na Autoteście mamy jedynie na kilkadziesiąt kilometrów, otrzymujemy później na dłuższy, redakcyjny test, w którym bacznie przyglądamy się każdemu detalowi danego modelu. Zachęcamy więc do zapoznawania się z naszymi testami, komentowania i dzielenia się własnymi wrażeniami z użytkowania poszczególnych aut.

Jak wyglądał Autotest 2016? Zobacz nasz fotoreportaż!

Najnowsze