Równe stawki dla kobiet, większe kary za brak OC

Początek nowego roku przynosi zmiany w prawie, które raczej nie uradują kierowców. W szczególności kobiet, ponieważ zapłacą wyższe składki na ubezpieczenie samochodu i polisę na życie. Wzrośnie również podstawowa kara za brak OC, i to prawie o 7%.

Ustawa zakazująca różnicowania składek ze względu na płeć może wejść w życie już 21 grudnia, jeżeli przejdzie przez Senat, a prezydent ją podpisze. Oznacza to, że skończy się praktyka firm ubezpieczeniowych oferujących paniom atrakcyjne stawki składek za to, że jeżdżą statystycznie bezpieczniej. Kobiety zapłacą zatem więcej, niż wynikałoby to z ich stylu jazdy. To samo tyczy się polisy na życie. Brak różnicowania ze względu na płeć sprawi, że ubezpieczyciel nie będzie mógł zaoferować lepszych warunków, chociaż kobiety żyją dłużej od mężczyzn, a ryzyko ich nagłego zgonu jest mniejsze.

fot. materiały prasowe

Od pierwszego stycznia wzrośnie również podstawowa kara za brak ważnego OC – do 3,2 tysiąca złotych (4,8 tysiąca dla ciężarówek). Być może zmobilizuje do kierowców do przykładania większej wagi do tego obowiązkowego przecież ubezpieczenia. Dotąd bywało z tym różnie – właściciele pojazdów płacą rocznie prawie 10 milionów kar za brak OC, a wedle szacunkowych danych po drogach porusza się około 250 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów. Rocznie ich kierowcy powodują około 5,5 tysiąca wypadków, co kosztuje innych właścicieli samochodów ponad 52 miliony złotych.

Jeżeli właściciel pojazdu nie będzie miał ubezpieczenia tylko przez kilka dni – zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni – 20%, a do 14 dni – 50% kary podstawowej.

Jak sądzicie, czy te zmiany wpłyną odczuwalnie na wzrost bezpieczeństwa na drogach?

Najnowsze

Sprawdź samochód przed zimą!

Zamarznięte zamki u drzwi czy zaparowane szyby – zna to niemal każda z nas. Choć kalendarzowa zima rozpoczyna się dopiero 22 grudnia, warto już teraz przygotować samochód. To nie jest trudne, wystarczy wiedzieć, na co zwrócić uwagę. Wiele rzeczy możesz sprawdzić również sama!

Aby oszczędzić sobie niepotrzebnego stresu, poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy zimą, zacznij od zmiany opon letnich na zimowe. Choć większość o tym pamięta, to jednak niewiele z nas wie, kiedy należy to zrobić. Nie zwlekaj do pierwszych opadów śniegu! Zmień opony, kiedy tylko średnia temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza.  Dobrą wiadomością jest to, że wiele warsztatów oferuje przechowanie opon letnich w sezonie zimowym. Samochód na zimowym ogumieniu nie tylko znacznie lepiej trzyma się drogi,  ale – co istotne – ma krótszą drogę hamowania na śniegu. Dla przykładu, przy 80 km/h auto zatrzymuje się po około 70 metrach, podczas gdy na oponach letnich potrzebuje ponad 40 metrów więcej!

fot. materiały prasowe

W wyborze odpowiednich opon pomogą specjalnie oznaczenia. Dzięki obowiązkowi etykietowania opon, który wszedł w życie już 1 listopada, możesz w łatwy sposób dobrać opony do własnych potrzeb i stylu jazdy. Etykiety na oponach informują o trzech podstawowych parametrach: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie emitowanego hałasu. Niektórzy producenci,  jak np. Dunlop, umieścili na etykietach kody QR, pod którymi zawartych jest wiele dodatkowych informacji, nieuwzględnionych na etykiecie.  Z ich pomocą możesz sprawdzić m.in. hamowanie na suchej nawierzchni,  zachowanie na zakrętach czy przyczepność na mokrej i suchej drodze dla wybranej opony.  Pamiętaj, że zakup opon to inwestycja na kilka lat, dlatego upewnij się, że jest on dobrze przemyślany, a wybrane opony będą odpowiadały twoim potrzebom i stylowi jazdy. Jazda na źle dobranym ogumieniu może prowadzić do utknięcia w śniegu, spowodować korki, a także stworzyć niebezpieczeństwo wypadku. Zima to trudny okres dla wszystkich kierowców, dlatego lepiej wybierać sprzęt znanych i sprawdzonych producentów.

Zimą w sposób szczególny liczy się dobra przyczepność. Przy wymianie opon warto wziąć pod uwagę popularne ostatnio pompowanie kół azotem. Azot, w porównaniu do powietrza, wykazuje mniejszą tendencję do zmiany ciśnienia pod wpływem temperatury. Dzięki temu ciśnienie w oponach pozostaje stabilniejsze, co z kolei korzystnie wpływa na trwałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Kiedy niskie temperatury utrzymują się przez kilka dni, możesz zwiększyć ciśnienie w oponach o 0,2 bara. Pamiętajmy też o wyrównaniu ciśnienia do poziomu zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura na zewnątrz znów się podniesie. Informacja o optymalnym ciśnieniu powinna znajdować się na klapce wlewu paliwa oraz w instrukcji obsługi samochodu. Regularnie kontrolując ciśnienie powietrza w oponach nie tylko zmniejszasz wydatki na nowe ogumienie (opony dłużej zachowują żywotność), ale także zużywasz mniej paliwa, a przed wszystkim jeździsz bezpieczniej.

fot. materiały prasowe

Przed zimą koniecznie sprawdź stan akumulatora, który lubi płatać figle podczas spadków temperatur. W razie wątpliwości możesz zlecić warsztatowi wykonanie testu odpowiednim urządzeniem. Serwis powinien wykonać takie badanie bezpłatnie. Współczesne akumulatory wytrzymują średnio 4-5 lat. Po tym okresie konieczna jest ich wymiana. Pamiętaj też o zimowym płynie do spryskiwaczy i pod żadnym pozorem nie mieszaj go z pozostałym w zbiorniku płynem letnim, bo taka mieszkanka może spowodować zamarznięcie płynu. W natłoku świątecznych sprawunków,  oprócz nowej czapki czy kremu do twarzy, nie zapomnij o  sprezentowaniu sobie odmrażacza do zamków. Trzymaj go zawsze przy sobie w torebce i nie popełniaj powszechnego błędu – nie zostawiaj na noc w samochodzie!

Zasada „mniej znaczy więcej” sprawdza się tylko podczas kompletowania ubrań. Podczas zimowej mgły, opadów śniegu czy szybko zapadającego zmroku właściwe oświetlenie samochodu ma kluczowe znaczenie. Upewnij się, że wszystkie światła w samochodzie działają sprawnie (pozycyjne, kierunkowskazy, awaryjne, hamowania, cofania, przeciwmgielne tylne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej).
Co jeszcze powinnaś sprawdzić? By zapewnić sobie dobrą widoczność, konieczne są nie tylko czyste szyby, ale również sprawny filtr kabinowy – ten element rzadko bywa sprawdzany w warsztatach samochodowych, a pełni bardzo ważną rolę – chroni nasz samochód przed bardzo uciążliwym zimą parowaniem szyb. Filtry kabinowe należy wymieniać średnio co 15 tysięcy kilometrów.  Warto też sprawdzić  stan piór w wycieraczkach. Zużyte nie usuną nadmiaru brudu, wody czy śniegu z szyby. Producenci samochodów twierdzą, że wymiana raz do roku zupełnie wystarczy, ale lepiej stan wycieraczek, zwłaszcza zimą, kontrolować na bieżąco. Zadbaj też o odpowiedni sprzęt do odśnieżania – szczotka i skrobaczka do lodu oraz ciepłe rękawice powinny znaleźć się w aucie każdej z nas.

Przygotowanie samochodu do zimy nie wymaga dużego nakładu pracy ani sporych wydatków – wiele rzeczy możesz sprawdzić sama. Wykonanie kliku prostych czynności sprawi, że zima nie przeszkodzi ci w bezpiecznym i komfortowym poruszaniu się po ośnieżonych drogach.

 

Najnowsze

Dziecko bezpieczne na drodze

Nasza pociecha samodzielnie wybiera się do szkoły. Jesteśmy z niej dumni, ale jednocześnie przerażeni – tak wiele niebezpieczeństw czyha na drodze. O bezpieczeństwie dzieci myślimy też wówczas, gdy przewozimy je w charakterze pasażerów.  

Firma Bridgestone Poznań, organizator akcji „Pomyśl, zanim usiądziesz za kierownicą, czyli dziecko bezpieczne na drodze” przedstawiają wiele praktycznych porad, jak zwiększyć bezpieczeństwo maluchów na drodze i w aucie.

Według danych statystycznych policji w minionym roku ponad 4 tys. dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (do lat 14) było uczestnikami wypadków drogowych. Najwięcej ofiar to piesi. Mimo iż na przestrzeni ostatnich 10 lat regularnie spada liczba wypadków z udziałem dzieci, na drogach wciąż jest niebezpiecznie, szczególnie teraz, gdy dni stają się coraz krótsze.

fot. Bridgestone

Jeśli nasze dziecko chodzi do szkoły pieszo, powinniśmy poprawić jego bezpieczeństwo na drodze, wyposażając je w elementy odblaskowe. Do dyspozycji mamy tornistry z odblaskowymi elementami, a także czapki, kurtki i buty. Do plecaka można przyczepić odblaskowe breloczki, a na prawą rękę lub nogę nałożyć opaskę. W sklepach internetowych znajdziemy odblaskowe woreczki, naklejki, szelki i chusty. Pamiętajmy, że zakładanie elementów odblaskowych to obowiązek prawny. Dziecko, które nie ukończyło 15 lat, a porusza się po zmierzchu poza terenem zabudowanym, musi nosić elementy odblaskowe. Z kolei maluchy do 7 roku życia mogą poruszać się tylko pod opieką dorosłych, choć i wtedy warto skorzystać z elementów odblaskowych, zwiększających widoczność naszą i dziecka na drodze. Gdy nie mamy odblasków, światła mijania pozwalają kierowcy zauważyć pieszego z maksimum 50-60 m. W gorszych warunkach – we mgle czy deszczu – ta odległość znacząco się skraca. Zastosowanie elementów odblaskowych pozwoli zwiększyć naszą widoczność na drodze nawet do kilkuset metrów.

fot. Bridgestone

Warto także przypomnieć sobie zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas przewożenia najmłodszych autem. Pamiętajmy, że w czasie jazdy nie wolno trzymać dziecka na kolanach. Dziecko, które nie ma 12 lat albo jest niższe niż 150 cm wzrostu, powinno być posadzone w odpowiednim foteliku, gondoli wyposażonej w pasy czy na podkładce, dopasowanej do wagi i wzrostu dziecka. Bezwzględnie należy pamiętać, że fotelika nie należy umieszczać tyłem do kierunku jazdy, jeśli dziecko ma być przewożone na przednim siedzeniu, a pojazd wyposażony jest w poduszki powietrzne. Co ciekawe, na przednim siedzeniu można przewozić dziecko tylko w foteliku, a nie na podkładce.

Pasy bezpieczeństwa w foteliku muszą być zapięte, a zagłówek wyregulowany. Prawidłowo ustawiony zagłówek zapobiega urazom kręgosłupa w przypadku kolizji pojazdu, dlatego należy zwrócić uwagę, aby był jak najbliżej tylnej części głowy. Górna krawędź zagłówka powinna znaleźć się na poziomie czubka głowy lub nie niżej niż na poziomie oczu. Jeśli główka dziecka zaczyna wystawać poza krawędź zagłówka, to znak, że musimy wymienić fotelik na większy.

Zasady bezpiecznego poruszania się na drodze i w aucie nie są trudne, dlatego poświęćmy czas na zaznajomienie dziecka z podstawowymi kwestiami. Taka lekcja może mieć formę zabawy, która ułatwi małym odbiorcom zapamiętanie kluczowych kwestii. Możemy ćwiczyć zapinanie misia czy lalki w foteliku, wspólnie narysować sytuację na drodze i omówić, jak się w takim przypadku zachować. Dobrym pomysłem jest także zabranie dziecka do sklepu, gdzie można kupić odblaski (dostępne są w sklepach z rowerami, z zabawkami i w większych marketach), aby samo wybrało te, które mu się spodobają. Wtedy na pewno chętniej będzie je nosić.

Możemy także zaproponować przedszkolance czy nauczycielce zaproszenie na lekcję policjanta, który porozmawia z dziećmi na temat bezpieczeństwa. Podczas akcji „Pomyśl, zanim usiądziesz za kierownicą” policjant i manekin Jan uczą najmłodszych uczestników ruchu drogowego, jak bezpiecznie poruszać się po drodze.

 

 

 

Najnowsze

Wilk i Żuk Rally Team w 50. Rajdzie Barbórka

Jubileuszowa edycja kultowego rajdu odbędzie się w pierwszy weekend grudnia. Na trasach zobaczymy również kobiecy zespół rajdowy Wilk & Żuk Rally Team, w składzie Magdalena Wilk i Jolanta Żuk, który jako jedyna kobieca załoga rywalizował w tegorocznym Rajdowym Pucharze Polski i któremu Motocaina ma przyjemność patronować!  

Magdalena Wilk:   Nie mogę uwierzyć, że to już końcówka rajdowego roku. Dopiero co startowałyśmy w Czechowicach, a tu znowu zaglądamy na trasy Rajdu Barbórka. Tym razem bardzo wyjątkowego, bo jubileuszowego! Tym bardziej jest nam miło reprezentować barwy naszego klubu AK Polski, który jest organizatorem tego rajdowego święta. Jeśli chodzi o sam start, to traktuję go na zasadzie miłego spędzenia weekendu, bo każdy z nas wie, że impreza ta jest głównie organizowana pod kątem kibiców. Jeśli chodzi o kwestie techniczne, to w tym roku dzięki uprzejmości firmy eventowej extreme-events.com.pl startujemy Citroenem C2 vts. Jest to auto nieporównywalne z C2 R2, tym bardziej z wersją Max, ale dla nas najważniejsze, że jest! I że możemy dalej realizować swoje rajdowe pasje. Niemniej nie mówimy, że poddamy się bez walki! Odcinki są mi znane, również Cytadela, którą jechałam wcześniej jako pilotka, więc wiem, czego oczekiwać (ach, te krawężniki…). Obawiam się jedynie pogody. Z jednej strony byłoby super, gdyby spadł śnieg, bo na pewno wtedy wyrównałyby się szanse, jednak nie życzę sobie tego, ponieważ nie mamy takich zimówek, jakie bym chciała (a wiadomo, że opona na tym rajdzie odgrywa ogromną rolę), ale jeśli spadnie – to i tak damy radę. Tak jak wspominałam, osobiście nastawiam się na zabawę. Marzeniem byłaby Karowa, więc trzymajcie kciuki – a nuż się uda! A takim ciut mniejszym i chyba bardziej realnym jest „sweet fotka na FB” z mostku na Bemowie, oby nie tylko jedna. Cóż – każdy ma swoje mniejsze/większe marzenia 😉

fot. RedBeetle.pl

Chciałabym również serdecznie podziękować tym, bez których ciężko byłoby nam pojawić się na trasach jubileuszowego 50. Rajdu Barbórka: firmie eventowej Extreme-Events.com.pl za zaopatrzenie nas w samochód, Rally King – wypożyczalni akcesoriów do sportów motorowych za brakujące wyposażenie bezpieczeństwa osobistego, sklep camonboard.pl za „rajdowy monitoring” podczas odcinków, agencji PR i Marketingu Sportowego Red Beetle – Media & More oraz drużynie futbolu amerykańskiego Warsaw Eagles i Stowarzyszeniu Motocykliści Dzieciom, za doping. Oddzielnie i prywatnie wielkie podziękowania dla Tomka Sawickiego, bez którego każdy start stałby dla mnie pod znakiem zapytania oraz Pawła Bielaka – koncesjonera Peugeot Longin Bielak Łomianki – za pomoc i użyczenie sprzętu rajdowego. Trzymajcie kciuki!!! I do soboty!!!

fot. RedBeetle.pl

Jolanta Żuk: Bardzo się cieszę, że po małej przerwie możemy znów razem wystartować.  Jest to nasza „domowa” impreza, organizowana przez nasz klub, więc nie mogło nas zabraknąć. Myśl, że jest to 50. edycja, robi na mnie ogromne wrażenie, wystartujemy razem z zawodnikami, którzy zdobywali tytuły mistrzowskie, zanim my jeszcze pojawiłyśmy się na świecie, a to nie tylko nobilituje, ale też zobowiązuje. Tym razem Magda stanęła na głowie, poruszyła niebo i ziemię, zakasała rękawy aby doprowadzić do tego startu, za co bardzo jej dziękuję. Oprócz tego podziękowania za wsparcie medialne dla naszych patronów: kobiecego portalu motoryzacyjnego Motocaina.pl, vortalu rajdowego rallynews.pl, radioWWW.eu, Antyradio, warszawa.pl oraz portalu motoryzacyjnego CarsNews.pl.

fot. RedBeetle.pl

W tym roku start pierwszego odcinka specjalnego 50. Rajdu Barbórka zaplanowany został na godzinę 8:00. OS Cytadela o długości 7,32 km rozegrany zostanie w sercu Warszawy i bez wątpienia będzie na co popatrzeć! Rosyjska twierdza zbudowana na rozkaz Mikołaja I na cztery godziny zamieni się w pole manewrów dla najszybszych i najgłośniejszych pojazdów, jakie kiedykolwiek gościły na Skarpie Wiślanej.

fot. Jan Zagrodzki

Już godzinę po starcie pierwszego samochodu na OS Cytadela rozpocznie się rywalizacja na trasie odcinka specjalnego Tor Służewiec. Lokalizacja umiejscowiona na przeciwległym krańcu stolicy w ubiegłym roku sprawdziła się doskonale. Na terenie jednego z największych obiektów sportowych w kraju zjawiły się tysiące kibiców, którzy obserwowali zaciętą walkę toczącą się na wyciągnięcie ręki. Bez wątpienia Tor Wyścigów Konnych na Służewcu to obowiązkowy punkt dla każdego rajdowego fana! Ostatnią przygrywką przed wieczornym finałem na Karowej będzie odcinek specjalny rozegrany tradycyjnie na terenie autodromu Automobilklubu Polski na Bemowie. Start już o 10:30, ostatnie samochody pokonają trasę o długości 3,74 km około 14:30. Zwieńczeniem całodziennej rywalizacji będzie oczywiście Kryterium Asów na Karowej. Pokazowe przejazdy, w których zobaczymy również Wilk & Żuk Rally Team, rozpoczną się o 16:00, walka o miano króla Barbórki ruszy o 17:30.

fot. RedBeetle.pl

Sobota będzie pełna sportowych pozytywnych emocji, ale na „przystawkę” zapraszamy już w piątek, 30 listopada. Od 14:30 na terenie parkingu przed CH Bemowo trwać będą badania kontrolne. To niepowtarzalna okazja, by z bliska przyjrzeć się niesamowitym rajdowym maszynom, a kto wie, być może spotkać wspaniałe zespoły rajdowe. Citroen C2 Magdy i Joli będzie na BK o godz. 14:46.

 

HARMONOGRAM 50. RAJDU BARBÓRKA

Piątek, 30.11

Badania kontrolne CH BEMOWO, 14:30 – 20:00

Sobota, 1.12

OS 1 Twierdza Cytadela 8:00 – 12:00

OS 2 Tor Służewiec 9:00 – 13:00

SERWIS Bemowo 9:30 – 15:30

OS 3 Bemowo 10:30 – 14:30

KAROWA Przejazdy pokazowe 16:00

OS Kryterium Karowa 17:30

Zapraszamy do śledzenia załogi na:

www.facebook.com/WilkZukRallyTeam

 

Najnowsze

Yekaterina 2013 – druga edycja Międzynarodowego Rajdu Samochodowego Kobiet

Rozpoczęły się przygotowania do drugiej edycji Międzynarodowego Rajdu Samochodowego Kobiet – Yekaterina. Organizatorem rajdu jest Romuald Koperski, znany między innymi z licznych wojaży po Syberii, wspierany przez doświadczony team organizacyjny z Niemiec.

Yekaterina 2013 odbędzie się w maju. Podobnie jak w roku ubiegłym rozpocznie się uroczystym startem w Gdańsku dnia 15.05. Zakończenie rajdu planowane jest na 24.05 w Sankt Petersburgu. Głównymi punktami pośrednimi będą Wilno, Ryga oraz Tallin. Dzięki tak poprowadzonej trasie, mimo pozornie krótszego dystansu, uczestniczki mają zapewniony przejazd przez niezwykle ciekawe i dziewicze tereny.

fot. materiały organizatora

Rajd Yekaterina 2013, podobnie jak jego pierwsza edycja, kierowany jest do kobiet lubiących wyzwania i chcących sprawdzić się w rajdowych warunkach. Ma charakter rajdu turystycznego z elementami rywalizacji sportowej. Z pewnością jest to bardzo atrakcyjna propozycja dla kobiet – zarówno zaprawionych w wyprawowych bojach, jak i zupełnych nowicjuszek.

Nad bezpieczeństwem startujących załóg czuwać będzie doświadczony zespół mechaników rajdowych, biorących wielokrotnie udział w organizacji takich rajdów jak Rally Breslau, MT Rally czy Transgothica.

Więcej informacji:

http://yekaterina.pl/ http://www.facebook.com/RajdKobietYekaterina

 

Najnowsze