Saab – ostatni akt szwedzkiej tragedii
Saab - przez długie lata marka unikatowa, luksusowa, marzenie wielu kierowców. W roku 2014 - marka, dla której nie ma już ratunku. Opowieść o Saabie to kawał pięknej, ale i niezwykle smutnej motoryzacyjnej historii.
Kłopoty szwedzkiego koncernu zaczęły się lata temu. Ich nagromadzenie doprowadziło w roku 2011 do złożenia (przez szefa Swedish Automobile) w szwedzkim sądzie, wniosku o ogłoszenie bankructwa.
Oznaczało to oczywiście, w tamtym momencie, koniec tej marki. Wg specjalistów, analizujących historię szwedzkiego producenta, Saab nie miał prawa przetrwać serii katastrofalnych decyzji i zaniedbań jakich dopuścił się koncern GM. Co zaskakujące, chwilę po ogłoszeniu decyzji o bankructwie popyt na Saaby osiągnął kolosalne rozmiary. Pół roku później swą pomocną dłoń w kierunku marki wyciągnęła firma NEVS, wykupując markę i dając nadzieję, na powrót Saab’a do czasów świetności. Wydawało się, że ludzie w National Electric Vehicle Sweden „mieli plan”. Jak się okazało dość krótkoterminowy.
| Ostatnie logo marki Saab |
![]() |
Nieco ponad rok później (grudzień 2013) z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy samochód pod szyldem NEVS Saab 9-3 Aero po face liftingu. Saaby miały zasilić motoryzacyjnie przede wszystkim chińskie ulice i wszystko miało być ”tak pięknie”. Sielanka nie trwała jednak długo.
W 2014 roku zaczęły się (ponownie) kłopoty. Z powodu problemów z inwestorem z Chin, firmą Qingbo (zaległe płatności), w maju ustała produkcja modelu 9-3. Doszły też problemy z płatnościami pomiędzy NEVS i firmą Labo Test. W sierpniu koncern NEVS złożył do sądu… wniosek o bankructwo. Długi liczone są w setkach milionów koron szwedzkich. Firma NEVS po ciężkiej batalii otrzymała sądową zgodę na ochronę przed wierzycielami, co może kupić im nieco czasu. Wydaje się jednak, że przed nimi tylko równia pochyła w dół i kolejne dramaty, które nie przyniosą żadnych przełomowych rozwiązań. Na domiar złego, we wrześniu 2014 koncern zbrojeniowy SAAB AB, po 24 latach wycofał zgodę na używanie nazwy Saab w stosunku do samochodów produkowanych przez firmę NEVS. Nie można im się dziwić. Chronią oni pozostałe dziedziny swojej działalności przed czarnym PR-em (produkują oni m.in. samoloty myśliwskie i systemy rakietowe).
Wielka szkoda, że szwedzki producent, który wykonał kawał dobrej roboty ku chwale General Motors, tworząc ogrom doskonałych technologicznych rozwiązań, nie doczekał się przez lata właściwej pomocy i został skazany na klęskę. Hasło fanów koncernu: ”we are many, we are Saab” może zacząć powoli odchodzić do przysłowiowego lamusa. Szkoda.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?

Zostaw komentarz: