Samochody opancerzone Eagle
W działaniach wojskowych dużą rolę odgrywa rozpoznanie. Przyrzyjmy się jak do tego celu został zmodyfikowany popularny HMMWV, na którego podwoziu zbudowano samochody Eagle I, II i III.
Fot. Producent
|
W roku 1995 ze względu na potrzeby posiadania pojazdu rozpoznawczego opracowany został pojazd Eagle I. Pojazd zbudowano wykorzystując podwozie samochodu HMMWV. Jeszcze w tym samy roku fabryka osiągnęła zdolność produkcyjną na poziomie 4 sztuki na miesiąc. W roku 1997 przystąpiono do modernizacji tego pojazdu, która podyktowana była dysonansem między rosnącymi potrzebami w zakresie wyposażenia, a możliwościami podwozia standartowego HMMWV (chodziło głownie o zbyt małą ładowność). Dlatego sięgnięto po podwozie HMMWV określane jako ECU (Enhanced Capacity Vehicle), które charakteryzuje większa o 1000 kg ładowność oraz wzmocniony o 40 KM silnik w stosunku do standardowego Hummera. W efekcie powstał Eagle II.
Nowe, bogatsze wyposażenie rozpoznawcze było efektem przeznaczenia wozów do rozpoznania artyleryjskiego i współpracy z haubicami 155 mm M109. W ten sposób zbudowano kolejna wersję Eagle III. Jego wyposażenie obejmowało system obserwacyjny STN ATLAS, posiadający możliwość obserwacji w dzień na odległość 10 km przy pomocy video kamery oraz w warunkach nocnych na odległości 7 km przy pomocy kamery termowizyjnej, oprócz tego wyposażenie obejmowało dalmierz laserowy. Kolejny nowym elementem był system nawigacji niezbędny dla właściwego rozpoznania artyleryjskiego – TALLIN HONEYWELL. Praktycznym elementem wyposażenia okazała się być wyciągarka o sile uciągu 5400 kg. Nowy Eagle III w pełnej masie bojowej ważył 5800 kg co wskazywało na pełne wykorzystanie zapasu ładowności podwozia. Załogę samochodu stanowi czterech żołnierzy. Dowódca i kierowca mają swoje miejsca z przodu za silnikiem. Fotele pozostałych żołnierzy znajdują się z tyłu. Każdy żołnierz dysponuje własnymi drzwiami. Ze względu na ograniczoną ładowność zewnętrzne płyty wykonane są z aluminium do nich od wewnętrznej strony przytwierdza się kompozytowe panele ochronne. Wszystkie okna zawierają kuloodporne szyby. Pojazd jest odporny na strzały z broni kalibru 5,56…7,62 mm z odległości ponad 30 m. Zastosowany silnik to GM 6,5 L NA – jednostka ośmiocylindrowa o zapłonie
samoczynnym. Silnik rozwija moc 117 kW przy prędkości obrotowej 3400 obr/min oraz moment 393 Nm przy 1700 obr/min. Z silnikiem współpracuje automatyczna skrzynia biegów Hydra-Matic 4 L 80 E oraz dwustopniowy reduktor. Pojazd ma stały napęd na wszystkie koła.
Maksymalna prędkość jazdy do przodu wynosi 125 km/h. Obecnie pojazd jest wykorzystywany przez wojska Danii (36 sztuk) oraz Szwajcarii (154 Eagle I, 175 Eagle II oraz 120 Eagle III).
Charakterystyka techniczna Eagle III
Masa własna |
5100 kg |
Ładowność |
700 kg |
Długość |
4900 mm |
Szerokość |
2280 mm |
Wysokość |
2600 mm |
Prześwit |
400 mm |
Max. Prędkość |
120 km/h |
Zasięg |
400 km |
Max. Wzniesienie |
60 % |
Max. Pochylenie boczne |
40% |
Średnica zawracania |
15 m. |
Silnik |
Wysokoprężny General Motors 190 KM |
Zawieszenie |
Niezależne |
Hamulce |
Tarczowe |
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Zostaw komentarz: