Samochód zaprasza na kawę
Zanim opiszemy wrażenia z jazdy Volkswagenem Passatem Alltrack, chcemy przybliżyć działanie systemu rozpoznawania zmęczenia u kierowcy. System miał już swoją premierę m.in. w autach Mercedesa – dziś w najnowszym modelu Volkswagena montowany jest seryjnie.
Kierowca przemęczony to kierowca stwarzający zagrożenie na drodze. Konsekwencją zmęczenia bywa zaśnięcie za kierownicą, które może mieć tragiczne skutki. Jednak symptomy zapowiadające taki rozwój wydarzeń można zauważyć dosyć wcześnie.
fot. Bosch |
System rozpoznawania zmęczenia firmy Bosch rozpoznaje objawy wyczerpania fizycznego na podstawie ruchów kierownicy i odpowiednio wcześnie zaleca kierowcy przerwę w podróży. Typowymi oznakami malejącej koncentracji są fazy, w których kierowca w ogóle nie kieruje, a następnie wykonuje kilka gwałtowniejszych ruchów kierownicą, aby skorygować tor jazdy. Na podstawie częstotliwości takich typowych korekt położenia kierownicy oraz innych parametrów, jak np. czas podróży, włączanie kierunkowskazów oraz pora dnia, system oblicza współczynnik zmęczenia. Informacje dostarcza elektryczny układ wspomagania kierownicy lub odpowiedni czujnik kąta skrętu kierownicy, który jako element układu ESP® znajduje się zwykle w wyposażeniu pojazdu. Jeżeli określony próg zostanie przekroczony, na zestawie wskaźników może zapalić się kontrolka z symbolem filiżanki kawy. To znak, że trzeba się zatrzymać i odpocząć.
System jest przeznaczony do stosowania w samochodach osobowych i lżejszych pojazdach użytkowych – po raz pierwszy pojawił się w wyposażeniu seryjnym Volkswagena Passata w 2010 roku, a najnowszym modelem weń wyposażonym jest Passat Alltrack.
Najnowsze
-
Drive to Zero Implementation Hub – druga na świecie platforma zainaugurowana w Polsce
„Drive to Zero” – centrum wspierane przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), zostało w środę 10 kwietnia 2024 roku oficjalnie uruchomione w Warszawie. Jest to trampolina, umożliwiająca przejście lokalnych flot samochodów ciężarowych i autobusów w kierunku zeroemisyjnym. Na początek kilka statystyk Co piąty pojazd w Unii Europejskiej o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony jest […] -
„Magiczny” przycisk chroni kierowców przed mandatami, ale tylko niektórymi
-
Dominic Toretto idolem polskich złodziei. Okradali tiry w czasie jazdy
-
Czy dziecko może jechać po chodniku rowerem? To zależy od wielu czynników
-
Granaty, niewybuchy, amunicja i silnik od Nebelwerfera to tylko część znalezisk na budowach dróg
Zostaw komentarz: