Przekładnia planetarna
Przekładnia planetrana jest podzespołem, który najcześciej możemy spotkać w automatycznych lub półautomatycznych skrzyniach biegów lub zwolnicach. Ma wiele zalet jak choćby małe wymiary i mozliwość uzyskiwania dużych przełożeń, czy też krótkiego czasu ich przełaczania.
Przykład na zastosowanie przekładni planetarnej w automatycznej skrzyni biegów ZF o 8 biegach. W celu realizacji tak dużej liczby przełożeń zastosowano 4 rzędy planetarne oraz 5 elementów hamujących i sprzegających. |
![]() |
fot. ZF
|
Przekładnie planetarne są podzespołem w którym co najmniej jedno koło, nazywane kołem obiegowym lub satelitą ma oś ruchomą względem korpusu przekładni. Koła takie w czasie pracy obiegają dookoła innych kół, zwanych kołami stałymi. Przekładnie planetarne umożliwiają przenoszenie dużych mocy i uzyskiwanie dużych przełożeń przy stosunkowo małych wymiarach. Posiadają one szczególne właściwości, polegające na tym, że pośredniczące działanie pomiędzy kołem centralnym a wieńcem może spełniać więcej niż jeden satelita, co umożliwia zastosowanie zasady wewnętrznego podziału obciążenia, a także, że występuje w tych przekładniach zazębienie wewnętrzne, które ma szereg korzystnych własności, jak mały poślizg i możliwość przenoszenia znacznych względnych obciążeń przy miękkich zębach wieńca i twardych satelitów i koła centralnego. Przekładnie te są również kilkakrotnie lżejsze od zwykłych przekładni o podobnych parametrach. Cechy te pozwalają na zastosowanie tego typu przekładni w zespołach turbinowych, pojazdach szynowych, napędach okrętowych, a także w automatycznych skrzyniach przekładniowych pojazdów samochodowych, obrabiarkach, bardzo dokładnych podzielnicach uniwersalnych, itd.
Elementy przekładni planetarnej: 1-koło o uzebieniu wewnetrznym (wieniec); 2- satelita; 3 – koło słoneczne; 4 – jarzmo. |
![]() |
Fot. Milcar
|
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Ciekawy artykuł ale nie wyczerpuje tematu. Z resztą temat przekładni planetarnych i ich zastosowań jest dojść obszerny. Zapraszamy również do nas – mamy kilka ciekawych tekstów eksperckich na temat przekładni planetarnych, ale nie tylko. http://przekladniebonfiglioli.pl/przekladnie-bonfiglioli/przekladnia-planetarna/seria-300
Anonymous - 5 marca 2021
Ciekawy artykuł ale nie wyczerpuje tematu. Z resztą temat przekładni planetarnych i ich zastosowań jest dojść obszerny. Zapraszamy również do nas – mamy kilka ciekawych tekstów eksperckich na temat przekładni planetarnych, ale nie tylko. http://przekladniebonfiglioli.pl/przekladnie-bonfiglioli/przekladnia-planetarna/seria-300