Rejestracja samochodu od 1 stycznia 2024 roku. Kierowcy muszą uważać na nową pułapkę
Nowy rok po raz kolejny oznaczać będzie dla kierowców zmiany w przepisach, a wraz z nowym obowiązkiem, pojawią się nowe kary. Tym razem zmiany dotyczą rejestracji pojazdów, a grzywna z nimi związana to nawet 2000 zł.
Procedura rejestracji pojazdu w 2024 roku
1 stycznia 2024 roku oznacza istotną zmianę, dotyczącą rejestracji pojazdów. Obecnie zarejestrować samochód musi osoba, która sprowadziła pojazd z Unii Europejskiej. Natomiast jeśli kupimy pojazd już zarejestrowany w Polsce, wystarczy tylko zawiadomić starostę o zakupie.
Obecny brak obowiązku rejestracji, wykorzystywany był przez osoby, które chciały w ten sposób oszczędzić sobie formalności oraz pieniędzy. Był to też sposób na zachowanie dotychczasowych tablic, które nie spełniają już aktualnych wymogów – głównie chodziło o przyjemność posiadania starego samochodu na czarnych tablicach.
Z punktu widzenia urzędników, unikanie rejestracji pojazdu, nie jest dobrym zjawiskiem. Obecne przepisy posiadają też lukę, ponieważ mówią tylko o obowiązku rejestracji pojazdu, który został sprowadzony do Polski z kraju Unii Europejskiej. Nie ma mowy o samochodach, sprowadzanych spoza UE.
Odróżniasz znak C-5 i D-3? Wyglądają niemal identycznie, ale różnią się mandatem
Ile jest czasu na zarejestrowanie pojazdu w 2024 roku?
Nowe zasady ujednolicają przepisy, które dotyczyć będą wszystkich pojazdów, bez względu na pochodzenie:
- obowiązkowa rejestracja pojazdu
- osoba prywatna na przerejestrowanie pojazdu będzie mieć 30 dni
- przedsiębiorca zajmujący się sprzedażą pojazdów, będzie mieć 90 dni na przerejestrowanie
Jaka kara za nieprzerejestrowanie pojazdu w 2024 roku?
Brak logiki w przepisach, jaki mamy obecnie, idzie w parze z brakiem logiki w karaniu. Obecnie grzywna od 200 do 1000 zł grozi tylko osobie, która nie zarejestrowała pojazdu sprowadzonego z UE.Pozostałe osoby nie muszą obawiać się żadnych sankcji.
Od 1 stycznia 2024 zmieni się to i za nieprzerejestrowanie pojazdu przez osobę prywatną, trzeba będzie zapłacić:
- 500 zł – jeżeli nabywca używanego pojazdu z Polski, kraju należącego do UE lub kraju spoza UE nie dokona jego przerejestrowania w ciągu 30 dni
- 1000 zł – gdy wniosek o przerejestrowanie nie zostanie złożony w ciągu 180 dni
W przypadku przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami, kary wyniosą 1000 lub 2000 zł.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Komentarze:
Wrona Stanisław - 7 stycznia 2024
Osoba która kupiła samochód powypadkowy o dużym zakresie uszkodzeń wykonująca naprawę we własnym zakresie nie będzie w stanie dokończyć naprawy w ciągu 30 dni i wykonać preglądu technicznego wymaganego do rejestracji i za to będzie karana tu brak logiki. Czas na rejestrację samochodów uszkodzonych powinien być wydłużony do 90 dni zarówno sprowadzonych jak i uszkodzonych.