Przekroczył prędkość bo się spieszył. A policja?

Funkcjonariusze wrocławskiej drogówki zatrzymali pirata drogowego, który swoim wyprzedzał kolejno jadące przed nim pojazdy, poruszając się z prędkością ponad 110 km/h w terenie zabudowanym.

Policjanci patrolujący nieoznakowanym radiowozem miejscowości, położone na zachód od Wrocławia zwrócili uwagę na Subaru Imprezę, której kierujący wykonał gwałtowny manewr skrętu. Funkcjonariusze postanowili przyjrzeć się jeździe tego mężczyzny i ruszyli za nim.

Widać było, że kierujący Subaru niecierpliwi się, że musi jechać za innymi pojazdami i gdy tylko miał okazję zaczął wyprzedzać kolejne pojazdy. Manewrów nie sygnalizował lub robił to nieprawidłowo. Gdy w miejscu, gdzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h mężczyzna pędził 112 km/h, policjanci zatrzymali go. Mężczyzna tłumaczył, że spieszył się do domu i nie do końca kontrolował swoje poczynania na drodze.

Właśnie za ten brak kontroli policjanci ukarali go mandatami karnymi na łączną kwotę 1000 złotych oraz zatrzymali mu prawo jazdy na 3 miesiące. Mężczyzna przekroczył bowiem dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h na obszarze zabudowanym.

W komunikacie policyjnym zabrakło niestety informacji dlaczego policjanci widząc niebezpieczny sposób jazdy Subaru i to jak bardzo przekracza ono prędkość (107 km/h w terenie zabudowanym) nie zdecydowali się na natychmiastowe zatrzymanie go. Zamiast tego kontynuowali jazdę za nim (sami rażąco przekraczając prędkość) i zatrzymując dopiero po pewnym czasie. Po jakim nie wiemy dokładnie, ponieważ w nagraniu pojawiły się cięcia.

Najnowsze

Jakim cudem doszło do tego wypadku?

Zwykle analizując nagrania ze zdarzeń drogowych łatwo wskazać ich przyczynę. Tym razem jesteśmy w kropce.

Kierowca Skody dojeżdża do skrzyżowania, gdzie spotyka się z Volkswagenem, który nagle skręca w lewo i doprowadza do wypadku. Problem w tym, że Skody nie dało się nie zauważyć. Dlaczego zatem kierujący Volkswagenem skręcił prosto pod inne auto?

Tego nie wiemy. Pomimo tego, że uderzenie nastąpiło przy niewielkiej prędkości, obie osoby podróżujące Skodą miały trafić do szpitala i spędzić tam ponad siedem dni.

Najnowsze

Ford Kuga – rewolucyjna zmiana

Ford przedstawił zupełnie nową Kugę wyróżniającą się ciekawą stylistyką i będącą pierwszym modelem marki dostępnym z systemem miękkiej hybrydy, systemem hybrydowym Plug-In i z pełnym hybrydowym zespołem napędowym.

Nowy Ford Kuga jest pierwszym SUV-em opartym na nowej globalnej architekturze C2 Forda, która pozwoliła udoskonalić aerodynamikę i umożliwiła redukcję masy w stosunku do modelu poprzedniej generacji o 90 kg. Ponadto nowa architektura ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w razie wypadku, zapewnia o 10% większą sztywność skrętną, co wpływa pozytywnie na prowadzenie.

Kuga prezentuje nową, wyróżniającą się stylistykę nadwozia. Bardziej opływowa sylwetka osadzona jest na większym rozstawie osi, co zapewnia lepsze prowadzenie i wyższą stabilność. Samochód ma dłuższą maskę, większy kąt nachylenia tylnej szyby i niżej biegnącą linię dachu.

Nowa Kuga jest o 44 mm szersza i o 89 mm dłuższa, niż poprzedni model, natomiast rozstaw osi zwiększył się o 20 mm. We wnętrzu przekłada się to na 43 mm więcej miejsca na wysokości ramion i 57 mm więcej miejsca na wysokości bioder na przednich fotelach w porównaniu z poprzednim modelem. Pasażerowie z tyłu skorzystają z o 20 mm większej szerokości na wysokości ramion i o 36 mm większej szerokości wnętrza na wysokości bioder. Pomimo spadku całkowitej wysokości o 20 mm w porównaniu do poprzedniego modelu, nowa Kuga oferuje o 13 mm więcej miejsca nad głowami dla pasażerów na przednich siedzeniach i aż o 35 mm więcej przestrzeni nad głowami pasażerów podróżujących z tyłu.

Dla pasażerów podróżujących z tyłu po raz pierwszy dostępne są podgrzewane siedzenia zewnętrzne, a cały drugi rząd siedzeń można przesunąć do tyłu, aby uzyskać długość przestrzeni na nogi wynoszącą 1 035 mm, można też tylny rząd siedzeń przesunąć do przodu, by powiększyć bagażnik o 67 litrów. Funkcja zdalnego składania siedzeń umożliwia łatwe złożenie drugiego rzędu foteli.

Fordowskiego systemu łączności i rozrywki SYNC 3, obsługiwany jest przez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy. System umożliwia sterowanie za pomocą prostych poleceń głosowych funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją oraz podłączonymi smartfonami. Jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto i nie wymaga to dodatkowych opłat.

Nowy zestaw konfigurowalnych wskaźników LCD o przekątnej 12,3 cala jest pierwszym w branży, w którym zastosowano technologię swobodnego formowania, umożliwiającą wygięcie górnych krawędzi w celu płynnego wkomponowania modułu w deskę rozdzielczą. Panel o swobodnie dobieranych kształtach zawiera obwody wbudowane w wyświetlacz, umożliwiając projektantom nadanie mu kształtów wykraczających poza tradycyjną prostokątną formę.

Nowy system audio B&O pozwoli pasażerom uzyskać wysoką jakość odtwarzania muzyki. 575-watowy 10-głośnikowy system wyposażony jest w zewnętrznie połączony subwoofer, który gwarantuje czystość brzmienia basów, a położenie głośników wysokotonowych w desce rozdzielczej zostało zoptymalizowane, aby uzyskać szerszą scenę dźwiękową na poziomie siedzeń,. Wielopoziomowe statyczne i dynamiczne korygowanie dźwięku zapewnia utrzymanie wrażeń słuchowych niezależnie od warunków jazdy.

Kuga jest także pierwszym SUV-em Forda dostępnym w Europie, w którym oferowany jest wyświetlacz przezierny (HUD). Specjalne filtry do wysuwanego poliwęglanowego ekranu sprawiają, że może być odczytany przez użytkowników noszących okulary ze szkłami polaryzacyjnymi. W zależności od specyfikacji pojazdu, konfigurowany wybór wyświetlanych informacji obejmuje prędkość (jedyny parametr, który jest zawsze obecny na wyświetlaczu), rozpoznawane znaki drogowe, ACC; nawigację, wskaźnik zmiany biegów, system rozrywkowy i powiadomienia awaryjne.

Topowa wersja Vignale wyróżnia się wykończeniem relingów dachowych, zderzaków i nakładek progowych w kolorze satynowanego aluminium, a także zmienionym projektem przedniego i tylnego zderzaka. Z przodu umieszczono charakterystyczną chromowaną kratkę wlotu powietrza, a z tyłu znalazły się podwójne końcówki układu wydechowego. Vignale osadzono na standardowych 18-calowych, lub na opcjonalnych 19-calowych albo 20-calowych obręczach kół z lekkich stopów. Fotele obszyte skórą Windsor z sześciokątnym wzorem, podgrzewana, obszyta skórą kierownica i welurowe dywaniki podkreślają wyjątkowość wersji.

Wyrazisty styl wersji ST-Line inspirowany jest modelami Ford Performance. Wyróżniają go zderzaki i listwy boczne w sportowej stylistyce, w połączeniu z przednim wlotem powietrza i osłoną pod zderzakiem, tylnym dyfuzorem i relingami dachowymi wykończonymi w kolorze czarnym. Duży tylny spojler, standardowe 18‑calowe lub opcjonalne 19-calowe obręcze kół i podwójny sportowy wydech dodają sportowego charakteru. We wnętrzu ciemnej podsufitce towarzyszą fotele ST-Line z kontrastowymi czerwonymi przeszyciami, aluminiowe pedały, spłaszczona u dołu kierownica i dywaniki ST-Line, a także nakładki progowe.

Nowy Ford Kuga dostępny jest w 12 kolorach nadwozia, w tym w metalizowanych Diffused Silver i Sedona Orange. Blue Panther, to nowy lakier, oferowany wyłącznie w wersji Vignale, któremu towarzyszą trójwarstwowe lakiery premium Lucid Red i perłowy Star White.

Samochód od samego początku dostępny będzie w wersji Plug-In Hybrid. Układ napędwy łączy 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona, silnik elektryczny pracujący też jako generator prądu oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh, zapewniając łącznie moc maksymalną 225 KM. Pierwsza ładowana z zewnętrznego źródła hybryda Forda w Europie zapewnia czysto elektryczny zasięg jazdy przekraczający 50 km, szacunkowo Kuga Plug-In Hybrid będzie w warunkach testowych zużywać od 1,2 litra benzyny na 100 km, a zmierzona w tych warunkach emisja CO2 wyniesie od 29 g/km.

Akumulator trakcyjny można naładować korzystając z gniazda zamontowanego na przednim błotniku, będzie on też automatycznie doładowywany w czasie jazdy podczas odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Przewiduje się, że pełne naładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła zasilania 230 V zajmie około 4 godzin.

Kierowca może decydować, kiedy i jak korzystać z zasilania akumulatorowego, dokonując wyboru jednego z trybów jazdy: EV Auto, EV Now, EV Later i EV Charge. Gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania, Kuga automatycznie powraca do trybu EV Auto, wspomagając silnik benzynowy silnikiem elektrycznym z wykorzystaniem odzyskanej energii w celu optymalizacji zużycia paliwa.

Kuga będzie też dostępna jako zwykła hybryda, również wykorzystująca 2,5-litrowy silnik benzynowy pracujący w obiegu Atkinsona, silnik elektryczny; generator; akumulator litowo-jonowy oraz opracowaną przez Forda automatyczną skrzynię biegów łączącą oba źródła mocy. Wersja Hybrid będzie dostępna w drugiej połowie 2020 roku. Szacuje się, że emisja CO2 wyniesie od 130 g/km, a zużycie paliwa zacznie się od 5,6 l/100km.

Ostatnia zelektryfikowana wersja to Kuga EcoBlue Hybrid – samochód, w którym 2‑litrowy wysokoprężny silnik EcoBlue o mocy 150 KM otrzymuje wsparcie miękkiej hybrydy. Standardowy alternator został zastąpiony rozrusznikiem/generatorem (BISG), napędzanym paskiem, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości i wykorzystanie jej do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu 48 V. BISG działa również jako silnik elektryczny wykorzystujący zmagazynowaną w akumulatorach energię, by zapewnić wspomaganie momentu obrotowego silnika podczas normalnej jazdy i przyspieszenia, a także do zasilania elektrycznego osprzętu pojazdu.

48-woltowy system elektryczny umożliwia również wykorzystanie całkowicie nowej wersji systemu Start-Stop w większej liczbie sytuacji, co zapewnia dodatkowe oszczędności paliwa, przyczyniając się do uzyskania emisji CO2 szacunkowo od 132 g/km i zużycia paliwa od 5,0 l/100km.

Kuga dostępny będzie też z dieslami EcoBlue o pojemności 1,5 l i 2,0 l oraz mocach 120 i 190 koni mechanicznych. Oferta benzynowa to jednostka 1.5 EcoBoost rozwijająca 120 i 150 koni mechanicznych. Opcjonalnie dostępna będzie 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów, a z wybranymi silnikami również napęd na wszystkie koła.

Najnowsze

Edyta Klim

Avalon Biddle z historycznym wynikiem!

Podczas serii wyścigów Supersport 600 w Nowej Zelandii mistrzowski tytuł, po raz pierwszy w historii, otrzymała kobieta!

Avalon Biddle z Canterbury to pierwsza motocyklistka, która stanęła na najwyższym stopniu podium klasy Supersport 600 podczas wyścigów w Nowej Zelandii. Swój tytuł przypieczętowała podczas 5. rundy mistrzostw na torze Bruce McLaren Motorsport Park w Taupo.

26-letnia zawodniczka ma za sobą wiele wyścigowych startów na Kawasaki ZX6R, jednak ten wynik przyćmił wszystkie jej wcześniejsze sukcesy. Nie było tak kolorowo od początku, ponieważ motocyklistka nie ukończyła pierwszego weekendowego wyścigu, ale jej główny rywal Summers również. Drugi i trzeci wyścig zakończył się czerwoną flagą bez punktów, więc całą serię wygrała Avalon.

– Kiedy po raz pierwszy zaczęłam ścigać się z 600-kami, nigdy nie sądziłam, że kiedykolwiek będę na tej pozycji. Nie myślałam o tworzeniu historii, chciałam tylko wygrać dla wszystkich ludzi, którzy tak długo mnie wspierali – powiedziała skromnie Avalon Biddle, która zamierza w tym roku ścigać się jeszcze w Australii.

Najnowsze

Rozrabiaki na tylnej kanapie – jakie niosą zagrożenia dla bezpieczeństwa?

Ponad sześcioro na 10 rodziców w Europie (63%) przyznaje, że ma trudności w skoncentrowaniu uwagi na drodze w czasie, gdy ich dzieci źle zachowują się w samochodzie. Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że prawie co trzeci dorosły (29%) zauważa, że taka sytuacja ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Respondenci ankiety przeprowadzonej przez firmę Nissan mówią również, że gdy ich uwaga jest rozproszona, nie patrzą na drogę i czasem zdejmują ręce z kierownicy. Zdarza im się przejechać skrzyżowanie na czerwonym świetle, zapomnieć o włączeniu kierunkowskazu, gwałtownie zahamować lub zmienić pas ruchu, a nawet całkowicie zatrzymać pojazd, mimo że nie było takiej potrzeby.

W związku z tym rodzice coraz bardziej interesują się pokładową technologią, która poprawia bezpieczeństwo całej rodziny na drodze. Badanie ujawniło, że unikanie rozpraszania uwagi to jeden z priorytetów rodziców wybierających nowy samochód. Jedna trzecia (34%) deklaruje, że przy zakupie kolejnego pojazdu będzie aktywnie poszukiwać modelu wyposażonego w systemy wspomagające kierowcę. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy aktywny tempomat.

Pierwsze miejsce wśród przykładów nieodpowiedniego zachowania dzieci zajmują krzyki i napady złości (65%), przed bójkami między rodzeństwem lub kolegami (58%), kopaniem w oparcie kierowcy (49%), rozpinaniem pasów bezpieczeństwa (43%) i rzucaniem zabawkami po kabinie (39%).

Nie jest więc zaskoczeniem, że rodzice regularnie odczuwają stres i zdenerwowanie, gdy w samochodzie są dzieci. Przyznają, że docierają do celu spóźnieni albo w złym nastroju, a w czasie podróży kłócili się z partnerem lub nawet z innymi kierowcami, dopuszczając się drogowej agresji.

Wielu respondentów przyznało, że stosuje wręcz desperackie środki służące ograniczeniu zagrożeń i rozpraszania uwagi w czasie jazdy z dziećmi: 15% rodziców całkowicie unika autostrad i ruchliwych dróg, inni próbują zająć dzieci tabletami i smartfonami (37%), zabawkami (41%), wspólnym śpiewaniem (53%) lub uspokajają je słodyczami (22%).

Nissan już znalazł na to rozwiązanie. Wymyślili system ProPILOT (dostępny w elektrycznym Nissanie Leaf i jeszcze w tym roku w modelach Qashqai i X‑Trail), czyli technologię wspierającą kierowcę, która współpracuje z układem kierowniczym oraz sterowaniem przyspieszeniem i hamulcami. Wspomaga on jazdę jednym pasem autostrady i jest zoptymalizowany zarówno pod kątem dużego natężenia ruchu, jak i płynnej, szybkiej jazdy. Ograniczając zmęczenie i stres w codziennych sytuacjach na drodze, ProPILOT przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Za prowadzenie samochodu wciąż jednak odpowiada kierowca, któremu nie wolno przerywać obserwacji drogi ani zdejmować rąk z kierownicy.

Pomocny w sytuacjach newralgicznych może być też układ hamowania awaryjnego, który pomaga uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. Na zatłoczonych ulicach i ciasnych parkingach kierowcę może też wspierać system kamer 360° oraz system wykrywania ruchu poprzecznego z tyłu (w Qashqai), które pomagają przy parkowaniu i cofaniu, ostrzegając kierowcę o obiektach poruszających się za pojazdem i w jego pobliżu.

Informacje dodatkowe:

W ankiecie wzięło udział 5000 rodziców, posiadających ważne prawo jazdy.

Dzieci i stres w samochodzie – fakty:

  • Rodzice spędzają z dziećmi w samochodzie średnio 2 godziny i 54 minuty tygodniowo, co w skali roku daje ponad 6 dni.

  • Co piąty rodzic (20%) twierdzi, że dzieci najgorzej zachowują się właśnie w samochodzie. Kolejne „trudne” momenty to ubieranie się przed wyjściem do szkoły (11%), wyjazdy do supermarketu (17%) i kładzenie się do łóżka (12%).

  • Matkom (67%) trudniej niż ojcom (57%) jest się skoncentrować na prowadzeniu w obecności rozrabiających pociech na tylnej kanapie.

  • Matki są też znacznie bardziej skłonne rezygnować z prowadzenia samochodu z powodu zachowania dzieci. 24% przyznaje, że w takiej sytuacji oddaje kluczyki innej osobie — w ten sposób reaguje też 12% ojców.

Najnowsze