Samochód zaprasza na kawę

Zanim opiszemy wrażenia z jazdy Volkswagenem Passatem Alltrack, chcemy przybliżyć działanie systemu rozpoznawania zmęczenia u kierowcy. System miał już swoją premierę m.in. w autach Mercedesa – dziś w najnowszym modelu Volkswagena montowany jest seryjnie.

Kierowca przemęczony to kierowca stwarzający zagrożenie na drodze. Konsekwencją zmęczenia bywa zaśnięcie za kierownicą, które może mieć tragiczne skutki. Jednak symptomy zapowiadające taki rozwój wydarzeń można zauważyć dosyć wcześnie.

fot. Bosch

System rozpoznawania zmęczenia firmy Bosch rozpoznaje objawy wyczerpania fizycznego na podstawie ruchów kierownicy i odpowiednio wcześnie zaleca kierowcy przerwę w podróży. Typowymi oznakami malejącej koncentracji są fazy, w których kierowca w ogóle nie kieruje, a następnie wykonuje kilka gwałtowniejszych ruchów kierownicą, aby skorygować tor jazdy. Na podstawie częstotliwości takich typowych korekt położenia kierownicy oraz innych parametrów, jak np. czas podróży, włączanie kierunkowskazów oraz pora dnia, system oblicza współczynnik zmęczenia. Informacje dostarcza elektryczny układ wspomagania kierownicy lub odpowiedni czujnik kąta skrętu kierownicy, który jako element układu ESP® znajduje się zwykle w wyposażeniu pojazdu. Jeżeli określony próg zostanie przekroczony, na zestawie wskaźników może zapalić się kontrolka z symbolem filiżanki kawy. To znak, że trzeba się zatrzymać i odpocząć.

System jest przeznaczony do stosowania w samochodach osobowych i lżejszych pojazdach użytkowych – po raz pierwszy pojawił się w wyposażeniu seryjnym Volkswagena Passata w 2010 roku, a najnowszym modelem weń wyposażonym jest Passat Alltrack.

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze